Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 43 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 3428
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har selv en terrasse som glir over i grunnfjell visse steder, og arbeidet er ikke altfor omfattende. Mtp. arbeidet du har gjort med kinoen burde tilpasningene dine ved terrassen være en cakewalk i forhold

Jeg stusser imidlertid litt på måten din å feste søyleskoene. Det er bevist at slik montering i betong gir fare for frostsprengning. Du får rom for vann mellom sko og betong - vann faller fra himmelen og lurer seg inn i sprekkene - vinteren kommer. Hvorvidt problemet gjelder også ved montering i grunnfjell vet jeg ikke - det skal jo strengt tatt vanvittige krefter til for å sprenge ut en solid klump med fjell fra ekspansjonskraften til vannet i et 16/18mm hull. Hvis det derimot er noen sprekker her og der i fjellet fra før burde du kanskje vurdere noe gysemasse/tetning?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende!!!! Har bladd mange sider tilbake bare pga jeg skulle bare lese pitte litt. Så har lest meg bakover ganske langt! Veldig imponerende. Veldig bra håndverk, og høy presisjon ! Fortsett med mange bilder! 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GurgleGranbark
    Har selv en terrasse som glir over i grunnfjell visse steder, og arbeidet er ikke altfor omfattende. Mtp. arbeidet du har gjort med kinoen burde tilpasningene dine ved terrassen være en cakewalk i forhold
    Her kan jeg bare melde at arbeidet med å feste små stykker av fjell-tilpassede bjelker var en omfattende jobb. Det tok mye lengre tid enn der jeg bare kunne legge terassebjelkene rett ut. Måtte borre mange ekstra hull i fjellet for søyleskoene, og tilpassingen av småbjelkene inn mot huset tok lang tid, med saging, prøving, litt mer saging, osv...
    Men det var ikke vanskelig å få til, altså. Tok bare veeldig mye tid...

Jeg stusser imidlertid litt på måten din å feste søyleskoene. Det er bevist at slik montering i betong gir fare for frostsprengning. Du får rom for vann mellom sko og betong - vann faller fra himmelen og lurer seg inn i sprekkene - vinteren kommer. Hvorvidt problemet gjelder også ved montering i grunnfjell vet jeg ikke - det skal jo strengt tatt vanvittige krefter til for å sprenge ut en solid klump med fjell fra ekspansjonskraften til vannet i et 16/18mm hull. Hvis det derimot er noen sprekker her og der i fjellet fra før burde du kanskje vurdere noe gysemasse/tetning?
    Dette med frostsprenging har jeg tenkt på. Jeg bruker et 16mm steinbor og borrer ned ca 10cm. Så blir søyleskoene slått ned med slegge. Det er så vidt de går ned, og man må virkelig bruke makt og av og til blir de helt voldtatte og må rettes opp igjen. Kan aldri tenke meg at de noensinne vil komme opp igjen. I tillegg har jeg satt søyleskoene i fjellet slik at de ikke står nede i "renner" der mye vann kommer til ved regn. Prøver alltid å montere dem på en liten "knatt" slik at de står tørrere.

Kan nevne til slutt at jeg kjøpte inn et par liter med Hey'di Boltfast som jeg brukte på en del av søyleskoene på terassen jeg bygde i fjor. Dette er et to-komponent spesiallim beregnet på akkurat dette. Har igjen en liter og kommer til å gå over alle skoene som er spesielt utsatte slik at vann ikke trenger ned i hullene. Bare for sikkerhetsskyld...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må igjen si - utrolig bra!
    Det finnes jo nok av dem som antakelig hadde gått løs på grunnfjellet med både slegge og spett, og annet som verre er.

Du etterlever jo samtidig din "slogan" på en fremragende måte, det skal du sannelig ha for!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @tols1 & scrooge:

Dette med å ha litt fjell stikkende frem var faktisk planlagt helt fra starten av da vi skulle velge husplasseringen på tomta. Etter at entrepenøren hadde gravd bort det meste av løsmasser og røtter (Det stod ca 120 mindre og større grantrær på tomta!) ble alt fjell spylt rent med mye vann og høyt trykk. Da ble det relativt lett og se for seg hvordan hus og garasje og kino skulle plasseres, og hvor terassene skulle være.

Istedenfor å blåse fjellet til himmels med dynamitt og planere tomten helt flat, synes jeg det passet bedre å ta vare på tomtens spesielle naturlige utforming og heller bygge huset "inn" i terrenget. Det føler jeg vi har lyktes med, og det skal bli spennende å se hvordan terassen blir, med ett lite stykke fjell stikkende opp...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Imponerende!!!! Har bladd mange sider tilbake bare pga jeg skulle bare lese pitte litt. Så har lest meg bakover ganske langt! Veldig imponerende. Veldig bra håndverk, og høy presisjon ! Fortsett med mange bilder! 8)
    Takker for det, Ostemannen!
    Kan love deg masse nye bilder når jeg starter opp igjen i høst! Har ennå igjen litt spennende konstruksjoner, og bruker nå litt tid på planleggingen av dette. Greit å ha noe å fundere på mens man skrur terassebord for harde livet! :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen bøyer jeg meg i støvet - du har tatt høyde for langt mer enn hva som er rimelig å forvente selv fra byggmestre. Hadde flere yrkesfaglig utdannede stilt samme krav til arbeidet sitt som deg, hadde nok klagebehandlerne ved byggesaksavdelingene vært arbeidsledige

Du har ikke vurdert Makita/Hitachi/Hilti båndmatet skrumaskin med forlenger? Evt. quickdrive? Utrolig kjekt å ha til å skru gips, spon og terrassebord

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare skrive under på at en skruatomat er digg etter 1400 skruer på terrassen i påsken. Ikke var det dyrt heller, så lenge man handler det fra USA. :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk1 black limited
    Kan bare skrive under på at en skruatomat er digg etter 1400 skruer på terrassen i påsken. Ikke var det dyrt heller, så lenge man handler det fra USA. :-)
    Dette er vel en av de få tingene i 18V-serien til Makita jeg ikke har, men den skal soleklart handles før jeg skal til med min egen terrasse! Det er ingen problemer å få tak i skruer til denne?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,119
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette er vel en av de få tingene i 18V-serien til Makita jeg ikke har, men den skal soleklart handles før jeg skal til med min egen terrasse! Det er ingen problemer å få tak i skruer til denne?
    Det kan du kjøpe i de fleste butikker som ha "skrueremser". Denne maskinen selges også i Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det kan du kjøpe i de fleste butikker som ha "skrueremser". Denne maskinen selges også i Norge
    Ja, det gjør den selvsagt (hvor utrolig det enn er med de prisene ).

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen bøyer jeg meg i støvet - du har tatt høyde for langt mer enn hva som er rimelig å forvente selv fra byggmestre. Hadde flere yrkesfaglig utdannede stilt samme krav til arbeidet sitt som deg, hadde nok klagebehandlerne ved byggesaksavdelingene vært arbeidsledige

Takker for fine ord! Har tatt litt bilder av Boltfast-jobben i dag, så nå bør nok søyleskoene stå til jordskjelv eller vulkaner tar de!

Du har ikke vurdert Makita/Hitachi/Hilti båndmatet skrumaskin med forlenger? Evt. quickdrive? Utrolig kjekt å ha til å skru gips, spon og terrassebord
    Joda, har nok tenkt den tanken, ja. Da jeg holdt på med den bakre terassen som er over 100 kvadrat gikk det vel med over 7000 skruer. Tok litt tid kan man vel si... En skruemaskin er jo også grei til gipsplater!

Har igjen etpar tusen rustfrie skruer igjen fra i fjor og vil derfor bare kjøre på med disse for å bruke opp alt. Så det blir å skru på gamlemåten. Men jeg har en grei måte å gjøre det på. Tar en neve skruer og setter dem fast der de skal stå. Kan gjerne slå dem ned såvidt med en hammer, ett slag er nok. Så er det bare å skru dem helt ned, og det går fort!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å dra dette for langt vil jeg vise litt til av forarbeidet til terassen:

Her er et bilde av Hey'di Boltfast. Har stått i garasjen siden i fjor så jeg var litt spent på konsistensen på den åpnede boksen. Var vel igjen to-tre desiliter, så dette ble blandet opp. Etter mye søl i fjor fant jeg frem den ultimative xxxl-sprøyta som ungene har lekt med. Det viste seg at den var perfekt til påføring av dette griseriet! :-D
    Satser alt på at ungene ikke savner den...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3460-jpg

Resultatet...dette bør holde tett!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3461-jpg

Her et par bilder av alle mini-bjelkene som måtte til for å få feste for bordene. De blir liggende med liten avstand ned til fjellet, og må vel skiftes ut raskere av den grunn. Men siden alt blir skrudd med rustfrie skruer skulle vel det gå greit. Noe må man ofre for å få det pent! :-D

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3462-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3464-jpg

Har også skrudd ned fire bord, måtte bare se hvordan det blir...
    Ser ikke såverst ut, og skruene ser man nesten ikke. Lagte noen avstandsklosser på 3mm for å få passe mellomrom. Når terassebordene er helt tørre om en måneds tid (hvis det blir god tørk fremover), skal de behandles med to strøk honningfarget vannbasert beis.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3465-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert, lekkert! Jeg ser nå hva du mener med at tilpasningen av bjelkene tok litt tid - du har jo formsydd dem til fjellet Hvis du er redd for at fuktighet blir liggende mellom fjellet og undersiden av bjelkene hjelper det stort med en skvett visir, kanskje med et grunnstrøk av antiparasitt hvis du er paranoid.

Noe rusthindrende middel på kuttflatene i søyleskoene er jo heller ikke å forakte.

Er det mulig å invitere seg selv til en lun terrassepils og kinoinspeksjon når du en gang skulle bli ferdig?

EDIT: Vanskelig å skrive det ovenfor uten å virke "belærende" - det er selvsagt ikke meningen å fremstå slik. Etter å ha gitt uttrykk for respekten jeg har for arbeidet ditt er dette intet mer enn innspill, som du selv vurderer nytten av. Kanskje jeg en gang skulle være heldig nok til å nevne noe du mot formodning har glemt?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å invitere seg selv til en lun terrassepils og kinoinspeksjon når du en gang skulle bli ferdig?
    Selvfølgelig! Skulle jo bare mangle egentlig, det er jo alltid morsomt (og lærerikt) å få besøk av likesinnede med samme hobby! :-D

Takker forresten for PM'en du sendte. Skal tenke litt på tilbudet i helga og sender deg svar til uken igjen!

Etter å ha kjørt 20 mil med post i dag, skal jeg umiddelbart ut og legge terasse. Aldri fri å få...
    Takker forresten for tipset med søyleskoene, er nok lurt å sprøyte noe sinkmaling på kuttflatene, ja!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk1 black limited
    Den der maskinen så rimelig heftig ut! Hvor mye må man ut med for å kjøpe noe sånt fra statene da?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg og ikke hatt for mange 18V batteriverktøy fra før, så hadde jeg knallet til og kjøpt et 6-delers Makita-kit med 220V lader:

Makita 18V LXT Lithium-Ion 6-Pc. Combo Kit w/220V-240V Charger LXT601-220V

Og lagt på skruautomaten i tillegg:
    Makita 18V LXT Lithium-Ion Cordless Autofeed Screwdriver (Bare Tool Only) BFR750Z

Det blir vel ca 5800,- m/mva. Frakten innenfor statene mener jeg blir gratis. Frakten til Norge kan du gjøre via JetCarrier med båt for under tusenlappen.

Til sammenligning koster bare skruautomaten m/lader i Norge ca 5000,- (Verktøy Kompaniet - BFR750 Automatskrutrekker)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig lave priser på slikt verktøy i statene!:shock:
    Det settet skal seriøst vurderes, spørs om ikke feriepenger er til for sånt no...

Takker ærbødigst for tipset, Rune!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Vanvittig lave priser på slikt verktøy i statene!:shock:
    Det settet skal seriøst vurderes, spørs om ikke feriepenger er til for sånt no...

Takker ærbødigst for tipset, Rune!!
    Det finnes ikke bedre ting å bruke feriepengene på, spør du meg!

Jeg har forresten settet over selv og er veldig fornøyd. Kjøpt samme sted også for den saks skyld.

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slenger meg lett på å anbefale makitasettet. Jeg kjøpte stikksaga i tillegg, og i en kampanje fikk jeg med et verktøy og et ekstra batteri (fra Maikta USA), og løvblåseren jeg fikk med er om ikke genial, så ihvertfall ikke så langt unna når det gjelder å få byggestøv av ting som ikke er så lette å støvsuge (som for eksempel inni datamaskiner, elfatrådkurver med masse duppeditter oppi og stabler med papirer og bøker (bare pass på å holde godt på bunkene)). Jeg har ikke 220v laderen, men har en grei, enkel og tung trafo som er kobla til. Helt greit, men det hadde vært hakket mer komfortabelt uten trafoen.

Side 43 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •