Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 51 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Skuffeskinner blir nok for veike. Du bør heller lage en hylse med en glidebolt gjennom, eller noen kraftige hengsler eller ledd som foldes utover.
    Har du sett linken jeg fikk fra Scrooge ( http://www.merko.no/Kataloger/SLIDER1.pdf )? Mange av skuffeskinnene der tar over 60kg hver (jeg skal bruke to stk), og ett sett beskrevet der kan belastes med 272kg...:shock:
    Da kan vi snakke om store skuffer, eller dører...

Men om det skulle bli vanskelig å skaffe noe av dette, var det jo et fint tips å bruke hylse og glidebolt. Takker for den!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,383
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ut som det var noen kraftige der ja. Bare husk at disse skal monteres stående.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Den løsningen har jeg ikke tenkt på! Hmm...

Jeg fikk tilsendt to stk skinner på to meter hver. Da kan jeg kutte av et par cm på den ene og montere den på en solid kulelagret skinne, muligens noe slikt, bare litt kortere:
    Hyggelig å kunne komme med noen nye ideer! Fulgt med på tråden din lenge uten å kommentere. Flott arbeid du legger ned, både inne og ute!

Det som kanskje hadde gjort konstruksjonen enklere var å kun la skyvedørsskinna skli inn og ut i ene enden, og la den rotere rundt en bolt i andre enden som er lengst borte fra døråpningen. Da må døra monteres litt skeivt på skinna, men det blir kanskje enklere å betjene? (Prøvde å lage en skisse, men den ble så stygg at jeg ikke vil være bekjent av den...)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pozze
    Hyggelig å kunne komme med noen nye ideer! Fulgt med på tråden din lenge uten å kommentere. Flott arbeid du legger ned, både inne og ute!
    Tusen takk! Og jeg setter stor pris på å få forslag, både de som ikke går og de som blir brukt, så det er sagt! :-D

Sitat Opprinnelig postet av pozze
    Det som kanskje hadde gjort konstruksjonen enklere var å kun la skyvedørsskinna skli inn og ut i ene enden, og la den rotere rundt en bolt i andre enden som er lengst borte fra døråpningen. Da må døra monteres litt skeivt på skinna, men det blir kanskje enklere å betjene? (Prøvde å lage en skisse, men den ble så stygg at jeg ikke vil være bekjent av den...)
    Hehe, har du prøvd Sketchup?

Tok forslaget ditt greit og forstår hva du mener. Vinklingen av skinna går desverre ikke. Vinkelen blir nemlig så stor at døra ikke kommer inn under taket når den er åpnet, og skinna blir hengende i lufta. Dette fordi veggen (og døra) er 16cm tykk, og takoverhenget bygger ut bare 30cm...

Ellers er det en grei løsning, siden man bare trenger en skuffeskinne, og bolten i andre enden er en utrolig lett løsning å få til. Hadde muligens gått hvis skinnen i taket hadde en liten sving. Men å få til en sving med disse skinnene er nesten umulig. De må slisses nesten helt igjennom, og skyves sammen og sveises med nennsom hånd slik at ikke hjulene stopper i sveiseklumper...:???:

Foreløpig er det to stk skuffeskinner som er beste forslag. Dette er en relativt enkel oppgave å få til, bare jeg får tak i solide nok skinner.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men veldig, veldig vakkert hus du har Og gleder meg til mer kino

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Litt OT, men veldig, veldig vakkert hus du har Og gleder meg til mer kino
    Takker for det, Lolas!

Ingen som har noen formening om takplatene jeg muligens skal bruke i kinoen? Hvis det vil funke bedre med disse enn en løsning med rammer trukket med høyttalerstoff/dekomolton så hadde jeg satt pris på tilbakemelding. Må snart bestemme meg siden taket på vår kommunale kino snart skal tas ned. Se post 991: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1721225

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo slett ikke så enkelt å svare på, siden det er sparsomt med opplysninger å finne omkring de platene?
    Samtidig er det jo innlysende at de har gode(?) akustiske egenskaper, og da helst med tanke på å dempe refleksjoner?
    De er jo fortsatt å se i auditorier, klasserom etc ,etc.

Men hvorfor ikke gjøre som Ole Brumm, og si "jatakk, begge deler"?
    Platene kan antakelig lett kles med deko- scenemolton, hvor sistnevnte har en bedre demping mht både lyd og lys.
    Dermed "risikerer" du jo å få i både pose og sekk.
    Høyttalerstoff kan du vel bare glemme, i dempningssammenheng?

Sjøl har jeg brukt scenemolton i 2/3 av (gips)taket i mitt kinorom, kun spent opp i listverk langs kantene.
    Dette gir en ypperlig demping av både lyd og lys, noe som en og annen tilbakemelding fra besøkende ofte blir bekreftet... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takker for det, Lolas!

Ingen som har noen formening om takplatene jeg muligens skal bruke i kinoen? Hvis det vil funke bedre med disse enn en løsning med rammer trukket med høyttalerstoff/dekomolton så hadde jeg satt pris på tilbakemelding. Må snart bestemme meg siden taket på vår kommunale kino snart skal tas ned. Se post 991: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1721225
    Är akkustikhimling helt ute? Prismässigt har det skett en del där. Sista pris jag fick var 230 kr per kvm med skenor, och det var den svarta himlingen som har glans 3 läste jag igår.

Möjligt jag har missat en del information innan i tråden som gör detta helt oaktuellt, men man provar att bidra i vart fall

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er jo slett ikke så enkelt å svare på, siden det er sparsomt med opplysninger å finne omkring de platene?
    Samtidig er det jo innlysende at de har gode(?) akustiske egenskaper, og da helst med tanke på å dempe refleksjoner?
    De er jo fortsatt å se i auditorier, klasserom etc ,etc.
    Det finnes faktisk PDF-filer med data, men de er ikke nedlastbare, antakelig fordi platene er tatt ut av produksjonen for en tid tilbake...(Klarer noen av dere å laste ned disse PDF-filene?)
    Regner med at de fungerer relativt greit, i og med materialet de består av likner veldig på nyere plater.

Men hvorfor ikke gjøre som Ole Brumm, og si "jatakk, begge deler"?
    Platene kan antakelig lett kles med deko- scenemolton, hvor sistnevnte har en bedre demping mht både lyd og lys.
    Dermed "risikerer" du jo å få i både pose og sekk.
    Høyttalerstoff kan du vel bare glemme, i dempningssammenheng?
    Tror også at hvis jeg bruker dem, vil det bli i kombinasjon med moltonrammer og rammer med akustikkplater, trukket med dekomolton eller høyttalerstoff. Grunnen til at jeg kommer til å bruke en del høyttalerstoff er ikke demping, men for at lyden passerer lett gjennom dette, og da vil for eks akustikkplater ha en bedre virkning. Skal også trekke deler av søylene med dette fordi surroundhøyttalerne skal stå bak. Vet ikke helt hvor bra diffusorer virker bak høyttalerstoff, men hvis det blir aktuelt å bygge slike blir de montert i taket under rammene, trukket med dette.

Disse takplatene hadde jeg egentlig bare tenkt å male med en mørk grå/svart matt farge, men det kan jo også bli aktuelt å trekke dem. Da er det vel mest fornuftig å bruke høyttalerstoff til dette også?

Sjøl har jeg brukt scenemolton i 2/3 av (gips)taket i mitt kinorom, kun spent opp i listverk langs kantene.
    Dette gir en ypperlig demping av både lyd og lys, noe som en og annen tilbakemelding fra besøkende ofte blir bekreftet... ;-)
    Ja, las den artikkelen om "soverommet" ditt, og det så jo veldig bra ut! :smile:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Är akkustikhimling helt ute? Prismässigt har det skett en del där. Sista pris jag fick var 230 kr per kvm med skenor, och det var den svarta himlingen som har glans 3 läste jag igår.

Möjligt jag har missat en del information innan i tråden som gör detta helt oaktuellt, men man provar att bidra i vart fall
    Dette er nok ikke helt ute, noen har da brukt dem her på forumet. Men det er ikke så ofte. Prismessig så er det vel ikke helt galt, men man skal ha litt takhøyde for å bruke dem. Opphenget bygger jo ned en del. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal henge dem opp, men det blir vel en kombinasjon av egne rammer og litt rammer som følger med...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror også at hvis jeg bruker dem, vil det bli i kombinasjon med moltonrammer og rammer med akustikkplater, trukket med dekomolton eller høyttalerstoff. Grunnen til at jeg kommer til å bruke en del høyttalerstoff er ikke demping, men for at lyden passerer lett gjennom dette, og da vil for eks akustikkplater ha en bedre virkning
    Materialet i front trenger ikke å være så "åpent" som høytalerstoff for at det skal fungere.

Spesielt tekstiler med god lydabsorbsjon av høyfrekvent lyd (som f.eks filt/velour etc) kan være relativt tettvevd og fremdeles ha like god funksjon.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrik Salvesen
    Materialet i front trenger ikke å være så "åpent" som høytalerstoff for at det skal fungere.

Spesielt tekstiler med god lydabsorbsjon av høyfrekvent lyd (som f.eks filt/velour etc) kan være relativt tettvevd og fremdeles ha like god funksjon.
    Ok! Veldig greit å få vite dette. Har jo lest at stoff som skal dekke akustikkplater bør være "pustende", slik at akustikkplatenes egenskaper blir effektive også ved høyere frekvenser. Da blir jo stoffutvalget straks utvidet når man også kan bruke eks filt og velour, for å evt dekke til akustikkplater eller lydhimlinger om man ønsker å skjule disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag är stor tillhängare av Velour själv och har klätt det mesta med det.

Jysk är butiken för det. 10X2 meter för 50 kronor brukar det kosta.
    Den sida som är fin är för blank, men bara sno på tyget så är det matt på andra sidan.

Edit: 5X150 är den. 75 kr.

Metervare Nervøs fløyel 5 m/pk svart hos JYSK.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Jag är stor tillhängare av Velour själv och har klätt det mesta med det.

Jysk är butiken för det. 10X2 meter för 50 kronor brukar det kosta.
    Den sida som är fin är för blank, men bara sno på tyget så är det matt på andra sidan.

Edit: 5X150 är den. 75 kr.

Metervare Nervøs fløyel 5 m/pk svart hos JYSK.
    Det var billig!:shock: :-D

Takker for tips & link!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrik Salvesen

Har du sjekket dette? Jeg har sett på ETC-kurvene med akustikkplater uten stoff og med f.eks. Scenemolton (som jo er ganske tettvevd men fluffy i overflaten) og det er ganske stor forskjell på hvor mye refleksjonene reduseres.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Har du sjekket dette? Jeg har sett på ETC-kurvene med akustikkplater uten stoff og med f.eks. Scenemolton (som jo er ganske tettvevd men fluffy i overflaten) og det er ganske stor forskjell på hvor mye refleksjonene reduseres.
    Husker du hadde testet litt forskjellige stofftyper foran akustikkplatene. Hvilket kom best ut?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg testet ikke høyttalerstoff men stoffet fra Jysk kom ganske bra ut. Med det ble stoffet ble refleksjonene omtrent ikke endret i forhold til bare akustikkplater uten stoff. Fleece-pledd så også ganske bra ut faktisk, mens akustikkplater trukket med scenemolton var den kombinasjonen hvor refleksjonene ble minst dempet. Dette sier jo ikke noe om hvilke frekvenser som ble påvirket, bare at den delen av ETC-kurven som i tidsdomenet så ut til å representere refleksjonen som stemte med avstanden, var mindre dempet med molton enn med tynnere stoffer.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Tja, jeg testet ikke høyttalerstoff men stoffet fra Jysk kom ganske bra ut. Med det ble stoffet ble refleksjonene omtrent ikke endret i forhold til bare akustikkplater uten stoff. Fleece-pledd så også ganske bra ut faktisk, mens akustikkplater trukket med scenemolton var den kombinasjonen hvor refleksjonene ble minst dempet. Dette sier jo ikke noe om hvilke frekvenser som ble påvirket, bare at den delen av ETC-kurven som i tidsdomenet så ut til å representere refleksjonen som stemte med avstanden, var mindre dempet med molton enn med tynnere stoffer.
    Vel,vel.

Stjernehimmelen hos meg er jo trukket med scenemolton. Den er attpåtil hvelvet, som jo heller ikke er særlig bra for akustikken...

Må vel hanke inn noen akustikere for å prøve å berge restene av golyden etterhvert, da...

Blir spennende å se hva målinger av rommet vil si, i hvertfall! :roll:

Høyttalerstoff vil nok bli brukt på kritiske steder uansett. Må kjøpe inn en del meter til søylene der surroundkanalene blir, samt deler av frontvegg og over diffusorer. Vet ikke om noen har målt effekten av diffusorer tildekket med høyttalerstoff, men BEF hadde en mening om dette og at det burde gå. Så blir det vel scenemolton eller dekomolton på litt mere ukritiske plasser. Er ikke sikker på om refleksjonspunkter der jeg vil plassere akustikkplater bør tildekkes av for tykke stoffer. Kanskje Salvesen eller andre akustikere kunne komme med litt mer utdypende råd om det?
    Kan nevne at alle veggene skal dekkes med 5cm tykke rammer, som igjen blir festet på 5cm tykke lekter. Akustikkplatene blir dermed montert 5cm ut fra veggene (det vil bare bli akustikkplater på kritiske steder i rommet). Tror det kan være en fordel for effekten akustikkplatene vil gi.

Det lureste er vel kanskje å ta en måling av et noenlunde komplett rom for å se hvor og eventuelt hva som blir av problemer, før man setter i gang med for store eksperimenter...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så-så, du trenger ikke bry deg alt for mye om dette Jeg bruker molton på akustikkplatene, av estetiske årsaker. Jeg trodde heller ikke det hadde noe å si, men noen påstår at man kan høre forskjell.

Målingene viste jo ikke hvilke frekvenser som ble absorbert eller reflektert, men jeg vil tippe at de høyeste frekvensene blir absorbert siden molton er såpass fluffy og tettvevd. Derfor ville jeg nok valgt høyttalerstoff til diffusorene, men det er egentlig bare magefølelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er jo også om det ER hørbart i ditt rom etterhvert? Det er en del andre faktorer som også spiller en stor rolle. Som feks å få dempet bassen skikkelig, så ikke de stående bølgene og energien fra de lavere oktaver "mudder" til de høyere oktaver. Alt dette er du jo klar over selvsagt.

Kjenner jeg prosjektet ditt rett vil det vel legges opp til å dempe/diffusere så mye av frekvens spekteret som mulig i forhold til hverandre
    Når det er sagt kan det jo bli et poeng med hvilket stoff man bruker ift refleksjoner, når rommet til slutt er optimalisert på de andre parameterene også. Regner med det er en liten vei frem dit.

En annen ting: De akustikk/platene du kan få med deg fra jobb. I og med at du sikkert kommer til å teste forskjellige løsninger, ville jeg helt klart tatt de med meg. Å la de gå på fyllinga er ikke noe alternativ vel

Side 51 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •