Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 67

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 67 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste
Viser resultater 1,321 til 1,340 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    For en mann. Kan jeg spørre, hvor mange timer har det gått med fra rårom, til nå?
    Hehe, altfor mange! Men jeg har nok brukt det meste av fritid fra høst til vår i tre år. Jobbinga blir nokså oppdelt, en time her og to timer der, og det er ikke mye effektivt. Med to jobber og tvillinger på tre og et halvt blir det ikke så mye tid igjen...
    Jeg er rimelig sikker på å få kinoen opp å kjøre i vinter!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Med to jobber og tvillinger på tre og et halvt blir det ikke så mye tid igjen...
    Alt ære til deg, jeg vet ikke hvordan du klarer dette :shock:
    De fleste får mer enn nok (hvis ikke for mye) med 1 jobb og 2 unger...

Active johnnymhz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstremt bra jobba, dette blir så bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.................

Speachless... Kommer nok til å bli nr 1 her på forumet når du blir ferdig.

Respect!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir helt sjukt bra. Dette er - hands down - det råeste jeg har sett noensinne. Jeg gleder meg utrolig mye til det er ferdig!

Newcomer torsoen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende å følge med deg! Holder på selv og kan med en gang si at jeg ikke kan strekke meg mot ditt håndtverk.

Du skriver at du skal dempe, jeg har tittet på Glava Akuduk og tenker å bruke det. 10 cm i tak og vegger for førsterefleksjon og 20 cm i bakvegg.
    Har du sjekket ut dempematerialer?

Et annet alternativ jeg har vurdert er:

Isotec KVL 1200x1200x100mm som jeg importerer for for 100 kr m2

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Alt ære til deg, jeg vet ikke hvordan du klarer dette :shock:
    De fleste får mer enn nok (hvis ikke for mye) med 1 jobb og 2 unger...
    Hehe, er man sterk i viljen og har litt tålmodighet så går det greit. Men når det gjelder å komme raskt i mål, så skulle man ideelt sett vært 30 igjen (da har man råd og en viss erfaring), og uten kone og barn...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnymhz
    Ekstremt bra jobba, dette blir så bra
    Takk! Synes også det begynner å se bra ut, og jeg ser frem til å bli ferdig! :wink:

Sitat Opprinnelig postet av @leks
    Speachless... Kommer nok til å bli nr 1 her på forumet når du blir ferdig.

Respect!
    Er vel ikke så viktig å bli nr 1 akkurat, men det er viktig å SELV bli fornøyd. Det er etterhvert MANGE veldig bra kinoer her på forumet, både utstyrsmessig og design. Jeg legger mest vekt på rommet forløpig, og utstyret kommer i andre rekke. Ellers takk, setter pris på dine ord!

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Dette blir helt sjukt bra. Dette er - hands down - det råeste jeg har sett noensinne. Jeg gleder meg utrolig mye til det er ferdig!
    Jøss, det var da svært til skryt! Takker så mye, det betyr litt når man ser på hva du selv har stelt i stand! :wink:
    Jeg gleder meg også fælt, spesielt musikk i fred og ro savner jeg. Ser frem til å nyte en øl eller en god dram med godlyd under stjernehimmelen...8-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsoen
    Veldig spennende å følge med deg! Holder på selv og kan med en gang si at jeg ikke kan strekke meg mot ditt håndtverk.

Du skriver at du skal dempe, jeg har tittet på Glava Akuduk og tenker å bruke det. 10 cm i tak og vegger for førsterefleksjon og 20 cm i bakvegg.
    Har du sjekket ut dempematerialer?

Et annet alternativ jeg har vurdert er:

Isotec KVL 1200x1200x100mm som jeg importerer for for 100 kr m2
    Takk for fine ord, torsoen! Følger med spent på ditt opplegg, det virker som du har bra planer på gang og har forberedt deg godt!

Når det gjelder demping av rommet så har jeg nok ikke kommet til materialvalg ennå. Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke vanlig Glava eller Rockwool, men jeg ser jo at eksperter som Andreas Nordenstam og Ethan Winer anbefaler litt tyngre fiberplater til formålet.

Ethan Winer: My own tests in a certified acoustics lab confirm this, showing denser types of rigid fiberglass absorb as much as 40 percent more than less dense types at 125 Hz and below. More recently I performed THIS series of measurements in my company's test lab, which shows the relationship between density and low frequency performance even more conclusively.

Nordenstam: Når det skal handles rockwool er det best å få spesielle plater til formålet, ikke den vanligste typen steinull. Lydplatene som de heter har ca 3 ganger høyere tetthet enn vanlig steinull og demper dermed tre ganger mer lyd på samme arealet. Disse er utmerket til å drepe lyd inni veggene men ikke det beste til å kontrollere akustikken. Det er derimot platene som høvelig nok heter akustikk-plater, med en tetthet som er dobbelt så stor som vanlig steinull er de perfekt anpasset til å kontrollere lyd inni et rom.

Her en link til forslag av bygging av bredbåndsabsorbenter: Steven P. Helm: DIY Bass Traps

Fant en link til DIY Tubetraps også: DIY Tube Traps

Jeg vet ikke så mye om produktene du har sett på. Har hørt om Akuduk før, og det er vel noen som har prøvd det.

Den andre typen, Isotec, så jo også interessant ut. Spesielt 10cm platene dempet jo godt. Skulle likt å høre kommentarer fra ekspertene her på det!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide med oppdatering?

Kan tippe eg har lest tråden din minst 5ganger. (har tatt si tid ja - blir sånn når en jobber offshore å lite å gjere på fritida der ute )

detta bygget her står det virkeleg respekt over. !

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bassdal
    På tide med oppdatering?

Kan tippe eg har lest tråden din minst 5ganger. (har tatt si tid ja - blir sånn når en jobber offshore å lite å gjere på fritida der ute )

detta bygget her står det virkeleg respekt over. !
    Hei bassdal, her er en liten oppdatering bare for din skyld. Tror ikke det er noen andre (som jeg vet om, i hvertfall) som har lest tråden min fem ganger, og slikt må jo belønnes.

Hadde egentlig tenkt å legge ut bilder av påbegynte rammer på frontveggen nå i kveld, men vi har hatt hyggelig besøk i ettermiddag så jeg har latt drill og sag få hvile i dag. Ikke helt, forresten. I formiddag lurte jeg meg til en liten time oppi kinoen innimellom plenklipp og rydding av utemøbler. Jeg fikk rettet opp den siste sideveggrammen (hadde satt den sammen opp ned ), så det måtte fikses.

Jeg har jobbet rimelig bra denne uka, alle rammene foran frontveggen er nå altså ferdige og montert. Ikke noe å ta bilder av, veggen er identisk med den godt dokumenterte venstreveggen. Jeg skal ta noen bilder når jeg begynner med frontveggen den kommende uken.

Ellers har jeg et spørsmål. Veggene på siden og bak lerret skal også utstyres med rammer. Her hadde jeg bare tenkt å bruke enten 50 eller 100mm Glava inni rammene, rett på veggen, og kle dette med molton. Evt også med noen lag diffusjonstett plast over, bak moltonen. Har det noe for seg her med luft bak? Jeg vet at det ikke er noen hensikt med demping helt inne med vegg, men dette er bare for enkelhetsskyld. Skal jeg ha inn større høyttalere på sikt her så vil jeg helst bygge ut så lite som mulig...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fundert litt på hvordan rammene inn mot lerretet skal lages. Etter å ha sett en del på forskjellige måter å gjøre dette på har jeg nå en mulig løsning. Det er ikke sikkert at det vil fungere, men gjør det det så kan det bli tøft, funksjonelt og relativt enkelt å få til. Det vil også passe greit sammen med søylene og rammeavslutningen mot frontvegg.

Desverre kom jeg ikke så langt i kveld, så jeg har ikke så mye å vise til. Dette får bli en "teaser" frem til onsdagskvelden, da skal jeg ha klar den første rammen inn mot lerretet.

Trengte litt kartong for å sette min plan ut i live og ofret en bleiekasse med god samvittighet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5168-jpg

Der har vi en sjablong og en (forhåpentlig) god plan:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5169-jpg

Sjablongen overført til en 11mm kryssfinerplate. Så må platen deles opp slik at jeg med båndsaga kan sage ut 10 stk, fem av denne og fem speilvendte (hehe,ser jo litt ut som om jeg skal starte produksjon av litt stutte innebandykøller ):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5175-jpg

Til slutt, her et bilde av kinoen slik den er med rammer på sideveggene. Selv om jeg har brukt 20cm på hver side helt framme, er det fremdeles 446cm mellom veggene. Jeg er godt fornøyd med den bredden, og angrer ikke på at jeg bygde kinoen bred nok...8)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_5171-jpg

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så mye detaljer i dette rommet Petter Smart, hvor får du alle disse ideene fra? Tror du har en slekt i Andeby jeg altså, helt utrolig bra gjennomført jobb.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det er så mye detaljer i dette rommet Petter Smart, hvor får du alle disse ideene fra? Tror du har en slekt i Andeby jeg altså, helt utrolig bra gjennomført jobb.
    Hehe, har vel lest litt for mye Donald og blitt preget...
    (for eks Carl Barks fantastiske historier)

Sender deg en Donaldisthilsen for kommentaren, Raymond...:-D

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig morro og følge denne byggingen, er startet å bygge selv også men det er langt fra denne ekstrem klassen her. Blir gøy å se sluttresultatet !

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig bilder fra deg! Dette har jeg ventet lenge på, og det ser utrolig flott ut. :-)

Hvor stort blir lerretet egentlig?
    Min tråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Endelig bilder fra deg! Dette har jeg ventet lenge på, og det ser utrolig flott ut. :-)

Hvor stort blir lerretet egentlig?
    Takker!
    Slik rammen er nå og med maks størrelse i 16:9, blir diagonalen 327,5cm. Som er ca 131 tommer.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefin tråd å følge, og veldig gode løsninger og håndtverk.

Du har sikkert tenkt på det, men jeg stusser på at rammene dine går helt ned i golvet. Skal du ikke legge teppe/parkett/annet gulv helt ut til veggene (bak rammene)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt helt sykt, detta må bli den klart råeste kinoen her inne, uten tvil.

Meget imponert, blir stum av slikt.
    Gleder meg til å se fortsettelsen, å ikke minst, når den blir ferdig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Kjempefin tråd å følge, og veldig gode løsninger og håndtverk.

Du har sikkert tenkt på det, men jeg stusser på at rammene dine går helt ned i golvet. Skal du ikke legge teppe/parkett/annet gulv helt ut til veggene (bak rammene)?
    Hei Penol! Setter pris på kommentarene, og ekstra morsomt når det følger med spørsmål vedrørende byggingen!

Det er ikke så lett å se på bildene, men jeg har brukt løse klosser av huntonitt under rammene nede ved golvet. Disse bygger opp ca 3mm (skal selvfølgelig fjernes når rammene er ferdige). Dette er for å hindre at rammene er i berøring med gulvet. I tillegg må jeg ha litt å gå på når de skal trekkes med stoff, og også for å lettere få dem av veggen. Rammene er festet med en kombinasjon av snepperter, borrelås og kraftige magneter (en del av takrammene).

Når det gjelder teppet skal det ikke legges helt ut. Det skal altså legges inntil rammene. Uansett har jeg ikke glede av 40 cm teppe som ligger under rammene og samler støv, og adkomst/arbeid bak rammene blir lettere. Når kinoen en eller annen gang skal bort må det legges nytt teppe uansett...

Side 67 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •