Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 53

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 53 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste
Viser resultater 1,041 til 1,060 av 3428
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Syns den motvekten så litt skummel ut, nesten litt selvskuddaktig...

Hva om noen av trådene ryker? Det ser ut som den da går nedtrappen?:-?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Syns den motvekten så litt skummel ut, nesten litt selvskuddaktig...

Hva om noen av trådene ryker? Det ser ut som den da går nedtrappen?:-?
    Ja, enig i at det ser litt skummelt ut på bildene, men jeg kan forsikre deg om at alt er festet forsvarlig i wire, beslag og kroker som tåler det tidoble av det loddet veier (21 kg). Loddet henger til siden for åpningen slik at man ikke dunker i det på vei opp. Den plastbelagte stålwiren er strekktestet til 248 kg, og jeg har to stk...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli et drømmeverksted Jeg er lettere grønn av misunnelse...

Men jeg må si meg litt enig med mekanismen til loftsluka, det så litt skummelt ut. Men er det dimensjonert riktig og alle taljer er skridd godt fast, så skal det vel være ganske trygt

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Dette er litt av en julgave til seg selv! Som vanlig er det flott og inspirerende arbeid.
    Takker for det, Alkar! Verkstedet har tatt så lang tid at det nesten blir en julegave i seg selv å få det ferdig før jul!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette ser ut til å bli et drømmeverksted Jeg er lettere grønn av misunnelse...

Men jeg må si meg litt enig med mekanismen til loftsluka, det så litt skummelt ut. Men er det dimensjonert riktig og alle taljer er skridd godt fast, så skal det vel være ganske trygt
    Var/er på jakt etter fjærer som egentlig skulle brukes istedenfor motvekt. Noen som vet hvor slike kan skaffes?
    Her er et bilde av luka i kinoen for å illustrere monteringen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4367-jpg

Er ganske fornøyd med hvordan motvekta fungerer, men kommer jeg over fjærer som ikke er for dyre så er det mulig jeg bytter.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, paalab! Det var en grei link, her har de nok fjærene jeg trenger!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er jo om man i det hele tatt klarer å få fjærer så billig som denne hos Byggmax (895,-) :-?

(Trykk på bildet for link)

Nå skal det sies at trappa di ser mer solid ut 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    En spesialisert fjærbutikk... Du verden

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Spørsmålet er jo om man i det hele tatt klarer å få fjærer så billig som denne hos Byggmax (895,-) :-?

(Trykk på bildet for link)

Nå skal det sies at trappa di ser mer solid ut 8)
    Jøsses, for en pris:shock: Nå ser det vel riktignok ut som den mangler fjærer til å holde den oppe, men allikevel! Tror jeg betalte godt over 2000,- for loftstrappa i kinoen, selv om denne var i tre ledd med fjærer...

Og min egenbygde kommer nok på nærmere 500,- bare for wire, trinser, skruer og glattkantlist...:???:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jøsses, for en pris:shock: Nå ser det vel riktignok ut som den mangler fjærer til å holde den oppe, men allikevel! Tror jeg betalte godt over 2000,- for loftstrappa i kinoen, selv om denne var i tre ledd med fjærer...

Og min egenbygde kommer nok på nærmere 500,- bare for wire, trinser, skruer og glattkantlist...:???:
    Denne er 3 delt selv om bildet ikke viser det...

Nå er vel kanskje loftstrappa i kinoen isolert.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verkstedet er nå 95% ferdig, på mandag fikk jeg platet ferdig taket nede, og det neste som skal gjøres er sparkling og male vegger og tak. Vindusutforinger er montert, men listingen har jeg igjen. Så skal jeg bygge noen arbeidsbenker og sette opp hyller, men det kommer litt etter hvert.

Det har blitt noen måneder siden sist jeg jobbet med kinoen, så nå er tiden inne til å begynne igjen, om enn en litt "forsiktig" start i hvertfall. Jeg har irritert meg mer enn en smule på skyvedøras "elendige" lyddemping. Jeg tok derfor en ny måling på døra, men denne gangen hadde jeg "støygeneratoren" inne i kinoen, og målte rett utenfor skyvedøra.

Først målte jeg med døra lukket vanlig, slik at den holdes i låsene. Og nå målte jeg 40dB demping, etter en liten ombygging av pakningslistene. Den demper bedre på utsida på grunn av en ekstra pakning som ligger langs utsida mot døra. Men så ville jeg prøve å måle med døra satt i press mot pakningene. Jeg kuttet til en passelig lengde med 2"x2", og satte den mellom dørkarm og håndtaket på den ene siden. Så presset jeg ned en smal kile slik at døra klemte pakningene inn ca 6-7mm. DET gjorde underverker. Det er her døras svake punkt er. Nå tok jeg en ny måling, og nå dempet den ca 46dB. Nå skal det jo sies at disse målingene er uhøytidelige, og nok ikke representerer virkeligheten. Men en stor forskjell ble det, og nå måtte det gjøres noe med døra.

Etter å ha tenkt på forskjellige løsninger fant jeg ut at det enkleste måtte bli en mekanisme som kunne dra døra hardt inn mot pakningene. Forskjellige typer vanlige låsemekanismer ble vurdert, men jeg fant ikke noe som kunne dra døra hardt nok inn. Den veier tross alt godt over 200 kg. Derfor tok jeg kontakt med en lokal Petter Smart. Han har et godt hode og mye verktøy. Vi brukte en uke på å tenke ut ting, og han kom en kveld ned med en tremodell av en lås han kunne tenke seg å lage. Alt ville bli kuttet ut av 6mm rustfritt stål, med kulelager i alle ledd. Det ville bli to slike låser, montert på hver sin side av døra for jevnt og fint trekk, og slik at døra kunne låses opp og igjen fra begge sider.

Her er modellen, slik den ser ut ved låst dør:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4445-jpg

Og her i "opplåst" tilstand (Vippearmen mangler, samt en del andre ting):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4446-jpg

Her begynner delene og ta form:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4436-jpg

Det ble mange timer med sliping av delene for å få de ned i rett størrelse. Vurderte plasmaskjærer og CNC-maskin, men dette ble for dyrt...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4440-jpg

Her er vår lokale Petter Smart med dreiebenken, som ble mye brukt til utfresing av kulelagerhull og tilvirking av div tapper og ting:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4442-jpg

Her begynner delene å få fin finish. Alt skal slipes med sandpapir for å få den samme finishen som håndtaket på skyvedøra. Siden mekanismen blir viselig er dette et viktig poeng for meg:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4451-jpg

De to låsene er forbundet med et 45 mm stålrør som går igjennom skyvedøra. Derfor måtte jeg borre ut et hull på 50mm tvers igjennom døra. Det sitter et 42mm kulelager i hver ende som holder akslingen som forbinder låsene. Røret er felt inn i stålplatene i hver ende. I tillegg skal de fuges rundt røret med silikon. Rundt akslingen blir det en gummipakning slik at alt blir tett, for å unngå lydlekkasje.
    Her fra utborring av døra:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4452-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4454-jpg

Her er alle delene klar til prøvemontering:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4456-jpg

Stålplatene med rør, aksling og lager montert:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4457-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4458-jpg

Resten av delene henges på:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4460-jpg

Her med håndtaket opp, i opplåst tilstand. Når armene dreies ned, dras låsearmene tilbake slik at døra dras i mot karmen. På grunn av kammen dreies rundt akslingen, blir bevegelsen mindre og mindre jo mer døra dras mot karmen. Derfor kan døra lett justeres inn slik at begge låsearmene kan justeres perfekt i forhold til hverandre. Krokene er av laget av 8mm rundstål slik at de tåler draget. Disse skal monteres skjult inne i karmen der de blir skrudd inn i stenderne.

Det er slett ikke sikkert at disse dørlåsene er så pene å se på når døra blir ferdig. Men de skal poleres opp slik at de får en fin børstet-stål-finish. Fruen syntes ikke noe særlig om dem. Hun lo faktisk litt. Men jeg er sikker på at de vil virke fint, og det er jo det som er målet for meg.

Nå skal alt demonteres igjen, og pusses og finfiles før sluttmonteringen. Jeg kommer muligens også til å sparkle opp døra slik at det bare gjenstår å male den når den tid kommer...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble bare sittende å måpe, -for en fantastisk dørlås! :shock:

Kan ikke få sagt hvor imponert jeg blir av at en slik løsning er tenkt ut og produsert på "gutterommet" !

Helt fantastisk!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mektig imponert

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig morsomt å lese om de forskjellige løsningene dine! Genialt!
    Min tråd

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bøyer meg i støvet! :shock: Dette er jo bare helt rått!

Det er helt sykt hva du klarer og få gjennomført!

Gleder meg til og se slutt resultatet!

Stian

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,093
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en forferdelig smart dørlås. Bra kommet på og bra utført!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er stum av beundring! Utrolig bra tenkt ut, og enda bedre gjennomført. Moro når man har slike folk rundt seg som tar teori til praksis. Minner meg litt om noe Scrooge kunne kommet på. Fantastisk!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at du er i gang igjen Mulig det er en gutteting, men syns den låsen var heftig! Meget unik i hvert fall.

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I signaturen din står det "If you can't buy it, build it". Du burde endre den til "I will absolutely not buy it, because I can make it better myself". Herlig å se på alle løsningene du lager. Selv om jeg forstår det tar tid før alt blir ferdig, så får alle løsningene et særpreg. Digger detaljnivået ditt. Har stemt på denne som årets tråd!

Side 53 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •