Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 59 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 3428
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir saker! Godt Gjennomført slik som kinoen.
    Gratulerer med ny båndsag 8)

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt gjennomført som vanlig Hunsbedt!

Stå på videre!

Stian

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette blir et helt suverent verksted.

Men det ser ut som det er en ring eller et lokk i gulvet. Hva er det? Inngang til bunkeren?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, dette blir et helt suverent verksted.

Men det ser ut som det er en ring eller et lokk i gulvet. Hva er det? Inngang til bunkeren?
    Hehe, har ventet på det spørsmålet. Observant som vanlig, tols1!

Det er ikke inngang til bunker eller bomberom. Det er resultatet av en tabbe jeg helst vil glemme. Jeg hadde ikke noen planer om dette verkstedet da vi planla tomta i 2007. Derfor ble septiktanken plassert med god avstand til både hus og garasje (har fordeligskum og spredegrøfter på jordet nedenfor verkstedet). Da verkstedet skulle på plass i fjor hadde jeg ikke noen andre ledige passende plasser på tomta. Derfor ble kumlokket til septikktanken inne i verkstedet. Det fører ikke til andre problemer enn at jeg måtte avtale med de som tømmer tanken om "beliggenheten innendørs". Og når tanken en gang langt inn i fremtiden må byttes, forlenges bare kloakkrøret igjennom tanken, og tanken fylles med pukk.

Kan nevne at jeg aldri har hatt problemer med lukt. Har lagt ned 20cm glava over lokket på selve tanken. Tanken ligger under 70-80cm grus, og jeg måtte ha to avstandsringer fra tanken opp til det øverste lokket, som ligger plant med gulvet. Ikke en ideell løsning totalt sett, men det fungerer jo egentlig greit. Den største ulempen er sprekken på 4cm mellom gulv og lokk. Måtte ha såpass avstand slik at lokket blir enkelt å få opp. Jeg kommer til å lage en kryssfinerplate som passer nedi mellomrommet slik at jeg kan kjøre over lokket med større verktøy uten å "hekte".
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dette blir saker! Godt Gjennomført slik som kinoen.
    Gratulerer med ny båndsag 8)
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Godt gjennomført som vanlig Hunsbedt!

Stå på videre!

Stian
    Takker, karer! Kan nevne at jeg fikk saga levert på jobben i går. Raskt levert! :-D
    Er hjemme i dag med sykt barn og får ikke begynt å montere før seinere i kveld. Får se om jeg kan legge ut et par bilder av nyanskaffelsen da...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte nok at det var en kum av noe slag, ja.
    Grattis med nytt verktøy forresten

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk montert saga sånn litt etterhvert i går, men ble ikke ferdig før i 11-tiden i går kveld. Den var flatpakket i IKEA-stil, med elendige og bittesmå bilder. Men etter litt knoting gikk det greit. Jeg kjøpte med låsbart hjulsett, og stativet fulgte med i prisen. Dette var det ikke monteringsanvisning til i hele tatt, så her måtte jeg bruke prøve og feile-metoden. Alt passet greit til slutt etter å ha prøvd litt forskjellige måter å feste stagene på.

Hjulsettet til 498,- er helt genialt. Det løfter saga opp og låser den slik at den står på fire hjul, der to av dem er styrbare. Flott når man har liten plass og må kjøre den ut på gulvet ved bruk. I tillegg til originalbladet som er relativt bredt, ca 15mm, kjøpte jeg to smalere blad på 6 og 10mm. Disse koster 200,- pr stk. Man må ha smale blad til trange kurver, og brede blad til ripping.

Det eneste som gjenstår nå er innjustering av båndføring og trykklagerne til bladet. Da er den klar for bruk. Så hvis jeg får tid i morgen blir det kjøpt inn kryssfinerplater til rammene i søylene (til surroundhøyttalerne). Jeg må også bygge to flyttbare arbeidsbenker som skal brukes til å bygge alle rammene på, så det er nok å gjøre til helgen...

Her er noen bilder:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4510-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4511-jpg

Her et bilde av stativet, som følger med saga, og hjulsettet som jeg kjøpte ekstra:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4512-jpg

Det følger med både paralellanlegg og vinkelanlegg, begge i god kvalitet og lett justerbare. Sageplata er i støpegods og virker veldig solid. Tung nok å få på plass, i hvertfall:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4513-jpg

Bladstyring med tette kulelager vitner om god kvalitet. Det blir spennende å se hvor rett saga kan rippe:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4514-jpg

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt verktøy på plass.

Har alltid ønsket meg en slik en.

Og for de som lurer,den "snekkerbua" ser enda bedre ut en hva bildene viser,hadde vært Uberstolt hadde stuen min vært like fin byggmessig. :-D

Kan nok kose deg mange timer der i årene som kommer ja,bare husk å bruke litt tid på kinoen innimellom også.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hunsbedt, du gjør oss andre til skamme

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Båndsag er ganske kult! Husker jeg drømte om det i mine (nesten) gitarbyggedrømdager (det ble aldri mer enn å drømmegitar, siden jeg ikke hadde båndsag...)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Båndsag er ganske kult! Husker jeg drømte om det i mine (nesten) gitarbyggedrømdager (det ble aldri mer enn å drømmegitar, siden jeg ikke hadde båndsag...)
    Hehe, aldri for seint å kjøpe båndsag, vettu...8)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Gratulerer med nytt verktøy på plass.

Har alltid ønsket meg en slik en.

Og for de som lurer,den "snekkerbua" ser enda bedre ut en hva bildene viser,hadde vært Uberstolt hadde stuen min vært like fin byggmessig. :-D

Kan nok kose deg mange timer der i årene som kommer ja,bare husk å bruke litt tid på kinoen innimellom også.
    Takker, Kvindølen! Det blir nok noen timer til i snekkerbua før jeg starter opp i kinoen igjen. Men hva gjør vel det, når arbeidet er kinorelatert...
    Både søyler og rammer står på timeplanen, og nå har jeg endelig fått utstyret som er nødvendig på plass.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et par uker med mye arbeid og vannkopper i huset, fikk jeg endelig brukt noe tid i snekkerbua i helga. Den siste arbeidsbenken er nå på plass. Hyller, skuffer, lys og annen innredning i snekkerbua får vente, for nå er tiden inne til å starte opp med søylebygging.

Først arbeidsbenken. Har gått og grublet et par uker, og fant endelig ut hvordan den skulle bygges. Har laget den i to like deler som til vanlig er stablet på toppen av hverandre. Den nederste har hjul slik at den kan flyttes lett rundt. Når man har lite plass er det utrolig greit med hjul. Og begge sagene mine skal også etterhvert få hjul. En annen ting er at jeg skal ha alle benker i samme høyde. Da blir de mye mer praktiske. Benkesaga skal også over på hjul og senkes slik at benkene kan kjøres inntil ved saging av store emner.

Slik ser den nye benken ut:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4537-jpg

Eksenterlåser mellom de to benkene hjelper til å holde alt på plass. I tillegg står det treplugger i det nederste bordet opp i beina på det over, så alt er låst godt fast.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4539-jpg

Slik ser benkene ut når de står ved siden av hverandre. Størrelsen er 104 x 244cm.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4542-jpg

Også her er det brukt eksenterlåser, av en litt kraftigere type:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4544-jpg

Og så noe som har vært savnet lenge. En rigg til å sage/rippe plater på, som er helt vannrett og lett å feste platene på! Utrolig greit å slippe å ligge på gulvet med dette! I tillegg er den justerbar både i lengde og bredde. Slik den nå er satt opp er det for å bygge de laveste søylene til kinoen (legg merke til kiler under et par av hjulene. Gulvet var visst ikke helt plant...ops :

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4545-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4546-jpg

Her skal den første kryssfinerplata til pers. Den er 11mm tykk og skal brukes til spantene i søylene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4547-jpg

Her er det saget opp ti plater, nok til to søyler:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4548-jpg

Bredden på spantene blir 50mm. Her er ytre og indre sirkel tegnet opp. Neste steg blir å skru fem plater sammen og sage disse etter malen på den øverste plata. Da er det meningen at alle fem skal bli identiske, håper jeg. Må muligens bytte originalbladet på båndsaga (15mm) med ett på 10mm for å "klare svingen". Vi får se om ikke den første rammen blir montert i morgen kveld...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4550-jpg

Her en Sketchuptegning av et par av søylene. Spantene ses i mellom listene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hjemmekino-interi-nedsenket-tak-siderammer-5-png

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt arbeidsbord! Lekkert

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, tols1! Arbeidsbordet funker som bare det, helt topp til ripping av plater. Nå er det montering av den første søylen det skal brukes til. Fikk i dag saget ut den første "blokka" med fem spanter.

Kom ikke så langt i kveld fordi designen måtte endres litt. Jeg kommer til å plate sideveggene på søylene med 3mm huntonitt. Platene skal gå litt ut i front slik at det blir en liten bøy på de. Dette vil avstive søylene ganske godt. De vil nok også tåle mye mer om noen skulle ramle inn i dem (håper det aldri vil skje...). De tre innerste lektene på hver side er derfor også av en kraftigere dimensjon, 30 x 22mm. Huntonittplatene skal kles i scene, evt dekomolton. Frontene blir i høyttalerstoff.

Her først et par bilder av spanten påtegnet kryssfineren:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4555-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4556-jpg

Båndsaga virket kjempefint, og originalbladet på 15mm kunne fint brukes på den slakke kurven. Noe skarpere enn dette så bør jeg nok bytte til 10mm-bladet.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4560-jpg

Ferdig utsaget. Gikk opp en cm til seks cm på bredden på spantene fordi de ble litt tynne der lektene skal sitte.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4563-jpg

Som man kan se sager båndsaga greit nok for meg. Denne "billige" kryssfineren var som å sage i smør. Vil nok gå tregere på massivt tre vil jeg tro. Det gjelder bare å ta det rolig, og la saga jobbe seg selv fremover uten å trykke for mye.
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4564-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har merket meg at det for tiden er en mengde flotte tråder i gang, og disse søylene er vel noe av det minst spennende som skjer her inne. Jeg velger allikevel å fortsette å plage dere med søylene, og her er fortsettelsen på soga:

I dag var, som nevnt i forrige innlegg, montering på kjøreplanen. Først rippet jeg tre stk lekter på 30 x 48mm, slik at jeg fikk seks stk 30 x 23mm lekter. Disse skal brukes innerst på hver side av søylene, tre på hver side. De må være litt mer solide enn de framme på søylen, fordi de skal holde den 3mm tykke huntonittplata som skal monteres på hver side. Vet ikke om denne skal skrus eller spikres/stiftes fast, blir muligens det siste i kombinasjon med lim av et eller annet slag.
    Her er et bilde av spanter og lekter montert:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4565-jpg

Jeg vurderte en stund å kjøpe ferdige glattkantlister på 21 x 11mm, men trengte ca 120m, og dette ble veldig dyrt. Derfor kjøpte jeg et nytt rippeblad til benkesaga og to breie glattkantlister på 21 x 195mm. Selve rippingen av de 7 listene jeg trengte tok bare fem minutter, og resultatet ble bra.

21 x 195mm glattkant:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4566-jpg

Ferdig rippet 21 x 11mm, nok til en søyle, pluss en reserve:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4567-jpg

Så måtte jeg nok en gang modifisere planene. Listene må nemlig stikke litt ut av spantene i forkant av søylene. Dette fordi jeg ikke ønsker at spantene skal stikke ut i høyttalerstoffet. Det er bare listene som skal ligge mot stoffet. Og for å få dette fint valgte jeg derfor å avrunde listene, slik at stoffet ikke ligger mot en flat kant. Tror det vil se penere ut.

Derfor dro jeg frem min trofaste overfres og satte den oppå noen sponplaterester. Så justerte jeg fresestålet slik at jeg fikk en pen avrunding av toppen av lista. Her er fresen satt "provisorisk" på plass. (Må før eller siden få meg en skikkelig fastmontert fres...)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4568-jpg

Slik ble lista:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4569-jpg

Montert i rammen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4570-jpg

Rakk ikke å frese ned alle listene. Resten blir tatt i morgen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4571-jpg

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en glede å følge tråden din. Ingen grun til å tenke noe annet! Bare fortsett:-D

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har merket meg at det for tiden er en mengde flotte tråder i gang, og disse søylene er vel noe av det minst spennende som skjer her inne. Jeg velger allikevel å fortsette å plage dere med søylene, og her er fortsettelsen på soga:
    Haha,morsom du...har gått og venta på de søylene siden de første sketchup tegningene dine. Nei du,du får nok pent fortsette å pøse på med bilder.

Ser foresten utrolig bra ut (selvfølgelig),og igjen,skulle du trenge en ekstra hånd er det bare å si fra.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

knall!

kommer til og følge med her ja! blir jo dødsbra!
    hold oss opdatert med masse bilder, det tror jeg vi alle liker!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plage oss du liksom??? Så lenge det er snakk om så godhjertet "plaging" så tror jeg de fleste av oss er godt innenfor smertegrensa! Godt håndtverk er fortsatt like inspirerende og motiverende, kamerat. Gleder oss Fortsatt til resten!

Side 59 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •