Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 39 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 3428
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå begynner det å bli grommt her!
    Flott håndverk på disse rammene. Hvordan går du frem for å bruke fresen?

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har sagt før så er jeg mektig imponert over dine prestasjoner, Er du snekker av yrke?

I likheten med "SannaX" så ville jeg også satt kjempe stor pris på en liten guide for bruk av overfres!!

Stian

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard

I likheten med "SannaX" så ville jeg også satt kjempe stor pris på en liten guide for bruk av overfres!!

Stian
    Har ikke BEF laget en slik liten guide da tro..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer du å trekke ned rammene igjen, uten å ta på innersia av de?
    Eller er magnetene såpass svake at det ikke kreves for mye kraft for å vippe ned?

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF sin freseguide

For øvrig veldig godt gjennomført!

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    BEF sin freseguide
    Se der ja! den har jeg ikke sett før! Blir spennende og se overfres guiden når den kommer!

Stian

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Fytti grisen, dette blir lekkert!! Så jo veldig spennede ut de surround høyttalerne dine og!!

Ang. LED og dimming så er de ledstripsene mine 12v og kan dimmes helt i null!
    Har desverre ikke så mye info om omformeren og dimmingen men kan høre med han jeg kjøpte det av om det skulle være av intresse ?
    Takker, Grumle! Jeg fikk LED-lysslyngen i dag og det ser jo ut som det er 230V. Er spent på om den gir mere lys enn den jeg har fra før. Disse stripsene du bruker har trafo? Har du noe link til disse? Kommer til å ha noe i trinnene rundt plattingen, og strips hadde kanskje vært det rette...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nå begynner det å bli grommt her!
    Flott håndverk på disse rammene. Hvordan går du frem for å bruke fresen?
    Takker for det, SannaX! De hengslede rammene blir laget av 20X70mm glattkantlister. Disse er rimelig rette og fine å jobbe med. Men som alt annet treverk skal det ikke ligge løst på gulvet lenge før de vrir seg. Jeg kjøper derfor ikke inn mere enn jeg kan bruke opp på et par dager.

Det er ikke vanskelig å bruke fresen slik jeg har gjort på rammene. Stiller bare inn høyden på fresejernet og kjører i vei! Siden fresejernet har et lite kulelager legges bare dette inntil rammen slik at fresebredden er lik hele veien. Og så må man jo huske på å holde fresen godt nedpå rammen slik at fresingen blir vinkelrett. Jeg skal ta noen bilder når neste ramme skal freses.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har sagt før så er jeg mektig imponert over dine prestasjoner, Er du snekker av yrke?
    Takker for skryt nok en gang... Og jeg er nok ikke snekker, nei! Jeg er fullstendig amatør og skulle gjerne hatt litt mer opplæring av proffene. Jeg har en far som har vært snekker, og han har lært meg noen triks...

Stian
    Som nevnt har BEF laget en grei guide. Han har jo også et fresebord som gjør fresing til en lek. Kommer nok til å skaffe meg noe slikt (og en ny og bedre overfres) når snekkerboden er på plass...
    Skal ta noen bilder neste gang jeg skal frese, men som før sagt, så er min bruk av overfresen ganske så enkel...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Klarer du å trekke ned rammene igjen, uten å ta på innersia av de?
    Eller er magnetene såpass svake at det ikke kreves for mye kraft for å vippe ned?
    Magnetene holder rammene rimelig godt fast, ja. Og som du nevner må jeg ta tak på baksiden og nykke til litt. Har faktisk ikke tenkt på det du sier (ops, og når veggrammene er oppe kommer jeg jo ikke til på baksiden...
    Løsningen blir vel å lage en liten vinkel i enden av noe patentbånd som kan stikkes opp på baksiden for å få dem ned. Eller kanskje en stropp som kan skjules...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaphengsler er jo bare genialt, som du sier kan de jo justeres i flere retninger. Og igjen; imponerende utført arbeid, skulle ønske jeg var like tålmodig som deg for dette blir griselekkert

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Skaphengsler er jo bare genialt, som du sier kan de jo justeres i flere retninger.
    Akkurat! Har virkelig fått sansen for disse og har kjøpt en masse av de på Clasern. Skal man toppa heile driden setter man dempere på også!
    Det eneste spesialverktøyet man trenger er fresestålet til "koppen" på den hengsledelen som sitter i døren. Og det bør være skarpt. Har slitt ut to stykker, og skal jeg frese ut til flere nå så står blårøyken rundt meg...8-)

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Og igjen; imponerende utført arbeid, skulle ønske jeg var like tålmodig som deg for dette blir griselekkert
    Har bestemt meg for å bli ferdig neste vinter. Uansett. Og da trenger jeg ikke stresse så forferdelig mye heller. Det er viktigere å bruke god tid på det som er igjen. Men tålmodigheten blir jo tøyd en del...spesielt med tanke på at jeg skal bruke et halvt år på mine uteprosjekter snart.
    En annen ting er at man aldri blir ferdig med et slikt rom. Da tenker jeg først og fremst på akustiske tiltak, men også ting man gjerne ikke er fornøyd med og vil forandre. En del automatisering vil nok også ta lang tid og ikke være ferdig neste vinter. Som for eksempel motorisert maskering og forteppe...:smile:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fresing av avrundinger

Da har jeg laget en enkel liten bildeserie som viser fresing av avrundinger jeg har brukt til rammene. Poenget med avrundingene er å få en jevn kant slik at den ikke vises gjennom betrekningen.

Her er freseståler jeg bruker til dette. Diameter på fresestålet er 22mm og radius 6,3mm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3357-jpg

Montert fresestål i overfresen. Har stilt inn fresedybde slik at det blir en perfekt avrunding.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3358-jpg

Kulelageret holder fresestålet på rett avstand. Det gjelder å ha en stødig hånd her, og presse fresen mot platen samtidig som man flytter fresen forsiktig fremover. Da er det bare å frese i vei:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3362-jpg

Her er resultatet. Dette er den første av fire like stykker. To skal bli til rammer i taket foran lerretet, og to til underlag for gardinskinner foran lerretet.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3363-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testing av lysslynger

Tenkte jeg kunne vise forskjellen på de to lysslyngene jeg har kjøpt. Den ene er med vanlige glødelamper støpt inn i blå plast, mens den andre har blå "ledlamper" innstøpt i blank plast. Disse er begge den vanligste standarden, og det virker nesten som det er disse man får nesten uansett hvor man kjøper fra. Begge har lamper som er plassert med 3,6cm avstand, og begge er innstøpt i en 13mm "plastslange".

Data for LEDlysslynge: 10 m lengde, 360 LED lamper (36 pr m), 20W strømforbruk (står 16 W på ledningen), 1,5m kabel med støpsel, Long life (100,000 hours) bright LEDs (fant ikke luxverdi), godkjent for utendørsbruk (IP 44).

Data for glødelampe-lysslynge: 14 m lengde, 504 lamper (36 pr m) 224W (!!) strømforbruk (0,445W pr lampe), 480 lux pr m, godkjent for utendørsbruk.

Her et par bilder for sammenligning av lysstyrke og farge, selv om ingen av delene kommer så godt frem på bildene. Kameraet brukte nesten dobbelt så lang tid på eksponeringen av glødelampe-lysslyngen, og denne fremstår derfor langt mer lyssterk enn den er i virkeligheten. Ledlysslyngen virker mye krafigere enn den er i virkeligheten. Men denne har et mye blåere lys, mer sånn som jeg ville ha det i utgangspunktet.

Lysslyngene er bare lagt løst opp i rammen og skal selvfølgelig monteres fast slik at lyset blir jevnere. Dette er bare for å raskt sammenligne de to da det er stor forskjell.

Resultatet er ihvertfall at jeg kommer garantert til å gå for LED. Det betyr ikke så mye for meg at LED bruker under en tiendel av strømmen, det viktigste er rett farge og lysstyrke. Og så blir det spennende å teste dimming etterhvert...

Her ser man forskjellen. Blank er LED og blå er glødelampe:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3350-jpg

Teknisk info og liten trafo (?) montert på LED-ledningen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3352-jpg

Her først den blå glødelampe-lysslyngen. Og den lyser mye svakere enn det man ser her. Brukte nesten dobbelt så lang tid på eksponeringen i forhold til den andre:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3355-jpg

Og her LED. Og bare så det er sagt igjen: den lyser ikke så skarpt i virkeligheten. Men man ser virkelig forskjellen!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3356-jpg

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir så bra!!!!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håhå, det der blir helt rått!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoih, får du frese MDF innendørs? Dama di må være av det sjeldne slaget

Ellers begynner himmelen din å se magisk ut - godt jobba!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den stjernehimmelen skal du jaggu være stolt av! Utrolig bra effekt og det blå ledlyset gjorde prikken. Kona likte det bigtime
    Takk for freseguide. BEF sin er jo mer sirkler, og der har jeg mye erfaring, men flott å få kantfresinga i bilder også. Var ikke sikker på om du gjorde det for frihånd, men da er det bekreftet

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette blir bare utrolig kult. Jeg er egentlig ikke så begeistret for blått lys, men i denne settingen passer det purrrfect! Way to go!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Den stjernehimmelen skal du jaggu være stolt av! Utrolig bra effekt og det blå ledlyset gjorde prikken. Kona likte det bigtime
    Takk for freseguide. BEF sin er jo mer sirkler, og der har jeg mye erfaring, men flott å få kantfresinga i bilder også. Var ikke sikker på om du gjorde det for frihånd, men da er det bekreftet
    Takker for det SannaX! Morsomt at kona likte det også! Har ikke fått vist lysslyngen til fruen her ennå, hun er sånn moderat interessert...:roll:

Når det gjelder bildene av dette så må det gjentas at de ikke viser virkeligheten. De er overeksponerte så det holder, og avslører nådeløst alle småfeil i moltonen og ugjevn belysning. Det blir bedre med LED-lysslyngen faststripset og litt neddimmet vil jeg tro.

Side 39 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •