Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 36 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Aha, det er utluft, har ikke fått med meg det :idea:

Med netting tenkte jeg faktisk noe så enkelt som å bare spikre nettingen lett fast inntil isolasjonen med noen små søte spiker med stort hode. Bare sånn at Glavaen ikke vaier i vinden, men siden det er utluft så stiller saken seg litt annerledes ja.
    Oppspikring av netting kan absolutt være en god ide hvis kanalen ikke virker slik den er nå. Isolasjonen er egentlig veldig godt festet så jeg er ikke redd for at vifta vil suge med seg store biter, men med litt netting kan jeg muligens gjøre den mer aerodynamisk...

Og kanalene er veldig godt tettet med silikon og tettelister. Blir ikke noe falsk luft inn noe sted. Det er viktig at lufta går inn der den skal slik at effiktiviteten blir god.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hehe, har vel egentlig tre vaktledere her i huset. To små, og en stor, som er skjefen. Selv om det av og til blir vanskelig å komme fra er jeg veldig flink til å utnytte små "mellomrom", der jeg kan snike meg ut...
    Ja, nå kan du angre for at du dro på deg noe slikt... ;-)

Tidsplanen min har jo blitt kraftig forskjøvet etterhvert. Skulle jo egentlig ha blitt ferdig for ett år siden. Men tingene som gjenstår faller sakte og sikkert på plass, og premieredatoen nærmer seg. Hvis det ikke dukker opp nye skjær i sjøen vil jeg tro at champagnen kan sprettes til vinteren igjen, muligens i starten av neste år.
    Grunnen til dette er at når snøen går og varmen kommer, begynner en ny utesesong med bygging av terrasse foran huset og oppsetting av et lite snekkerhus. Det betyr bare en liten måned til med innearbeid i kinoen før jeg tar en halvårs pause, slik som i fjor.
    Like greit å være tålmodig å la det ta tiden det tar, fremfor noen snarveier her og der. Når du har vært så nøye til nå, så fortjener resten av kinoen samme nøyaktighet!

Hadde jeg drevet med noe slik, hadde jeg garantert tatt noen gigantiske snarveier for å få det klart på 3 uker... ;-)

Men regner med at det kommer noen bilder fra terrasse-bygging ? Synes det var veldig moro å se de bildene også jeg. Ble jo knallfint!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Men regner med at det kommer noen bilder fra terrasse-bygging ? Synes det var veldig moro å se de bildene også jeg. Ble jo knallfint!
    Takker for det, amunds! Og når det gjelder bilder av terassebygging, så får vi se. Er det flere som er interesserte kan jeg nok legge ut bilder, selv om det ikke hører til under "AV-rom konstruksjon. Kanskje under "optimalisering"?

Ellers har jeg fått til litt i dag også. De går jo fremover med museskritt, men det går fremover...
    Fikk satt opp resten av lokkene under kanalen. Kuttet opp nye Tak-ess plater som egentlig skulle settes opp rundt stjernehimmelen, nesten for galt- men veldig enkelt og greit.

Så fant jeg frem kjøkkenventilatoren. Så raskt at det kunne være en liten mulighet for prøvekjøring i kveld, og da var det bare å finne rørdeler, silikon og andre remedier til dette.

Ventilatorvifta (FLEXIT) ble satt inn ny i vårt hus i 2008. Vi fant raskt ut at den bråkte for mye, og kjøpte derfor inn en mer moderne og stillegående modell (BEHA) som passer bedre sammen med induksjonstoppen.

Fordelen med vifta er at den flytter mye luft (170-310 kubikkmeter i timen). En annen ting er at den har to inntak, slik at jeg kan bruke det andre til avkjøling av komponentskapet.

Ulempen er altså at den støyer mye, 49-63dB. I tillegg vibrerer den, sikkert på grunn av ubalanse i trommelen.

Etter å ha satt på tre stusser for tilkopling og laget et litt provisorisk oppheng koplet jeg den til. På den laveste av tre hastigheter var det nesten tyst. På to og tre var det like tyst i ventilene, men jeg hørte duringen/vibrasjonen fra ventilatoren gjennom ventilatorskapet og inn i kinoen over komponentskapet.

Her har jeg en jobb å gjøre i morgen. Viftedelen henger i fire skruer som går igjennom silikonbiter. Disse er ikke i berøring med chassi, så jeg regner med at duringen kommer fra rørene. Det kan jeg ikke gjøre så mye med, og kommer til å sette opp en liten gipsboks rundt kanalen der den går inn i kinoen. Det er her duringen høres best. Skal også isolere/dempe ventilatorskapet, og muligens forandre/justere opphenget til ventilatoren.

Ferdig kanal:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3291-jpg

Her er ferdig moddet vifte. Til venstre, ny avsugsstuss. Til høyre, utblåsingsrør:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3287-jpg

Her er den andre avsugsstussen montert. Den strupes ned endel og skal påmonteres vinlet firkantrør til komponentskap:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3286-jpg

Her er hele stasen oppmontert. Utkastrøret skal teipes for å unngå vibrasjonsoverføring. Desverre funket det ikke helt, røret vibrerer med helt ut av skapet. Må tenke ut en løsning på det.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3289-jpg

Her er nedvinklet firkantrør montert, og foreløpig tettet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3290-jpg

Egentlig er jeg ganske godt fornøyd. Må fikse denne durelyden, som forplanter seg via vibrasjoner gjennom vifteskapet. Må se på det i mårra...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reodorfelgen slår til igjen, dette så meget bra og gjennomført ut.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Reodorfelgen slår til igjen, dette så meget bra og gjennomført ut.
    Hehe, takker BEF! Har jo fått beskjed om å leve opp til mottoet mitt.
    Eller: man tager det man haver, og virker det ikke, så prøver man igjen...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takker BEF! Har jo fått beskjed om å leve opp til mottoet mitt.
    Eller: man tager det man haver, og virker det ikke, så prøver man igjen...

Det er et motto jeg liker!!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt med litt i smug en stund. Utrolig imponerende!

Hvis du bruker dobbelt opplegg, dvs at du legger til en dempet plate mellom viften og taket, i tillegg bruker du en god gammeldags "tørketrommel-slange"
    som ikke er "koblet" slik som et flexirør.
    En slik (den til venstre):

Vil tro at denne demper slike vibrasjoner noe mer enn det Alu-røret du har brukt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tips det der, paalab! Har blant alt jeg har spart på faktisk liggende akkurat en slik "tørketrommel-slange"! Vi hadde en slik til ventilatoren i kjøkkenet, og jeg kastet den heldigvis ikke...alt får man jo før eller senere bruk for!!

Da prøver jeg først å bytte fleksirøret med denne. Jeg har også en ennå mykere plastslange med omtrent samme diameter til en portabel aircondition liggende på garasjen. Kan også testes.

Så var det opphenget til vifta. Har litt begrenset takhøyde i ventilatorskapet, så skal jeg gjøre noe annet her må jeg bøye ned stålbrakettene og lage til et dobbelt oppheng. Men jeg tror det er rørdelene som overfører vibrasjonen, og da spesielt stålrøret festet på ventilatoren som går inn til kinoen. Det kan ikke byttes ut. Derfor vil jeg lage en liten gipskasse rundt den eksisterende kassen der den går inn i veggen...vanskelig å forklare, skal ta bilder til i kveld, så følg med!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med :-)

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende bygg det her Men du har ikke vurdert varmpepumpe istedet?

Jeg har balansert ventilasjon med eget avtrekk og tilluft i kinoen, men synes ikke at dette holder når vi er mange og ser film. Tipper at når sommeren kommer og det blir varmere så blir det verre. Har en varmepumpe stående, men siden det er så mye snø akkurat der hvor motoren skal stå har jeg ikke bestilt noen montør enda.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. vibrasjoner, kunne det hjelpe med noen vibrasjonsdempende føtter

Eller litt tykke ringer til eksosoppheng

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takker Alkar! Og ja, det er jo ikke så veldig spennende med disse ventilasjonskanalene, akkurat...

Venter på litt mere info mht diffusorer i styrofoam, så dette arbeidet er foreløpig på vent.

Når ventilasjonen er testet (og forhåpentligvis virker), blir det lysslynga som skal opp. DET bør bli spennende!
    Jeg syns de vantilasjonskanalene var veldig spennende, jeg! Bare husk å gi beskjed dersom det blir noe problemer med dem, siden jeg tipper jeg kommer til å kopiere dem en gang om en god stund når de er godt utprøvd.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1 til tols1 bruker de små "motor festene" til min pj for redusere vibrasjonene i taket og det virker veldig bra:-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Imponerende bygg det her Men du har ikke vurdert varmpepumpe istedet?

Jeg har balansert ventilasjon med eget avtrekk og tilluft i kinoen, men synes ikke at dette holder når vi er mange og ser film. Tipper at når sommeren kommer og det blir varmere så blir det verre. Har en varmepumpe stående, men siden det er så mye snø akkurat der hvor motoren skal stå har jeg ikke bestilt noen montør enda.
    Joda, jeg har vurdert varmepumpe, og kommer sikkert til å skaffe meg en etterhvert. Jeg skal først prøve rommet uten, og varmepumpe blir det tidligst til sommeren neste år.
    Er jo enkelt å sette noe slikt opp. Kommer til å bruke en av langveggene, og innedelen kommer da til å bli hengt opp under taket mellom lerret og surroundhøttaler. Det blir jo viktig å skaffe en stille modell,

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så stoffet påvirket lyden så lite at man ikke trengte å gjøre endringer på lyden med EQ-filtere, hvis jeg forstår deg rett.

Ellers kan jeg nevne at på kinoen der jeg jobber er lerretet 8m bredt. Høyttalerne står slik at de er rett innenfor lerretsområdet når vi kjører 1.1,85 film. Moltonmaskeringene kommer altså ikke inn til høyttalerne. Når vi kjører scope står ht ca 1m innenfor maskeringene.

Sjekket du pris på dette stoffet?
    Da forsto du meg rett

Prisen på stoffet var iallfall dobbelt om ikke tre ganger prisen av vanlig molton, men husker desverre ikke eksakte prisen lengre

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skulle gjerne prøvd noen slike, ja, men både Clasern og Biltema er ti mil østover, så det får bli til neste gang...
    Vifta henger nå i DIY silikondempere, der skruene ikke er i berøring med opphenget. Jeg er nokså sikker på at det ikke er disse som er problemet, det er to av rørene, og spesielt utkastrøret. Har bygd om litt i ettermiddag, skal legge ut bildene litt senere i dag.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    +1 til tols1 bruker de små "motor festene" til min pj for redusere vibrasjonene i taket og det virker veldig bra:-)
    Ja, har sett noen tilfeller der projektoren hopper i takt med subben, ikke noe pent syn...

Kommer ikke til å montere projektoren min i taket. Skal lage en gjennomføring opp til takbjelkene, så det blir DIY her også...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Jeg syns de vantilasjonskanalene var veldig spennende, jeg! Bare husk å gi beskjed dersom det blir noe problemer med dem, siden jeg tipper jeg kommer til å kopiere dem en gang om en god stund når de er godt utprøvd.
    Kanalene fungerer kjempefint, de er helt lydløse, og man hører såvidt litt susing fra ventilene. Hos meg er det vifta i ventilatoren som bråker. Vil tro det er ubalanse i trommelen, og støyen forplanter seg mekanisk gjennom rørveggen i spesielt ett rør. Men jeg tror jeg har en løsning på det...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Da forsto du meg rett

Prisen på stoffet var iallfall dobbelt om ikke tre ganger prisen av vanlig molton, men husker desverre ikke eksakte prisen lengre
    Ok, lette etter produktet men fant det ikke i deres lister. Muligens helt nytt. Får se om det kan bli et alternativ under diffusorene, det blir ikke mange metrene jeg trenger.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har vurdert varmepumpe, og kommer sikkert til å skaffe meg en etterhvert. Jeg skal først prøve rommet uten, og varmepumpe blir det tidligst til sommeren neste år.
    Varmepumpe vil jo ikke løse noe annet problem enn kjørling på sommeren, man får jo ikke inn frisk luft slik som du er ute etter. men klart det går jo ann og ha begge deler, men ofte så er jo problemet at det blir dårlig luft, en varmepumpe bruker jo som sagt bare luften som allerede er i rommet...

Stian

Side 36 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •