Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 54

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 54 av 172 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste
Viser resultater 1,061 til 1,080 av 3428
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er nesten påkrevet med en lite video av den låsen i aksjon! Kult at Scrooge har en "bror" på Vestlandet. Han lignet faktisk litt også 8)

Imponerende innretning

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott arbeide! Ser at den har over-senter-lås i mekanismen og skulle holde seg selv på plass.

Er faktisk også litt spent på motsatt ende av låsen, dvs veggsiden. Tanken går mot "if (eh..when!) shit happens" og den skulle gå i vranglås. Har du tenkt på en nødutløsningsmekanisme? Kanskje så enkelt som å kunne trekke/slå ut pinnen på veggsiden (som en gjennomgående pinne)... Sorry at jeg skulle trekke mekanismen i tvil, men som gammel flymekaniker tenker jeg alltid på failsafe/fallback løsninger.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle fine kommentarer og "støtte" på dette prosjektet! :-D
    Jeg ser jo at låsene ikke akkurat har så stor WAF, men når det kommer til en praktisk løsning på lyddempingsegenskapene til døra, så fungerer den jo fint. Jeg er veldig takknemlig for hjelpen jeg fikk hos konstruktøren til å lage dette, og kommer sikkert til å bruke han igjen når projektoropphenget skal bygges. Dette blir nok også en litt "sær" løsning som jeg har hatt i hodet et par år nå...

Counterpointer har krevd en video av låsfunksjonen, "in action". Skal se på det men først etter at låsen er ferdig montert, med låsekrokene også på plass.
    @ mrcradock:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende, artig og se du er igang igjen i kinoen.
    Blir som de andre sier, sittende og måpe. Tenker bankvelv når jeg ser
    den låsen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Flott arbeide! Ser at den har over-senter-lås i mekanismen og skulle holde seg selv på plass.
    Takker! Er imponert over at du la merke til dette (du er den første!). 8)

Er faktisk også litt spent på motsatt ende av låsen, dvs veggsiden. Tanken går mot "if (eh..when!) shit happens" og den skulle gå i vranglås. Har du tenkt på en nødutløsningsmekanisme? Kanskje så enkelt som å kunne trekke/slå ut pinnen på veggsiden (som en gjennomgående pinne)... Sorry at jeg skulle trekke mekanismen i tvil, men som gammel flymekaniker tenker jeg alltid på failsafe/fallback løsninger.
    Og ja, når håndtaket er nede er den totalt låst og lar seg ikke rikke. Og blir vi innelåst hvis noe går galt så har jeg selvfølgelig en brannmannsøks stående i et skap slik at vi kan hugge oss ut, just in case. Men vi kan jo også bare gå ut i gjennom branndøra bak lerretet.
    Det er også svært enkelt å demontere låsene selv om døra er låst. Men jeg må altså benytte "nødutgangen" for å komme til på andre siden av døra...

Tenkte faktisk på noe slikt du foreslår, et rundstål som kan trekkes igjennom veggen. Ulempen med det er at den ikke kan justeres inn og ut i døras skyveretning. Det er nemlig her fininnstillingen skal skje, med millimetertynne stålplater under låsekrokene. Døra skal klemme pakningene flate slik at det ikke blir noe luft i dem, da tetter de best.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takker! Er imponert over at du la merke til dette (du er den første!). 8)
    Noen må være den første... eller var det slik at de første skal bli de siste ;-)

Og ja, når håndtaket er nede er den totalt låst og lar seg ikke rikke. Og blir vi innelåst hvis noe går galt så har jeg selvfølgelig en brannmannsøks stående i et skap slik at vi kan hugge oss ut, just in case. Men vi kan jo også bare gå ut i gjennom branndøra bak lerretet.
    Det er også svært enkelt å demontere låsene selv om døra er låst. Men jeg må altså benytte "nødutgangen" for å komme til på andre siden av døra...
    Godt å høre at du ikke er helt (inne-)låst om det skulle gå gærne veien.
    Tenkte faktisk på noe slikt du foreslår, et rundstål som kan trekkes igjennom veggen. Ulempen med det er at den ikke kan justeres inn og ut i døras skyveretning. Det er nemlig her fininnstillingen skal skje, med millimetertynne stålplater under låsekrokene. Døra skal klemme pakningene flate slik at det ikke blir noe luft i dem, da tetter de best.
    Jeg har en potensiell løsning men er ikke sikker om jeg er i stand til å forklare den på en forståelig måte. Vi prøver:
    Låsekroken blir en del av en boks. Låsekroken kan justeres inn og ut inne i boksen ved hjelp av setskruer i horisontalplanet. På baksiden av boksen er det en flens med hull. Rundstålet som går gjennom veggen og kan trekkes ut går gjennom hullet bak på boksen og kan således frigi hele mekanismen ved å trekke den ut. Kan muligens bli litt stor som dings og komme litt i estetisk konflikt med veggen... Var du med eller må jeg finne frem blyant og papir?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke tilfeldigvis i familie med Petter Smart? Om dette stemmer så tror jeg jammen dere er i ganske nære venner. Dette prosjektet er jo helt sykt og ikke snakke om alle disse fine løsningene, virkelig en flott tråd du har her og ikke minst et nydelig hjem.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en potensiell løsning men er ikke sikker om jeg er i stand til å forklare den på en forståelig måte. Vi prøver:
    Låsekroken blir en del av en boks. Låsekroken kan justeres inn og ut inne i boksen ved hjelp av setskruer i horisontalplanet. På baksiden av boksen er det en flens med hull. Rundstålet som går gjennom veggen og kan trekkes ut går gjennom hullet bak på boksen og kan således frigi hele mekanismen ved å trekke den ut. Kan muligens bli litt stor som dings og komme litt i estetisk konflikt med veggen... Var du med eller må jeg finne frem blyant og papir?
    Joda, jeg tror jeg kan se løsningen din foran meg. Men som du selv skriver kan dette muligens bli litt stort når det skal bygges inn i en boks. Armene som skal gripe inn i låsemekanismen treffer karmen på to sårbare punkt, nemlig midt i mellom de tre veggene som utgjør karmen. Disse veggene er mekanisk adskilt for å minimere mekanisk overføring av lyd. I tillegg må låsemekanismen gjøres så liten som mulig slik at den ikke overfører for mye lyd mellom pakningene. Her et bilde av de tre adskilte karmplatene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1857-jpg

Her er armene trukket helt tilbake, slik vil låsen se ut når døra er lukket:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4463-jpg

Her er låsearmene helt utstrukket. Når døra treffer karmen vil armene skyves tilbake og falle ned slik at de griper rundt festemekanismen, som skal bygges inn i karmen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4464-jpg

Her et bilde av låseboltene som skal settes inn i karmen. De er laget så små som mulig:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4466-jpg

Her skal det kuttes ut ca 3cm dype hull for låseboltene. Som man ser er de omtrent rett over skillene mellom de tre karmplatene. Bak platene står stenderne, og disse vil gi solid feste for låseboltene. Ulempen er at de muligens vil bli festet slik at de tre veggene bindes sammen. Dette ser jeg ikke før det er tatt hull i platene.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4467-jpg

Låseboltene skal felles inn slik. De vil bli justerbare inn og ut, slik at låsen kan klemme pakningene sammen. Og blir det vanskelig å få feste må jeg muligens allikevel sage ut en større boks og evt legge ett lokk over slik at bare tappene kan stikke inn. Da er vi inne på noe ala Kokkens løsning...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4468-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Du er ikke tilfeldigvis i familie med Petter Smart? Om dette stemmer så tror jeg jammen dere er i ganske nære venner. Dette prosjektet er jo helt sykt og ikke snakke om alle disse fine løsningene, virkelig en flott tråd du har her og ikke minst et nydelig hjem.
    Hehe, jeg får jo litt hjelp til å tenke ut løsningene av og til da. Og mekanikken bak låsen er det en lokal Petter Smart/Reodor Felgen som har tenkt ut. Jeg bare forklarte hvordan låsen skulle virke, og to dager senere dukket det opp en tremodell...
    Ellers tusen takk for fine ord!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var saker som varmer en Landbruksmekanikers hjerte :-D
    Det ligger ikke få timer i den låsen der!
    Skal du ha et deksel el.l. på utsiden av låsen ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke fred i sinnet før jeg fikk rablet ned "min" låsebolt med release mulighet

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-1882_001-gif

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ahhh...

Endelig fant eg denne byggetråden igjen (lagret i favoritter med en gang)... Tar kontakt med deg når eg skal bygge terrasse! Går ikke an å beskrive hvor godt gjennomført den terrassen var! Så klart er kinoen i samme klasse også!;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dette var saker som varmer en Landbruksmekanikers hjerte :-D
    Det ligger ikke få timer i den låsen der!
    Skal du ha et deksel el.l. på utsiden av låsen ?
    Takker, paalab! Maskineringen tok vel borti 20 timer, og nedslipingen (som jeg stod for selv) ble vel 3-4 kvelder. Men det var veldig gøy å holde på med metallsløyd for en gangs skyld, skjelden jeg får det (bortsett fra å banke rust på gamle biler...)

Og når det gjelder deksel over låsen så kunne nok fruen tenkt seg det, ja. Men det er MIN kino, og jeg vil se leamikken. Tror ikke det blir så galt når alt får børstet stål-finish.

Hadde låsen blitt til før døra ble bygd hadde den nok blitt innbygd i rammen. Låsen er vel en av få ting som har dukket opp i ettertid og ikke vært planlagt fra starten av.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke fred i sinnet før jeg fikk rablet ned "min" låsebolt med release mulighet
    Se det ja! Genial i sin enkelhet! Denne skal så absolutt vurderes hvis mine låsebolter ikke fungerer. En annen fordel er at dette enkelt kan freses/sages ut i tre, for eks eik eller bøk. Ulempen er at jeg må bygge to stk, og de vil ta en del plass inni stenderne. Takker for fine arbeidstegninger!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomse
    Endelig fant eg denne byggetråden igjen (lagret i favoritter med en gang)... Tar kontakt med deg når eg skal bygge terrasse! Går ikke an å beskrive hvor godt gjennomført den terrassen var! Så klart er kinoen i samme klasse også!;-)
    Takker, Thomse! Bare å ta kontakt hvis det er noe du lurer på!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt litt tid i dag på å finne ut hvordan låseboltene skal monteres. Jeg kuttet ut hull slik at jeg kunne sjekke hvor mye hold det var bak platene. Og som jeg fryktet så var det ikke noe hold bak den ene låsebolten, på den ene siden. Her er det ca 45mm mellom stenderne, og jeg blir nødt til å sette inn et stykke tre.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4469-jpg

Her ser man tydelig (på venstre side) at det blir problemer å få skrudd fast noe:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4470-jpg

For å løse dette problemet skal jeg kutte til en 10cm lang bit av en 2"x2" og feste denne i senterstenderen. Den vil bli skrudd til både stender og senterplaten som er montert på denne. Den skal monteres med litt avstand til den ytterste stenderen for å ikke være i mekanisk kontakt med denne. Da vil ikke vibrasjonene gå gjennom disse to veggene like mye som om jeg hadde festet låsebolten i begge veggene.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4471-jpg

Her er låsebolten satt i rett posisjon, bortsett fra at den skal settes ca to cm lengre inn i veggen. Jeg har frest ut en 3mm forsenking slik at jeg kan montere en aksessluke av 3mm huntonitt over alt. De blir bare en smal spalte i denne for låsearmene. Hullet under er såpass stort at det blir lett å foreta justeringer på monteringsdybden av låseboltene. Og hvis ikke dette fungerer er det muligens også plass til å montere en boksløsning ala det Kokken kom opp med.

En annen fordel med huntonittlokkene er at gummipakingene i døra vil ligge på innsiden av låsearmene, over lokkene, slik at lydisoleringen vil fungere optimalt. Håper jeg...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4473-jpg

Edit: Skriveleif

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det bare å bøye seg i støvet (jernsponet) i beundring, Hundsbedt

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takker for det, tols1! Som takk for alltid oppmuntrende ord skal jeg sende deg en gratisbillett til første visning når kinoen står ferdig!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til videoen av denne i aksjon:-D

Ser for meg et lydspor i denne stilen
    YouTube - Broadcast Yourself.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takker for det, tols1! Som takk for alltid oppmuntrende ord skal jeg sende deg en gratisbillett til første visning når kinoen står ferdig!
    Hehe, ser frem til det

Side 54 av 172 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •