Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 35 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser ut som diffusorer kan bli den neste store farsotten her på forumet

Sort styrofoam hadde jo vært ideelt.
    Ja, diffusorer er absolutt et spennende felt! Har sendt mail til herr Nordenstam og venter på svar, skal bli interessant å høre hva han mener.

Den styrofoamen som Nordenstam har brukt har en nesten selvlysende blå farge. Vil vel tro at de fleste vil foretrekke å male da. For min del har ikke fargen så mye å bety da de vil ligge bak et eller annet stoff, hvis det er mulig.
    Hadde vært for godt til å være sant om man kan få sort styrofoam med de riktige egenskapene...

Ellers har elektrikkeren uttalt seg om styrofoam og spotter. Bare man holder seg 5cm fra baksiden av spottene er det godt nok. Høres litt lite ut, men det er han som har ekspertisen på dette. I tillegg har den blå styrofoamen brannhemmende egenskaper.

Kommer nok uansett ikke så nær spottene med opplegget jeg har tenkt å lage. Da blir det plater på ca 60x60cm med diffusorer plassert mellom spottene, gjerne 8-10 stk. Får se når jeg vet litt mer om dette kan realiseres.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Veldig interessant! Skal sjekke ut dette stoffet. Var det diffusorene som trengte mindre eq han mente? Hva vil i tilfelle dette bety for utformingen? Forstår at det er mye å lære her...
    Var stoffet som gjorde veldig lite med lyden sånn at dem ikke trengte å gjøre noe endringer med eq. Du som jobber på kino vet nok dette bedre en meg, men det jeg tenkte etter samtalen var at på kino så bruker dem scenemolton på sidene av lerettet og når dem endrer format så trekker dem vel dette stoffet forran sidehøyttalerne ? altså smalere en 2.35:1 ?
    Dette stoffet skulle da ikke endre lyden sånn som scenemolton ville gjort men at det hadde samme lysdempende funksjon.

Det jeg tenkte å bruke det til var å trekke akustikk platene på sideveggene med dette stoffet sånn at det så likt ut som rammen rundt lerretet jeg skal lage av vanlig molton.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som diffusorer kan bli den neste store farsotten her på forumet

Sort styrofoam hadde jo vært ideelt.
    Kan nok tenkes det ja Jeg har iallefall utrolig god erfaring med de gipsplatene mine Ble en helt annen lyd i rommet etter at jeg fikk dem i taket!
    Testet for et par månder siden å henge en av de akustikk rammene jeg har på sideveggene opp i taket i førsterefleksjonsfeltet, eneste forskjellen jeg hørte var at lyden ble bittelitt dempet. Foretrekker lyden i hullgipsen bedre siden den lager lyden mye mere luftig! Et eksempel på det er kung fu panda, får nesten følelsen av at man sitter ute i friluft på noen av senene der

Kan nok tenkes at akustikkplatene hadde bedret lyden ganske mye sånn iforhold til det orginale gipstaket, men da hadde jeg tapt 8cm til i takhøyde.

En annen ting er jo hva forskjellige tiltak gjør i forskjellige rom så de hullplatene mine er sikkert ikke like godt egnet for alle

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Var stoffet som gjorde veldig lite med lyden sånn at dem ikke trengte å gjøre noe endringer med eq. Du som jobber på kino vet nok dette bedre en meg, men det jeg tenkte etter samtalen var at på kino så bruker dem scenemolton på sidene av lerettet og når dem endrer format så trekker dem vel dette stoffet forran sidehøyttalerne ? altså smalere en 2.35:1 ?
    Dette stoffet skulle da ikke endre lyden sånn som scenemolton ville gjort men at det hadde samme lysdempende funksjon.

Det jeg tenkte å bruke det til var å trekke akustikk platene på sideveggene med dette stoffet sånn at det så likt ut som rammen rundt lerretet jeg skal lage av vanlig molton.
    Ok, så stoffet påvirket lyden så lite at man ikke trengte å gjøre endringer på lyden med EQ-filtere, hvis jeg forstår deg rett.

Ellers kan jeg nevne at på kinoen der jeg jobber er lerretet 8m bredt. Høyttalerne står slik at de er rett innenfor lerretsområdet når vi kjører 1.1,85 film. Moltonmaskeringene kommer altså ikke inn til høyttalerne. Når vi kjører scope står ht ca 1m innenfor maskeringene.

Sjekket du pris på dette stoffet?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått lest endel mer off diffusorer, og desverre så er det endel rundt på forskjellige fora som ikke anbefaler andre materialer enn tre. Det har vært forsøk også med hule glassfiberkonstruksjoner, men disse virket mer som absorbenter enn diffusorer, spesielt i lavere frekvenser. I tillegg er ikke en slik konstruksjon noe for amatører.

Det er altså delte meninger, og styrofoam blir ansett som for lett til bruken. Må evt sjekke om jeg kan få tak i noe med høyere tetthet, 60-100g pr liter.

Ellers fant jeg en enkel og grei innføring i hvordan å lage diffusorer, men da i tre. Tror dette er den mest lettforståelige oppskriften jeg har sett så langt, så her er linken: My home made diffuser - Page 2 - Gearslutz.com

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt inspirasjon:
    Minhembio.com - Hemma hos ÖrjanB - Projekt Diffusors

Hvor effektiv den er vet jeg ikke, men artig bygg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for inspirasjonen, AndreWerdenskrieg! Det der var noen fiffige saker! Aldri sett lister bli brukt på den måten før. Skulle likt å vite hvor gode de er. I kombinasjon med rammene så det jo litt tøft ut...

Har holdt på med littegranne bygging i denne ellers så katastrofepregede helgen. Ikke så mye akkurat (jeg leser meg opp på diffusorer, må man vite! ), men har kommet godt igang med kanalene til utkastluften. Her blir det viktig med god demping, da ventilen ut av vegg ikke sitter mer 8m fra vårt soverom. Så det blir til å bygge flere av denne typen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3270-jpg

For de som husker så langt tilbake som i mars 2010, så holdt jeg på med noe lignende (post #132). Det var også utkastluften, som skal forbindes med det jeg holder på med nå, bare på andre siden av vifteskapet.
    Her er kanalen klar for isolering og nettingrør:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3271-jpg

Neste bilde, i innmontert tilstand. Bare lokket under mangler å montere, må kjøpe mer tetningslister i morgen

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3273-jpg

Her et oversiktsbilde av kanalen med sidekanaler til de to avkastventilene. I tillegg er det tatt ut hull til luftavsug til projektor. Det skal gå to 80mm rør på hver side av projektor slik at varmlufta kan bli sugd ut når projektor brukes.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3274-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort en liten drittjobb i kveld. Hadde nesten glemt hvor irriterende det er å jobbe med Glava, spesielt med influensa og kledd i t-skjorte, oppi taket! :evil:

Nå er ihvertfall mesteparten av jobben med kanalen til utlufta ferdig, mangler egentlig bare å lime opp pakninger og sette på lokkene. Hadde håpet å få prøvd ventilatoren i morgen kveld, får se hvordan det går med influensaen...

Det ble ikke bygging av flere nettingrør, slik jeg skrev i går. Fant ut at kanalen var såpass romslig at jeg vil prøve den slik den er nå først. Blir det for mye hørbar støy så er det jo bare å skru ned lokkene og prøve noe annet. Kan jo godt være at den fungerer fint også...:smile:

Først et bilde av ferdig fuget, støydempet/isolert kanal. Man ser også rørene som skal til projektor. Har lagt ut to rør, men kommer sikkert bare til å bruke det ene, siden varmlufta som regel bare kommer ut på den ene siden av projektorer.
    Det er brukt vanlige takrennerør. Fordelen er at man lett kan skaffe alle slags vinkler og skjøtestykker, slik at rørene lett kan tilpasses. Røret som ikke brukes er det bare å sette et tett lokk på. Er jo heller ikke noe problem å sette på en vifte i enden av røret, for evt. å øke effekten på avtrekket om det skulle bli nødvendig.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3279-jpg

Utbyggerkasse for avtrekksventil. Har dempet litt med høyttalerdempemateriale over ventilen for å unngå dryss fra Glava. Pakninger er også påsatt, klart for lokk. Satte også inn to små asfaltplatestykker påsatt skråskjært glava i hovedkanalen, for å hindre viftestøy i å komme ut i resten av kanalen. Ikke sikkert at dette fungerer, men jo må prøves ut først...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3280-jpg

Selve ventilen, motert på egen plate. Kan være jeg må bruke en mellomring for å bygge den ut litt når moltonrammene skal på plass.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3281-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3282-jpg

Har ikke hørt noe fra Nordenstam ennå, vedrørende diffusorene han har bygget, så foreløpig legger jeg det litt på is. Får se igjen når rammene skal på plass i taket. Har ihvertfall fått lest en masse info og tråder om emnet, og har mange linker jeg kan bruke etterhvert...:-)

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig så er jo dette godt gjennomført..

Mulig det er jeg som ikke er så oppdatert, men jeg har aldri sett at man lager luft kanaler selv, men skjønner tanken rundt lyden.. blir spennende og se hvordan det fungerer!!
    Hvordan har du festet glavaen i taket?

Stian

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I taket ble isolasjonen delt i tynne plater på ca 2,5cm, og stiftet fast med glattsida ut for å redusere luftmotstand.
    På sidene er det brukt vanlige 5cm plater som ble hengt opp med skruer. De sitter veldig bra. Kommer foreløpig ikke til å bruke noe på lokkene, må teste dette ut først. Funker det greit har jeg spart en del penger på rør og dempekanaler!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hunsbedt, jeg liker at du ikke er arbeidssky! Du får gjort litt på kveldene altså. All heder for god innsats! Også skal det bli spennende å se hvor de akustiske tiltakene tar deg hen. Det er det jeg gleder meg mest til å se på fremover.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Også skal det bli spennende å se hvor de akustiske tiltakene tar deg hen. Det er det jeg gleder meg mest til å se på fremover.
    Hehe, takker Alkar! Og ja, det er jo ikke så veldig spennende med disse ventilasjonskanalene, akkurat...

Venter på litt mere info mht diffusorer i styrofoam, så dette arbeidet er foreløpig på vent.

Når ventilasjonen er testet (og forhåpentligvis virker), blir det lysslynga som skal opp. DET bør bli spennende!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir selvfølgelig rock'n'roll med lysslynga også, men det at du får gjort unna en hel del pr. oppdatering gjør tråden kul å følge. Når det kommer til dette med akustikk, så prøver jeg så godt jeg kan å lese meg opp jeg også, men det er så sinnsykt mye å lære, og det er interessant å følge med på hvorfor andre gjør det de gjør. Da kan det plutselig hende at det danner seg nye planer for egne rom også.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser helt suvverent ut, Hundsbedt. Har du tenkt å ha noen netting inni kanalene, eller skal isolasjonen være åpen?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser helt suvverent ut, Hundsbedt. Har du tenkt å ha noen netting inni kanalene, eller skal isolasjonen være åpen?
    Den opprinnelige planen var å lage nettingrør (som i post 687) i hele kanalens lengde. Men jeg endret dette fordi nettingen ikke hadde så veldig god stivhet. Den nettingen jeg brukte for et år siden var grovere og mye stivere. Dessverre fikk jeg ikke tak i denne igjen.
    I tillegg er det vanskelig å lage bøyer på disse rørene. Og til slutt ville det bli mye arbeid å få til fire T-rør, to til avkastventiler og to til projektorinnsug.

Så derfor vil jeg prøve ut kanalen uten rør først. Jeg har laget den så "aerodynamisk" som mulig med å ha glattsiden på isolasjonen ut, og lage litt runde bøyer rundt hjørner. I og med at dette er en utluftkanal spiller støv fra isolasjon ingen rolle. Det er lyd fra kinoen ut som skal dempes, og lyd inn fra vifterommet som skal elimineres.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde være obligatorisk å lese gjennom byggetrådene før man gir karakter på kino'ene her. Kjøpe inn dyrt utstyr kan "alle" gjøre, men det du gjør er det i mine øyne som gjør en kino til en 10'er!

Helt fantastisk stykke arbeid så langt! Når jeg så tråden din begynte i 2009, så tenkte jeg at her fikk jeg helt sikkert se en kino fra start til mål - men der tok jeg feil! :-D

Synes også terrassen din ble utrolig fin! Verdien på huset deres må da ha tatt et kvantesprang i riktig retning ?

Jeg kunne ikke bygd et overbygg for gressklipperen min engang, så er mildt sagt utrolig imponert (og inspirert til å begynne på Tømrer-linja som 27åring!).

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fine ord, amunds! Og du har veldig rett i at det ikke er utstyr alene som gjør en kino. Rommet er faktisk det viktigste "utstyret" man har, ihvertfall etter min mening. Det tekniske kan man alltid få brukt nok penger på, men i et dårlig akustisk rom er mulighetene for å få perfekt lyd fra dyre komponenter svært begrensende. Da blir det helt feil for meg når man drar frem den ene "gullkabelen" etter den andre, og mener at man kan høre bittelitt forskjell den ene eller andre veien.

Nå er det jo ikke sikkert at jeg får helt perfekte forhold hos meg heller. Stjernehimmelen setter nok sine begrensninger på romakustikken. Men litt lydkvalitet kan ofres for spesielle påfunn også...

Ikke verst at jeg kan inspirere med mine byggeprosjekter, men å få folk til å begynne på tømrerfaget er jo helt suverent. Du vil nok ikke angre på det! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke verst at jeg kan inspirere med mine byggeprosjekter, men å få folk til å begynne på tømrerfaget er jo helt suverent. Du vil nok ikke angre på det! :-D
    Overdrivelse er et undervurdert virkemiddel... ;-)

Jeg skjønner at du har en egen liten kvinnelig "vakt-leder" i hus, som gjør at spesielt høytider, da man egentlig HAR tid, blir dårlig utnyttet på byggefronten... ;-)
    Men har du noe tidsplan mtp når dette skal stå ferdig ?
    Blir vel et veldig "ca-svar", men...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den opprinnelige planen var å lage nettingrør (som i post 687) i hele kanalens lengde. Men jeg endret dette fordi nettingen ikke hadde så veldig god stivhet. Den nettingen jeg brukte for et år siden var grovere og mye stivere. Dessverre fikk jeg ikke tak i denne igjen.
    I tillegg er det vanskelig å lage bøyer på disse rørene. Og til slutt ville det bli mye arbeid å få til fire T-rør, to til avkastventiler og to til projektorinnsug.

Så derfor vil jeg prøve ut kanalen uten rør først. Jeg har laget den så "aerodynamisk" som mulig med å ha glattsiden på isolasjonen ut, og lage litt runde bøyer rundt hjørner. I og med at dette er en utluftkanal spiller støv fra isolasjon ingen rolle. Det er lyd fra kinoen ut som skal dempes, og lyd inn fra vifterommet som skal elimineres.
    Aha, det er utluft, har ikke fått med meg det :idea:

Med netting tenkte jeg faktisk noe så enkelt som å bare spikre nettingen lett fast inntil isolasjonen med noen små søte spiker med stort hode. Bare sånn at Glavaen ikke vaier i vinden, men siden det er utluft så stiller saken seg litt annerledes ja.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Overdrivelse er et undervurdert virkemiddel... ;-)

Jeg skjønner at du har en egen liten kvinnelig "vakt-leder" i hus, som gjør at spesielt høytider, da man egentlig HAR tid, blir dårlig utnyttet på byggefronten... ;-)
    Men har du noe tidsplan mtp når dette skal stå ferdig ?
    Blir vel et veldig "ca-svar", men...
    Hehe, har vel egentlig tre vaktledere her i huset. To små, og en stor, som er skjefen. Selv om det av og til blir vanskelig å komme fra er jeg veldig flink til å utnytte små "mellomrom", der jeg kan snike meg ut...

Ellers blir det litt bygging på kveldene når de små sover og fruen driver med sitt eller sover. Orker ikke å holde på så veldig lenge, gir meg som regel etter kl ti. Man er jo ikke ungdom lenger, og så skal jo byggebloggen oppdateres!

Tidsplanen min har jo blitt kraftig forskjøvet etterhvert. Skulle jo egentlig ha blitt ferdig for ett år siden. Men tingene som gjenstår faller sakte og sikkert på plass, og premieredatoen nærmer seg. Hvis det ikke dukker opp nye skjær i sjøen vil jeg tro at champagnen kan sprettes til vinteren igjen, muligens i starten av neste år.
    Grunnen til dette er at når snøen går og varmen kommer, begynner en ny utesesong med bygging av terrasse foran huset og oppsetting av et lite snekkerhus. Det betyr bare en liten måned til med innearbeid i kinoen før jeg tar en halvårs pause, slik som i fjor.

Side 35 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •