Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 4 av 172 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 3428
    Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er intet mindre enn et rått bygg, stå på

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke blitt tid til så mye kinobygging de siste dagene, men litt har da blitt gjort. Døra har fått sine tre gipsplatelag på kinosiden. Hadde jeg fått min bestilling av Greenglue så hadde det nok blitt brukt mellom gipslagene på døra også, men bestillingen min har ikke kommet ennå. Jeg la på en god streng med supersmidig Flex7 på dørstammen under det første laget, så det får bli godt nok. En ting er sikkert: døra blir tung nok! Får allerede nå en sånn fin Mercedesdør-lyd når den smekker igjen!

Siden døråpningen i veggen er bare noen millimeter bredere enn bakkanten av døra, har jeg brukt huntonittplater for å hindre at glavaisolasjonen blir trykket inn i døra når veggene blir satt opp. Lurte endel på hvordan jeg skulle gjøre det, og om plast kunne gjøre nytten. Men så hadde jeg en huntonittplate liggende. Og siden denne er mye stivere og garantert ikke faller ned, så var det egentlig ikke noen tvil. Jeg borret/saget ut passelige åpninger slik at isolasjonen kan fange opp lyd (i tomrommet der døra går) når døra er lukket.

I morgen blir det glava+gips på bakveggen i kinoen. Håper at pakken med Greenglue snart dukker opp slik at begge platelagene også kan settes opp!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1893-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har holdt på med gipsing de siste dagene. Ble ferdig med første lag rundt hele rommet i dag. Jeg vil gipse ferdig to lag på veggene før taket påbegynnes.

Har planlagt å bruke Greenglue mellom lagene i vegg og tak, men siden AV-Shop ikke har inne mer enn 8 tuber, så stopper det litt opp. Jeg kommer derfor til å gipse ferdig de bakerste to-tre metrene i rommet med to lag og Greenglue slik at jeg kan begynne på plattingen for bakre stolrad mens jeg venter på resten av Greenglue-bestillingen. Begynner muligens på taket også hvis jeg får tak i plateheis.

Jeg lurer på en ting. Den observante leser vil se at jeg har sparklet mellom platene bak i rommet. Har også brukt papir i sparkelen. Er ikke sikker på om dette er nødvendig siden det kommer ett lag gips til. Men tanken min var å fylle det lille hulrommet der platene er nedsenket i skjøtene, slik at Greenglue ligger tett mellom platelagene. Er dette nødvendig? Har kjøpt inn en god del fugemasse og akryl, men føler at det blir litt bedre med sparkel og papir i skjøtene!?

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1895-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1896-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1897-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt leting fant jeg svaret på spørsmålet mitt selv. Det var jo bare å slå opp på byggeleksikonet for hjemmekino; Nederst på side 80 i RuneW's sin byggetråd:

Sitat:
    Opprinnelig skrevet av HåkonN
    Anbefaler når du kommer så langt å bruke papirremse (ikke glassfiberteip) til å skjøte gipsplater under sparklingen. Det gjelder både i hjørner (horisontalt og vertikalt) og på vegg/tak. Det styrker gipsen, samtidig som det er mindre muligheter for at det kan sprekke opp siden (om du ikke skal kle veggen med noe).

Selv har jeg erfart dette "the hard way".

Fin byggelogg!

Takk!

Jeg skal kle veggene med MDF SmartPanel og taket med 2x2" rammer og Scenemolton. Derfor er selve utseendet til gipsen av mindre betydning for meg. Jeg har imidlertid tenkt å grovsparkle/pusse skjøtene for at kontaktflaten mellom gipslagene skal bli størst mulig (luftrom er fyfy).

Jeg er litt usikker på om papirremser har noe for seg i denne sammenhengen, men det er godt mulig. Det kan umulig skade å gjøre gipsen sterkere...

Så da så! Hulrom er fyfy! Dette burde jeg jo ha visst selv også! :-D

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden hvor gjennomført og dyktig jobb du gjør med hjemmekinoen din. Jeg er også imponert over hvor raskt du jobber. Dette blir garantert helt nydelig og verd å følge med på. Det er også flott at du legger ved så mange bilder.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for fine ord, TheNatural og Wibla! Synes selv at det går litt tregt iblant. Bruker av og til lengre tid til tenking og problemløsing enn bygging, og da går det tregt. Skulle ha hatt det slik som damene som kan gjøre to ting på en gang!

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir lekkert. gleder meg til flere bilder...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    dette blir lekkert. gleder meg til flere bilder...
    +1

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden oppdaget jeg først nå. Det ser ut til å være ett spennende prosjekt du er i gang med. Det skal bli spennende å følge med i tiden fremover.

Stå på.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gipsingen går saaakte fremover. Har nå gipset to lag på halve veggene i rommet og får ikke gjort noe mer med disse før resten av Greengluebestillingen min kommer. Alltid irriterende å vente på varer. Jeg kunne jo ha bestilt Greenglue for lenge siden, men i min naive godtroenhet trodde jeg at AVshop alltid hadde inne nok av dette siden det er så populært...

Siden jeg ikke får gjort noe mer med veggene foreløpig begynner jeg på taket i morgen. Har fått lånt gipsheis og er spent på hvordan jeg skal klare å buksere disse tunge gipsplatene opp på heisen. Platene må nemlig løftes opp til ca 180 cm fordi heisen ikke går lenger ned. Og jeg som trodde at platene bare kunne veltes over fra stabelen...:???:

Ellers ble resten (håper jeg) av gipsplatene kjøpt inn og båret opp i kinoen i går. Har snart brukt 50 plater, totalt vil det gå med ca 80 plater på vegger og tak inne i kinoen pluss 10-11 plater på veggene i teknisk rom (mot kino), gang (mot kino) og på skyvedøra.

Gipsheis for de sterke:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1906-jpg

Spesialgipsplate, må bæres med ekstrem forsiktighet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1905-jpg

Fikk også med meg hjem en stk 19mm MDF og en stk spesialgipsplate som er 6mm tykk. Disse to skal sammen med en tredje vanlig 13mm gipsplate brukes på utsida av skyvedøra. Hadde egentlig tenkt å bruke 2x13mm gips og 1x13mm MDF, men siden slik MDF ikke finnes tilgjengelig for vanlige dødelige må man improvisere. Denne improviseringen forårsaker at døra blir hele 1mm tynnere enn planlagt, så forhåpentligvis ødelegger ikke dette for lyddempingen!

(Har vel egentlig lest et sted at det skal være en fordel å bruke forskjellige materialer av forskjellige tykkelser i et laminat for å bedre dempe lyd, men er ikke sikker på om det gjelder i dette tilfellet...)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolasjon i skyvedøra

Lurer på en ting når det gjelder skyvedøra. Hulrommet inni døra blir 65mm dypt. Hadde tenkt å legge inn 50mm glava slik at det blir en luftlomme på den ene siden. Er dette lurt? Er det bedre å fylle døra helt med isolasjon, evt bruke en annen type isolasjon? Håper noen vet litt om dette, skal snart tette døra...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har tips om isolering av skyvedøra..? Vel, skal nok finne ut av det selv etterhvert. Men gode forslag er alltid velkomne!

I dag ble det jobbing med trapp opp til bakre platting. Det tar litt tid når det må bygges slik at trappa ikke berører bakre vegg. Bygget med avstand 3mm mot vegger slik at det senere kan fuges tett. Kassen som trappa går i ble også fuget mot gulv. Alle konstruksjoner mot gulv blir lagt på asfaltpapp selv om det egentlig ikke er nødvendig (tenk om noen søler ett glass brus? ). Trinnene ble fylt med glava slik at de blir lyddøde.

Plattingen bygger 27,6 cm i ferdig høyde. Skulle egentlig hatt 30cm, men da blir det litt lavt under taket ved veggene (takutspring på ca 1m ut fra alle veggene. Se Sketchuptegninger på første side.) Full takhøyde i kinoen er 247cm fra betongulv, på plattingen blir den da ca 220cm og under takutspring over platting ca 198cm.

Etter trappa begynte jeg å legge ut 2x2" lekter på gulvet. Har tegnet opp buen som plattingen skal bygges etter på gulvet (radius 690cm). På toppen av lektene skal det legges asfaltplater. Det blir en ventilert konstruksjon med åpning i front (2cm slisse langs gulv bak fremre stolrad), og en lik slisse langs bakveggen.
    Over asfaltplatene skal det lektes opp med klosser og på toppen kommer 2x4toms bjelker med gulvspon. Den øvre kassen (over asfaltplatene) blir tett og skal fylles med glavarester slik at den blir lyddød. Håper på denne måten å unngå at kassen "spiller med", samtidig som jeg får glede av den vannbårne varmen som ligger i gulvet under den 11 kvadratmeter store plattingen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1918-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1919-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1921-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1922-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1923-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolering av dør

Jeg kan ikke se noen fordeler med å kun isolere deler av hulrommet og ville nok selv fylt det opp med isolasjon. Men jeg har ingen teorier å støtte meg på, så det blir kun en antagelse.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første tanke var også å fylle hele det innvendige rommet med isolasjon, men så mener jeg å huske at det kan være en fordel at det er en luftlomme mot den ene siden i døra for ikke å lede trykkbevegelser over fra isolasjon til dørblad. Men det er mulig at dette bare gjelder hvis man bruker "hardere" isolasjon. Jeg skal bruke Glava, og tror det blir til at hulrommet blir fylt opp.
    Takker for innspill, Tols1!

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luftrom er nok undervurdert! vet dem lager vegger mellom leiligheter som er 2 lag gips, 7cm isolasjon, 6-7cm luftlomme, 7cm isolasjon og 2 lag gips. Dette fungerer visst utrolig godt mot lydgjennomtregning!

Følger spent med videre i tråden!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at det er noen andre som også har hørt at et luftrom i midten kan være fornuftig! :-D Vet ikke helt om det har noe å si for døra mi, den blir jo relativt massiv med tre lag gips og MDF på hver side. Overflateareal er jo også mindre enn på en vegg. Men jeg har med vilje utelatt avstivninger på midten av dørbladet nettopp for ikke å lede vibrasjoner over til den andre dørsida. Spennende å se om andre har formeninger om dette!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Luftrom er nok undervurdert! vet dem lager vegger mellom leiligheter som er 2 lag gips, 7cm isolasjon, 6-7cm luftlomme, 7cm isolasjon og 2 lag gips. Dette fungerer visst utrolig godt mot lydgjennomtregning!

Følger spent med videre i tråden!
    Ja se der, det var jeg ikke klar over.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk den oppskriften til grumle bare skal ha én gips plate på den ene siden ( mot den ene leiligheten ) og to plater mot den andre leiligheten.

Funker overraskende bra.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt tida til noe positivt i dag også, nemlig kinobygging. :wink:
    Tilpasset og la på asfaltplatene på lektene i går og spikret dem fast. Nå er det laget til en 5cm bred åpning langs bakkanten også, så jeg tror varmen fra gulvet vil slippe greit ut. Over lufteåpningene i front og bakkant skal jeg bruke 5cm brede og 2m lange galvaniserte prehullete blikklister. Hadde en del til overs fra byggingen av kinobygget, der de ble brukt til luftespalter i vegg og gavl.

I dag la jeg ut 2x4" bjelker på tvers av plattingen først, med cc 60cm. Så kom jeg nesten i mål med samme type bjelker på langs, der også med cc 60cm. Hadde egentlig ikke tenkt å bruke bjelker på nederste laget, men fant ut at jeg hadde nok 2x4", så da var det bare å legge ut. Det blir sterkere slik også, og fordeler trykk fra plattingen bedre over asfaltplatene enn klosser, som egentlig var planlagt brukt.

I morgen får jeg snekre i fred hele dagen, så jeg regner med at jeg blir ferdig med "reisverket" under plattingen. Skal sette opp asfaltplater mellom bjelker bakerst, sette opp en del 2x2" i front i tillegg til bjelkene slik at gipsplaten som skal stå der blir godt støttet opp. Siden radius på plattingen er såpass stor som 690cm er det ikke nødvendig å fukte gipsplaten, den skal etter planen bare bøyes og skrues på plass. Så blir det fuging og tetting innvendig på plattingen, og til slutt oppfylling av div Glavarester.
    Fant forresten en grei link på Norgips som omhandler dette med bøying og fukting av gipsplater: Norgips Norge AS / Montasjehåndbok (kap 17)

Når det gjelder isolasjonen i døra kom jeg på at rekkehuset jeg bodde i tidligere hadde en slik løsning som Grumle viser til, men bare med ett lag gips på veggene på hver side. Allikevel var det veldig effektivt. Vi hørte naboene skjelden ihvertfall. Men som løsning mot brann er det ikke nok. Brenner ett rekkehus, brenner dem alle...Burde ha vært brannvegg i betong til godt over taket, men det hadde vel utbyggerne ikke råd til. :-?

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1925-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1929-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1930-jpg

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høy blir ferdig platting?

Side 4 av 172 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •