Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 38 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 3428
    Intermediate BjrnrB sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hehe, takker for det BjrnrB! Gutt og gutt, har du ikke sett bildene av en middlealdret mann med litt mage...
    Man er en nesten som en gutt når man ofrer så mye for sin hobby

Viktig med lidenskap for sin største interesse!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjrnrB
    Viktig med lidenskap for sin største interesse!
    Uten lidenskap hadde ikke jeg kommet av flekken på prosjektet mitt, og ihvertfall ikke nå i det siste. Disse indre rammene til stjernehimmelen kan jo knekke en mann...

Rammen blir bygget av 12mm MDF, og mykere og mer dinglete materiale skal man lete lenge etter. Den eneste fordelen med dem er at de er lette å pusse og får fin finish...hvis man bruker sånn omtrent en uke på å tilpasse alle 194 delene til hverandre og har perfekt skjev vinkel på alt og alt henger sammen etter at man har limt dem sammen for tredje gang og man ikke limer og skrur sidene fast på feil side...AAAAARRRRGGGHHH!!!!:evil:

Vel. Er nå nesten ferdig med den tredje (av fire sider), og heldigvis over det verste (har igjen finpussing og litt justering). Nå er det bare å gjøre ferdig de to kortere stykkene på hver side av projektorbrønnen. Har et lite håp om testing av lysslynga til helgen, hvis det er mulig å få noen timer i fred da...

Har noen bilder fra i forgårs, advarer mot kjedsommelige bilder der det ikke ser ut som det skjer noe.

Her fra sammensetting og liming av den ene langsida:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3329-jpg

Bruker litt stål til forsterking av skjøter. Poenget er at det ikke må bygge opp noe særlig da dette vil hindre lys fra lysslynga:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3330-jpg

Endestykket på lerretssiden:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3331-jpg

Hjørneskjøt. Her måtte jeg fuske med å borre to hull da det er umilig å komme til ovenfra:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3332-jpg

Overfresen ble brukt på tre av sidene da det vil bli lettere og finere å trekke dem med stoff. Eller male dem...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3333-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3334-jpg

Ellers så har jeg endelig fått bestemt meg på hvilken måte de ytre rammene skal henges opp. Det blir med skaphengsler. Og dette har to årsaker: Jeg har liggende nok hengsler til to rammer (hver langside), og henslene er veldig greie å justere i alle akser etter opphenging. Har selvfølgelig testet "alle slags" hengsler, men bare skaphengsler er så justerbare. Her er et par bilder av en test med et slikt hengsle:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3337-jpg

Godt mulig at jeg bruker supermagnetene mine til å låse rammene når de er oppe. Får se, må bygge rammene først.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3338-jpg

[img][/img]

[img][/img]
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde du hadde møtt veggen Hunsbedt! Eller rettere sagt taket.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Trodde du hadde møtt veggen Hunsbedt! Eller rettere sagt taket.
    Sånn bokstavelig talt er du ikke helt på jordet, taket over bakre platting er bare noen få cm over hodet mitt...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ferdig den indre rammen på lørdag slik at alt var klart for testing av lysslynga. Det var fort gjort å legge den opp i rammen og kople til, og resultatet var...vel egentlig nokså begredelig.

Det viser seg at lysene inni lysslynga hadde hvitt lys, det var bare plasten som var blå. Og fargen ble deretter, en slag lys turkis/lyseblå. Det kunne kanskje vært brukandes hadde det ikke vært for at lysslynga lyste så svakt...

Velvel. Man kan ikke ha flaks med alt her i livet. Lysslynga kan sikkert brukes utendørs til vinteren igjen, men da som det den egentlig er beregnet til: julepynt.

Jeg gir ikke opp så lett, så derfor brukte jeg litt tid på å søke opp det jeg egentlig var på jakt etter: en led-lysslynge. Fant til slutt en norsk forhandler av en led-lysslynge som går igjen over alt. Sikkert samme produsenten, for antall lys pr m er likt og varen ser lik ut. Her er et par bilder:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-belysningskjede-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-belysningskjede2-jpg

Denne bestilte jeg to stk av siden ti meter ikke er nok. Ikke noe å si på prisen, betalte bare 500,- for to stk...
    Detaljer:
    10 m lengde
    360 LED lamper
    20 W strømforbruk
    1,5m kabel med støpsel
    Godkjent for utendørsbruk

Link: LED belysningskjede (lysslynge)

Ellers har jeg såvidt begynt på de ytre rammene i kveld. Siderammene som skal hengsles blir det litt arbeid med. Disse må ha utsparinger for to av søylene til surroundhøyttalerne hver, og det blir det litt arbeid med. Måtte først finne ut hvor store søylene skal bygges, og tok inn en av høyttalerne som skal stå inni. Diameter på søylene blir 50cm, men de bygger ikke ut så mye fordi 10cm blir skjult inni veggen bak veggrammene.

DIY surroundhøyttaler (en av seks):
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3339-jpg

Utsparing til siderammer for søylene. Skal sages ut i MDF:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3342-jpg

Her er forresten et bilde av siste siden til den indre rammen jeg gjorde ferdig. På midten utsparing til projektorbrønn:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3341-jpg

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den lysslyngen var det ikke noe greie på. Jeg hadde tenkt å bestille, men så har jeg utsatt det. Heldigvis, når jeg leser at du synes det ikke var noe bra. Tror jeg avventer og ser an hva du synes om kvaliteten på den blå LED-lysslyngen din.

Må bare si at det er veldig spennende hver gang jeg sjekker tråden din. Håper alltid på nye bilder Er virkelig spent på hvordan det vil se ut til slutt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo ikke jeg prøvd mer enn den ene lysslynga, men det kan virke som det er LED som er best til dette. Da får man rett farge i fra starten av. Ulempene er ved dimming, da det ikke er så lett å dimme helt ned, etter det jeg forstår.

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du dimme LED må du vel ha en med 230 V og ikke en med sånn 12 V adapter? Jeg har noen LED-spotter med 12 V, og de kan ikke dimmes. Ble litt skuffet når jeg oppdaget det etter å ha kjøpt 20 stk hehe

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, var ikke klar over det...
    Får se hva jeg får tilsendt, vet ikke om det er 12 eller 230V. Det stod bare at 10m har 360 LED og bruker 20W... Kan heller ikke se noe trafo på bildet. I alle tillfelle, jeg bestilte 20m (to stk), men fikk svar tilbake at de bare hadde en...

Det blir ikke nok, så dette blir bare en test-lysslynge. Må ha minst 14m for å komme rundt. Men jeg betalte tross alt ikke mer enn 250,- for den, så det gjør ikke så mye. Blir greit å teste LED også.

Det er mulig at det er litt lite med en led pr 3,6cm også. Har sjekket litt rundt hos andre utenlandske nettbutikker, og der selger de også LED lysslynger med dobbelt eller tre ganger så mange LED pr m. Har desverre mistet linken til denne siden...(CCleaner )

Har kommet over denne: 16 Metre Blue LED Rope Light .. LED Rope Light ..
    Her får man en multifunksjons-lysslynge med LED som også kan dimmes! Lengden passer meg også fint, 16m. Og 50GBP var jo ikke så helt galt...Ser ellers ikke helt for meg at jeg får bruk for strobe-effekten. Måtte i tilfelle være når man vil bli kvitt gjester...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt på produksjonen av de ytre rammene i kveld. Hadde egentlig tenkt å lage to store rammer på hver side av stjernehimmelen, men det hadde trolig ikke funket. Og hadde det gått, ville de ha blitt "The mothers of all access hatches (80 X 370cm)...

Og grunnen til at det ikke går er søylene til surr-høyttalerne. Det ble rett og slett for komplisert å få til en stor hengslet ramme til å bli stiv nok til å takle de store utsparingene der søylene vil komme.
    Derfor lager jeg heller to små paneler (som skal kles med stoff) der søylene kommer opp, og to litt mindre hengslede rammer på hver side.

Så i kveld ble det bygget to paneler til søylene og en hengslet ramme i midten. Denne skal også kles med stoff, men jeg har ikke bestemt meg for hvilket.

Her er tre bilder av det lille jeg fikk gjort i kveld. Første bilde er med den hengslede rammen nede. Det er meningen at denne skal festes med magnetene som jeg har liggende:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3343-jpg

Fra baksiden. Rammen henger i to skaphengsler. Disse er perfekte til dette på grunn av alle justeringsmulighetene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3344-jpg

Her sett nedenfra. Stativene til søylene kommer inne i utsparingene for disse:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3345-jpg

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bøyer seg i (tre)støvet. Du har brukt en del timer på det taket nå!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk. Det er liksom ikke noe "halvveis" over det du gjør.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig imponerende arbeid du har lagt inn dette her! Alltid morsomt å logge inn på AV-forum å se på de fine bildene dine og lese flott beskrivelse av det du har gjort! Keep up the good work!
    Min tråd

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med alle her. Nydelig arbeid. Flotte utsparinger og avrunda hjørner og helt fantastisk finish. Og det kommer under molton og oppi taket bak den greia og hinsides alle falkeblikk. Kult!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Bøyer seg i (tre)støvet. Du har brukt en del timer på det taket nå!
    Ja, og flere timer skal det bli. Men nå har jeg fått gangen på rammene, og de tar ikke så lang tid å bygge. Det er utpønskingen i forkant som tar tid...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Fantastisk. Det er liksom ikke noe "halvveis" over det du gjør.
    Takker for det!
    Må vel inrømme at dette taket ble litt i overkant avansert og tidkrevende.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Virkelig imponerende arbeid du har lagt inn dette her! Alltid morsomt å logge inn på AV-forum å se på de fine bildene dine og lese flott beskrivelse av det du har gjort! Keep up the good work!
    Takker for fine og inspirerende ord!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Enig med alle her. Nydelig arbeid. Flotte utsparinger og avrunda hjørner og helt fantastisk finish. Og det kommer under molton og oppi taket bak den greia og hinsides alle falkeblikk. Kult!
    Takk for skryt! Og ja, det er meningen å trekke alle disse rammene med stoff av noe slag. Er bare ikke sikker på hva og hvilken farge. Mulig jeg går for dekomolton eller noe fra GIK acoustic...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble ikke tid til så mye i dag, men den siste hengslede rammen på langveggen ble bygd og hengt opp. Jeg fikk også prøvd disse neodym-magnetene fra Clas Ohlson. Disse funket utrolig greit, og er mer enn sterke nok til rammene.

Den første langsida ferdig. Bare en igjen + kortsidene. Hadde vært greit å bli ferdig med rammene før jeg slutter av innesesongen for i år, men det ser ikke slik ut. Mye arbeid igjen...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3347-jpg

Her etpar bilder av magnet og festeplate:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3348-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3349-jpg

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fytti grisen, dette blir lekkert!! Så jo veldig spennede ut de surround høyttalerne dine og!!

Ang. LED og dimming så er de ledstripsene mine 12v og kan dimmes helt i null!
    Har desverre ikke så mye info om omformeren og dimmingen men kan høre med han jeg kjøpte det av om det skulle være av intresse ?

Side 38 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •