Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 44 av 172 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forhåpentligvis uten å virke som en skrotnisse (ok, har vel litt samlerinstinkt, men det er jo noe helt annet...), så har jeg gått hen og blitt den stolte eier av en Ernemann 12S 35mm filmprojektor. Med alt utstyr, inkludert flere linser, 1600W lamper, strømforsyning og annet krimskrams. Med på lasset var det også en Eiki 16mm framviser og en diger sak av en slidesfremviser. Alt dette også komplett.

Ernemannmaskinen er også utstyrt med dolby-digital laserleser. Men for å få lyd er jeg nødt til å skaffe meg en lyddekoder. Fortrinnsvis Dolby CP-500 eller CP 650 prosessor.

Det tekniske rommet ved siden av hjemmekinoen min er faktisk litt forberedt på denne typen utstyr. Jeg har mulighet for å dra i gang strømkrevende utstyr, og ventilasjonsmulighetene er svært enkle å få til. Det eneste som er litt usikkert er tilgang på 35mm film. Her har jeg ikke gjort noen undersøkelser. I den forbindelse søker jeg en kar som viste sin hjemmekino for noen år siden i ett av våre hjemmekinoblader. Han hadde nemlig også innstallert 35mm projektor med tilhørende utstyr. Jeg har brukt noen timer for å prøve å finne dette bladet i mitt "bibliotek", men kan ikke finne det. Det hadde vært utrolig bra om noen av dere kjenner igjen denne reportasjen og kan tipse meg om hvilket blad det var eller om dere kjenner denne karen!

Her er noen bilder av utstyret, som foreløpig er lagret i garasjen:
    Projektorhuset er tatt av sammen med spoleholderne.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3554-jpg

Nærbilde av mekanikken med trekkvalser, lydavkoding og fremrykkshjul. Her ses også den lille boksen for laseravlesing av dolby digital lydspor.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3555-jpg

Eiki 16mm fremviser

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3556-jpg

Har fem slike plastkasser med utstyr (!), her ses blant annet to stk scopelinser. Bare disse kostet over 30.000,- for få år siden...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3557-jpg

Her er de to Ernemannmaskinene fra den tiden vi kjørte analogt 35mm bilde. Det er maskinen til venstre jeg har fått berget fra dynga...
    Her står nå en diger Barco DLP.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-dsc00004-jpg

Får jeg tak i en brukt lydprosessor er det slett ikke utelukket at jeg setter dette opp i kinoen. Det gjenstår å tenke ut noen løsninger på enkelte ting, men må innrømme at dette hadde vært morro å få til!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bare rått! Er ikke alle som kan skryte på seg ^^ Gratulerer
    Min tråd

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    . I den forbindelse søker jeg en kar som viste sin hjemmekino for noen år siden i ett av våre hjemmekinoblader. Han hadde nemlig også innstallert 35mm projektor med tilhørende utstyr. Jeg har brukt noen timer for å prøve å finne dette bladet i mitt "bibliotek", men kan ikke finne det. Det hadde vært utrolig bra om noen av dere kjenner igjen denne reportasjen og kan tipse meg om hvilket blad det var eller om dere kjenner denne karen!
    )
    Jeg tror jeg har dette bladet. Er ganske sikker på at det er "Lyd og Bilde". Et helt sykt oppsett i en treromslelighet i Oslo. Men det som nok er bedre er at jeg kjenner en god venn av denne karen. Han har selv også flere 35 mm kinomaskiner og mye film.
    Send meg en pm så kan vi utveksle mobilnummer. Jeg må snakke med han først, men er helt sikker på at han kan gi deg gode tips.

Mvh
    Knut

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nice :-)

De som kjørte med B-52 pa høytalere i front ?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    KONGE!!! Du finner sikkert masse tips også på amerikanske AVSforum.com, der er filmprojektor helt "vanlig"... Den skarpheten du sannsynligvis kommer til å oppleve blir av en annen verden, veldig spent å høre hvordan dine inntrykk er etter du omsider har fått opp herligheten.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Dette er bare rått! Er ikke alle som kan skryte på seg ^^ Gratulerer
    Hehe, takker! Nei, det er nok ikke så mange her i landet som har noe slikt i hjemmekinoen sin. Er nå veldig glad for at jeg har et relativt "stort" maskinrom bakerst i kinobygget!
    Innstalleringen er jo litt avhengig av at jeg får tak i lydprosessor og litt film også, da. Har tilgang til en haug trailere, men det bør jo også bli mulighet for filmframvising. Ellers er det ikke mye poeng med innstallering av 35mm...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jeg tror jeg har dette bladet. Er ganske sikker på at det er "Lyd og Bilde". Et helt sykt oppsett i en treromslelighet i Oslo. Men det som nok er bedre er at jeg kjenner en god venn av denne karen. Han har selv også flere 35 mm kinomaskiner og mye film.
    Send meg en pm så kan vi utveksle mobilnummer. Jeg må snakke med han først, men er helt sikker på at han kan gi deg gode tips.

Mvh
    Knut
    Takker for ditt innlegg her, Knut! Var også sikker på at det stod i "Lyd & Bilde", men jeg har ikke funnet det i mine blader. Har du mulighet for å eventuelt finne ut hvilket nr/årgang det stod i? Typisk nok så kan det være at jeg mangler akkurat dette nr, og har lest det hos en kompis.

Kan svært gjerne snakke med ham, med det hadde vært greit å lese reportasjen først! Husker også denne leiligheten, mener at det var litt trangt der. Slikt utstyr tar gjerne litt plass...
    Skal sende deg en pm med mitt nr!

Bukker og takker igjen, hilsen
    Arve

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Nice :-)
    "Nice" is an understatement...

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    De som kjørte med B-52 pa høytalere i front ?
    Husker ikke høyttalermerket fra reportasjen, men det kan jo godt være. Jeg husker i alle fall at vi ble rimelig imponert over "riggen" i denne lille leiligheten!
    (Kan jo godt være at leiligheten var stor også, bare virket liten og proppet med utstyr...)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    KONGE!!! Du finner sikkert masse tips også på amerikanske AVSforum.com, der er filmprojektor helt "vanlig"... Den skarpheten du sannsynligvis kommer til å oppleve blir av en annen verden, veldig spent å høre hvordan dine inntrykk er etter du omsider har fått opp herligheten.
    Ja, får jeg dette opp og gå så blir jeg KONGEFORNØYD!

Takker for tips, det aner meg at det sitter endel "galninger" over there med slikt utstyr i sine "småkinoer"! Skal så absolutt sjekke ut AVSforum.

Og får jeg til dette opplegget så vet jeg at en oppjustert og trimmet 35mm-projektor (med en god filmkopi) skal gi ihvertfall BLURAY god konkuranse! Selv om sortnivået nok er bedre med en god hjemmekino-projektor, er kontrastnivået enormt mye større med 35mm. Dette fører til at opplevd kontrast blir veldig bra. Og for ikke snakke om bildeskarpheten på scope, som du nevner her!

Godt mulig at lampestørrelsen kan/må reduseres en god del slik at lysnivået på mitt lille 132" lerret ikke brenner helt ut. Har jo heller ikke beregnet kasteavstand. Så det er jo ikke sikkert at linsene jeg nå har passer. Linsene er rimelig fleksible, men istedenfor å kaste bildet ca 20m til et 8m bredt lerret, blir forholdet hos meg henholdsvis 7m og 2,85. Hvis kastelengde og lerretsbredde sammenlignes vil forholdet hos meg bli nesten likt (2,5 på kinoen og 2,45 hos meg) Hadde vært fint med noen kommentarer på dette, da beregning av linser ikke er min sterke side (selv om jeg burde kunne dette )...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    En god filmkopi på 35mm skal i følge "viterne" tilsvare 8k-oppløsning, så du er nok et par gode hakk over Blu-ray her ja... Utfordringen blir som du sier å få temmet lysutbyttet tilstrekkelig, men får du redusert det noe tipper jeg du vil varte opp noe av det heftigste som er å fatt på i en "hjemme" kino her til lands hva bildekvalitet angår!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garantert en "hjemme hos"-reportasje, om du kommer i mål på det der.
    Fantastiske utsikter, i alle fall!
    Lykke til, håper for all del at du klarer å "temme" prosjektet ditt!

Newcomer clubzoda sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

35mm og tilgang på filmer

Nå har jeg vært spøkelse på avforumet en stund, uten å registrert meg. for mange interessante bygg til å bruke tid på sånne ting :roll:

Men her var det noe som jeg bare MÅTTE få ut.
    De fleste her bør ha fått med seg digitaliseringen som pågår i hele landet, å som kinomaskinist i en avkrok i nord, har jeg akkurat vært med på å hive ut Ernemannen vår til fordel for snasen Christie.

Men til det jeg egentlig ville frem til: filmlageret har jo nå masse 35mm som sikkert blir kastet, da ingen i Norge trenger 35mm. noe blir vel tatt vare på for historiens del, men resten har jo egentlig ingen verdi (Norsktekstet eller dubbet) for andre enn spesielt interesserte (de me 35mm fremviser hjemme8) )

kanskje verdt en prat med de da.

Ellers må jeg henge meg på andre å si at kinoen din er grobunn for missunnelse, selv uten Ernemannen. Så jeg tar av meg hatt og bøyer meg i sagflisa..

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clubzoda
    Men til det jeg egentlig ville frem til: filmlageret har jo nå masse 35mm som sikkert blir kastet, da ingen i Norge trenger 35mm. noe blir vel tatt vare på for historiens del, men resten har jo egentlig ingen verdi (Norsktekstet eller dubbet) for andre enn spesielt interesserte (de me 35mm fremviser hjemme8) )

..
    Hvis jeg har forstått situasjonen riktig så er filmselskapene som sitter på rettighetene til filmene VELDIG nøye på at matriale skal makuleres når det ikke lengre er i sirkulasjon/bruk, også norsk tekstet eller dubbet matriale.

Newcomer clubzoda sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvis jeg har forstått situasjonen riktig så er filmselskapene som sitter på rettighetene til filmene VELDIG nøye på at matriale skal makuleres når det ikke lengre er i sirkulasjon/bruk, også norsk tekstet eller dubbet matriale.
    Sant nok, men er jo verdt å høre med de likevel. mulig du får kjøpt en kopi, men til hvilken pris?
    35mm kopi koster jo tross alt noen tusen bare i kopiutgifter, for ikke snakke om rettigheter å slikt.
    Dette er jo også noe som ikke skal tjenes penger på fra Hunsbedt sin side, men til privat visning.
    Men at de store og spesielt WD setter foten ned tviler jeg ikke på

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært spøkelse på avforumet en stund, uten å registrert meg. for mange interessante bygg til å bruke tid på sånne ting :roll:

Men her var det noe som jeg bare MÅTTE få ut.
    De fleste her bør ha fått med seg digitaliseringen som pågår i hele landet, å som kinomaskinist i en avkrok i nord, har jeg akkurat vært med på å hive ut Ernemannen vår til fordel for snasen Christie.
    Hei clubsoda!
    Ja, de fleste som er litt interessert har nok fått med seg digitaliseringen. Men det mange ikke vet, er at mange hundre projektorer, noen helt nye til og med, blir demontert og satt vekk/kastet. Utstyr, og spesielt projektorer, for millioner av kroner...
    Forresten veldig morsomt at du som kinomaskinist har kommet deg ut av maskinrommet og meldt deg inn i AV-forum! Alltid flott å treffe kollegaer her inne!

Det verste med dette er at selv om 35mm projektorer har blitt tilgjengelige, er det ikke noen selvfølge å få tak i film. Årlig har det blitt distribuert tusenvis av filmkopier landet rundt. Noen store filmer kommer ut i mer enn hundre kopier, gjerne til en pris av 15-30.000,- pr stk. Når filmene har blitt vist landet rundt blir kopiene sendt tilbake til hovedlageret der mesteparten blir destruert. Etter det jeg har forstått blir det bare tatt vare på noen få kopier. Altså: kopier som gjerne er nesten helt perfekte blir ødelagt...forstå det den som kan. Alt dette fordi Hollywood er livredde for at noen skal komme til å kopiere filmene og gjøre seg rike på dårlige piratkopier...

Velvel. Slik har det alltid vært, og kommer alltid til å bli. Og grunnen til at det tok såpass lang tid å komme igang med digitaliseringen verden rundt er mye på grunn av problemene med å beskytte seg mot kopiering. Det nye formatet- DCP, er sperret med koder som krever avanserte digitale nøkler (KDM- Key Delivery Message) for å kunne låses opp. Og da blir filmene åpnet bare innenfor et visst tidsvindu. Selv om filmene lett kan kopieres over til en vilken som helst harddisk, lar de seg ikke åpne uten å ha den digitale nøkkelen (og en ny projektor).

Ellers må jeg henge meg på andre å si at kinoen din er grobunn for missunnelse, selv uten Ernemannen. Så jeg tar av meg hatt og bøyer meg i sagflisa..
    Takker for det! Selv om det ikke blir lett å få tak i film, hadde det vært utrolig morsomt å få vår 26 år "unge" Ernemann 12 opp og gå. Jeg har fått en veldig bra maskin, og det finnes en del personer med spesiell kunnskap som kan hjelpe med å få dette til. Så får vi se utover høsten om det kan bli muligheter for også å vise 35mm film i hjemmekinoen...:wink:

Newcomer ludokid sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hahaha, å fyttifaen
    Ekstremt hunsbedt Sitter bare å måper

Mista mål å mæle når jeg så planene dine, herregud. du er jo spik spenna gærn ! and we fucking love it!
    Ustyr: Panasonic TX-P50VT30Y * NUC mediapc * REGA Planar 3 * Pro-Ject tube box II * Yamaha RX-A830 * Abrahamsen V4.0 UP * B&W CM1 S1 * B&W CMC * Dynavoice FX-4 * B&W ASW608

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe liv ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Er det noe liv ?
    Hehe, håper da det...

Som tidligere nevnt har jeg byggepause på kinoen frem til høsten. Kan tenke meg at det blir oppstart i oktober eller november, kommer litt ann på været.

Terassen foran huset er nesten ferdig. Mangler å sette opp espalier ned til fjellet under terassen. Har kjøpt inn 200m med 11x48mm lister som er grunnet, disse skal også males to strøk før kutting og oppsetting.

Akkurat nå holder jeg på å male terasserekkverk og vegger på terassen jeg satte opp i fjor. Mye arbeid dette, vurderer å leie inn noen polakker som er rundt i bygda og maler slik at jeg kan bli ferdig med malingen denne måneden. De har fått mye skryt og er flinke og rimelige, så det er godt mulig at jeg satser på litt hjelp fra dem om de er ledige for oppdrag.
    Skal ta noen bilder når resultatet er ferdig.

Det blir forhåpentligvis oppstart på snekkerboden i juli. Denne blir på ca 25 kvadratmeter, og målet er å få den ferdig utvendig før vinteren setter inn. Så det er nok å henge fingrene i fremover...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Mye arbeid dette, vurderer å leie inn noen polakker som er rundt i bygda og maler slik at jeg kan bli ferdig med malingen denne måneden. De har fått mye skryt og er flinke og rimelige, så det er godt mulig at jeg satser på litt hjelp fra dem om de er ledige for oppdrag.
    "Hør her Marec! Når vi i Norge spør om du kan male huset svart, mener vi ikke fargen..."

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    "Hør her Marec! Når vi i Norge spør om du kan male huset svart, mener vi ikke fargen..."

Det blir nok i hviteste hvitt, på alle måter! 8)

Side 44 av 172 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •