Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 61

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 61 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste
Viser resultater 1,201 til 1,220 av 3428
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Vet ikke hvor mye gevinst jeg kunne ha fått siden jeg skal ha senteren en del høyere opp, bak lerretet. Måtte være med lydeffekter da, som er mikset ned fra 7.x lyden.
    Du trenger ikke presence hvis du skal ha senter bak lerret. Presence er bare for de som ikke plasserer senteren riktig :wink:

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Du trenger ikke presence hvis du skal ha senter bak lerret. Presence er bare for de som ikke plasserer senteren riktig :wink:
    Det er en alt for bastant påstand. Min erfaring er at front presence løfter "taket" for lyden og gjør rommet mye større. Som et eksempel er filmen "Shooter" når MarkWahlberg prøveskyter på 1,6 km i fjellet, ekkoet som gjaller mellom fjellene er mange ganger mer realistisk og større med presence enn uten! Dette er eksempel på lyder som ikke har utspring i senterkanal.
    Referansen er lyd slik den er i virkeligheten (muligens en forsterket variant) ikke om lyden er spesifikt dedikert for senterkanal av lyddekodersystemet.
    Det er få som har så gode fronter/senter at ikke det kan gi en øket effekt med front presence. Akto brukte frontprecence sammen med Adam som burde indikere at det bidrar positivt selv med High end utstyr.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for innspill, karer! Det er ikke bestemt endelig hvor mange kanaler jeg kommer til å dele i, men ved oppstart blir det nok 7.2. Får jeg en prosessor med bedre muligheter enn 7.x, så kommer nok presence til å bli prøvd. Mange synes det fungerer bra i hvertfall.

Så over til søylebyggingen. I går bygde jeg ferdig søyle nr to, og i kveld har jeg kommet godt i gang med forberedelser til nr tre og fire. Har saget/rippet ferdig det meste av listverk og plater til disse, så jeg begynner nok med monteringen i morgen kveld.

Her er et bilde tatt med vidvinkelen slik det ser ut med de to første på plass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4579-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bruke noe annet enn den innebygde blitsen med vidvinkellinse. Den kaster skygge på bildet. :wink: :-P

Ellers ser det jo alldeles strålende ut! Blir morsomt å se hvor dette ender.
    Kanskje vi får se en "Hjemme hos" reportasje i løpet av året?
    En kandidat er det i alle fall, det tør jeg si allerede nå....

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja... Begynner og ta form:-) ser detter bare og kopiere bildene av søylene så er den biten for min kino ferdig planlagt .
    Supert utført som vanlig... Må si jeg er mektig imponert.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Du må bruke noe annet enn den innebygde blitsen med vidvinkellinse. Den kaster skygge på bildet. :wink: :-P
    Hehe, vet det, får skygge ved utzooming både på vidvinkel og på 18-200mm linsa. Ekstern blits står på ønskelista. I dette tilfellet var det lite lys, og stativet lå i verkstedet, så da bruker man det man har. Jeg kunne ha zoomet inn litt til, da hadde du ikke sett det...

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ellers ser det jo alldeles strålende ut! Blir morsomt å se hvor dette ender.
    Kanskje vi får se en "Hjemme hos" reportasje i løpet av året?
    En kandidat er det i alle fall, det tør jeg si allerede nå....
    Takker, satser på å forsette til jeg blir ferdig nå, uten lange opphold i sommer. Bruker hver ledige time jeg får, i hvertfall. Om det blir en "Hjemme hos" reportasje vet jeg ikke, men Akto kunne jo vist meg noen fototips om han kommer...:-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Se her ja... Begynner og ta form:-) ser detter bare og kopiere bildene av søylene så er den biten for min kino ferdig planlagt .
    Supert utført som vanlig... Må si jeg er mektig imponert.
    Takker, mclaren! Og du må bare kjøre på med søyler. Da blir vi to.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,777
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å se fantastisk bra ut, får jo lyst å bygge ny kino når jeg ser dette Stå på, gleder meg til å følge prosessen videre nå.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Om det blir en "Hjemme hos" reportasje vet jeg ikke, men Akto kunne jo vist meg noen fototips om han kommer...:-D
    Holder du fram som du stevner kan du bare kontakte meg på atle.torp AT lydogbilde DÅTT no så snart du begynner å komme i mål. Jeg er klar som et egg

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, du fortsetter å imponere, din gale kvindøl!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven steike, her er det mange gjennomtenkte og imponerende løsninger!
    Dette blir morsomt å følge med på videre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er en alt for bastant påstand. Min erfaring er at front presence løfter "taket" for lyden og gjør rommet mye større. Som et eksempel er filmen "Shooter" når MarkWahlberg prøveskyter på 1,6 km i fjellet, ekkoet som gjaller mellom fjellene er mange ganger mer realistisk og større med presence enn uten! Dette er eksempel på lyder som ikke har utspring i senterkanal.
    Referansen er lyd slik den er i virkeligheten (muligens en forsterket variant) ikke om lyden er spesifikt dedikert for senterkanal av lyddekodersystemet.
    Det er få som har så gode fronter/senter at ikke det kan gi en øket effekt med front presence. Akto brukte frontprecence sammen med Adam som burde indikere at det bidrar positivt selv med High end utstyr.
    Det er kanskje en alt for bastant påstand men det er min erfaring. Jeg har brukt Presence når jeg hadde senteren under lerret men gikk bort fra det når jeg bygde et 'ekte' hjemmekino. Jeg står forsatt på at med riktig høyttaler og riktig plassering så er Presence unødvendig. Akkurat som det er mulig å lage et 3D lydbilde med 2 høyttaler i musikk så er det mulig å gjøre det med 3 i en film. Det er opp til de som mixer til å klare dette.
    Jeg var hos BEF i går og han viser med oppsettet sitt at det er absolutt ikke nødvendig å bruke Presence når alt annet sitter riktig. Det handler ikke om prisen på utstyr, det handler om å sette det opp riktig.

At Atle har brukt Presence **tror jeg** skyldes at senteren han har hatt har alltid være feilplassert under lerret. Mulig at han, som deg, liker effekten Presence gir i tillegg (jeg har ikke snakket med han om det så jeg vet ikke).

Men til slutt blir det opp til hver enkel å gjøre seg en mening. Noen liker det bedre med, andre uten

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,105
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bare helt übergromt! Gleder meg virkelig til å se det ferdige resultatet

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De søylene er virkelig utrolig elegante. Nydelig arbeid!

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det virkelig å ta form her Men jeg må tenke tilbake på stjernehimmelen din. Den beundrer jeg virkelig

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det er kanskje en alt for bastant påstand men det er min erfaring. Jeg har brukt Presence når jeg hadde senteren under lerret men gikk bort fra det når jeg bygde et 'ekte' hjemmekino. Jeg står forsatt på at med riktig høyttaler og riktig plassering så er Presence unødvendig. Akkurat som det er mulig å lage et 3D lydbilde med 2 høyttaler i musikk så er det mulig å gjøre det med 3 i en film. Det er opp til de som mixer til å klare dette.
    Jeg var hos BEF i går og han viser med oppsettet sitt at det er absolutt ikke nødvendig å bruke Presence når alt annet sitter riktig. Det handler ikke om prisen på utstyr, det handler om å sette det opp riktig.

At Atle har brukt Presence **tror jeg** skyldes at senteren han har hatt har alltid være feilplassert under lerret. Mulig at han, som deg, liker effekten Presence gir i tillegg (jeg har ikke snakket med han om det så jeg vet ikke).

Men til slutt blir det opp til hver enkel å gjøre seg en mening. Noen liker det bedre med, andre uten
    Jeg er både enig og ikke enig. Senter midt bak lerretet vil sammen med fronter av samme type og høyde, slik som BEF har i sin kino, skape en skikkelig 3D følelse - akkurat som Jerome sier så kan det like fullt gjøres på film som med musikk. Da vil man ikke savne presence. De færreste har dog denne muligheten og da er presence, eller høydekanaler om vi skal være merkenøytrale, være vel så bra. Jeg er også av den oppfatning av at et skikkelig prosessert presence-signal vil skape enda mer effekt enn det man kan få av førstnevnte konfigurasjon. Dette fordi det er mulig å triangulere lyden og dermed plassere lyd overalt på lerretet. Og det lar seg ikke gjøre med "kun" tre høyttalere. I BEF sitt tilfelle blir dette en sannhet med modifikasjoner siden høyttalerne hans fyller omtrent hele lerretsflaten. Det anlegget er dessuten ikke særlig representativt da det kun finnes ett slikt system

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager "nedetid" og at jeg ikke har rukket å svare dere, men jeg har brukt tiden i kveld til...jobbing på søyler. Er nede i 3 timer pr stk nå, men det er ikke så lett å få tre timer i strekk for meg, så jeg rakk bare nesten å bli ferdig med nr 3 i dag. Vel, vel.

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Dette begynner å se fantastisk bra ut, får jo lyst å bygge ny kino når jeg ser dette Stå på, gleder meg til å følge prosessen videre nå.
    Morsomt at jeg kan klare å inspirere DEG av alle, BEF. Tar det som et stort kompliment, tusen takk! :-D

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Holder du fram som du stevner kan du bare kontakte meg på atle.torp AT lydogbilde DÅTT no så snart du begynner å komme i mål. Jeg er klar som et egg
    Jeg er nok redd for at det (meste) kan bli nedtur etter din forrige reportasje hos BEF, særlig med mitt litt aldrende utstyr. Men jeg takker alikevel ærbødigst for tilbudet, og vil ta kontakt når tiden er inne. For meg er rommet nesten det viktigste elementet, og det hadde jo vært greit å få vist det frem...

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Wow, du fortsetter å imponere, din gale kvindøl!
    Takk for den du! :wink:

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Dæven steike, her er det mange gjennomtenkte og imponerende løsninger!
    Dette blir morsomt å følge med på videre.
    Hehe, takker! Du glemte ordet "tidkrevende"

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette blir bare helt übergromt! Gleder meg virkelig til å se det ferdige resultatet
    Takk, det gleder jeg meg til også!

Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    De søylene er virkelig utrolig elegante. Nydelig arbeid!
    Takk, Cinemarillion! Har trålet en del tråder på AVS og funnet en del inspirasjon der. Mange med virkelig høy kompetanse innen snekkerfaget har fine tråder.
    Her er for eks en jeg liker. Ikke alt for mye dilldallpynt, men inneholder allikevel mange lekre løsninger. Utrolig flink hobbysnekker, er nok favoritten min for øyeblikket...

The Cinemar Home Theater Construction Thread - AVS Forum

Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Nå begynner det virkelig å ta form her Men jeg må tenke tilbake på stjernehimmelen din. Den beundrer jeg virkelig
    Ja, det var vel i fjor på denne tiden jeg var i full sving med stjernehimmelen. Hadde grudd meg fælt til å tre alle fibrene, og så gikk det så greit. Koste meg fælt med den jobben, husker jeg (har nok glemt de kjedelige tingene).

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tråden så stilig ut! Jeg har lekt med tanken på å ha en brystning i kinoen, og det hjulet fikk vann på seg igjen nå...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært litt lite kinobygging siste uke på grunn av lange dager på begge jobbene jeg har, men denne uka kommer jeg til å rekke en del. Den fjerde søylen ble ferdig i kveld så nå er det bare to igjen. Fikk i tillegg tid til å rippe frontlister til de to siste søylene samt justere opp lengden på jiggen til disse, da de er ca 20cm høyere.

Fire på plass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4601-jpg

Mellom de to bakerste søylene hadde jeg tenkt å muligens bygge en hylleseksjon for ca 600 lp-plater. Men så kom jeg til å tenke litt. Hva om jeg bygde inn hele denne flaten med 2D PRD-diffusorer? Åpningen mellom søylene er 110 x 200cm, med dybde på inntil 40cm. Diffusorene blir delvis dekket av de to midterste stolene bak, men kan allikevel få en grei virkning. Nå er det jo sånn at en seksjon med LP-plater også kan ha en lignende effekt, men diffusorene vil jo ha en mye større virkningsgrad vil jeg anta.
    Hadde vært greit med noen innspill på dette, da det ikke er så lenge til før jeg begynner på veggene.

Her er et nærbilde av det aktuelle området på veggen jeg kunne ha brukt til diffusorer. :

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4602-jpg

Ellers har jeg gått til anskaffelse av ekstern blits etter mildt påtrykk fra mine lesere. Nevner ingen navn, Scrooge...
    Funker meget bra og gir et nokså gjevnt og godt lys. Er innebygd noe spredegreier for lyset, og man kan velge virkningsgrad. I tillegg har den en fin funksjon; man kan plassere den i rommet hvor man vil, og kameraet trigger den (TTL-funksjon). Har ikke sjekket ut dette enda, men kameraet mitt har en TTL-funksjon, så jeg håper det er kompatibelt. Her er et bilde:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4590-jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, grattis med ny blitz!
    Det hjelper tydeligvis å pushe litt på.

Ellers så ser det jo bare bedre og bedre ut, hva både bilder og bygg angår!:-D
    Synes jeg aner en Radioshack på stativ der ute til høyre. Har du allerede begynt å måle ting og tang?8)

Side 61 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •