Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 42 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg er nok ikke like opptatt av dekkskifte, men bilder av snekkerbod (det er jo tross alt ikke helt OT ) og terrasse er alltid morsomt.

Vel blåst med kinobygging så langt, men man skal vel ikke se heeelt bort fra at det kommer en regnværsdag eller to i løpet av sommeren?
    Du kan stole på meg når jeg atter en gang skriver at dekkskift-bilder av meg ikke blir aktuelle i dette eller andre forum. Kanskje med ett unntak, og da måtte det bli hvis det en gang skulle dukke opp noen babes i bikini som vil gjøre jobben for meg. Da blir det bilder på dere!

Ellers syntes jeg liksom at det ble gjort så lite i vinter i kinoen. Men når jeg tenker tilbake har det faktisk blitt gjort en del. Siden jeg ikke har noen bilder å legge ut i kveld får det bli med denne skrytelista:

-Ferdigstillelse av komponentskap (mangler maling i bunnen og strøm innlagt)
    -Gjorde ferdig kontrollvindu (mellom teknisk rom og kino)
    -Bygging av sandfylt frontplatting
    -Oppsetting av lerretsvegg
    -Bygging av lerretsramme
    -Bygging av ramme til stjernehimmel, og trekking av denne med molton
    -Borring av hull til fiber, og trekking av 6km fiber til stjerner
    -Installering av fiberprojektor
    -Bunnfyllingslist og fuging i tak og vegger
    -Nedlekting av tak
    -Bygging av kanaler til innluft og utluft
    -Installering av ventilator
    -bygging av takrammer rundt stjernehimmel, langsider og foran lerret
    -Og til slutt, testing av to forskjellige lysslynger.

Jeg tror ikke lista til neste år blir like lang. Mangler nå resten av takrammene (på bakvegg), bygging av søyler og veggrammer. Trekking av maange meter molton og legging av tepper. Så skal det jo opp en del hyller i teknisk rom samt innstallering av strøm. Det er vist en del igjen allikevel...

Og skulle det bli noen regnværsdager (det ble faktisk ikke mange av det i fjor!!) så vil jeg nok ta fatt i kinoen igjen.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fikk du tak i disse listene?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på gummilistene på bildet? Har desverre ikke type eller varenr da de ble solgt i "løsvekt" pr m hos min byggvareleverandør. Men hvis det var dette du lurte på kan jeg sjekke det i morgen!
    Gummilistene er runde og hule med en diameter på ca 8mm. Det er limt fast en 4mm smal gummistripe med mothaker på som stappes inn i sporet i treverket som man først må sage ut.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt hende de har de som løpemeter hos XL bygg, har ikke sjekket...
    Regner med at jeg må frese/skjære noen spor isåfall.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne det, men å sage ut sporet var enkelt. Jeg brukte bare sirkelsaga og stilte den på 5mm kuttedybde. Brukte ett rettholdt eller ett bord å sage imot slik at sporet ble rett. Tror sagen min har sagebredde på bladet på ca 3mm, og det passet perfekt som spor til gummilistene/tubepakningene eller hva man nå kaller dem. De sitter iallefall godt fast, men kan også relativt lett pirkes ut igjen.

En annen ting også: pakningene inneholder noe som likner på talkum. For å unngå at det drysser ut blåste jeg det bort før montering. Rester av dette pulveret kan jo ses på bildet ovenfor, og det var før jeg kom på å blåse det ut...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt OT...terassebygging i påsken

Her leves ikke mye slaraffenliv altså. Og siden terassebygging er en aktivitet som er velsignet av fruen, blir det jobbing fra morgen til kveld. Hver "fridag" ihvertfall...

Og siden det har vært ymtet frampå om bilder av også andre aktiviteter må det bli litt OT siden kinobyggingen for øyeblikket står på pause. Ble ferdig nå i påsken med reisverket til terassen foran huset (som jeg skulle ha bygget i fjor...). 50 kvadrat terassebord ble løftet opp på reisverket i kveld, kommer til å starte på leggingen i morgen etter å ha skaffet meg kneputer. Det hadde jeg ikke i fjord, og knærne var vonde i over en uke etter å ha lagt over 100 kvadrat terasse og skrudd mange tusen skruer...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3450-jpg

Siden vi ikke har kjeller satte vi huset direkte på fjellet. Framfor stuevinduene er litt av fjellet høyere enn terassen, og jeg kommer til å legge bordene inntil fjellet slik at de følger konturene i forhøyningene til fjellet. Det blir vel to-tre kvadratmeter som stikker opp og som vil bli rammet inn av terassebord. Er ikke helt ferdig med alle småbjekene til dette fordi jeg gikk tom for søylesko.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3452-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3454-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3447-jpg

Terassen går på skrå rundt til venstresida av huset og følger mulighetene som fjellet gir...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3455-jpg

Her ligger 50 kvadrat rillet terassebord og venter. Fikk lagt alt opp på terassen i kveld slik at det er klart for legging.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3457-jpg

Vi valgte rillete terassebord på denne terassen. Mye bedre å gå på (og ikke minst leke på!) og så ser den jo finere ut også. Var på tilbud nå i påsken, og var aldri i tvil om at dette var riktig valg!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3458-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,032
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har freset ut rillene selv?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir förbannat läckert med granit infälld i terassen. Jag är gammal "flislegger" själv och kan bara säga +1 till knäskydd. Köp bägge sorter. Alltså de som du kan fälla in i byxbenen och de som du kan sätta runt knäna med borrelås. Alltid ett ******* och sätta sig i bilen med de infällda har jag erfarit.....dessutom sparar du på byxorna med utanpåliggande.

Newcomer Duck1974 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rillet terassebord. Det har jeg aldri sett før! Skal bli spennende å se hvordan dette blir

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Regner med at du har freset ut rillene selv?

Veel, hadde jeg ikke hatt kone og barn, så kanskje...

Et sted må man jo sette grensene. Men jeg vet om folk som høgger selv og leverer til impregnering til eget bruk. Skal man regne timer på det så blir det jo ikke akkurat billig...:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Blir förbannat läckert med granit infälld i terassen. Jag är gammal "flislegger" själv och kan bara säga +1 till knäskydd. Köp bägge sorter. Alltså de som du kan fälla in i byxbenen och de som du kan sätta runt knäna med borrelås. Alltid ett ******* och sätta sig i bilen med de infällda har jag erfarit.....dessutom sparar du på byxorna med utanpåliggande.
    Er veldig spent selv på resultatet med innfellingen av fjell. Blir endel arbeid fordi nivåforskjellene er så små på fjellet, og bjelkene og søyleskoene må nødvendigvis bli svært lave helt ned til fjellet. Kommer til å bruke litt tykk grunnmurspapp der fjellet kommer helt opp slik at noe ligger mellom fjellet og terassebordene. Har ikke gjort dette før, men det er ikke så mange andre måter å få det til på.

Har fått kjøpt snekkerbukser med lommer til kneputer i dag. Hvis det ikke er komfortabelt nok med de "innebygde" putene er det sikkert ikke så dumt med ett sett til utenpå!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du är ju nävenyttig som få i alla fall så jag är inte i tvivel om att du får det till.
    Gör du så att du får möjlighet att häva eller sänka några av pålarna som sitter i berget?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søyleskoene som pålene står på er slått ned i fjellet med slegge etter å ha forborret ca 10cm. Søylene ble kuttet etter laservater, og er fast monterte og kan ikke beveges. Skulle det allikevel bli litt bevegelse på pålene kan dette finjusteres med for eks biter av vannfast huntonitt (sutak) mellom påler og bjelker. Alt er skrudd fast, så det er jo ikke ikke problemer med å bytte ut noe av stenderverket senere heller om noe skulle skje.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut Hunsbedt

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,199
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott jobbing. Jeg har litt erfaring med terrasse bygging og dette ser veldig riktig ut.

Hva slags dimensjoner er det på bærebjelkene og spikerslagene?

Terrassebordene er jo så fine at du vel vil skjule festingen (spiker/skruer) ?

Og gjerde må jo stå i stil til huset. Du setter vel opp spikerslag til gjerde før du legger bordene helt ut?

Fjellet som vil stikke opp kan du enten bare ha slik, mure en liten kant rundt og ha som et bed med små sommerblomster eller feste en flaggstang (om det er nok avstand til huset.....)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Flott jobbing. Jeg har litt erfaring med terrasse bygging og dette ser veldig riktig ut.
    Takk for det! Dette blir den fjerde terassen jeg bygger, så det blir jo litt erfaring etterhvert!

Hva slags dimensjoner er det på bærebjelkene og spikerslagene?
    Jeg bruker dobbel 2x6" til bærebjelke under bjelkelaget. Søylene under bærebjelken er dobbel 2x4", med 1,2m mellom hver. Bjelkene er skrudd fast med solide vinkler til bærebjelken. Sikkert nok å spikre, som min far og andre har påpekt, men vinklene gjør det mer stødig.

Terrassebordene er jo så fine at du vel vil skjule festingen (spiker/skruer) ?
    Terassebordene var veldig fine, førsteklasses. Det er meningen at jeg skal skru dem med rustfrie skruer, har en del igjen fra terassebyggingen i fjor. Det blir nok ikke skjult festing, men jeg er rimelig nøye på at skruene er på linje og blir fint nedskrudd.

Og gjerde må jo stå i stil til huset. Du setter vel opp spikerslag til gjerde før du legger bordene helt ut?
    Stemmer det, blir samme stil som på terassen bak huset og på altanen. Bruker ferdigsagde spiler på 37x37mm, med 13cm mellomrom. Rekkverket blir åpent slik at det blir lett å se igjennom det inne fra huset.
    Stendere til rekkverket (2x3") skal settes opp før leggingen av bordene, ja. Og bjelkelag og terassebord vil bli skjult av et 8" bord som legges på langs foran bjelkene. Under det og foran søylene skal det settes opp espalier på kryss som følger terrenget under terassen.

Fjellet som vil stikke opp kan du enten bare ha slik, mure en liten kant rundt og ha som et bed med små sommerblomster eller feste en flaggstang (om det er nok avstand til huset.....)
    Legger bordene helt inntil fjellet. Har tenkt litt på å muligens "forlenge" terasseflaten inn mot fjellet i hulrommet mellom bord og fjell med sement. Gjorde det da jeg la belegningsstein. Gikk så langt inn mot fjellet som mulig, og fylte resten med sement. Det ble pent, og så unngår man snublekanter, og belegningssteinen får fin støtte. Må først se hvordan det blir uten noe...
    Flaggstang kommer nok etterhvert, men dette blir for nær huset. Har nok av fjell som flaggstanga kan boltes i...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Ser bra ut Hunsbedt
    Takker!:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo utrolig flott ut, du følger opp i samme stil som kinobyggingen

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1!
    Når man klarer å se, og ta vare på, slike muligheter som naturen gir, så er det jaggumeg verdt en "hat's off"!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    +1!
    Når man klarer å se, og ta vare på, slike muligheter som naturen gir, så er det jaggumeg verdt en "hat's off"!
    Ja, helt enig. Å ha litt fjell stikke de opp gjennom gulvet hadde jeg antagelig aldri tenkt på som en mulighet, men det kommer til å bli tøft.

Side 42 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •