Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 34 av 172 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Flere interessante spørsmål her. Jeg er litt skeptisk i ryggmargen når det gjelder å dekke til diffusorer med scenemolton. Sånn instinktivt vil jeg tro at man reduserer funksjonen. I stedet for å spre de høye frekvensene blir de vel i stedet dempet av moltonen?
    Akkurat, det er det jeg er litt redd for. Men kanskje BEF har et svar på dette. Er jo mulig at diffusorene skal jobbe med frekvenser som ikke så lett blir påvirket av moltonen...ikke vet jeg.

Jeg skal jo ha høyttalerstoff på veggrammene. Dette fordi akustikkplater skal på baksiden, og molton tar etter det jeg forstår bort noe virkningsgrad.

Og når det gjelder isopor har jeg tenkt tanken selv. Her er en kar som har brukt styrofoam. Hvordan er dette i forhold til tre mtp. på hvordan lyden blir reflektert mon tro?

EDIT: forresten, karen i tråden, LUPO er samme person som Nordenstam her på forumet, så det går jo an å sende ham en PM.
    Skal høre med Nordenstam. Og så må jeg finne denne glødetråden jeg brukte for 30 år siden...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordenstam brukte en gitarstreng og en bilbatterilader. Kan det være en løsning? Hva brukte du for 30 år siden?

En av debattantene i tråden til Nordenstam påpeker nettopp dette med densitet til styrofoam, så helt etter boka er det kanskje ikke.

Det er mulig BEF har noe erfaring eller teori bak bruk av molton, men det er uansett et tryggere valg mht. spotene og varmeutvikling.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg husker fikk jeg en ledning av en elektriker som passet til formålet. Husker ikke hvor han fikk tak i den. Men jeg brukte en trafo til formålet, tror jeg. Ikke batteri ihvertfall. Men batteri egner seg sikkert utmerket!

Ellers er det akkurat det med densititeten til styrofoam/isopor. Det var det samme jeg tenkte, ikke sikkert at det er så bra. Ihvertfall ikke i nærheten av spottene. Da må jeg lage kasser rundt dem. Vil ikke ha brennende kometer som drypper ned fra oven, det holder med stjernene...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ellers er det akkurat det med densititeten til styrofoam/isopor. Det var det samme jeg tenkte, ikke sikkert at det er så bra. Ihvertfall ikke i nærheten av spottene. Da må jeg lage kasser rundt dem. Vil ikke ha brennende kometer som drypper ned fra oven, det holder med stjernene...
    Hehe, det er kanskje greit at stjernehimmelen ikke er så livaktig at du får brennende kometer i nakken

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått svar på ett av spørsmålene mine, og det ser ut til at molton ikke har så stor tetthet at det vil stoppe frekvensene som diffusorene vil ta seg av.

Da er det bare å sjekke om jeg kan lage de av isopor. Etter å ha lest en masse om dette, virker det som om isoporen/styrofoamen bør ha høy tetthet og være glatt etter kutting, da dette vil bedre egenskapene.

Blå styrofoam (32kg pr kubikkmeter) ser ut til å være en type å prøve seg på. Etter sigende skal denne være reflekterende nok over 500Hz. Må sjekke litt rundt på pris og hvem som kan levere. Blir vel å bestille en bunt med 5cm tykkelse.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått svar på ett av spørsmålene mine, og det ser ut til at molton ikke har så stor tetthet at det vil stoppe frekvensene som diffusorene vil ta seg av.
    .
    Ok? Har du litt mer info? Er litt nysgjerrig serru for jeg går med grublerier for egen kino for tiden

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk bare et raskt svar fra BEF, han har hadde ikke tid til noe mer utfyllende før etter helgen. Men det virker veldig lovende hvis jeg kan gjøre det slik han nå har foreslått, og det sparer meg for masse arbeid.

Alternativt måtte jeg ha gått for lystette kasser til spottene, og høyttalerstoff der diffusorene skulle ha virket. Det hadde blitt mye ekstrajobb å få til.

Har ikke kontaktet Nordenstam ennå, men vil gjøre det i løpet av dagen. Fant masse spennende stoff om emnet på linken jeg fikk av deg og fra hans hjemmeside. Der var det også lenker til videre lesning for de som virkelig vil fordype seg. Synd at jeg ikke kan mere matematikk, da det nesten er obligatorisk for å forstå en del av bakgrunnsstoffet.

Hadde vært morro om vi kunne ha fått til noe med styrofoamen. Man får ikke så mye ut av en diffusor på 60X60cm, men har man 8-10 av disse kan de gjøre underverker for lyden om de er riktig bygget og fornuftig plassert...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk bare et raskt svar fra BEF, han har hadde ikke tid til noe mer utfyllende før etter helgen. Men det virker veldig lovende hvis jeg kan gjøre det slik han nå har foreslått, og det sparer meg for masse arbeid.

Alternativt måtte jeg ha gått for lystette kasser til spottene, og høyttalerstoff der diffusorene skulle ha virket. Det hadde blitt mye ekstrajobb å få til.

Har ikke kontaktet Nordenstam ennå, men vil gjøre det i løpet av dagen. Fant masse spennende stoff om emnet på linken jeg fikk av deg og fra hans hjemmeside. Der var det også lenker til videre lesning for de som virkelig vil fordype seg. Synd at jeg ikke kan mere matematikk, da det nesten er obligatorisk for å forstå en del av bakgrunnsstoffet.

Hadde vært morro om vi kunne ha fått til noe med styrofoamen. Man får ikke så mye ut av en diffusor på 60X60cm, men har man 8-10 av disse kan de gjøre underverker for lyden om de er riktig bygget og fornuftig plassert...
    Jeg skal definitivt ikke trekke BEFs erfaring i tvil, men jeg gjorde noen målinger på en akustikkplate uten stofftrekk og en akustikkplate trukket med molton, samt et par andre scenrier. Dessverre så det ut til at molton reflekterer en hel del av lyden i stedet for å slippe den gjennom. timc kom riktig nok med en noen velfunderte kommentarer som man selvsagt må ta i betraktning, men vi (timc og undertegnede) var hvertfall enig om at stoffet har ganske stor betydning.

Styrofoam må jo være genialt til dette formålet dersom det fungerer etter hensikten. Man skal ha ganske dype diffusorer dersom de skal fungere under 500 Hz, så denne grensen er nok i praksis ingen begrensning.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er også at molton er en hel del mer tett enn eks høyttalerstoff.

Jeg merket dette spesielt godt, den gangen jeg drev å flyttet rundt på akustikkplater i kinoen. Den reduserte dempeeffekten (ved bruk av molton) var godt merkbar.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får melde fra til oss andre hvis du kommer over noen som mener å kunne svare sikkert på dette med diffusorer laget av slikt "mykt" materiale.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal definitivt ikke trekke BEFs erfaring i tvil, men jeg gjorde noen målinger på en akustikkplate uten stofftrekk og en akustikkplate trukket med molton, samt et par andre scenrier. Dessverre så det ut til at molton reflekterer en hel del av lyden i stedet for å slippe den gjennom. timc kom riktig nok med en noen velfunderte kommentarer som man selvsagt må ta i betraktning, men vi (timc og undertegnede) var hvertfall enig om at stoffet har ganske stor betydning.

Styrofoam må jo være genialt til dette formålet dersom det fungerer etter hensikten. Man skal ha ganske dype diffusorer dersom de skal fungere under 500 Hz, så denne grensen er nok i praksis ingen begrensning.
    Ja, ser forskjellen fint utifra målingene dine. Blir spennende å se hva BEF kommer frem til i en utfyllende kommentar, håper han tar seg litt tid til å se på dette.

Hvis det skulle vise seg at molton allikevel vil legge så store begrensninger på effekten av diffusorene må jeg tenke meg godt om på utførelsen og betrekning av rammene i taket.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Du får melde fra til oss andre hvis du kommer over noen som mener å kunne svare sikkert på dette med diffusorer laget av slikt "mykt" materiale.
    Blir sikkert ikke så lett å få helt sikre svar, da må man vel i laboratorium for testing og sammenligning. Vet ikke pr i dag om noen som har testet både tre og kompakt styrofoam. Men jeg skal videreformidle det som kommer fram ihvertfall...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det skulle vise seg at molton allikevel vil legge så store begrensninger på effekten av diffusorene må jeg tenke meg godt om på utførelsen og betrekning av rammene i taket.
    Du kunne jo evt. vurdert dekomolton. Det er en god del tynnere enn scenemolton men skal ha de samme flammehemmende egenskapene.

Er det ikke det du har brukt i taket RuneW?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo evt. vurdert dekomolton. Det er en god del tynnere enn scenemolton men skal ha de samme flammehemmende egenskapene.

Er det ikke det du har brukt i taket RuneW?
    Jo. Det er en god del tynnere enn SceneMolton. Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte 2 ganger på den akustiske biten når jeg valgte DekoMolton fremfor SceneMolton. Det var fargeutvalget som betød noe. Men i ettertid er det kanskje greit at jeg valgte et vesentlig tynnere stoff, ja...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dekomolton kan absolutt være en mulighet. Da har man også mulighet for å bruke litt farge. Har du testet dekomolton tols1?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dekomolton kan absolutt være en mulighet. Da har man også mulighet for å bruke litt farge. Har du testet dekomolton tols1?
    Nix, jeg har kun sett og kjent på det ved et par anledninger.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et par gode timer i går og i dag og fikk gjort ferdig friskluftkanalene og ventiler. Har brukt litt golv- og veggsponplater til dette, og sånn lyddempemessig er nok ikke disse kanalene helt tette. men det gjør egentlig ikke noe, Innsuget ligger lengst mulig fra huset, og vender bort mot skogen. Det lille som lekker ut av lyd vil ikke være til sjenanse for noen. Vil tippe at basslekasjen vil bli mye mer merkbar, og den kan man ikke gjøre allverdens med.

Har for syns skyld dempet kanalen noe rundt utkastventilene, samt rundt T-stykket der lufta kommer inn. Hadde liggende noe gammelt høyttalerdempestoff, og selv om det nok bare er effektivt på høye frekvenser, kunne jeg jo like godt bruke det opp...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3262-jpg

Det kan bemerkes at festeklossene ligger på innsiden av kanalen. Dette ble egentlig bare gjort for å forenkle opphanget av sidestykkene, da disse ikke kunne festes fra innsiden av kanalen. Har heller ikke noe å si for gjennomstrømmingen av luft da kanalen på det smaleste har mer enn god nok kapasitet.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3263-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3264-jpg

I likhet med resten av kanalene er bunnplaten tettet med gummilister slik at det enkelt kan demonteres for inspeksjon.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3266-jpg

Hadde egentlig ikke tenkt å bruke denne type utkastventiler. Men så kom jeg over to stk som lå i restehylla hos byggvareforhandleren, og slo til på en meget fordelaktig pris.
    Disse er bare foreløpig montert. Skal selvfølgelig lakkeres matt svart. Og kommer muligens til å montere på ett mellomstykke, slik at de kommer langt nok ut igjennom moltonrammen (som kommer til å bli montert over kanalen).

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3268-jpg

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dem selger også noe som heter sound2000 på norsk sceneteknikk. Dette skal være et stoff som ser likt ut som scenemolton, men det skal slippe igjennom mye mere lyd/luft.
    Han kunne ikke svare noe mere utfyllende en at dem trengte mye mindre eq når lyden gikk igjennom det stoffet kontra molton.
    Eneste aberet var en ganske så mye heftigere pris :P

Skal også til med noe litt større diffusor enn de prehullede gipsplatene i hørnene Tak/sidevegg og styrophon hadde jo vært et perfekt materiale å jobbe med om det har samme egenskap som trevek!
    Når jeg lukker øynene så føler jeg litt av lyden kommer fra hjørnene oppe i taket så har konkludert med at det er gjennklang. Håper litt større diffusor der vil gjøre noe med akkurat det

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som diffusorer kan bli den neste store farsotten her på forumet

Sort styrofoam hadde jo vært ideelt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Dem selger også noe som heter sound2000 på norsk sceneteknikk. Dette skal være et stoff som ser likt ut som scenemolton, men det skal slippe igjennom mye mere lyd/luft.
    Han kunne ikke svare noe mere utfyllende en at dem trengte mye mindre eq når lyden gikk igjennom det stoffet kontra molton.
    Eneste aberet var en ganske så mye heftigere pris :P

Skal også til med noe litt større diffusor enn de prehullede gipsplatene i hørnene Tak/sidevegg og styrophon hadde jo vært et perfekt materiale å jobbe med om det har samme egenskap som trevek!
    Når jeg lukker øynene så føler jeg litt av lyden kommer fra hjørnene oppe i taket så har konkludert med at det er gjennklang. Håper litt større diffusor der vil gjøre noe med akkurat det
    Veldig interessant! Skal sjekke ut dette stoffet. Var det diffusorene som trengte mindre eq han mente? Hva vil i tilfelle dette bety for utformingen? Forstår at det er mye å lære her...

Side 34 av 172 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •