Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 52

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 52 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste
Viser resultater 1,021 til 1,040 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Spørsmålet er jo også om det ER hørbart i ditt rom etterhvert? Det er en del andre faktorer som også spiller en stor rolle. Som feks å få dempet bassen skikkelig, så ikke de stående bølgene og energien fra de lavere oktaver "mudder" til de høyere oktaver. Alt dette er du jo klar over selvsagt.
    Meget bra innspill på dette, Sannax! Ja, jeg er litt bekymret for å velge feil oppsett på de akustiske tiltakene jeg kommer til å gjøre. Dette fordi jeg vet at jeg kan for lite om emnet. Men, som du sier her; kommer jeg til å høre forskjellen..? Vel, hørselen min nærmer seg pensjonsalderen raskere enn resten, på grunn av en del konserter og for høye lyttekvelder. Da kan man spørre seg om det er verdt å bruke så mye tid og penger på dette...

Det blir viktig å sørge for at bassområdet blir best rettet opp. Prøve å minke støyen i stående bølger og bruke absorbenter i hjørnene. Men også støy fra refleksjonspunktene, på sidene spesielt, vil bli dempet. Dette skulle da ikke være så vanskelig å få til. Men når dette er gjort hadde det vært gøy å få en måling av rommet av en proff akustiker, for å se om videre demping eller diffusering kan være aktuelt. Hadde jeg hatt bedre tid hadde det jo vært spennende å prøve å lære mer om hvordan man kan gjøre målinger selv også, men jeg er litt redd for at mye av teorien nok ligger for høyt for meg...:???:

Kjenner jeg prosjektet ditt rett vil det vel legges opp til å dempe/diffusere så mye av frekvens spekteret som mulig i forhold til hverandre
    Når det er sagt kan det jo bli et poeng med hvilket stoff man bruker ift refleksjoner, når rommet til slutt er optimalisert på de andre parameterene også. Regner med det er en liten vei frem dit.
    Jepp, det blir nok en lang og kronglete vei frem til målet, har vel innsett det etterhvert. Hvis jeg ikke går lei, blir det prøving (og feiling) med flere tiltak.

Den forrige kinoen jeg hadde var nok overdempet på de fleste frekvensene. Rommet hadde svært lave refleksjoner og var nokså dødt. På en måte var det litt greit også, spesielt når man satt riktig posisjonert i mellom høyttalerne, og bare fikk direktelyden (vel, nesten, da). Det var lett å høre forskjell på både høyttalere da, og hva man koplet til dem.

Målet nå er å prøve og dempe mest mulig rett, på flest mulige frekvenser, som du nevner. Og det blir nok ikke lett...

En annen ting: De akustikk/platene du kan få med deg fra jobb. I og med at du sikkert kommer til å teste forskjellige løsninger, ville jeg helt klart tatt de med meg. Å la de gå på fyllinga er ikke noe alternativ vel
    Nei, det hadde blitt for dumt! De fleste platene er godt brukandes og riktig plassert kan sikkert noen brukes hos meg. Jeg tenker da litt også på det visuelle, jeg liker strukturen i dem, og kan muligens få til noe spennende. kommer muligens til å dele dem opp og bruke noe inntil taket, eller som kantrammer rundt søylene...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så-så, du trenger ikke bry deg alt for mye om dette Jeg bruker molton på akustikkplatene, av estetiske årsaker. Jeg trodde heller ikke det hadde noe å si, men noen påstår at man kan høre forskjell.

Målingene viste jo ikke hvilke frekvenser som ble absorbert eller reflektert, men jeg vil tippe at de høyeste frekvensene blir absorbert siden molton er såpass fluffy og tettvevd. Derfor ville jeg nok valgt høyttalerstoff til diffusorene, men det er egentlig bare magefølelse.
    Akkurat, med dette er det samme magefølelse hos meg også. Inntil jeg får tatt målinger av rommet blir det nok satt igang flere andre tiltak som også går på magefølelsen. Enklere ting kan jo ikke bli helt feil. Det er når kunnskapen om mer avanserte tiltak ikke strekker til, ekspertisen må koples inn!
    Og i den boka er du notert!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på om refleksjonspunkter der jeg vil plassere akustikkplater bør tildekkes av for tykke stoffer. Kanskje Salvesen eller andre akustikere kunne komme med litt mer utdypende råd om det?
    Hei, jeg er ikke akustiker, har musikk utdannelse innen utøvende, (jazz/klassisk).

For tykke stoffer foran absorberende materiale så er nok filt det sikreste valget.

I diffusorer så flytter lyden seg mellom brønnene, det er høy partikkel hastighet ved brønnåpningene, og lyden blir veldig lett absorbert.

I utgangspunktet så frarådes plassering av stoffmaterialet foran diffusor, velger man allikevel å bruke det, så bør avstanden fra front av diffusor til høytalerstoff være større enn avstanden mellom skillevegger i diffusor (Cox/D`Antonio "acoustic absorbers and diffusors").

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Det er når kunnskapen om mer avanserte tiltak ikke strekker til, ekspertisen må koples inn!
    Og i den boka er du notert!
    Haha, nei jeg er slett ikke noen ekspert på området, kun en halvstudert røver som altfor ofte tyr til magefølelsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrik Salvesen
    Hei, jeg er ikke akustiker, men har hatt interesse for akustikk i lang tid, har musikk utdannelse innen utøvende, (jazz/klassisk).

For tykke stoffer foran absorberende materiale så er nok filt det sikreste valget.

I diffusorer så flytter lyden seg mellom brønnene, det er høy partikkel hastighet ved brønnåpningene, og lyden blir veldig lett absorbert.

I utgangspunktet så frarådes plassering av stoffmaterialet foran diffusor, velger man allikevel å bruke det, så bør avstanden fra front av diffusor til høytalerstoff være større enn avstanden mellom skillevegger i diffusor (Cox/D`Antonio "acoustic absorbers and diffusors").
    Ok, takker igjen for innspill!

Med avstand mellom skilleveggene, menes da mellom skilleveggene i hele diffusoren, eller mellom de enkelte klossene? Jeg tenker da spesielt på diffusorer av typen som BEF har bygd: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-diffusor.html

Når det gjelder størrelsen på de jeg antakelig skal bygge, så blir de ikke dypere enn ca 22cm, med en størrelse på ca 60x60cm. Må da høyttalerstoffet foran helst plasseres 60cm fra bunnen av brønnen, for å ikke ødelegge for virkningsgraden? Er klar over at virkningsgraden på lavere frekvenser blir mindre desto grunnere diffusoren er, men det hadde vært morsomt å prøve dette allikevel!

Har desverre ikke boka du refererer til. Har lest litt i F.Alton Everest' Master Handbook of Acoustics, men ble ikke noe klokere om dette temaet der...

Har du noe svar på hvorfor filt/velour er det sikreste valget foran akustikkplater? Har dette blitt testet av andre enn tols1? Er det bare så enkelt at tekstiler med god lydabsorbsjon av høyfrekvent lyd er brukandes?

Ikke at det er så kritisk viktig for meg, men det er jo greit å vite at man bruker et materiale som ikke ødelegger for egenskapene til akustikkplatene. For alt jeg vet kan jo kanskje disse stoffene forbedre egenskapene...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Haha, nei jeg er slett ikke noen ekspert på området, kun en halvstudert røver som altfor ofte tyr til magefølelsen
    :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med avstand mellom skilleveggene, menes da mellom skilleveggene i hele diffusoren, eller mellom de enkelte klossene? Jeg tenker da spesielt på diffusorer av typen som BEF har bygd
    Minimum bredden på klossene, har du fem cm brede klosser så plasser høytalerstoffet minmum 5cm ut fra lengste lengste kloss.

I utgangspunktet så gjelder det diffusorer med skillevegger, men trolig vil noe av den samme tendensen (lyd forflytter seg mellom brønnene) også skje i versjoner uten skillevegger.

Brønnbredde vil da tilsvare bredden på stavene, har du staver som er f.eks 5*5 , plasser høytaler stoff minimum 5cm utfra lengste stav.

jeg tror at selv høytalerstoff kan forårsake litt absorbsjon grunnet høy partikkelhastighet.

Scenemolton bør ikke plasseres foran diffusor.

Når det gjelder størrelsen på de jeg antakelig skal bygge, så blir de ikke dypere enn ca 22cm, med en størrelse på ca 60x60cm
    med slike diffusorer bør du ha en min avstand på ca 3 meter fra diffusor til lytteposisjon.

Har du noe svar på hvorfor filt/velour er det sikreste valget foran akustikkplater? Har dette blitt testet av andre enn tols1? Er det bare så enkelt at tekstiler med god lydabsorbsjon av høyfrekvent lyd er brukandes?
    i utgangspunktet så er det høyfrekvent lyd som kan ha problemer med å gå gjennom et stoffmateriale, mange materialer vil fungere, filt og velour er sikre valg (spesielt naturlig velour som "strekkes" over ramme/plate) , riktig type bomullsstoff og grovt linstoff egner seg også bra.

en grei tommelfinger regel: enten så skal det være lett å puste gjennom materialet, eller så bør det ha god absorbsjon av lysere frekvenser.

Skal stoffet trekkes over et materiale med løse fibre (bygg rockwool/glava) så bør det brukes et materale som er tettvevd for å forhindre løse fibre i luften (feks filt)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fin folkeopplysning, Henrik!
    Her var det mye nyttig info for meg (og sikkert andre også)! :-D

Var for eks ikke klar over at det bør være såpass avstand mellom denne type diffusor og lytteposisjon. Da er det ikke så mange steder jeg kan bruke dem siden jeg skal ha 7-8 stoler i kinoen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig

p.s minimums avstanden er ca 3 meter ettersom stavene er såpass lange, kortere staver og man kan være nærmere, ulempen er at diffusoren ikke vil fungere like dypt i frekvens.

Det finnes andre former for diffusorer som kan plasseres nærmere lytteposisjon,f.eks geometriske diffusorer (poly diffusor, med avrundet utforming++)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikka gjennom tråden din no. Lite imponert. mykje slurvearbeid og det går seint...

Må berre sei at dette er det råaste eg har sett! alt er jo 100% gjennomført. Og den stjernehimmelen blei heilt fantstisk! Du er ein gud for hobbysnekkera. Får berre lyst å setta fyr på mitt eget hus no

Men korleis i all verden får du tid til alt detta?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Har kikka gjennom tråden din no. Lite imponert. mykje slurvearbeid og det går seint...

Må berre sei at dette er det råaste eg har sett! alt er jo 100% gjennomført. Og den stjernehimmelen blei heilt fantstisk! Du er ein gud for hobbysnekkera. Får berre lyst å setta fyr på mitt eget hus no

Men korleis i all verden får du tid til alt detta?

Hehe, takker!

Selvfølgelig må noe ofres for å få tiden til å strekke til. Omtrent alt av fritid går med til bygging, og det blir ofte lange kvelder. Men hvis man virkelig er interessert i noe, kan det være verdt det!

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har nevnt dette før, men tar det en gang til

Har skjekket ut sort molton og på norsksceneteknikk selger dem noe som har samme lysabsorberende egenskaper som scenemolton men skal slippe igjennom mye mere luft/lyd. Produktet heter sound2000 og koster omtrent det dobbelte av vanlig molton.

Ang de perforerte gipsplatene jeg har i taket så merket jeg ikke noe forskjell på lyden før og etter at jeg monterte en 5cm akystikkplate i førsterefleksjons punktet i taket. Så min konklusjon var at dem har ganske like lydmessige egenskaper, men med hele taket dekket mned akustikkplater vil nok gjøre hele rommet litt mere dempet sånn klangmessig.

Så også at noen tipset om velour fra jysk, var å kikket på det men det hadde desverre ett rose lignende mønster og passet ikke for min del!

Har forøvrig tenkt å bruke live end, dead end prinsippet i mitt rom.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Jysk har de også enkelt bomullsstoff i sort, det fungerer også ganske bra: ganske matt og slipper lyden fint i gjennom.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode innspill, tols1 og Grumle!
    Husker at vi har snakket om Sound 2000 før, jeg prøvde å finne det uten hell på hjemmesiden til Norsk Sceneteknikk. Finner det ikke nå heller under Tepper/tekstiler. Hvis noen vet hvor dette er så hadde det vært greit. Vil gjerne sjekke om det kan fåes i flere farger, evt grånyanser.

Ellers måtte jeg sjekke Live end/dead end-konseptet. Hadde ikke peiling på hva dette var, helt til nå...
    Høres jo veldig fornuftig ut, og er vel ikke så langt fra der jeg forhåpentligvis havner. Med rammene bygd ut mellom 10 og 25 cm (fra vegg og tak), er det i alle fall gode muligheter for å balansere demping, absorbering og diffusjon, og ha mesteparten av tiltakene bak rammene. Hvis jeg får tak i et brukandes stoff i rett farge eller grånyanse. Ellers blir det nok en del høyttalerstoff som skal brukes. Og muligens også noen av disse akustikk-takplatene, som jeg har snakket om tidligere...

Kan også nevne at jeg i dag ble ferdig med den utvendige delen av snekkerarbeidet på verkstedet. Alt er nå på plass bortsett fra dørvrider og sikkerhetslås, snøfangere over dører, og noen blikkplater nederst på dørene (skvettsink). Nå må jeg bare ha et par dager med opphold slik at jeg får malt et par strøk med rød låvemaling (Optimal, selvfølgelig)...8)

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke sound2000 ligger på nettbutikken i det hele tatt så må nok ta en tlf om du skal gå for det, er nok rimelig begrenset salg av akkurat det stoffet.
    Jeg skal iallefall prøve meg på det, da jeg tror høyttalerstoff reflekterer en del mere lys.
    Spurte desverre ikke om man fikk det i flere farger da sort var det eneste alternativet, siden det også skal være en del av maskeringen rundt lerettet.

Live end/dead end er faktisk sånn rommet ble best etter mye testing frem og tilbake, så er definitivt noe i det! Om det ikke er noe riv ruskende galt med hva jeg oppfatter som riktig lyd da hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært artig med en inspeksjon av dette fantastiske prosjektet ditt mr. Hunsbedt

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassen
    Kunne vært artig med en inspeksjon av dette fantastiske prosjektet ditt mr. Hunsbedt
    Inspeksjoner og besøk av interesserte er ytterst velkomne. Har vel også tidligere nevnt dette, og det er bare å komme med forespørsel på PM eller mail, så avtaler vi tid og sted...

Skulle egentlig ha startet opp igjen i kinoen i forrige uke, men det har blitt mye overtid på jobben. I tillegg har jeg lett etter ny bruktbil på Finn i snart to måneder. Fikk endelig napp forrige uke (men ikke på Finn...), så nå viker GTIen plassen for en nesten strøken og svært pent brukt A6 Quattro. Trenger med andre ord aldri igjen å bekymre meg for å kjøre meg fast på glatta på vei hjem med et tungt lass kinomaterialer igjen...

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjer det noe her?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lolas!

Nei desverre er det ikke mye som skjer i kinoen enn så lenge. Jeg holder fremdeles på med verkstedet. Jeg har ikke så veldig lyst til å ha for mange baller i luften, så derfor bestemte jeg meg for å ferdigstille verkstedet nå i høst, istedenfor å avslutte halvferdig for å begynne på kinoen igjen.

Har egentlig kommet langt og satser på å bli ferdig før jul. Det gjenstår å plate taket, male og sette opp arbeidsbenker. Da kan jeg flytte ned resten av verktøy og utstyr fra kinoen slik at den kan gjøres ferdig.

Her er noen bilder. Rakk å grunne hele bygget, og malte litt også for å se hvordan fargen tok seg ut. Dørene er fullisolert og ble nokså tykke...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4361-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4366-jpg

Her fra baksiden. Måtte desverre forkaste mine planer om å få til en skyvedør her. Det ble for komplisert, og hadde ikke tid til å fullføre mine planer. Brukte isteden fire hengsler, og døra fungerer fint med dette.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4362-jpg

Her fra innsiden. Alle veggene er ferdig platet. Har i de siste dagene holdt på med trappa til loftet. Tok meg ikke råd til å kjøpe så da bygger man selv. Har ikke fått tak i fjærer og brukte derfor et betonglodd og trinser. Tok litt tid å få balansert det slik at trappa holdes oppe, men fikk det til etter litt flytting av opphengspunktene.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4363-jpg

Fikk et greit isolert lagringsrom på loftet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4364-jpg

Her et bilde til av trappeopphenget:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4365-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt av en julgave til seg selv! Som vanlig er det flott og inspirerende arbeid.

Side 52 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •