Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 56 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 3428
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Låsen?!! Hvem bryr seg om låsen?!! Døren går jo opp og igjen av seg selv! Det vil jeg høre mer om.

Fra spøk til "alvor". Dette var imponerende. Som alt annet i tråden egentlig.
    +1 Akkurat som jeg skulle sagt det selv.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg blir ikke det spor overrasket hvis du allerede er i gang med DIY-bevegelsesstyrt døraktuator alá dørene i StarWars.
    Hehe, 1.prioritet blir å få kinoen opp å gå. Har tenkt noen ville tanker om trykknappkjøring, sikkerhetsavbrudd og div tannhjul. Vet ikke om jeg får lov av fruen dog, her blir det masse mer mikkmakk, SYNLIG mikkmakk...:roll:

Men, det kunne nok latt seg gjøre. Hadde man bare hatt fri (og tomt hus) noen uker.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Helt rått! Jeg beundrer virkelig hvor gjennomført alt er i kinoen din, Hunsbedt.

Når håper du alt skal være ferdig?
    Tusen takk Ak!
    Satser jo på å være ferdig (med 90% ?) før sommeren. Var det ikke RuneW som sa at de siste 10% tar 90% prosent av tiden? Begynner å føle at ting går myye tregere allerede. Dørlåsen, for eks. Den ble påbegynt i romjula, og nå er vi snart i februar. Hvis hver enkelt ting skal ta så lang tid vil det nok dra seg mot jul igjen, desverre...:???:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo helt fantastisk! :-O

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fått testet hvor godt døra demper musikk. Før nå i kveld. Jeg hadde stående mine 30 år gamle Beta-8 høyttalere i kjelleren hos mine foreldre, og min mor har opptil flere ganger spurt om ikke jeg snart kunne tenke meg å snart flytte de. Som sagt, så gjort. Høyttalerbeistene på nesten 50 kg ble bært ut i stasjonsvogna, kjørt hjem og bært 40 m opp i kinoen. Jeg er ikke bygd for slikt slit, men hva gjør man ikke for litt uskyldig testing på kvelden?

Så rasket jeg med meg en stk PA-forsterker, en stk urgammel NAD preamp og en stk HD-DVD. Bare for å få noe lyd. All musikken ligger nedpakket, men jeg fant etter litt leting 7stk test CDer fra salige High Fidelity.

Så kjørte jeg igang, og du verden så morsomt! Etter litt forsiktig oppvarming av utstyret kjørte jeg på litt og ble liggende på 110dB sånn ca. Hadde jeg hatt en sekspakning i hus så hadde det garantert blitt sprettet en eller to eller flere.
    På CD nr tre fra High Fidelity er det et kutt med Ben Harper; Whipping Boy. Da trøkket jeg til. Hadde opp imot 115dB borte ved skyvedøra inne i kinoen, og målte så rett på utsiden. Der var det aldri over 75dB. Har målt bedre demping ute i gangen med bruk av støyende verktøy i kinoen, men musikk har jo et mye bredere frekvensspekter.
    Jeg tror jeg må være fornøyd med dette. Og best av alt, fruen hørte ikke en lyd inne i huset (i stuen).

Jeg har ikke testet hvor mye lydlekkasje en eller flere subber vil forårsake. Her må jeg nok forvente et mye dårligere resultat. Skal man dempe sub-bass godt må man ha betongvegger og rom i rom.

Uansett, det var morsomt med en uhøytidelig musikkpremiere i kveld. Selv om det var med sammenrasket utstyr i udempa rom...

Her er noen bilder av seansen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4485-jpg

Coral Beta 8. Trøkker fremdeles bra til å være en tredveåring! Finishen i selvklebende vinyl. Jaja, det var på 80-tallet...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4486-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4487-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4491-jpg

Nå trøkker det bra! 8-)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4489-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,105
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom test med fantastisk utstyr ! Jeg har aldri hørt de høyttalerne du har, men de ser jo absolutt morsomme ut, og med tanke på at du klarer 115dB, så har de jo litt kapasitet også

Målte du forskjellene med og uten inngripen av låsemekanismen?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Har brukt mesteparten av kvelden på å skaffe meg Youtube-konto og få dette opp å gå, så bær over med meg om ting ikke funker...

Her er linken til filmen: Dørlås til skyvedør AVI - YouTube
    Fantastisk, den ser jo helt rå ut

Er jo så utrolig tilfredstillende å ha laget noe slik, som virker så perfekt. KUDOS!

PS. desverre gjør slike ting at jeg får lyst til å ha noe så unikt i egen kino også, men jeg mangler uheldigvis talentet til å få det gjenomført :cry:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Morsom test med fantastisk utstyr ! Jeg har aldri hørt de høyttalerne du har, men de ser jo absolutt morsomme ut, og med tanke på at du klarer 115dB, så har de jo litt kapasitet også

Målte du forskjellene med og uten inngripen av låsemekanismen?
    Jepp, jeg har flere målinger av med og uten låsemekanismen. Skulle gjerne ha prøvd med en skikkelig mikrofon og pc, men det får være til neste gang. Det jeg kan si er at døra demper 3-5dB bedre nå enn før jeg hadde låsen. Den klemmer pakningene både i bakkant av døra og i forkant, der låsen sitter.
    Dempingen blir bedre jo høyere opp i frekvens man går. Dypbass blir nok ikke særlig bedre dempet, det er egentlig bare logisk. Tror jeg har sett RuneW har tatt målinger av lyddørene sine (?), og han fant vel også litt varierende resultater på forskjellige frekvenser.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Fantastisk, den ser jo helt rå ut

Er jo så utrolig tilfredstillende å ha laget noe slik, som virker så perfekt. KUDOS!

PS. desverre gjør slike ting at jeg får lyst til å ha noe så unikt i egen kino også, men jeg mangler uheldigvis talentet til å få det gjenomført :cry:
    Takker, Counterpointer! Morsomt at det virket slik jeg hadde håpet på, ja!

(og om noen av de bitte små 2mm umbrakoskruene skulle brekke så håper jeg at noen kommer og låser meg ut...)

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    (og om noen av de bitte små 2mm umbrakoskruene skulle brekke så håper jeg at noen kommer og låser meg ut...)
    pssst... Har du ikke nødutgang...?;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette var bare helt utrolig kult, Hunsbedt. Nok en gang gjennomført med 110 %.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomse
    pssst... Har du ikke nødutgang...?;-)
    Hehe, din luring. Joda, jeg har jo "branndøra" bak lerretsveggen. Om den også er blokkert så kan jeg enn så lenge også komme ut gjennom komponentskapet.

Men jeg har en plan om å installere et miniglasskap med en 3mm umbrakonøkkel rett ved siden av skyvedøra, bare sånn i tilfelle alt annet håp er ute...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, dette var bare helt utrolig kult, Hunsbedt. Nok en gang gjennomført med 110 %.
    Takker, tols1! Morsomt at låsen innfridde såpass, jeg var litt usikker på hvor bra dette ville virke. Jeg fikk jo veldig god hjelp til å få dette til, og jeg gleder meg til å vise det ferdige resultatet til konstruktøren som er i nordsjøen nå.

Det neste som står på byggeplanen er å sette opp en utboksing rundt alle veggene nede ved gulvet. Det blir en slags kabelgate, samt støtte for rammene som skal settes opp.
    Dette blir nokså kjedelige greier å følge med på. Men konstruksjonen er et veldig viktig element for rommets videre utforming.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fundert på løsninger rundt rammekonstruksjonen på veggene i kinoen en stund nå. Det eneste som var bestemt var at rammene skulle henges opp på lekter slik at de totalt bygger ut 10cm fra gipsveggene. Dette fordi det blir bedre virkning å ha litt luft bak akustikkplatene (eller hva det nå blir) som skal stå i en del av rammene.

Har jobbet med noen Skethuptegninger et par kvelder mens jeg har vært på jobb, og har nå fått litt bedre planer på det hele. Jeg har også laget et forløpig utkast på søylene som skal skjule surroundkanalene (og evt subber og bassfeller).

Her ses to av søylene med rammekonstruksjonen i mellom. Jeg kommer til å lage rammene 60cm breie, det er ihvertfall planen. Det vil bli brukt 30x48mm lekter til både utlekting og rammer. Søylene skal bygges av 10mm kryssfiner og 9x20mm glattkantlister. Det blir litt arbeid å sage ut "spantene". Et godt påskudd til å endelig få kjøpt seg ei bandsag, noe jeg har hatt lyst på lenge!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hjemmekino-interi-nedsenket-tak-siderammer-5-png

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hjemmekino-interi-nedsenket-tak-siderammer-6-png

Her ses rammene fra baksiden, ut mot vegg. Rammene skal plasseres oppå en kanal på 10x10cm. Her skal jeg trekke nødvendig kabling. Det kan også plasseres støpsler på denne kanalen. Kanalene skal også støtte og låse rammene, som plasseres oppå.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hjemmekino-interi-nedsenket-tak-siderammer-7-png

Kanalene skal dekkes med 10mm MDF. Er ikke sikker på om jeg skal male dem eller trekke dem i Dekomolton, evt Scenemolton. Det kommer antakelig også en list nederst slik at kanalene ikke blir utsatt ved for eks støvsuging.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hjemmekino-interi-nedsenket-tak-siderammer-8-png

Søylene kommer antakelig til å bli kledt med huntonittplater på sidene. Ribbene i front skal trekkes med høyttalerstoff.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hjemmekino-interi-nedsenket-tak-siderammer-9-png

Her et par bilder tatt i dag mens jeg holdt på med oppmåling for å sjekke at tegningene stemmer sånn noenlunde.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4494-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4495-jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo ruskende bra ut, Hunsbedt!
    Du går jaggumeg RuneW en høy gang, hva konstruksjoner angår! Antakelig slår du ham også på progresjonen?
    Uten forkleinelse for RuneW! Men der tar ting litt tid, for å si det slik....

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Dette ser jo ruskende bra ut, Hunsbedt!
    Du går jaggumeg RuneW en høy gang, hva konstruksjoner angår! Antakelig slår du ham også på progresjonen?
    Uten forkleinelse for RuneW! Men der tar ting litt tid, for å si det slik....
    Takker for det, Scrooge! Tror nok at Rune vil bli ferdig leenge før meg. Jeg har det nemlig med å gjøre tingene mer kompliserte (enn nødvendig) etter hvert som arbeidet skrider frem. Disse søylene blir for eks mye mer arbeidskrevende enn det jeg hadde planlagt. Sånn går det når man skal lage ting på sin egen måte...

Og til høsten er det fire år siden jeg startet med grunnmuren på tilbygget. Da trodde jeg i min enfoldighet at kinoen ville være klar neste sommer. Jeg tror ikke den blir klar denne sommeren heller...:???:

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende lesning ang vegg søylene... Tenker at jeg selv skal gå for noe lignende selv og tenker og bygge inn Klipsch RS-7 på side vegg og kanskje RS-52 som surr back.

Kunne det vært en ide og brukt fres for og lage sporene til glatt listene?
    Bare tenker høy her anså :-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden, så spennende. Tenker du stil beslektet med american-style hjemmekino, Hunsbedt?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Veldig spennende lesning ang vegg søylene... Tenker at jeg selv skal gå for noe lignende selv og tenker og bygge inn Klipsch RS-7 på side vegg og kanskje RS-52 som surr back.
    Det går sikkert helt fint. Innvendig fri diameter på mine søyler er 42cm. Da kan jeg bygge inn surroundkanalene i øverste halvdel og likevel ha god plass til en sylinder-sub med 12" element i nedre halvdel, for eks SVS PC12-PLUS.

Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Kunne det vært en ide og brukt fres for og lage sporene til glatt listene?
    Bare tenker høy her anså :-)
    Kommer antakelig til å kjøpe meg ei bandsag og sage ut for eks 5 stk spanter av gangen. Da vil det nok gå fortere å sage ut sporene med det samme. Planen er å sage ut firkanter av kryssfinerplatene med sirkelsag, og så skru sammen 4 eller 5 plater før man sager ut spantene. Det vil jo bli litt svinn, men totalt vil det ikke gå med mer enn 2,5 plater på 120x240cm. Disse koster meg ca 350,- pr stk.
    Tenkte først å frese dem ut med overfresen, men det vil bli mye arbeid og mye spon. Og skal man frese ut bare sporene må man lage en mal, og man kan bare ta en spant av gangen...
    Det er i hvertfall planen. Så får jeg se om den er like bra i praksis...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Du verden, så spennende. Tenker du stil beslektet med american-style hjemmekino, Hunsbedt?
    Kommer an på hva du legger i "american-style". Kan jo ikke påstå at kinoen blir så clean og moderne akkurat, men jeg vil prøve å holde en ren stil.

Så enkel som mulig, med bare to grunnfarger (ledlys ikke medregnet) og fire eller fem overflatetyper (scenemolton, decomolton, fløyel, høyttalerstoff og teppe). Vil prøve å unngå for mye bart treverk, men det kan snike seg inn litt sortbeiset eik.

Den eneste "pynten" blir å skråskjære kantene på rammene, hvis det kan kalles pynt. Og Sceneteppet, selvfølgelig.

Side 56 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •