Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 5 av 172 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 3428
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er jo fantastisk gjennomført! Flink til å ta bilder er du også Når det gjelder luftlommer er det helt rett. Alt jeg har lest og er blitt fortalt sier at det er mer effektivt med luft imellom. Hadde en takstmann på befaring her hjemme for et par år siden som jobbet med en byggingeniør. Han sa faktisk det var meget viktig med luftlommer. Han sa at de ofte hadde sett at isolasjonen var pakket for tett, hvor overføring var et faktum. Jeg husker ikke forholdet mellom isolasjonstykkelse kontra luft, men det var en del større luftlag enn jeg trodde var nødvendig.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette er jo fantastisk gjennomført! Flink til å ta bilder er du også Når det gjelder luftlommer er det helt rett. Alt jeg har lest og er blitt fortalt sier at det er mer effektivt med luft imellom. Hadde en takstmann på befaring her hjemme for et par år siden som jobbet med en byggingeniør. Han sa faktisk det var meget viktig med luftlommer. Han sa at de ofte hadde sett at isolasjonen var pakket for tett, hvor overføring var et faktum. Jeg husker ikke forholdet mellom isolasjonstykkelse kontra luft, men det var en del større luftlag enn jeg trodde var nødvendig.
    Takker for skryt fra en ekspert!:-D Kunne nok ha tatt ennå bedre bilder hvis jeg hadde hatt tid, med bedre lyssetting og stativ, men føler akkurat nå at det er viktigere å ta mange bilder. Det er vel det folk vil ha...

Flott med alle innspill vedrørende skyvedøra og luftlomme. Da tror jeg at jeg vil gå for en luftlomme på siden som vender mot kinoen. Det vil bli denne siden som vil ta opp mest bevegelse, og med 50mm isolasjon mot andre siden vil ikke bevegelser bli overført (er det flere meninger om dette er det bare å si i fra!). Det vil bli en luftlomme på 15mm. Burde sikkert vært mer, men døra er kanskje allerede tykk nok...

The Natural: Høyde på plattingen blir: papp 1mm + lekt 48mm + asfaltplate 13mm + bjelke 96mm + bjelke 96mm + golvspon 22mm = 276mm
    Hvis ikke dette blir høyt nok for å se over fremre stolrad vil jeg bygge opp stolene på bakre rad. Jeg vil helst ha lerretet så lavt at det blir behagelig å sitte å se på bildet.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg er imponert over alle detaljene og de gjennomtenkte planene du gjennomfører. Synes det rett og slett ser skikkelig bra ut! Gleder meg til å følge deg videre!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, Bergli! Følger spent med på din byggetråd også!

Har et spørsmål til dere som har drevet med fuging en stund. Var på Europris og handlet en bærepose med fugemasse. Hadde tenkt å bruke mest akryl og litt silikon. Men etter å ha lest en del byggetråder her så er jeg litt i tvil om det egentlig er så lurt å bruke akryl.

Brukte en god del av Huntonit sin akryl (som ble levert av Hellvik Hus) på listverk og småsprekker på huset da vi bygde for snart to år siden, og så godt som alle sprekker har åpnet seg igjen. Jeg føler derfor at akryl ikke er elastisk nok, spesielt i sprekker over 1mm. Over tid vil større sprekker åpne seg igjen.

Det kommer selvsagt an på hvilken kvalitet man bruker, og Europris er vel mer kjent for en lav pris enn god kvalitet, selv om ikke alt der er dårlig. Huntonit sin akryl er ihvertfall ikke brukandes til større sprekker.

Til nå har jeg derfor bare brukt byggesilikon i kinoen. Den er ikke overmalbar, men det gjør ikke noe siden ingen av veggene eller tak blir synlige. Europris hadde forresten også overmalbar silikon, hvis det skulle være aktuelt. Kommer vel kanskje da til å bytte ut akrylen med silikon...

Akryl og silikon fra Europris:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1931-jpg

Akryl fra Huntonit:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1934-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med Tech 7, limer og fuger allt ! Personlig bruker jeg aldri silikon untatt på baderom
    Det er som du har opplevd at acryl sprekker opp etter en tid , eller siger litt, det unngår du med tech 7
    Hvis det veldig små sprekker det er snakk om kan det også være lurt å prøve med latexsparkel.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg brukt endel forskjellig i mitt kinobygg (20 kg fugemasse er vel ikke langt unna sannheten...). Her er er en mer eller mindre korrekt liste:

Billig acryl fugemasse
    Brukt på ikke-kritiske steder og i starten da jeg ikke visste bedre...

"Anerkjent" acrylbasert fugemasse (Sikacryl-S)
    Brukt kilovis av dette. Kjøpte meg en luftdrevet fugepistol som tar 600ml "pølser". Disse er relativt rimelige i innkjøp i forhold til patroner.

Silikon
    Brukt på alle steder med forventet bevegelse / fukt (mellom dør- og vinduskarmer og stenderverk og på murdetaljer) og på en del steder som ikke skal males. Det har gått litt om hverandre med Sikacryl og silikon.

Sikaflex / Casco Marin & Teknikk
    Brukt på de mest kritiske partiene og de partiene som kommer i kontakt med maling.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo bra ut.

Det jeg er mest interessert i er den skyvedøra de, da jeg er samme situasjon som deg.
    Planen var å gå for ei b30-dør som jeg skulle montere i en pocketkarm. Ringte til swedoor, da jeg jobber i byggebransjen. Fikk til svar da at det var umulig å få den like lydtett iforhold til at det sto i karm.
    Er jo enig i det, da man ikke får nok klem på den og åpninger under, over og sidene.
    Så er spent på om disse pakningene vil hjelpe. Ja om dem gjør det, så hiver jeg meg i samme båt som deg.

Lykke til videre.:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Personlig har jeg brukt endel forskjellig i mitt kinobygg (20 kg fugemasse er vel ikke langt unna sannheten...)
    Takker for en informativ liste! Når man har holdt på lenge nok, finner man vel ut hva som er bra og hva som ikke duger. 20 kg fugemasse...er jo en del!

Kommer vel kanskje ikke til å bruke mer enn halvparten selv tenker jeg. Prøver å gjøre mellomrom og sprekker så små som mulig, men noen steder der det blir forventet en del bevegelse går det fort noen pølser med silikon.

Gubben: Har ikke prøvd Tech 7, men jeg kjøpte noen tuber med Novatech Flex 7 da jeg skulle fuge karmene rundt døra. Det er den mykeste fugemassen jeg har vært borti. Utrolig smidig, kan ta opp store bevegelser. Har tatt ett bilde av denne også, hvis noen lurer på hvordan den ser ut. Kjøpte den hos min lokale byggvareleverandør. Prisen var nesten 180 kroner, men jeg fikk endel avslag siden karene der har blitt lovet premiereforestilling når kinoen er ferdig!

slarsn: Pakningene jeg brukte virker veldig bra og tetter godt. Som du kan se av bildene av døra har jeg satt opp dobbelt sett rundt hele døra. Blir spennende å se hvor godt disse tetter, da pakningene er det svakeste punktet.

Novatech Flex 7:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1938-jpg

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Novatech er en produsent. Tec7 er bare et av produktene de fører.
    Flex7 regner jeg med er noe ala sikaflex AT connection, men jeg er aldeles ikke sikker siden jeg ikke har brukt Flex7.

Novatech og Sika har vel mer eller mindre de samme produktene med samme egenskaper.
    Det vil si, begge produsentene har et mylder av forskjellige produkter til alskens bruk innen lim og fug.

Tec7 er vel et universalprodukt som er ment å erstatte det meste av monteringslim, fugemasser og kitt. Regner med at Sika har et lignende produkt.
    Skal heller ikke forundre meg om at begge merkene blir laget på samme fabrikk.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så Tech 7, som Gubben henviser til blir da også produsert av Novatech? Ihvertfall er Novatech Flex 7, som du skriver, et universalprodukt som skal erstatte silikon, akryl og butyl. Det særegne med Flex 7 er at det høyelastisk (i bevegelsesfuger opptil 20%) og passet perfekt der jeg brukte det (i mellom tre av karmene som er bygget rundt døra for å fange opp bevegelser og hindre lyd å vandre mellom disse. For alt jeg vet hadde det kanskje vært like greit å bruke en silikontype beregnet på dette. Rune W nevner Sikakryl for eks.

Fasit er at det er en jungel av forskjellige lim og fugetyper, og det er vanskelig for amatøren å sette seg inn i bruksområder og kvalitet. Mange er nok sikkert produsert på samme fabrikk under forskjellige navn, der noen av dem er store som merkenavn, slik du også nevner.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig ble det ikke tid til så mye snekring som jeg skulle ønsket de siste dagene, men jeg ble nå ferdig med "reisverket" til plattingen. Det ble endel arbeid for å komme i mål på dette, og det føles litt som jeg har bygd båt med spant for å komme rundt svingen...:-D

Litt finpussing er igjen, da ikke alle vinkler er så rette eller skakke som jeg ønsker, men det skal ordnes i morgen. Neste post på programmet er tetting mot vegg bakerst med asfaltplater, og gipsplater i front. Er spent på hvordan gipsplatene skal ta opp "svingen", men etter sigende så skal det gå greit uten fukting. Så blir det fuging, oppfylling med Glavarester og til slutt liming og skruing av golvsponplater.

Prøvde meg med å sette på disse utstansede blikkplatene som skal stå foran luftåpingene foran og bak på plattingen. Tror det kan bli greit når de får litt mattsvart spaylakk på. Tok etpar bilder av dette også.

Ellers kan jeg nevne at første posten er redigert, ny gjøremålsliste er på plass. Kommer også til å legge ut litt flere Sketchup-tegninger av kinoen, får se om det blir tid til det i kveld.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1957-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1960-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1961-jpg

Utstanset blikk til ventilasjon:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1949-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1963-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1966-jpg

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en stilig måte å få inn friskluft på

Så ut til å være litt planlegging bak det platået Ser meget bra ut så langt!!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden, dette ser virkelig flott ut. Impnerende byggverk, du kan jo begynne i båtbransjen når som helst

Men jeg ble litt nysgjerrig på den lufteløsningen, det er godt mulig du har beskrevet hvordan det skal bli men skal du ha avtrekk eller no sånt i underkant av plattingen eller har det sammenheng med gulvvarne?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gjøre ting enkelt når man kan gjøre dem komplisert og bruke lang tid? Litt sånn føles det med denne plattingen etterhvert. Grunnen til at denne konstuksjonen ble slik ettehvert var fordi jeg har lagt ned vannbåren varme i hele gulvet. Og med en nesten 30cm tykk og 11 kvadratmeter stor platting som skal fylles med Glava over gulvet, ser jeg for meg at jeg da ville tape dette varmearealet hvis den ble bygget tett.

Derfor ble plattingen lagt på toppen av 2x2" lekter, med asfaltplater på toppen, med nesten (kanskje rundt 50% åpning i det utstansede blikket) fri åpning framme og bak. Det skal ikke noe viftesystem på dette, meningen er at varm luft vil søke seg selv opp og ut, slik jeg har tenkt det da...:roll:

Grumle: Her blir det nok ingen friskluft, bare resikulert oppvarmet gammel luft...

Tols1: Holdt på i båtbransjen i noen år da jeg var yngre, ja. Modellbåter altså. Bygde bla annet Wasa (Billing Boats) på spant. :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den luftespalten er jo egentlig genial. Jeg har samme "problemet" her med gulvvarme. Nå blir det mok ingen platting her uansett, synes ikke jeg trenger mer enn en rad, men skulle behovet melde seg så har jo du løsningen

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha smart! varmluft vil jo opp og frem så

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempesmart varmluftløsning og meget lekkert arbeid med plattingen. Nesten litt synd å måtte kle den igjen :lol: Det er lurt av deg å ha god høyde på den også, der var jeg litt for beskjeden.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta mye bilder av den gips-bøyingen du skal til med, skikkelig spent på den løsningen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det altså klart for den store gipsplatebøye-testen. Fikk et par små timer i kinoen i dag og fant ut at nå måtte dette bare prøves. Først forberedte jeg blikkplatene som skal stå foran lufteåpningene. Måtte kutte av kanten der lektene ligger slik at blikket gikk helt inn. Jeg vurderte først å la blikket bygge like langt ut som platene, men det ble faktisk finere å ha blikket bak gipsen.

Jeg skar til et prøvestykke først for å teste hvor grensene for knekking lå, men var litt rask med å trykke plata inn, så den knakk med et smell.

Men man må aldri gi opp på første forsøk, så derfor kuttet jeg en plate til, denne i full lengde (240cm). Prøvde forsiktig å klemme den inn mot "spantene", men hørte litt skumle småknekkelyder. Derfor krøp jeg til korset og hentet min kones vannsprayflaske og sprayet slik at papiret på baksiden ble vått. Ventet ca 5 minutter, og prøvde å bøye igjen. Da smakk den rett på plass uten et kny engang. Men den kjentes ikke særlig mykere ut. Poenget med vanndusjen er at bakpapiret på gipsen ble litt myknet slik at platen ikke sprakk der først. (Skal platene bøyes hardt kan de legges ned i vann for mykning på begge sider, men jeg har ikke tidstabeller på dette, da det er en unøyaktig vitenskap...)

Derretter ble platen skrudd langsomt inn flere steder på midten slik at trykket ble fordelt, se bildene. Neste plate var bare 120 cm lang. Den ble så kort at bøyen ikke var særlig dyp, så den ble bare skrudd på plass uten fukting.

Man kan så spørre seg om ikke gipsbøyeguiden hos Norgips gjelder? Vel, jeg tror nok det. Platene jeg bøyde var bare 21 cm breie, mens vanlige hele plater er 120cm. Hele plater tåler nok mer bøy uten fukting for de knekker...

De små trappetrinnene på hver side fikk ikke gips i opptrinnene. Dette fordi gips ikke tåler så mye sparking og "tåing" som MDF. Hadde noen smårester av pakkeplater på 12mm som passet perfekt til formålet. Alt man sparer på får man bruk for en dag...
    Måtte også legge på litt på inntrinnene slik at høyden blir rett når gulvspon til slutt blir lagt på.

Avstand til "spantene" før bøying ca 13 cm

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1969-jpg

Her igang med prøvebøying. Vil ikke ha kommentarer om min turkisfargede kinoreklame-t-skjorte

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1970-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1971-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1972-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1974-jpg

Litt sprekker og dårlig passform på trinnet, men dette vil bli fuget og fikset senere. Skal ha teppe på alle flatene, så småtabber vil bli godt skjult.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1976-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke vist til store fremgangen i denne posten for det er ikke mye jeg har fått tid til de siste par dagene. Men jeg snek meg ut i kveld og kom enda et steg videre før lukking av bakre platting. Som vist på bildene har jeg lagt ut trekkerør til to stk doble stikk (innerste) og to bokser med to trekkerør hver til KAT-6 eller koaks, vi får se. Med fire trekkerør skal jeg forhåpentligvis unnga kapasitetsproblemer. Skal også felle ned en aksessluke i midten helt fremme på plattingulvet, slik at flere kabler kan trekkes/endres i tilfelle jeg for eks setter inn rumperistere senere.

Hadde noen rester fra en restepakke ( ) med Flexitrør, 40mm, som jeg fikk brukt opp i plattingen også. Det er meningen at jeg skal legge ut div kabler med plugger (eks HDMI og ferdiglagde datakabler) gjennom disse. Mellom stolene skal jeg bygge små skap som vil se ut som "kakestykker", smale foran og ca 20 cm breie bak. Den midterste "kakestykkeboksen" blir litt større, med hengslet luke, og der skal Flexitrørene inn. Jeg la også et rør tilbake til midten av plattingen der bakre rad blir, slik at jeg kan legge inn div ledninger i denne kakeboksen:-D også.

Lurte litt på om jeg skulle legge bort trekkerør til alle tre trappene i kinoen, men disse vil jeg fint kunne nå fra de planlagte kabelgatene langs gulv/vegg på begge sidene. Så det tar jeg senere. Det hadde jo sett litt fint ut med en svak lyslist langs trappenesen i trinnene så man kan se dem i mørket...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1978-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1983-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1984-jpg

Trekkerørene ender i kassen under skapet som skal inneholde komponentene i anlegget. Boksen i bunnen skal brukes til UPS/reservestrømforsyning.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1981-jpg

Her fra baksiden av komponentskapet.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1982-jpg

Kan nevne helt til slutt at jeg endelig fikk resten av Greengluebestillingen min i dag. Så nå kan jeg endelig få sette opp resten av gipsplatene! Fruen kan ikke begripe hva jeg skal med alle disse limtubene (som det jo har blitt etterhvert...) :shock: :roll:

Side 5 av 172 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •