Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 50 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 3428
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Arve!

Godt å se at du holder deg aktiv med fornuftige prosjekter, og ikke minst at du dokumenterer flittig.

Jeg ville bare kaste inn en kommentar angående maling, til generell folkeopplysning:

Svartsopp trives bedre på flater malt med oljemaling, så det du sier om fravær av svartsopp ved bruk av Optimal burde stemme bra.

Med Optimal er det, i likhet med all annen maling, viktig å grunne treverket og da spesielt i endeved og kappflater. Dette både for å beskytte treverket mot fuktinntrengning samt for å gi malingen bedre vedheft. Optimal er en emulsjonsmaling (emulsjon = stabil blanding av to væsker der den ene er finfordelt, men ikke løselig i den andre) bestående av olje og akryl, hvor olja skal trekke inn i treet og beskytte fra innsiden mens akrylen danner en glatt overflate på utsiden.

Skal du først male i mørke farger holder akrylen bedre på glansen og falmer mindre - hvis du sammenligner f.eks. drygolin extrem og optimal - men holdbarheten mtp. beskyttelse av treverk skal være den samme.

Noen hevder at grunning er mindre viktig dersom man maler med oljemaling, fordi denne trekker bedre inn i treet. Her oppstår imidlertid to problemer: først vil ikke Jotun (som jeg har best kjennskap til) behandle reklamasjonen din hvis du ikke kan si at du har grunnet før maling. Reklamasjon forutsetter korrekt forarbeid, som innebærer bl.a. grunning på ny kledning, og skraping + kraftvask på tidligere malt kledning.

Neste problem er at drygolin extrem, slik som andre silikonemulsjonsmalinger, ikke får like god heft på ugrunnede flater. Siden malingen inneholder silikon, vil du kunne rive av enorme flak sammenhengende maling hvis du da først er uheldig nok til at malingen skulle "slippe" på bare et lite område. På grunn av dette blir det hevdet at silikonemulsjonsmaling er søppel - når det hele egentlig koker ned til dårlig forarbeid hos sluttbruker.

Deretter vil jeg på det sterkeste fraråde linoljemaling og andre produkter som inneholder linolje, siden disse gir langt dårligere holdbarhet enn annen maling, samt at når man først har begynt å bruke linolje kan man ikke bruke noen annen type maling uten å først skifte kledninga. På soldager vil da linolja varmes opp under eventuell ny maling, og lage bobler.

Kilden min er forøvrig salgsrepresentanten for Jotun i Rogaland.

PS: husk at du helst bør ha malt ferdig før oktober.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke legge skinnen skjevt på veggen, slik (litt overdrevet vinkel)?
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt_skyved-jpg

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mye skinne du har, eller hvor mye en ekstra skinne vil koste. men en mulighet er å bruke 2 paralelle skinner. Den ene med innsving på høyresiden av døren, mens den andre svinger inn på venstresiden.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GurgleGranbark
    Hei Arve!

Godt å se at du holder deg aktiv med fornuftige prosjekter, og ikke minst at du dokumenterer flittig.

Jeg ville bare kaste inn en kommentar angående maling, til generell folkeopplysning:

Svartsopp trives bedre på flater malt med oljemaling, så det du sier om fravær av svartsopp ved bruk av Optimal burde stemme bra.

Med Optimal er det, i likhet med all annen maling, viktig å grunne treverket og da spesielt i endeved og kappflater. Dette både for å beskytte treverket mot fuktinntrengning samt for å gi malingen bedre vedheft. Optimal er en emulsjonsmaling (emulsjon = stabil blanding av to væsker der den ene er finfordelt, men ikke løselig i den andre) bestående av olje og akryl, hvor olja skal trekke inn i treet og beskytte fra innsiden mens akrylen danner en glatt overflate på utsiden.

Skal du først male i mørke farger holder akrylen bedre på glansen og falmer mindre - hvis du sammenligner f.eks. drygolin extrem og optimal - men holdbarheten mtp. beskyttelse av treverk skal være den samme.

Noen hevder at grunning er mindre viktig dersom man maler med oljemaling, fordi denne trekker bedre inn i treet. Her oppstår imidlertid to problemer: først vil ikke Jotun (som jeg har best kjennskap til) behandle reklamasjonen din hvis du ikke kan si at du har grunnet før maling. Reklamasjon forutsetter korrekt forarbeid, som innebærer bl.a. grunning på ny kledning, og skraping + kraftvask på tidligere malt kledning.

Neste problem er at drygolin extrem, slik som andre silikonemulsjonsmalinger, ikke får like god heft på ugrunnede flater. Siden malingen inneholder silikon, vil du kunne rive av enorme flak sammenhengende maling hvis du da først er uheldig nok til at malingen skulle "slippe" på bare et lite område. På grunn av dette blir det hevdet at silikonemulsjonsmaling er søppel - når det hele egentlig koker ned til dårlig forarbeid hos sluttbruker.

Deretter vil jeg på det sterkeste fraråde linoljemaling og andre produkter som inneholder linolje, siden disse gir langt dårligere holdbarhet enn annen maling, samt at når man først har begynt å bruke linolje kan man ikke bruke noen annen type maling uten å først skifte kledninga. På soldager vil da linolja varmes opp under eventuell ny maling, og lage bobler.

Kilden min er forøvrig salgsrepresentanten for Jotun i Rogaland.

PS: husk at du helst bør ha malt ferdig før oktober.
    Hei igjen Magnus!

Takker for flott innlegg og fine tips om maling! Ser at du også fremhever hvor viktig det er å grunne! Spesielt der man skal bruke akrylmaling. Har sett en del råteskader på kledning der slik maling har blitt brukt rett på bart treverk...

Kan ellers nevne at det stort sett er oppsetting av noen hundre meter espalier det går på her, og litt maling. Håper på å starte grunningen av verkstedet i morgen. Nå har det tørket fint opp noen dager, og man må sørge for å få benyttet de korte tidrommene på denne tiden med fint vær til slikt.
    Kan også nevne at jeg ikke har hatt tid til å teste overfresen enda. Den ser virkelig bra ut så jeg gleder meg til freseoppgavene som venter i høst! :wink:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvorfor ikke legge skinnen skjevt på veggen, slik (litt overdrevet vinkel)?
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt_skyved-jpg
    Takker for innspill, paalab, men skulle jeg ha hatt døra liggende utenpå veggen hadde det ikke vært noe problem. Da ville jeg bare brukt skinna slik den er og låst døra fast med egnede dørholdere.

Poenget her er at døra skal inn i døråpningen, slik at døras ytterkledning er jevn med resten av veggen! Og den enkleste løsningen er slik jeg ser det en sving på skinnen midveis i døråpningen, som kjører døra inn i åpningen, og en boks i andre enden slik jeg har skissert. Grunnen til at jeg vil ha døra inn i døråpningene er at den blir like tykk som veggen, ca 16cm. Dette fordi den skal isoleres med 10cm Glava. Det vil ikke se pent ut om den ligger utenpå. I tillegg vil den bli tettere i mot rammen på innsiden. Det er nå ihvertfall målet...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Vet ikke hvor mye skinne du har, eller hvor mye en ekstra skinne vil koste. men en mulighet er å bruke 2 paralelle skinner. Den ene med innsving på høyresiden av døren, mens den andre svinger inn på venstresiden.
    Ikke dumt, den har jeg ikke tenkt på! Men det betinger som sagt to skinner der begge svinger inn på hver sin side av døråpningen. Har alt bestilt en stk skinne, og hvis prisen er ok er det mulig jeg går for en slik løsning...:grin:

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ikke dumt, den har jeg ikke tenkt på! Men det betinger som sagt to skinner der begge svinger inn på hver sin side av døråpningen. Har alt bestilt en stk skinne, og hvis prisen er ok er det mulig jeg går for en slik løsning...:grin:
    Hvis det skal fungere så må du vel ha en 90 graders sving på den bakerste skinna for å få døra inn i veggen og det vil vel ikke hjulboggiene tolerere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å la selve skinna kunne gli inn og ut slik at du får bevegelse i to akser?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias
    Hvis det skal fungere så må du vel ha en 90 graders sving på den bakerste skinna for å få døra inn i veggen og det vil vel ikke hjulboggiene tolerere.
    Helt korrekt! Har kikket på skinner og døråpning og tenkt litt i dag. Ingenting av det jeg har planlagt vil fungere dersom døra skal flytte seg på skinner med sving, og samtidig passe inn i åpningen. Og boksene som jeg hadde tenkt å sveise på for å kunne dra døra sideveis går heller ikke fordi hjulene på den ene siden vil kjøre seg fast i åpningen i bunnen av skinna, for de som forstod det...

Har også tenkt på en sakseløsning med to paralelle skinner, men boggiopphenget vil ikke være stabilt nok for en slik sideveis bevegelse. Men jeg tror muligens at pozze har kommet opp med noe brukandes...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pozze
    Hva med å la selve skinna kunne gli inn og ut slik at du får bevegelse i to akser?
    Den løsningen har jeg ikke tenkt på! Hmm...

Jeg fikk tilsendt to stk skinner på to meter hver. Da kan jeg kutte av et par cm på den ene og montere den på en solid kulelagret skinne, muligens noe slikt, bare litt kortere:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2038-jpg

Hvis noen har tips om hvor man kan få noe lignende så kom med det. Skinna må tåle minst 50kg, men trenger ikke større uttrekk enn ca 20cm. Kan vel muligens fikse noe selv også. For å få det til å virke må skinna stoppes slik at den møter den andre skinna fullt uttrukket, slik at hjulboggiene kan kjøres inn på denne når døra skal åpnes. Bør kunne fungere det! :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å nærme seg oppstart på kinoen igjen, og i den forbindelse har jeg fått en mulig løsning på takkonstuksjonen rundt stjernehimmelen. Takplatene på kinoen jeg jobber på skal tas ned på grunn av ombygging av foajeen. Disse takplatene har jeg en avtale om å overta. Det dreier seg om et større areal, og jeg vil da kunne plukke med meg det antallet jeg ønsker.

Platene er av en type som nå er utgått fra leverandøren. De er fra ca 1985. I tillegg vil det antakelig også bli mulighet til å få lysarmatur beregnet på spotter. Det geniale med disse er at de styrer lyset i den retnig man ønsker uten å få strølys. Jeg vil snakke med min elektriker om montering av disse hvis det skulle være aktuelt å bruke dem. Samme type plater og lysarmatur er også montert inne i kinoen, og der fungerer de utmerket. Platene kan enkelt males, og dette vil ikke ødelegge deres lydmessige egenskaper. Konsistensen på platene likner veldig på andre takplater. De er relativt lette og nokså sprø i konsistensen. Det virker som materialet de er laget av er litt porøst. Hullene går inn ca 5mm i selve platen, slik at de får en beregnet lydmessig egenskap. Størrelsen er 60 x 60cm, 15mm tykk.

Jeg har prøvd å finne informasjon om hvordan de påvirker akustikken, men siden platene har gått ut av produksjon har ikke dette vært lett. Det er OWA som har produsert dem, og her er en link til deres nettside: OWA Deckensysteme - abgehängte Decken, Akustikdecken, Brandschutzdecken, Hygienedecken, Mineralwolleplatten, Unterkonstruktion

Jeg fant en kasse med reserveplater i kjelleren under kinoen, og her er et bilde av typemerkingen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4199-jpg

Slik ser platene slik ut:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4191-jpg

På baksiden av platene er dette trykket: 81 - PA III 2 84O - OWA:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4193-jpg

Slik ser de ut i taket. Her sees også de aktuelle takarmaturene ut:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4197-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4195-jpg

Jeg kommer antakelig til å kombinere disse platene med akustikkplater liggende oppå. Avstand fra platene til taket blir ca 20cm. Er dette noe å satse på? Innspill mottas med takk! Og jeg tar svært gjerne imot tekniske data på de akustiske egenskaper disse platene har...

Og til slutt...litt OT. Er nå 99.5% ferdig med terassen. Mens jeg venter på vinduer, takstein og undertakspanel til verkstedet har jeg satt opp espalier og kantbord rundt terassen. Slik ble resultatet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4184-jpg

(Mangler å male kantbordet ett strøk til & justere lengden på noen få espalierer...da er terassen 100% ferdig! 8)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4186-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4188-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4189-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å benytte seg av noe ala samme prinsipp som man bruker på bussdører?
    Tror det var noe lignende som ble tegnet på forje side.

Vil tro det er enkleste måte å få noe slikt til på, uten å måtte ta i bruk enda en akse hjulene skal gå på.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hva med å benytte seg av noe ala samme prinsipp som man bruker på bussdører?
    Tror det var noe lignende som ble tegnet på forje side.

Vil tro det er enkleste måte å få noe slikt til på, uten å måtte ta i bruk enda en akse hjulene skal gå på.
    Tror ikke det går med svingarmer. Hjulboggiene og skinnene vil ikke takle den belastningen med tyngden på døra plassert ca 20 cm fra skinne/hjul. Dessuten vil døra antakelig veie 80-100kg. opphenget må derfor bygges i stål med solid tverrsnitt og ta mye plass.

Har mere tro på å la skinne og hjulboggier henge i dertil egnede smale uttrekksskinner slik beskrevet ovenfor. Da blir det ikke så stor belastning på hjulene. Men som før sagt, så gjenstår det å finne egnede skinner til dette...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Terassen har blitt veldig fin! Kult med litt OT med godt håndtverk. Angående takløsningen, så skal jeg pent sitte å følge med i timen. Uansett så ser jeg frem til at du starter med kinobyggingen igjen!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den løsningen har jeg ikke tenkt på! Hmm...

Jeg fikk tilsendt to stk skinner på to meter hver. Da kan jeg kutte av et par cm på den ene og montere den på en solid kulelagret skinne, muligens noe slikt, bare litt kortere:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2038-jpg

Hvis noen har tips om hvor man kan få noe lignende så kom med det. Skinna må tåle minst 50kg, men trenger ikke større uttrekk enn ca 20cm. Kan vel muligens fikse noe selv også. For å få det til å virke må skinna stoppes slik at den møter den andre skinna fullt uttrukket, slik at hjulboggiene kan kjøres inn på denne når døra skal åpnes. Bør kunne fungere det! :-D
    Google vettu! ;-)
    Søkte på skuffeskinner, og fant dette: http://www.merko.no/Kataloger/SLIDER1.pdf
    Har ikke finkikket på dette med belastninger osv, men umiddelbart vil jeg tro at du kan finne noe passende der?
    -
    Btw: Huset ditt / verandaen ser rett og slett fantastisk ut!
    Hadde jeg bare vært 20 år yngre, med en solid bankkonto! :?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Google vettu! ;-)
    Søkte på skuffeskinner, og fant dette: http://www.merko.no/Kataloger/SLIDER1.pdf
    Har ikke finkikket på dette med belastninger osv, men umiddelbart vil jeg tro at du kan finne noe passende der?
    Glimrende! Jeg har med mine begrensede evner bare tenkt på Clasern, Biltema og Jula. Ingenting der tar mer enn 50kg, og har mye mer uttrekk enn det jeg behøver.

Linken med DRAWER SLIDES var helt topp, med mål på alt og tverrsnitt. Ser ut som det er flere muligheter her!

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Btw: Huset ditt / verandaen ser rett og slett fantastisk ut!
    Hadde jeg bare vært 20 år yngre, med en solid bankkonto! :?
    Takk, takk! Når man kan gjøre alt selv er det ikke prisen og bankkontoen som avgjør, men tiden fruen stiller til rådighet...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Terassen har blitt veldig fin! Kult med litt OT med godt håndtverk. Angående takløsningen, så skal jeg pent sitte å følge med i timen. Uansett så ser jeg frem til at du starter med kinobyggingen igjen!
    Takker for det, Alkar! Har blitt litt OT i sommer, men nå blir det snart kinobygging igjen. Er spent på om folk har noen betraktninger rundt disse takplatene.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,384
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ta skinner fra en kassebil med skyvedør på siden. Mitsu L400 eller noe.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Hva med å ta skinner fra en kassebil med skyvedør på siden. Mitsu L400 eller noe.
    Har skinner til døra, og det som skal til, mangler bare noen korte og solide skuffeskinner. Uansett er nok dørskinner beregnet for kassebiler biler litt for underdimensjonerte og beregnet til mye lettere dører. Kanskje en stor kassebil, Transit eller lignende? Takk allikevel for tipset!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,384
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skinner til døra, og det som skal til, mangler bare noen korte og solide skuffeskinner. Uansett er nok dørskinner beregnet for kassebiler biler litt for underdimensjonerte og beregnet til mye lettere dører. Kanskje en stor kassebil, Transit eller lignende? Takk allikevel for tipset!
    Skuffeskinner blir nok for veike. Du bør heller lage en hylse med en glidebolt gjennom, eller noen kraftige hengsler eller ledd som foldes utover.

Side 50 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •