Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 62

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 62 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste
Viser resultater 1,221 til 1,240 av 3428
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har et øye for detaljer, Jan

Ang diffusorer, jeg tror definitivt dette er en god ide. Kjør på

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Synes jeg aner en Radioshack på stativ der ute til høyre. Har du allerede begynt å måle ting og tang?8)
    Hehe, har nok verken kunnskap eller software/utstyr til noe særlig måling ennå. Må nok ha litt hjelp til dette når jeg er ferdig med kinoen. Hadde vært morsomt å se hvordan kinoen måler, og om det er noe effekt i tiltakene jeg har tenkt å bruke.

Foreløpig har Radioshacken bare blitt brukt til lydtrykksmålinger for å sjekke hvor godt skyvedøra demper, samt litt testing av støydemping på ventilasjonen.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ang diffusorer, jeg tror definitivt dette er en god ide. Kjør på
    Ok, da blir det planlagt diffusorer på denne delen av veggen. Angående dybden, vil det være stor forskjell på for eks 30 og 40cm dybde? Jeg vet at jo dypere de er jo lengre ned virker de. Jeg har faktisk mulighet til å dra de lengste opp i 50cm, men da vil stolene på bakerste rekke ikke kunne legges ned (er egentlig ikke noe tema, siden stolene må være "oppe" hvis hele bildet skal sees...).
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Paneler

Starter med å si at du er en stor inspirator for oss andre.

Har du planer om å bygge paneler med listverk på veggene slik Cinemar kinoen du linket til?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hundbedt
    Angående dybden, vil det være stor forskjell på for eks 30 og 40cm dybde?
    Jeg er ingen ekspert, men var det min kino ville jeg laget de så dype som mulig. Du har kanskje testet dette programmet? QRDude: Quadratic Residue Diffuser calculator

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nydelig ut. **Låner en tommel fra Akto. 8) **

Du kan virkelig bruke verktøyet. Hvilken fres bruker du? Jeg sitter litt å tenker på å kjøpe Festool sin "rimligste", pga jeg allerede har slike styreskinner. Har du noe erfaring med det?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,104
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir utrolig stilig og pent! Keep up the good work

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Starter med å si at du er en stor inspirator for oss andre.

Har du planer om å bygge paneler med listverk på veggene slik Cinemar kinoen du linket til?
    Veldig fint hvis tråden min kan inspirere andre, Delthral!

De flotte panelene Cinemar bygger har ikke så mye til felles med min mye enklere kino. Jeg skal snart til å bygge rammer rundt alle veggene. Disse vil bli satt fem cm ut fra veggen. Dette fordi akustikkplatene (skal monteres på en del av rammene) får større virkningsgrad på lavere frekvenser slik. La for noen uker siden ut tegninger over hvordan det blir:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hjemmekino-interi-nedsenket-tak-siderammer-5-png
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg er ingen ekspert, men var det min kino ville jeg laget de så dype som mulig. Du har kanskje testet dette programmet? QRDude: Quadratic Residue Diffuser calculator
    Jeg er absolutt ingen ekspert heller, men jeg har lest litt om emnet tidligere i tråden, da det ble diskutert diffusorer i taket rundt stjernehimmelen.

Jeg hadde link til den siden du refererer til i min "akustikkmappe". Er litt usikker på hva jeg skal velge, det er mange typer diffusorer å velge mellom. Her er tre forskjellige:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-23-diffusor-jpg

Husker ikke helt hvor jeg fant dette bildet, men disse likner litt på dem BEF har i taket, bare disse har skillevegger:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-20090303_ge_yadd-17x14_v1_0_03-jpg

Dette er en type som likner litt på overstående, bare denne er symmetrisk. Ser faktisk "penest" ut, men jeg vet ikke om disse virker bedre enn de forrige.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-qrd-2d-n29-diffusor-jpg

Og her har man gått grundig til verks... :
    (beautiful listening room pics (with treatment) - AVS Forum)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-4927197753_1ea3216e8f-jpg

Det blir nok til at jeg går for noe som andre her har bygd. Tenker mest på noe ala BEF. Og da med så dype som mulig, ca 40cm. Den øverste her er nok den enkleste å bygge, med byggeanvisning på siden du henviste til. Men effekten av disse er jeg usikker på.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-4927197753_1ea3216e8f-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-23-diffusor-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-20090303_ge_yadd-17x14_v1_0_03-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-qrd-2d-n29-diffusor-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Ser nydelig ut. **Låner en tommel fra Akto. 8) **

Du kan virkelig bruke verktøyet. Hvilken fres bruker du? Jeg sitter litt å tenker på å kjøpe Festool sin "rimligste", pga jeg allerede har slike styreskinner. Har du noe erfaring med det?
    Takker for fine ord!

Kjøpte i fjor høst en ny overfres fra DeWalt. Fungerer glimrende. Men inntil nylig har jeg brukt en 300-kroners billigfres som jeg nesten har slitt ut. Har ikke noe softstart eller annet avansert, men den har funket het fint. Har bare lest litt om Festool. Dette er vel noe av det beste av proffverktøy man får tak i, men har ingen kunnskap om styreskinner til dette merket. Til runding av listene på søylene lagte jeg bare en enkel jigg som jeg kunne dytte listene i gjennom. Funket fint det!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4568-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4569-jpg

Siden billigfresen fremdeles fungerer vurderer jeg å modifisere denne for å sette den inn i et bord slik at jeg får en enkel bordfres. Hadde vært greit med en bordfres slik at jeg lettere kan frese ting uten å måtte lage en jigg hver gang...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette blir utrolig stilig og pent! Keep up the good work
    Takker, Ak! :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åååå, som jeg digger slik kreativitet!!
    Rett og slett imponerende "listeproduksjon", med et fantastisk resultat!

Oppigjennom årene har jeg selv mange ganger vært nødt til å finne frem til kompromisser og kreative løsninger, og fryder meg virkelig når jeg ser hva som bor i "folk"! :-D
    Nå skal jeg passe meg litt for å avspore her, men jeg må få lov til å fortelle en historie (så kort jeg kan), fra noen år tilbake i tiden:
    Det handlet om å linjebore et veivaksellager på en tolvsylindret Cummins VTA 1710 dieselmotor, plassert i en Le'Tourneau hjullaster med vekt på 20-30 tonn om jeg ikke husker feil? (Google navnene, den som vil).
    Maskinen som tilhørte NVE, befant seg på et verksted ca 3mil innover vidda i Bykleheiene, og kun tilgjengelig via beltevogn! Alt av veier var jo fullstendig borte i snømassene, og det var rett og slett et slit å komme seg frem. Vi veltet tilogmed en gang, takke være en villstyring av en same som sjåfør..:twisted:
    Linjeboring er kort fortalt en presisjonsjobb, med toleranse ned på 2-3/100milimeter.
    Verktøyet jeg hadde fått med meg, (og som alene veide 30-40kg), viste seg å være feilprodusert. En av styreringene viste seg å være ca 3/100mm for liten. Og hva gjør man da, 3mil inne i fjellheimen?
    Enkelt!
    Man finner frem en pakke med Petterøes Nr.3, med tilhørende Rizla sigarettpapir. Nå husker jeg ikke eksakt tykkelsen på sigarettpapiret, men det stemte i alle fall mtp den litt for store klaringa!
    Og dermed ble papiret pent lagt på plass i lagerleiet, hvor styreringen etterhver lot seg spenne fast.
    Det var ikke få på verkstedet som var skeptiske, men det endte godt! Motoren snurret og gikk i flere år etterpå, ble jeg fortalt.

Historien er ikke på noen måte ment som selvskryt!
    Det jeg derimot prøver å få frem, er den tilfredsstillelsen man opplever når man selv lykkes, og ved å se hva andre også kan klare å finne på for å nå sine mål.

Hat's Off, Hunsbedt!:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Litt av en historie, utrolig hva man kan klare seg med i nøden! Og som du så flott forteller, det er slike hendelser man husker. Og kanskje er mest stolt av å ha fått til!

Og kreativ bruk av verktøy er et resultat av manglende spesialverktøy man så gjerne skulle ha hatt der og da. Først nå som jeg begynner å bli ferdig har jeg fått øynene opp (og kunnskapen) for verktøyet jeg skulle ha hatt til den og den jobben... :-?

Kan nevne at listene, som ble vist på bildet sammen med den gamle overfresen, måtte bli "masseprodusert". Det vil gå med totalt 112m totalt. Da nytter det ikke med en høvel...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye å komme med, helga rant som vanlig bort i så mange andre ting. Holder blant annet på med å redigere på en del kortfilmer (DV) jeg skal vise til helga, og det tar MASSE tid. Tror det går med 1 time pr minutt i snitt...

Vel, vel. På lørdag fikk jeg rippet alle lekter, plater og lister til de to siste søylene. Søndag forsvant i pannekakeselskap og barnepass. Men hadde avspassering i dag, og fikk fingeren ut.
    Fant ut at siden det er plass på sage-og-byggejiggen min, så hvorfor ikke begynne samtidig på begge søylene? Må jo gå fortere da? Som sagt, så gjort. Her er noen byggebilder, mye har dere sett før, men noe nytt verktøy kommer på slutten...

Nr en ferdig "lektet (lister og kryssfinerplater er igjen). Nr to, nærmest kamera, ligger på siden for lekting/spanting. Ytterste lekt er skrudd fast i jiggen slik at det blir lettere å jobbe.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4624-jpg

De tre nederste lektene er på plass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4632-jpg

Ferdig med alle seks lekter:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4633-jpg

Snudd og skrudd fast for montering av listene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4635-jpg

Her er listene ferdig rippet og klare for fresen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4636-jpg

Listefresemaskinfører, med ny proffres 8-) :

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4637-jpg

Litt "frynsete" ytterst på kanten. Ingenting en pussekloss ikke kan ordne:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4638-jpg

Nytt DeWalt-verktøy. Måtte ha en ny liten 12Volter som maskin nr to fordi min andre nr 2 maskin har begynt å få dårlige batterier. Veldig hendig med en slik liten sak!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4626-jpg

Min B&D Mouse tok kvelden her forleden. Var en tur innom Europris og hadde plutselig fått med meg to pussemaskiner til 250 kroner, totalt, for begge. Pleier ikke å kjøpe så billig verktøy, men har jo garanti og maskinene pusset fint de...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4629-jpg

Og så til slutt min nye Ryobi båndsliper. Dette er en lett og grei mellomklassemodell, mye bedre enn 400-kroners modellene, men halv pris av den minste DeWalt båndsliperen, som jeg hadde veldig lyst på (...men ikke tok meg råd til. Det får da være måte på...).

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4628-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Har ikke så mye å komme med, helga rant som vanlig bort i så mange andre ting.

Vel, vel. På lørdag fikk jeg rippet alle lekter, plater og lister til de to siste søylene. Søndag forsvant i pannekakeselskap og barnepass.
    Hender det aldri at du gjøre INGEN ting? slik som alle oss andre vanlige dødelige?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakejake
    Hender det aldri at du gjøre INGEN ting? slik som alle oss andre vanlige dødelige?
    Nei, det er mange, mange år siden jeg har tvinnet tommeltotter i mangel av andre ting å finne på...
    Det hender jeg kan kjede meg hvis jeg er på tur, men ALDRI hjemme. Bruker tiden så godt jeg kan.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takker for fine ord!

Kjøpte i fjor høst en ny overfres fra DeWalt. Fungerer glimrende. Men inntil nylig har jeg brukt en 300-kroners billigfres som jeg nesten har slitt ut. Har ikke noe softstart eller annet avansert, men den har funket het fint. Har bare lest litt om Festool. Dette er vel noe av det beste av proffverktøy man får tak i, men har ingen kunnskap om styreskinner til dette merket. Til runding av listene på søylene lagte jeg bare en enkel jigg som jeg kunne dytte listene i gjennom. Funket fint det!
    Hepp, til Ostemannen:

du får skinne til dewalt og festool. Å frese ved å bruke dem er imidlertid ganske tidkrevende. Du kan jo frese helt snorbeint ved å måle fra senter på spindelen på en overfres og ut til en av kantene av bunnplata (5,5 cm på DW621?), tvinge fast en rettholt på materialet du skal frese og kjøre fresen langs rettholten. Avstanden fra kanten på fresen til kuttet blir da eksempelvis 5,5cm minus halve tykkelsen på notstålet du bruker - med 10mm notstål må du følgelig plassere rettholten 5cm fra streken du skal frese langs.

Med en skinne blir konseptet det samme, men siden skinnen ikke har en kant som treffer nøyaktig på fresestålet (på samme måte som sagbladet fra ei dykksag som er laget for bruk med skinnen) må du uansett måle fra streken du skal frese i forhold til hvor du plasserer skinnen. Siden fresen ikke går på skinnen direkte men på et adapter, blir denne avstanden lengre og mer krøkkete å jobbe med enn de gode 5,5cm (se bilde under).

I tillegg vil jo fresen "skubbe" litt i forskjellige retninger når du jobber. Derfor er heller ikke skinnen en slik hurtigløsning mange drømmer om, siden den fort kan skli og ødelegge dagen din hvis du slurver med tvingene.

Konklusjon: bruk av skinne med fres krever et adapter, som gjør det vanskeligere å plassere skinnen korrekt. Videre må du fortsatt tvinge fast skinnen som en rettholt, og skinnen er bredere enn en rettholt og dermed vanskeligere å jobbe med på små emner.

Jeg testet min fres på skinne og ble lite imponert.

Skulle du likevel være interessert heter dewalt styreskinne DWS5021 (1m) eller DWS5022 (1,5m), mens fresetilbehøret som passer til alle dewalt sine freser heter DWS5031.

Bilde av bruk ser du her:

Konseptet er det samme med festool, og systemene passer om hverandre (DWS5031 passer i festool og makita sitt skinnespor, men kun på dewalt sine freser). Festool er imidlertid nesten garantert dyrere.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow!

En stund siden jeg har vært innom her nå, så har rakt igjennom 20 fantastiske sider. Dette begynner jo virkelig å ligne noe nå! Jeg elsker den dørlåsen, det var rett og slett kunst i mine øyne. Jeg håper ikke du skal skjule denne på noe vis, for det å se mekanikken jobbe er bare helt vidunderlig. Spesielt når noe er så custom made! Fantastisk!

Stå på, dette blir ikke annet enn bra!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Wow!

En stund siden jeg har vært innom her nå, så har rakt igjennom 20 fantastiske sider. Dette begynner jo virkelig å ligne noe nå! Jeg elsker den dørlåsen, det var rett og slett kunst i mine øyne. Jeg håper ikke du skal skjule denne på noe vis, for det å se mekanikken jobbe er bare helt vidunderlig. Spesielt når noe er så custom made! Fantastisk!

Stå på, dette blir ikke annet enn bra!
    Takker for fine ord og oppmuntring, AnaXyd! Jeg kan berolige deg og andre med at dørlåsen ikke vil bli bygd inn. Den er ikke i veien for noe, og jeg har lagt ned for mye arbeid i pussing til at den skal skjules...

Beklager at jeg ikke har svart deg før i dag!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen uker med "ferie" fra min egen byggeblogg er det på tide med en oppdatering. Etter å ha sett den utrolige fremgangen i Akto's kino har jeg måttet revurdere mine planer for veggrammene i min egen kino. Orso er en tungvekter her på forumet som sitter inne med massiv kunnskap om akustisk behandling av for eks lytterom og kino. Her fritt klippet fra Aktos byggeblogg:

Rockwool akustikkplatene er ypperlig til de tykkelsene. De har godt ut av produksjon og blitt erstattet med Rockfon Industrial som har bittelitt høyere densitet, men er ellers det samme produktet.

Noe som er viktig er at du demper mest mulig bredbåndet. Dette er en av grunnene til at mange opplever at det blir vel dødt. De bruker stort bare absorbenter (og gjerne også litt tynne) og gjør få eller ingen basstiltak. Det er oppskriften på død og kjedelig lyd.
    Dersom man gjør det kompromisstløst, så bør absorbentene til førsterefleksjonene være på 20 cm. Da demper de flatt ned til den såkalte schroeder frekvensen. Og i tillegg bør man gjøre basstiltak. Da kan man ha ganske mye demping i rommet uten at det låter for dødt. Men det går selvsagt grenser her også, spesielt til musikk. Men 10-12 cm paneler er ikke det verste kompromisset. Men være forsiktig med for mange på bare 3 cm. Og gjør så mye basstiltak som du kan.

Til film mener jeg det kan være ganske tørt hvis det er gjort riktig. Bruk av diffusjon går egentlig litt utover klarhet i tale til film, men gir til gjengjeld et større og mer omkringende lydbildet. Men dette har man fra før fra med mange kanaler til film. Så igjen, handler om hva man prioriterer mest. Jeg bruker selv noe diffusjon på bakveggen i TV/surround anlegget siden jeg også bruker det en del til musikkvideoer og noe tokanals musikk.

Frontveggen trenger sjelden å være dempende av øvre frekvensomådet, men den bør derimot dempe bass og det krever tykkelse. Som regel sender ikke høyttalerne øvre frekvensområdet bakover. Og dersom du demper frontveggen, så blir egentlig ikke øvre frekvensområdet dempet før lyden har passert lytteposisjonen, treffer bakveggen, passerer lytteposisjonen igjen og så treffer den frontveggen hvor den blir dempet. Lyden har altså allerede passert lytteposisjonen to ganger og du vil bare dempe veldig sene refleksjoner. Da er det mye bedre å behandle den lyden når den treffer bakveggen, før den kommer tilbake til lytteposisjonen. Og det kan du gjør med enten absorpsjon eller diffusjon eller en kombinasjon. Siden det er et kombi anlegg, ville jeg ha brukt diffusjon i ørehøyde på store deler av bakveggen. Vil da anbefale 1 D diffusorer. 2 D diffusorer ville jeg kun valgt dersom det er viktig å sende lyden i ulike høyder til stolrekker på ulike platå eller om du sitter veldig tett på bakveggen. .
    Under diffusorene kan du lage bassfeller og det samme med hjørnene. Disse kan være reflekterende dersom ikke lyden sendes tilbake til lytteposisjonen, men dersom det ikke måles og sjekkes så ville jeg ha latt de være dempende hele veien opp. Diffusorene bør ha litt tykkelse, det er mye som selges som ikke er spesielt bra. RPG har de beste kommersielle diffusorene. De kan man få i ubehandlet finish slik at man f.eks kan male de sort selv.
    QRD 734 - Acoustic Products
    Diffractal - Acoustic Products

Så frontveggen kan altså gjerne være reflekterende når du behandler bakveggen, men det er viktig med bassdemping der. Det oppnår du ved å bruke noen lag med dampsperre utenpå rockwool/glava. Gjerne tre lag. Men dette innebærer at lyden er behandlet/diffusert skikkelig bak i rommet. Ellers kan du få sene refleksjoner med for høyt nivå.

Angående demping av førsterefleksjoner av bakkanaler så vil det helt klart være positivt til film. Men gjør det med så tykke absorbenter som du kan tillate, og personlig hadde jeg kun gjort det i forhold til sitteplassen i midten fremme siden anlegget også skal brukes til musikk. Taket og nærmeste sidevegg er da det jeg ville ha prioritert.

LEDE som du nevner er forøvrig noe annet enn dødt i front og levende bak i rommet. Det starter riktig nok ut slik (og derfor navnet), men utvikler seg fort da man fikk måleutstyr og hvor man kun behandlet akkurat slik at man fikk en refleksjonsfri sone. Et modene LEDE rom er meget levende med mye energi. Ja, mye mer enn f.eks slik Svanå behandler sine rom. Og samtidig mye mer korrekt på alle måter.

Når såpass vanskelige emner blir så fint forklart kan man bare bøye seg i støvet. Her får man forklart på en enkel og grei måte hvordan man skal gå frem for å forbedre lyden i rommet. Jeg har tatt det til meg og bestemt meg for følgende:

Veggammene fra sidene av lerret og bak til første søyle skal bygges ut 10cm ekstra, slik at dybde bak rammene blir 20cm. Dette for å dempe førsterefleksjonen ned til den såkalte Schroeder-frekvensen.

Øverste halvdel av veggen bak bakerste stolrad skal få diffusorer. Nederste halvdel (det som blir bak selve stolene) skal få 40cm tykk Glava med tre lag dampsperre utenpå. Dette skal skjules med rammer kledd med høyttalerstoff.

Veggene i bakre del av rommet (bak første søylerekke) skal dempes minimalt til å begynne med. Her blir rammene trekt med dekomolton og noen med høyttalerstoff.

I hjørnene bakerst i rommet skal takrammene fylles med Glava. Jeg har desverre ikke mulighet for å sette inn hjørneabsorbenter ned til gulvet her.

Det skal brukes svært tykke hjørneabsorbenter bak lerretsveggen. Kommer muligens også til å dempe hele bakveggen her med et tykt lag Glava/eller tilsvarende.

Ellers har ukene siden siste søylebygging blitt fylt med solid arbeidsinnsats i verkstedet. Jeg har fått samlet alt av verktøy, byggematerialer og ting og tang som er verkstedsrelatert. Jeg har stått timesvis over benken og sortert hundrevis av treskruer. Dette var svært tilfredstillende å få gjort. Nå bruker jeg få sekunder på å finne rett treskrue, og ikke minst rett antall.

Jeg har satt opp ca 25 meter med hyller. Disse skal gjemmes bak skapdører på sikt, har bare ikke rukket å få dette opp ennå.

Jeg har hatt en virkelig kosejobb. Fikk endelig bygd meg en skikkelig bordfres. Den har "alle fasiliteter" og kan frese det meste. Kommer til å bygge en jigg til hullfresing også.
    Fresen skal benyttes i rammebyggingen, og vil gjøre dette mye enklere for meg.

Jeg har også kjøpt meg en Kreg-jigg til hulltaking. Denne har jeg hatt lyst på lenge. Et fantastisk verktøy som skal brukes til rammebyggingen, blant annet.

Her er noen bilder:

Nye hyller. Skapdører kommer etterhvert:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4711-jpg

Sortimentsbokser til skruer. Var heldig og kom over disse til halv pris (25,-) på Europris:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4713-jpg

DIY bordfres. Bygget av oppsamlet skrot jeg hadde liggende. Konker fresen ut så kjøper jeg en ny, beregnet til formålet, og setter den inn i samme bordet. :

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4714-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4715-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4718-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4719-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4717-jpg

Kreg-jig:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4721-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4722-jpg

Så pent kan Kreg-jiggen bore hull. Mekanisk sett bli det også veldig sterkt. Man slipper oppsprekking, og må hullene skjules får man treplugger tilpasset dette.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4723-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er virkelig en særdeles dyktig og orginal mann, Hunsbedt! Bordfresen din ser helt konge ut, men jeg klarte ikke helt å se hvordan du skrur den av og på... Bruker du knappen på selve fresen, eller har du klart å få knappen litt mere tilgjengelig? Liker forøverig veldig godt at du og Akto hører på akustikkråd fra Orso, da jeg føler endel av det går rett over hodet på meg, og det skal bli gøy å få se hvordan dere løser det i praksis. Madammen mener jeg må ha ting inn med teskje, så får vel gi henne et poeng der. Lykke til videre med prosjektene dine! Det er morro å følge deg på veien til mål.

Side 62 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •