Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 49 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Ett lite tips til garasjebygget:
    Regner med du skal ha liggende bordkledning, lik bygget i bakgrunnen.

Om det er 1" lekter du bruker bør lekter over/under vinduer og dører være sløyfelekter (11mm tykke) slik at luften får sirkulere i alle stenderfakk.
    De andre stående lekter bør avsluttes ca 1" unna den topplekten som ligger langs sperren slik at luften får fri passasje.
    Stillestående luft bak kledning fører ofte til svertesopp og råte...

Markert områdene med rødt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_4077-jpg

Hehe, har såvidt begynt på kledningen i dag, og ble etter en stund stående og stusse over lektingen min. Tenkte faktisk at noen kom til å reagere på denne tabbelektingen siden bildene jeg la ut viser det nokså tydelig! Veldig glad for at dere også følger godt med! ops:

Glemte helt vekk luftingen mot skrålekta øverst, og kommer til å kutte av litt på de vertikale lektene opp imot skrålekta. På kinobygget hadde jeg ikke denne skrålekta, bare noen lektebiter for å støtte bordene som ble lagt helt ut.
    Rundt vinduet kommer jeg bare til å ta bort noen biter på de fakkene som er lukket, de på sidene har litt passasje.
    Når det gjelder svertesopp er den et alvorlig problem som kommer raskt når særlig hvit kledning står utsatt til. Har de siste årene brukt oljegrunnet kledning med to strøk Optimal, og har overhodet ikke sett noe til dette. Hvitmalte hus tørker mye saktere (hvitfarge reflekterer lyset, og kledningen holder seg kjølig), og har derfor tenkt å male verkstedet i låverødt...

Kan forresten nevne at jeg har en bror som har et større hus som er over 15 år gammelt. Alle lektene mellom asfaltplatene og kledning er i 11mm tykkelse. Isteden for musebånd/lufting er det lektet tett nede, og ingen luftsirkulering i fakkene. han bygde nylig om huset og måtte ta bort de nederste kledningsbordene (liggende kledning) pga støping. Selv om bordene var rett over et blomsterbed og helt nede mot jorda, fantes det ikke tegn til råte. Han mener selvfølgelig at luftingen på dagens bygg er overdrevet...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har ikke så mye annet å si enn det jeg har sett / lest i denne tråden er utrolig pent. Du gjennomfører med høyt tempo, og kvalitet i utførelse og finish. :-D

Blir rent ut litt frustrert når jeg selv sitter her og sløser bort tiden foran skjermen. :-|
    Takker for fine ord fra deg, Tiger! Det er på dager med motgang, og etter harde økter der man ikke gir seg før mørket kommer, det varmer godt med slike positive innlegg!

Så derfor; du sløser absolutt ikke bort tiden din foran skjermen!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en selvfølge å følge med sinnsykt godt dokumenterte byggetråder som din og en del andres!
    Arbeidet ditt forøvrig ser svært bra ut!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Har de siste årene brukt oljegrunnet kledning med to strøk Optimal, og har overhodet ikke sett noe til dette. Hvitmalte hus tørker mye saktere (hvitfarge reflekterer lyset, og kledningen holder seg kjølig), og har derfor tenkt å male verkstedet i låverødt...
    Siden det er mye kompetanse i denne tråden. Skyter jeg inn et par spørsmål om det ovenstående.
    Har rødt hus selv og det falmer som bare det. Har brukt Butinox dekkbeis.
    Nå skal vi skifte farge og jeg lurer på hva som er best? Optimal nevnes her, har også fått anbefalt Infra (silikonbasert fra Coop) denne skulle vistnok ha kommet godt ut i tester men jeg har ikke sett disse. Ellers frister jo reklamen til Nordsjø One med 16 års intervaller....
    Fargen vi skal ha anbefalte en byggmester ikke, svart gir vistnok mer slitasje på kledning? Stemmer dette?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Siden det er mye kompetanse i denne tråden. Skyter jeg inn et par spørsmål om det ovenstående.
    Har rødt hus selv og det falmer som bare det. Har brukt Butinox dekkbeis.
    Nå skal vi skifte farge og jeg lurer på hva som er best? Optimal nevnes her, har også fått anbefalt Infra (silikonbasert fra Coop) denne skulle vistnok ha kommet godt ut i tester men jeg har ikke sett disse. Ellers frister jo reklamen til Nordsjø One med 16 års intervaller....
    Fargen vi skal ha anbefalte en byggmester ikke, svart gir vistnok mer slitasje på kledning? Stemmer dette?
    Svart eller tilnærmet svart farge anbefales ikke da den absorberer mye sollys og tørker ut treverket.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svart (sort) / mørke farger absorberer mer varme enn lyse farger i solskinn, og dermed vil jeg tro at dette over tid kan påvirke kledningen i uheldig grad.
    Hør på byggmester'n du. ;-)

Se det ja, MindWaste! Da er vi to!

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Svart (sort) / mørke farger absorberer mer varme enn lyse farger i solskinn, og dermed vil jeg tro at dette over tid kan påvirke kledningen i uheldig grad.
    Hør på byggmester'n du. ;-)

Se det ja, MindWaste! Da er vi to!

Slått på målstreken igjen Scrooge

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja så dæven!
    Begynner å bli plagsomt dette!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På ingen måte trøtt lesing. Mer overveldende. Og veldig spennende. Super med såpass mye bilder og tegninger. Utrolig hvordan det går fra tegning til virkelighet

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Svart eller tilnærmet svart farge anbefales ikke da den absorberer mye sollys og tørker ut treverket.
    Har malt en del hus opp igjennom årene, og selv om jeg ikke er fagmann på området, så har man litt erfaring. Også lurt å lytte til fagfolk, ofte slik man lærer.
    Svartmaling samler mye strålingsenergi og vil gjøre kledning svært varm spesielt i solvegger. Dette vil føre til oppsprekking da treverket vil "vandre" mye fra tørt til vått. Jeg har sett mye hytter innsatt med svarte olje/tjærebaserte produkter, men jeg ville nok aldri ha valgt dette selv. Lytt på fagfolka, de vil nok si det samme. Velger man allikevel svart bør trverket i kledningen ha svært god kvalitet og behandles oftere.

Om falming kan man si at vannbaserte malinger, som for eks Optimal, holder seg mye bedre enn oljebaserte!

16 års intervaller høres vannvittig ut og holder muligens hvis man velger rett farge, vasker huset hvert år og passer på å reparere småskader...
    Med fuktig klima og i på steder med veldig varierende klima tror jeg 16 år blir for drøyt. Men, det er jo lov å prøve. Det er jo noen som gir skriftelig garanti, har jeg hørt...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill 8)

Dette med sort farge sine ulemper vil måtte veies mot WAF samt at det må jo være en grunn til at sort brukes såpass mye når den har klare ulemper. Kan det være andre faktorer som er positive?

Link fant testen på Infra (produseres av Gjøko) Den kom litt bedre ut enn Optimal men begge er blandt de syv som anbefales av Folksam i deres store test av alle 50 vanlige malinger på det svenske markedet.

Håper jeg ikke "kupper" tråden din Hunsbeth, prøver å holde meg innen tema i tråden.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill 8)

Dette med sort farge sine ulemper vil måtte veies mot WAF samt at det må jo være en grunn til at sort brukes såpass mye når den har klare ulemper. Kan det være andre faktorer som er positive?
    jeg vet ikke helt hvorfor svart er så populært, her i sør er det mest på hytter og da gjerne i en brunsvart toning. Det er sikkert noen praktiske fordeler også (muligens rask opptørking?), uten at jeg tør si for mye om det. Da må ekspertene inn på banen...

Link fant testen på Infra (produseres av Gjøko) Den kom litt bedre ut enn Optimal men begge er blandt de syv som anbefales av Folksam i deres store test av alle 50 vanlige malinger på det svenske markedet.
    Jeg skulle gjerne ha prøvd en ennå bedre malingstype, men disse er vanskeligere å få tak i på kort varsel samt at jeg fikk meget gode tilbud på malingen jeg valgte. Vi har et svært fuktig klima med mye svertesopp og min erfaring er at Optimal reduserte dette problemet til null mens for eks oljebaserte Drygolin er nokså ubrukelig her, med mye svertesopp på kort tid.

Ekte linoljemaling kom derimot meget godt ut av testen, og fikk bedre resultat enn alle de andre. Vil tro at den er en del dyrere enn Optimal.

Når man bruker vannbasert maling er det særdeles viktig at bordene er grunnet med fortynnet oljemaling eller Visir. Dette fordi vannbaserte malinger ikke trenger inn i treet i særlig grad og ligger som ett plastlag utenpå. Uten grunning vil derfor treverket kunne råtne raskt...

Håper jeg ikke "kupper" tråden din Hunsbeth, prøver å holde meg innen tema i tråden.
    Helt greit, har jo hatt litt OT i tråden min i sommer, og setter pris på at moderatorer har tillatt dette. Noe av det har forhåpentligvis vært til nytte for leserne...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lite problem jeg kunne hatt svar på. For de som husker tilbake til vinteren 09, så bygde jeg en skyvedør i kinoen. Denne døra henger i to boggivogner som igjen henger i en stålskinne. Jeg fikk med en feiltagelse tilsendt dobbelt opp av disse biggivognene, og nå ønsker jeg å benytte disse til den bakdøra i verkstedet.

Dette blir altså en skyvedør, med utenpåliggende dør. Men når døra skal lukkes ønsker jeg at den går "inn i veggen", altså blir stående jevnt med yttervegg. Dette for å oppnå optimal isolering av bygget. Døra skal isoleres og det vil bli gummipakninger i dørrammen.

Jeg skal bruke en stålskinne som er slisset i bunnen, og for å få til sideveis bevegelse må det antakelig sveises på to bokser, også disse slisset i toppen, slik at døra bare kan dras inn fra skinnen i boksene, slik at døra står inne jevnt med yttervegg. Er dere med? Kan det bygges enklere? Er svært glad for tips her...

Noen bilder:

Her er delene til skyvedøra. Det er altså hjulboggiene jeg har to stk av:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1802-jpg

Her vises opphengsmåten. Bunnskinnen til høyre skal ikke benyttes:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1806-jpg

Her slik jeg ønsker å få det til. Tegningen viser døra, i rødt, sett ovenfra. Nederst slik jeg tenker meg skinnen med påsveiste bokser. For å få hjulene til å gli lettere tenker jeg å bruke grease i skinnen, slik at hjulene kan dras sideveis.
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-skyved-port-til-verksted-jpg

Edit: Skrivefeil...

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helikopter dører har en lignende funksjon, men jeg tror da at hjul boggiene henger i noen bøyler som gjør at man først kan dra ut døra for så å dra den sideveis. Problemet med dette er at man sansynligvis må ha en form for støtte nede på døra også. Jeg prøvde å lage en tegning av hva jeg mener.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias
    Helikopter dører har en lignende funksjon, men jeg tror da at hjul boggiene henger i noen bøyler som gjør at man først kan dra ut døra for så å dra den sideveis. Problemet med dette er at man sansynligvis må ha en form for støtte nede på døra også. Jeg prøvde å lage en tegning av hva jeg mener.
    Det grønne er porten, blå er skinna og svart er veggen hvis det var noen som ikke forstod det.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill, alias. Forstår fint tegningen din, men det hadde vært greit å se detaljer av disse svingbøylene, evt en link til produsent.
    Ellers blir det vel til at jeg prøver å få skinna til med disse påsveiste boksene, slik at hjulene dras sideveis inn i boksen ved hjelp av litt grease. Dette er den enkleste måten slik jeg ser det å få det til på.
    Døra vil henge løst i skinna i toppen i åpnet tilstand. Når døra er lukket er det meningen å feste den i topp og bunn med skåtebolter.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har desverre ikke noen link til produsent eller lignende, men du lager jo det meste så jeg tenkte dette var lett match. I stede for boks på den fremste boggien kan du kanskje svinge skinnen slik at fremste ende av døra går inn i veggen og dermed er på plass med en gang. Det vil da være lettvidt å sku på plass bakerste ende.
    Uansett så blir det nok bra med din evne til å løse problemer.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være jeg gjør som du foreslår å lage en sving i den ene enden slik at jeg slipper å sveise på en boks. Men da dukker det opp andre problemer. Skinnen må kuttes på den ene siden slik at den kan bøyes og sveises, og det må ikke bli for trangt for hjulboggien. Må også passe på at døra ikke svinger inn for nær veggen mellom hjulboggiene. Skal sjekke med et sveisefirma om de kan få det til, har ikke sveiseutstyr (som er i orden...) eller stålplater til dette selv. Men takk igjen for konstruktive forslag, alias!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.
    Om du kan fjerne to hjul på boggien diagonalt, så bør det jo gi plass for boggien i svingen?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt nærmere på hjulboggiene i dag. Hjulene er klinket fast på hver side og fjerner man to stk diagonalt vil det svekke konstruksjonen for mye. Akslingene er også konet innover for å holde hjul og lager på plass, så skulle jeg ha gjort noe her måtte jeg ha hatt en dreiebenk til rådighet for å lage nye gjengede akslinger.

Hele boggien er 9 cm lang, og hvis jeg gjør et snitt i skinnen på den ene siden for hver 5. cm, bøyer den inn og sveiser den sammen igjen, skal det gå greit å få sving nok. Den må bøyes i en slak S-form, og innbøyen blir på ca 18cm (bredden på døra pluss to cm ekstra). Tror jeg skal lage en Sketchuptegning for å se om jeg kan klare å brekke inn skinnen såpass mye...

Side 49 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •