Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 40 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av GurgleGranbark
    Hoih, får du frese MDF innendørs? Dama di må være av det sjeldne slaget
    Kinoen er i et eget tilbygg, og så lenge dørene inn til huset er lukket freser jeg i kinoen til støvet tar meg!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, dette blir bare utrolig kult. Jeg er egentlig ikke så begeistret for blått lys, men i denne settingen passer det purrrfect! Way to go!
    Jeg var egentlig aldri i tvil om horisontbelysningen. Lurte litt på rødt også, men blått passer absolutt best til dette!

Fruen er allergisk for blått lys, og når vi kjøper bil er det instrumentbelysningen som bestemmer bilvalget...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, rødt ville blitt litt... tacky.

Kona synes også det var stilig, forresten

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare og bøye seg i lyset denne gangen Den lysslynga satte virkelig
    prikken over den ellers så store Ien. Du er dyktig det er ikke annet og si.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser at noen anbefaler rødt her, har det selv, det ser stillig ut og er litt uvanlig, ulempene er at rommet blir ganske lyst (syns jeg) så min neste kino skal være svart som natten.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro grønt hadde passet bedre.
    Siden nordlyset er grønt =)

Men blått passer meget bra det også, og vil tro dette ser mye mye bedre ut i virkeligheten enn på bildet =)

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takker, Grumle! Jeg fikk LED-lysslyngen i dag og det ser jo ut som det er 230V. Er spent på om den gir mere lys enn den jeg har fra før. Disse stripsene du bruker har trafo? Har du noe link til disse? Kommer til å ha noe i trinnene rundt plattingen, og strips hadde kanskje vært det rette...

Er en 12v DC trafo. Jeg kjøpte ledstripsene gjennom ypelektro.no. Lønner seg å kjøpe 4.8w pr meter, selges i 5m ruller til ca 500,- og disse kan klippes til ønsket lengde. Dem kan også skaffe dimbare 12v drivere til 230v anlegg "elektronisk dimmer"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Er en 12v DC trafo. Jeg kjøpte ledstripsene gjennom ypelektro.no. Lønner seg å kjøpe 4.8w pr meter, selges i 5m ruller til ca 500,- og disse kan klippes til ønsket lengde. Dem kan også skaffe dimbare 12v drivere til 230v anlegg "elektronisk dimmer"
    Ok, takker! Flott info, skal sjekke dette ut og forhøre meg litt med elektrikkeren min.
    LEDstripsene høres ut som en grei ide, kan være det jeg må ha i trinnene!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fruen er allergisk for blått lys, og når vi kjøper bil er det instrumentbelysningen som bestemmer bilvalget...
    Haha, samme problem opplevde jeg.8)

Men etterpå var det "pappa" som kjøpte seg bil, da hadde hun ingenting hun skulle ha sagt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fresing av hull og ringer

Lager en liten bildeserie med fresing av hull også. Passer greit siden jeg trenger en del avstandsstykker til ventilene. Har faktisk aldri hatt behov for hullfresing med jigg før, så det var morsomt å prøve dette. Det er slett ikke sikkert dette er den letteste måten å gjøre det på, men det er nå slik jeg har gjort det. BEF har en utmerket freseguide, men han har en bordfres. Med en overfres jobber man fra den andre siden på arbeidsstykkene.

Det første man må gjøre er å skru av plastplata på udersiden av overfresen. Denne bruker man som mal på en kryssfinerplate. Plata bygger ut så langt på den ene siden som ønsket radius på hullene man skal lage. Ønsker man et hull på 30 cm diameter, må treplata bygge ut minst 15cm fra fresejernet.
    Her et bilde av kryssfinerplata jeg lagde (Den ser ikke helt bra ut, men den virker! ). Med denne kan jeg frese ut hull på maks 40cm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3371-jpg

Her har jeg målt opp radius 9,5cm og borret hull for senterskruen. Det er meningen at jeg skal frese ut en skive i spon med diameter 18,0cm. Det er lagt til 0,5cm for bredden av fresestålet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3372-jpg

Her er senterskruen festet i sponplata, og det er klart for utfresing:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3373-jpg

Så er det bare å frese i vei. Jeg stiller ikke fresestålet mer enn halvveis ned i sponplata slik at det blir liten belastning på motoren i overfresen. Børstene har nok sett bedre dager, så det er best å ta det i to omganger:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3374-jpg

Her er skiven ferdig utfrest:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3375-jpg

Så var det å frese ut hull i midten. Her er hullet satt på siden av overfresen fordi der er den smalest. Skal ennå mindre hull freses ut må man feste en plugg eller skrue i kryssfinerplata under overfresen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3376-jpg

Ved utfresing av midthullet valgte jeg å bare holde fresen fast mot underlaget mens jeg dreide på plata. Det gikk veldig fint fordi fresestålet er smalt og har liten motstand under utfresingen. Med større arbeidsstykker er det nok en fordel å feste disse og heller dreie overfresen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3377-jpg

Da var begge sponplateringene til ventilene ferdig utfrest.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3378-jpg

Skal lage to ringer til i 10mm MDF slik at ringene fra ventilasjonskassen når ut til stoffbetrekningen på rammene. Da blir det enkelt å bare klippe et rundt hull i stoffet og trykke fast ventildekslene.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3379-jpg

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Det var jo helt genial måte og gjøre det på da:-)
    Fiffi får en si hehe...
    Og så det er sagt så er jeg mektig inponert over arbeidet ditt og
    Veldig inspirerende og føler utviklingen på grom kinoen :-D

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS, på noen håndfreser følger det med utstyr til hullfresing.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    ser at noen anbefaler rødt her, har det selv, det ser stillig ut og er litt uvanlig, ulempene er at rommet blir ganske lyst (syns jeg) så min neste kino skal være svart som natten.
    Det blir jo egentlig mye lys både med rødt og blått vil jeg tro. Og stjernene lyser opp ganske mye. Men det er jo ikke meningen at dette skal være på når jeg kjører film...
    Da hadde bildet blitt nokså utvasket. Jeg kommer jo til å bruke scenemolton, høyttalerstoff og antakelig dekomolton (takrammer og noen veggrammer) så med alt lys avslått vil det bli mørkt, med få reflekterende overflater. Da kan jeg gå for hvitt lerret og samtidig få god kontrast.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg kunne vise forskjellen på de to lysslyngene jeg har kjøpt. Den ene er med vanlige glødelamper støpt inn i blå plast, mens den andre har blå "ledlamper" innstøpt i blank plast. Disse er begge den vanligste standarden, og det virker nesten som det er disse man får nesten uansett hvor man kjøper fra. Begge har lamper som er plassert med 3,6cm avstand, og begge er innstøpt i en 13mm "plastslange".

Data for LEDlysslynge: 10 m lengde, 360 LED lamper (36 pr m), 20W strømforbruk (står 16 W på ledningen), 1,5m kabel med støpsel, Long life (100,000 hours) bright LEDs (fant ikke luxverdi), godkjent for utendørsbruk (IP 44).

Data for glødelampe-lysslynge: 14 m lengde, 504 lamper (36 pr m) 224W (!!) strømforbruk (0,445W pr lampe), 480 lux pr m, godkjent for utendørsbruk.

Her et par bilder for sammenligning av lysstyrke og farge, selv om ingen av delene kommer så godt frem på bildene. Kameraet brukte nesten dobbelt så lang tid på eksponeringen av glødelampe-lysslyngen, og denne fremstår derfor langt mer lyssterk enn den er i virkeligheten. Ledlysslyngen virker mye krafigere enn den er i virkeligheten. Men denne har et mye blåere lys, mer sånn som jeg ville ha det i utgangspunktet.

Lysslyngene er bare lagt løst opp i rammen og skal selvfølgelig monteres fast slik at lyset blir jevnere. Dette er bare for å raskt sammenligne de to da det er stor forskjell.

Resultatet er ihvertfall at jeg kommer garantert til å gå for LED. Det betyr ikke så mye for meg at LED bruker under en tiendel av strømmen, det viktigste er rett farge og lysstyrke. Og så blir det spennende å teste dimming etterhvert...

Her ser man forskjellen. Blank er LED og blå er glødelampe:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3350-jpg

Teknisk info og liten trafo (?) montert på LED-ledningen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3352-jpg

Her først den blå glødelampe-lysslyngen. Og den lyser mye svakere enn det man ser her. Brukte nesten dobbelt så lang tid på eksponeringen i forhold til den andre:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3355-jpg

Og her LED. Og bare så det er sagt igjen: den lyser ikke så skarpt i virkeligheten. Men man ser virkelig forskjellen!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3356-jpg
    OMG for et kult prosjekt!!!!

Lekkert med stjernehimmel. Blir sykt bra dette!!:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    PS, på noen håndfreser følger det med utstyr til hullfresing.
    Hehe. Det gjorde det ikke til min 300 kroners fres. Men jeg kommer nok til å skaffe meg en litt proffere overfres etterhvert, og også et bord slik at jeg kan bruke den som bordfres.

Kanskje noe slikt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bosch-overfres-jpg-jpg

De har denne på Jula til 1549,- Det blir ihvertfall noe i denne klassen, får se når jeg har studert tilbudene litt...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    OMG for et kult prosjekt!!!!

Lekkert med stjernehimmel. Blir sykt bra dette!!:-D
    Takker! Angrer ikke på at jeg bygde dette, nei! :-D
    Dette var jo også bare en test, det blir ikke så mye lyslekkasje når alt er ferdig. Og bildene er veldig overeksponerte...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Hmm... Det var jo helt genial måte og gjøre det på da:-)
    Fiffi får en si hehe...
    Og så det er sagt så er jeg mektig inponert over arbeidet ditt og
    Veldig inspirerende og føler utviklingen på grom kinoen :-D
    Takker for det mclaren! Og har man først kjøpt seg en overfres så må man jo utnytte den også. Man lærer så lenge man lever sies det jo...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke tid til å legge ut bilder av hovedprosjektet mitt i går. Man må jo ha litt familieliv på lørdagskveldene også...

Det dreier seg om takrammer, naturligvis. Holder på med de vanskeligste nå, de rett foran lerretet. Disse har samme kurving som plattingen på gulvet under, og det har ikke vært lett å få alt til å stemme. Men i går ble den ene halvparten bygd, og det ble ikke så verst...

Mesteparten av jobben var å finne rett kurve på disse MDF-stykkene. Da det var gjort var det ikke så veldig vanskelig med resten:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3363-jpg

Her er den kurvede delen satt sammen med resten:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3364-jpg

Her sett fra oversiden. Alt er festet sammen med stålbraketter og alle opphengsvinkler er på plass. På den ene siden hviler rammen delvis på huntonittbiter som blir stukket inn i den indre rammen (for de som forstod det...), men baksiden henges opp med vinkler og skrus fast. Alt av oppheng er skjult, og rammene kan lett skrus ned ved behov.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3367-jpg

Her er rammen opphengt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3368-jpg

Rammene henger ned ca 1,2cm fra lektene, og her ses en av vinklene som rammen henger i. Høyden kan lett justeres slik at hvis ikke lektene er vannrette kan rammene allikevel justeres vannrett:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3369-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3370-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en fantastisk standard på arbeidet ditt, kompis! Den siste ramma så litt vrien ut! GODT jobba!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, alkar!
    Fikk opp den andre av disse buede rammene i går kveld. Gikk mye lettere enn den første siden det bare var å kopiere denne. Så nå er det andre langsiden som står for tur. Godt å vite at jeg er halvveis til mål med rammene...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3381-jpg

Litt småpirk er det på rammene jeg har bygd til nå. Retter dette opp når jeg skal til på overliggerne i rammene som skal holde spottene. Tar ikke dette før alt er ferdig slik at spottene blir pent fordelt i rammene.

Side 40 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •