Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 6 av 172 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 3428
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er imponert over det fine arbeidet ditt! Og det gikk jo helt fint å bøye gipsen også!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for den, Rune! Og når det gjelder gipsbøyingen fikk jeg til det sånn noenlunde, men jeg kunne jo også bare brukt ei litt myk sponplate. Men det må vi ikke si til noen!

Men det var ok å prøve det, for neste prosjekt med gipsbøying blir med radius på 30cm. Skal muligens prøve å få til noe med søylene, og i hjørner som bassabsorbenter...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Nesten så jeg begynner å angre meg litt for at jeg ikke prøvde å bøye de skrå veggene bak :P

Ser iallefall utrolig gjennomtenkt og gjennomført ut!

Men.. Bøye gips med en radie på 30cm ?
    Altså 180 grader på 60cm ? DET skal bli spennende å se!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser utrolig bra ut, nå angrer jeg veldig på at jeg ikke laget en forhøyning i bakkant på kinoen min.
    Vel..... det får bli i versjon 3.:roll:

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bare bedre og bedre ut det her! Føyer meg inn i rekken som angrer på at jeg ikke har bøyd noe

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg ikke alene om å anbefale markplater til basstraps

Dette er fra tråden til pnerbye.

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Jeg har handlet derfra og er godt fornøyd

Kjøpte to DIY NEST corner-basstraps og fylte med Rockwool markplater 60x120 (3x5cm) pluss 30x120cm (2x5cm). Funket meget bra. Bassen ble mye tightere.

Kvaliteten på stoffet virker veldig bra og ser "proff" ut. Glidelåsen vises omtrent ikke når den er dratt igjen. Det eneste jeg "oppdaget" etter at jeg fikk bagene hjem er at størrelsen på bagene er 60x120cm akkurat, og dette medfører at man ikke bør bruke standard Rockwool eller annen isolasjon som er 57x120cm om man vil unngå "rynker" på posene.

Forøvrig vil jeg anbefale å bruke Rockwool markplater til bass-traps da disse har større densitet (tetthet/fasthet) og høyere vekt enn standard isolasjon og akustikkplater. Høyere densitet gjør (etter det jeg har forsket meg frem til på nett http://avforum.no/forum/1231150-post32.html) at platene dempere lavere frekvenser enn "lette" plater.

Markplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Men.. Bøye gips med en radie på 30cm ?
    Altså 180 grader på 60cm ? DET skal bli spennende å se!
    Hehe, det blir spennende å prøve, ja. Skal faktisk gå an i følge tabellene jeg fant på Norgips. Må nok oppi badekaret med platene og dynke de ei stund. Lurer forresten på om jeg får lov av fruen?:roll:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Ser bare bedre og bedre ut det her! Føyer meg inn i rekken som angrer på at jeg ikke har bøyd noe
    Ja, nå kan du angre!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Da var jeg ikke alene om å anbefale markplater til basstraps

Dette er fra tråden til pnerbye.
    Kvaliteten på stoffet virker veldig bra og ser "proff" ut. Glidelåsen vises omtrent ikke når den er dratt igjen. Det eneste jeg "oppdaget" etter at jeg fikk bagene hjem er at størrelsen på bagene er 60x120cm akkurat, og dette medfører at man ikke bør bruke standard Rockwool eller annen isolasjon som er 57x120cm om man vil unngå "rynker" på posene.

Hmm, bager til markplatene? tror jeg må sjekke tråden til pnerbye...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig tenkt å legge ut bilder av plattingen i 95% ferdig tilstand nå i kveld, men siden noen smartinger har funnet ut at det i dag skulle feires morsdag, valentinsdag og fastelaven på samme dagen, ble det med tanken...

Men, som vanlig, fikk jeg sneket meg ut litt i går og noen minutter i dag. Det skal ikke alltid så mye til hvis man vet hva som skal gjøres.
    Den dyreste isolasjonen jeg noensinne har kjøpt, ble brukt opp på lørdag. Den har ligget stykkevis og delt i plast i min mørke og tørre krypkjeller siden huset ble ferdig. Med andre ord; det er rester, kapp og smuler det dreier seg om. Hvorfor så dyr? Jo, jeg må jo betale på den i 20 år fremover, med både renter og avdrag. :-(

Men siden jeg nå faktisk er en samler, ble det altså nå bruk for den. Man hvet aldri når man får bruk for ting man har samlet, bare at en gang blir det bruk for det...
    Denne dyre isolasjonen ble faktisk akkurat nesten nok til å fylle opp hulrommet i plattingen. På toppen av det hele hadde jeg også spart ei hel 30cm plate. Denne ble delt opp i tynne lag og lagt på toppen for å dekke smulekaoset under. Så nå er neste post å dekke det til med gulvplater.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1986-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1987-jpg

Ellers, for å få tiden til å gå i formiddag, ble den ett og et halvt år gamle ventilatoren vi har hatt på kjøkkenet behørlig rengjort og renset med rødsprit. Ikke det at den var så skitten (ja, jeg ser at jeg må ta en omgang til med kluten :-P ), vi har da brukt filter, men det var nødvendig for planene jeg har med den fremover. Vi byttet den ut med en slankere, finere og mer stillegående modell etter fruens ønske. Og den gamle skal jo ikke kastes (siden jeg nå er en samler), og den jo er i fullt brukbar stand.

Jeg har altså tenkt å bruke den som avtrekksvifte i kinoen. Høres sikkert helt vilt ut for dere, men det er muligens ikke så dumt. Men fornuftig som jeg er, vil jeg jo lufte det for panelet:

Vifta skal bygges inn i et eget lyddempet rom i toppen av komponentskapet bak i kinoen. Avtrekket blir gjennom en 2-3m lang lyddempet kanal som begynner ved siden av projektor. Det er mulig at jeg kopler på eget avsug på både projektor og komponentskap, da begge disse vil avgi en del varme. Utkast skjer fra sideveggen i det tekniske rommet, via en lyddemperboks rett ut. Diameter på kanaler hadde jeg tenkt 125mm, større hvis nødvendig. Inntak friskluft blir i andre enden av kinoen, gjennom en lyddempet kasse på innsiden av veggen en meter bak lerretet. Friskluften skal ledes inn i selve kinorommet fra denne kassen ut rett under taket (stjernehimmelen).

Får se om jeg lager en enkel skisse av planene i Sketchup. Men hovedpoenget her er altså at det hadde vært artig å prøvd ut denne ventilatorvifta. Siden vifta har tre hastigheter vil jeg kanskje prøve med en trinnløs regulator. Skal forhøre meg med elektriker. Det fulgte faktisk med koplingsskjema som viser oppbygging av kretsene i vifta, så det er jo en fordel. Mulig at lovlihetsgraden av ombyggingen ikke er helt klar, men elektrikeren har gitt ett foreløpig ja...
    Funker ikke ventilatoren etter planen, eller reglene setter en stopper for meg, så setter jeg jo inn en vanlig avtrekksvifte beregnet for formålet.

Tekniske data:

Flexit Menu-M
    Motorstyrke: 135W
    Hastighetstrinn: 1 2 3
    Kapasitet m3/t: 170, 230, 310, (ved 1,2,3)
    Lydnivå dB(A): 49, 57, 63, (ved 1,2,3)

Her er et bilde av viftedelen sett fra bunnen av ventilatoren. Den er veldig enkel å ta ut, festet med lett tilgjengelige skruer:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1992-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hadde nesten ventet en reaksjon fra dere på mitt forslag om å bruke avtrekksventilatoren i kinoen...
    Ellers har jeg lagt litt over halvparten av plattinggulvet i dag. Det ble endel arbeid siden alle platene måtte bearbeides noe. Ved trappa mot skyvedøra måtte platene freses inn 20mm, og det ble gjort med min gamle og trofaste kinafres. Helt utrolig at den holder ennå, kostet ikke mer enn 400, og da fikk jeg med et helt lass med tilbehør...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2001-jpg

Måtte også kjøpe tre forskjellige lim og fugetyper til sluttarbeidet med plattingen. Bitumenfugemasse (som fra Tremco var ca 300 kroner (!) billigere enn bitumenmassen fra Isola...), sponplatelim, og noe som heter Utefuge. Bitumenmassen brukte jeg til å tette asfaltplatene med. Fikk tettet rimelig godt nedi kassen med dette. Utefuge, fra Tremco, er en tyktflytende og seig fugemasse som passet greit til å ha mellom sponplater og bjelkene under for å forhindre knirk og vibrasjon.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1985-jpg

Midt på plattingen ble det laget en åpning så jeg senere kan komme til hvis noe skal forandres med boksene i front. Det blir altså en luke her, som skal tettes med pakning og lett kunne åpnes. Det blir en liknende luke i gulvet ved komponentskapet med samme funksjon.
    Ellers kan jeg nevne at plattingen i front er trukket ut ca to cm over kanten i front. Tror det vil se bra ut, spesielt hvis det senere blir lagt inn lysledende plast under kanten ved trinnene ned fra plattingen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1999-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2000-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2004-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2005-jpg

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En super ide å teste den avtreksvifta imo! Kan nok hende jeg låner den ide'n der av deg hehe.
    Eneste er vel at den bråker en god del ?
    Ser du skal sette den i ett lyddempet rom, altså ett ganske tett rom ? Den må vel få kvitta seg med utlufta ganske enkelt, ellers så vil vel kapasiteten bli begrenset ?
    Har du testet vifta med den lyddempings muffen btw ? Kan nok være endel tyngre å suge gjennom ett sånt kontra vanlige avtrekksrør.

Mens snekkerferdighetene dine imponerer stadig! ser ut til å ha utrolig god passform på alt du gjør!!

Men skal du ha teppe over hele platået ? mye kriker og kroker der :P

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket senest i dag med en kamerat (elektriker, som kan både svakstrøm og sterksrømsutsyr), og han mente også at denne ventilatorvifta kan være helt utmerket til mitt formål. Fikk ikke noe svar på om jeg kan bytte bryteren (med tre hastigheter) med en trinnløs regulator, men dette får jeg svar på når jeg har skrudd den fra hverandre og undersøkt motoren nærmere. Det er ikke alle motorer som tåler en trinnløs regulator.

Og ja, vifta bråkte så mye at vi fikk den byttet med en støysvak og finere modell. Men dette trenger ikke bety at den er dårlig egnet til mitt bruk. Den skal stå i et skap som blir godt lydisolert fra kinoen, og det er godt mulig at det vil hjelpe å bruke rør med 160mm istedenfor 125mm som den hadde i utgangspunktet. Kommer enten til å bygge en 2m lang kasse med lydfelle eller kjøpe rør med tilsvarende egenskaper. Utkstlufta får kort vei (gjennom en kort lydfelle), så kapasiteten til vifta vil ikke bli hindret.

Når det gjelder teppene vil nok teppeleggeren få en del utfordringer, ja. Men han har sett opplegget, og han mente det greit skulle kunne gjøres på en dag. Ikke bare kinoen, med alle krinkler og kroker, men også ganga utenfor, teknisk rom og trapp ned til mellomganga...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært stille fra denne kanten noen dager nå, men det betyr ikke at man ligger på latsiden. Det har blitt jobbet både seint og tidlig, og byggetråden har måttet vike litt.

Men nå er altså bakre platting ferdig. Jeg måtte fikse trinnene i framkanten og tette de også slik at varmekanalen ikke gikk rett opp i trinnet. Strengt tatt var vel ikke dette helt nødvendig, men nå ble en del kapp og glavasmåbiter brukt til dette, og da føltes det jo bra.

Ellers er alle veggene og taket i kinoen endelig ferdig gipset med to lag + Greenglue imellom. Jeg har brukt noen uker på dette, men mesteparten av tida har gått til å vente på de resterende tubene med Greenglue som jeg manglet.
    Jeg har sparklet alle plateskjøter med papirstrimler både på første og andre lag gips. Dette var heller ikke helt nødvendig, spesielt på det øverste laget (her kunne jeg lett ha falt for fristelsen å bruke akryl...), men nå ble det ihvertfal ordentlig gjort, og det ble mye sterkere enn bare med akryl.

I denne hjemmekinoen har den observante kanskje sett at det ikke er verken trekkerør eller bokser i vegg og tak (bortsett fra plattingen da...). Og det er riktig. De eneste "hullene" er to dører, et teknisk skap, og vinduet inn til teknisk rom. Alt av trekkerør og kabling og signal/høyttalerkabler skal gå i egne bokser med fronter som kan hektes/skrues av, som skal bygges nede ved gulv og oppe under tak. På denne måten blir ingen vegger eller tak punktert av koblingsbokser eller trekkerør. Og alt av strøm og signalkabler skal gå gjennom komponentskapet, som blir godt støyisolert. Jeg håper på denne måten å oppnå litt bedre effekt fra veggene når det gjelder lydisolering, både innenfra og utenfra.

Det neste nå blir trekking av rør til skjult opplegg i resten av bygget. Dette blir gjort onsdag. Så blir det plating og tetting av vegger i tilstøtende rom. Kinoen blir ikke prioritert igjen før dette er ferdig, så nå blir det vel noen ukers pause med kinobygging. Vel, vel. Like greit å bli ferdig med de "kjedelige" rommene først som sist...:???:

Ferdiggjøring av trinn:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2007-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2009-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2012-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2014-jpg

Greenglue på gips:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2016-jpg

Ferdig gipset!:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2020-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette ser meget bra ut! hvordan gjør du det etterpå? maler direkte på gipsen?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser så bra ut med den nettingen rundt plattingen. Får liksom et "forseggjort preg" over det.

Ellers holder du fortsatt meget høy standard og et godt tempo. Dette må bare bli like bra som det ser ut til å bli.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsWilli
    dette ser meget bra ut! hvordan gjør du det etterpå? maler direkte på gipsen?
    Hei LarsWilli! Strengt tatt så trenger jeg ikke male på gipsen fordi den blir ikke synlig i verken tak eller vegger. På veggene skal jeg lekte ut med tynne lister langs gulv, midt på vegg og langs tak. Så kommer det rammer opp, som skal festes på disse lektene. Rammene blir 2x2" og jeg skal trekke dem med molton. I taket skal det henges opp en hvelvet stjernehimmel som også blir trukket med molton eller sort fløyel.

Men, siden jeg har stående noe billig vannbasert hvit maling, så kommer jeg nok til å rulle over veggene alikevel. Det ser bedre ut samtidig som veggene bak rammene blir lettere å holde rene. Sparklingen på veggene skal bare grovpusses før maling. Så får de senere generasjoner gjøre hva de vil!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Ser så bra ut med den nettingen rundt plattingen. Får liksom et "forseggjort preg" over det.

Ellers holder du fortsatt meget høy standard og et godt tempo. Dette må bare bli like bra som det ser ut til å bli.
    Takker for det, Bergli! Jeg ble også selv rimelig fornøyd med nettingen, selv om det ser litt "industrielt" ut. Den er jo egentlig beregnet til utebruk, ved utlufting under vegg og tak...
    Men patenten min virker, og jeg merker godt at luften som kommer ut holder høyere temperatur enn i rommet. Og da er målet oppnådd!

Så får det heller se litt industrielt ut. Har vært innom siden til AndreWerdenskriegs Pene Lytterom og sett litt på disse milliondollarkinoene, uten å bli så veldig imponert. Har man nok penger, så kan man liksom bare lesse på. En god del av det jeg har sett blir bare vulgært i mine øyne. Da er det mye mer spennende å se på hva folk selv finner på å lage, her på forumet!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gjennomført

Dette må være en av de mest gjennomført proffe hjemmekinoene som er under bygging?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så kult at du dokumenterer alt så innmari bra! Nå har jeg sitti og lest gjennom hele tråden, og jeg er mektig imponert. Gleder meg virkelig til å se det ferdige produktet, og bøyer meg inn i rekken av fans.

Side 6 av 172 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •