Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 33 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 3428
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Se der, nå fikk vi jo full oversikt. Grattis!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Attpåtil er det jo nesten slik at man må passe på å rydde bak kameraet også, bare så det er nevnt!
    Gratulerer med ny optikk, og "welcome to the club"! ;-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Grattis med ny linse. Vi hadde en slik på min forrige arbeidsplass, jeg var kjempehappy med linsa..... Mulig jeg må ha en slik på privaten
    Med mitt rimelige kamera (Canon EOS 450) er det ikke noe poeng å kjøpe så dyre linser, så derfor var denne vidvinkelen grei til mitt bruk. Kostet 3790,- på Japan Foto og det er jo ikke så galt.

Sigma Canon - Objektiv - Japan Photo Norge
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Da forventer vi masser av gode oversikts bilder av rommet framover.
    Hehe, skal prøve så godt jeg kan. Men jeg kommer ikke til å ta 10 bilder (eller 20, for de som gjør det), bare for å få ett perfekt, så det er sagt.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Attpåtil er det jo nesten slik at man må passe på å rydde bak kameraet også, bare så det er nevnt!
    Gratulerer med ny optikk, og "welcome to the club"! ;-)
    Takker! Og som du sier så er det nesten skremmende så langt ut til sidene man får med. Må nok til å rydde litt mer rundt meg nå. Som tols1 også nevner, man får full oversikt...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var siste rest av nedlekting på plass. Har nå rettet opp noen lekter slik at det passer litt bedre til det som blir undertak: Moltonkledde rammer. Tror jeg skal gå for forslaget til BEF selv om det blir litt mere arbeid enn plater.
    Med de fordelene rammene har var det egentlig ikke noe valg. Nå kan jeg også få til å bygge slik at jeg kan ta ned både rammene og stjernehimmelen hvis det blir behov for det. Det hadde ikke blitt mulig med himlingsplater.

Det eneste jeg lurer på med rammene er hvordan de skal festes. Kommer nok til å skru på plass noen vinkler som holder de oppe på utsiden langs vegg, men blir vel nødt til å feste innsiden (mot stjernehimmel) med skruer. I tillegg må jeg lage fire "brett" som skal gå inn under stjernehimmelen. Disse blir holdt oppe av rammen til stjernehimmelen med stålvinkler og skal inneholde lysslynga.

Til slutt kan jeg nevne at jeg begynte på ramme til kassen til friskluft/ventilasjon på innsugssiden. Dette blir over midten av lerret mot bakvegg. rammen skal kles med gips og spon, og lydisoleres innvendig med høyttalerdempestoff som skal stiftes fast. Det blir to luft-inn ventiler i undertaket foran lerretet.

Rammen til undertaket foran lerret har samme kurve som frontplattingen. Her skal gardinskinner til fløyelsgardiner (sceneteppe) opp slik at både lerret og frontvegg helt kan skjules av sceneteppe. Opphenget blir skjult da skinnene blir lagt opp i egen innboksing.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3232-jpg

Ramme til ventilasjonskanal påbegynt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3233-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg laget en skisse på hvordan rammene skal deles opp. Det blir fem rammer, en på hver side og i front, og to bak på hver side av projektoren.

I tillegg skal det lages fem små rammer på innsiden av stjernehimmelrammen (farget med rødt). Disse skal festes i rammen til stjernehimmelen med stålvinkler og bygger inn 180mm. Disse skal også inneholde lysslynga.

Har tenkt litt på opphengsmåter for rammene. Siderammene kan for eksempel henges ytterst i hengsler. De vil bli enkle å skjule. Ytterst må jeg lage en annen låsemekanisme, eller bare skru dem fast og skjule dette med de ytre rammene.

Ellers er det tegnet inn spotter og søylene. Søylene må også kunne flyttes, så her blir det også enkle festemetoder.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rammer-til-nedlektet-tak-1-png

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man ser jo planene hos RuneW at det å finne på smarte og usynlige måter å feste platene på, er ganske vanskelig.

Platene bakerst er relativt lett å feste på en usynlig måte.
    Hengsler o.l mot veggen bak. Og så vinkler framme mot vegg og mot projektor kasse.
    Siden du vil ha ganske så fri tilgang til de ifra siden.

Videre så er jeg mer usikker på effektiv festemetode som gjerne blit litt usynlig og samtidig holder godt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Man ser jo planene hos RuneW at det å finne på smarte og usynlige måter å feste platene på, er ganske vanskelig.

Platene bakerst er relativt lett å feste på en usynlig måte.
    Hengsler o.l mot veggen bak. Og så vinkler framme mot vegg og mot projektor kasse.
    Siden du vil ha ganske så fri tilgang til de ifra siden.

Videre så er jeg mer usikker på effektiv festemetode som gjerne blit litt usynlig og samtidig holder godt.
    Har forkastet alternativ nr 2 vedrørende oppheng for rammene. Uansett hvordan jeg henger opp siderammene kommer de i konflikt med veggrammene når de skal hengsles ned. Som BlackkoZ nevner, så skal ikke usynlig oppheng være enkelt å få til...

Var altså en tur innom Clasern i dag i forbindelse med ventilasjonsopplegget mitt. Fikk kjøpt inn fire stk innsug og utkastventiler til ventilasjonskassene jeg holder på å bygge.

Som vanlig er rotet jeg rundt i butikken etter annet snacks og fant disse:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3238-jpg

Dette er altså supersterke neodymmagneter med diameter 40mm og tro det eller ei: 40kg belastningskapasitet!! Trodde ikke noe så smått var i stand til å være så kraftig! Og selv om de faktisk kostet en del, så kastet jeg meg på magnet-innkjøps-utprøvingsbølgen her på forumet (bølgen er kanskje ikke annet enn krusninger, men jeg er med! ).

Hvis disse kan brukes til siderammene og evt bakrammene er et stort problem løst. Tror ikke rammene vil veie noe mer enn 15-20kg, så det kan være verdt å prøve. Starter med 2 stk 40kg og to av de mindre 32mm med 20kg hold, så får vi se om en prøveramme faller ned...

Her er forresten et bilde av den kombinerte inn/utluftventilen jeg egentlig var på jakt etter. Skal ha to foran lerretet og to bak, en på hver side av projektoren:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3236-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hunsbedt, dette var jo som en god bok å lese Takk for underholdning på en lørdagskveld hvor formen ikke var på plass til noe annet enn surfing på avforum. Tok jo bare rundt 5 timer å få med seg alt sammen?

Tror jeg har hørt om deg før også... Du bygde Noas ark?

Kan ikke annet enn å plukke opp haka før jeg bøyer meg i støvet

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Hunsbedt, dette var jo som en god bok å lese Takk for underholdning på en lørdagskveld hvor formen ikke var på plass til noe annet enn surfing på avforum. Tok jo bare rundt 5 timer å få med seg alt sammen?

Tror jeg har hørt om deg før også... Du bygde Noas ark?

Kan ikke annet enn å plukke opp haka før jeg bøyer meg i støvet

Hehe, takker for fine ord, Øivind! Vet om mange bøker jeg kunne ha anbefalt deg istedenfor byggetråden min, den kan da umulig være så spennende?

Noas ark? Kan ha vært min far, han har bygd mye...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ville ikke gått for en løsning med tak-ess, men ville laget rammer trekt med molton for å beholde høyden i rommet for lyden sin del. Så ville jeg fylt rommet mellom takket og molton rammene med diffusorer. Dette vil gi rommet en meget behagelig akustikk og du får bra med høyde i rommet for lyden.
    Hvis jeg skal gå for løsningen BEF her presenterer (med diffusorer i mellom lektene som er festet i gipstaket), hvor god virkningsgrad vil det bli på dem under moltonen?

Jeg tenker da på å lage lignende løsning som BEF har, med klosser i ulik lengde (har ca 20cm å gå på i dybden). Men vil ikke moltonrammene ødelegge virkningen av diffusorene, siden disse vil dekke over? Eller har ikke moltonrammene så mye å si for effekten?

En annen ting: kan jeg lage diffusorene av isoporklosser? Har ikke planlagt den vekten som klossene vil utgjøre, og må prøve å få dem så lette som mulig. Påvirker materialvalget her resultatet? Har litt erfaring med smeltetråd fra tidligere modellbygging, og isoporen blir enkel å skjære til ønsket størrelse.

Og så en ting til. Plasseringen av klossene kan jo virke lett kaotisk, men er etter det jeg forstår festet etter "en plan". Hvilken plan må jeg gå etter? Regner med at rommet kanskje må beregnes for akustikken for å finne ut av hvordan diffusorene best kan utnyttes...

Håper at dere kan hjelpe meg med å finne ut av dette. Skal til med moltonrammene etter at ventilasjonen er ordnet, og bør ha en plan innen da.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Og så en ting til. Plasseringen av klossene kan jo virke lett kaotisk, men er etter det jeg forstår festet etter "en plan". Hvilken plan må jeg gå etter? Regner med at rommet kanskje må beregnes for akustikken for å finne ut av hvordan diffusorene best kan utnyttes...
    Her er link til en (av mange) kalkulatorer for å beregne og plassere klosser til en "Skyline Diffusor": mh-audio.nl - AcousticCalculator

Jeg fant en gang en annen variant av skyline diffusor som brukte skråskjærte klosser og reduserte lengdene på tappene, men har ikke sett den varianten etterpå så jeg kan vel anta at den ikke var tilsvarende effektiv.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvis du legger inn to magneter med 40kg lasteevne og to med 20kg, hvordan i all verden skal du få NED rammen igjen?

Forresten, på claserns internettsider sier dem 50kg og 30kg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for linken, Kokken. Skal se nærmere på den i morgen, så ut som det var mye interessant lesestoff der ja!

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Må vel ta i litt ekstra da :-P

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Kanskje et dumt spørsmål, men hvis du legger inn to magneter med 40kg lasteevne og to med 20kg, hvordan i all verden skal du få NED rammen igjen?

Forresten, på claserns internettsider sier dem 50kg og 30kg.
    Nei, si det...blir vel med banning og brekking...
    Skal snart til med en prøveramme, og den skal både opp og ned. Så svaret på det vet jeg ikke før jeg har prøvd. Vil nok tro at rammene vil holde seg greit oppe iallefall.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, si det...blir vel med banning og brekking...
    Skal snart til med en prøveramme, og den skal både opp og ned. Så svaret på det vet jeg ikke før jeg har prøvd. Vil nok tro at rammene vil holde seg greit oppe iallefall.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skal gå for løsningen BEF her presenterer (med diffusorer i mellom lektene som er festet i gipstaket), hvor god virkningsgrad vil det bli på dem under moltonen?

Jeg tenker da på å lage lignende løsning som BEF har, med klosser i ulik lengde (har ca 20cm å gå på i dybden). Men vil ikke moltonrammene ødelegge virkningen av diffusorene, siden disse vil dekke over? Eller har ikke moltonrammene så mye å si for effekten?

En annen ting: kan jeg lage diffusorene av isoporklosser? Har ikke planlagt den vekten som klossene vil utgjøre, og må prøve å få dem så lette som mulig. Påvirker materialvalget her resultatet? Har litt erfaring med smeltetråd fra tidligere modellbygging, og isoporen blir enkel å skjære til ønsket størrelse.

Håper at dere kan hjelpe meg med å finne ut av dette. Skal til med moltonrammene etter at ventilasjonen er ordnet, og bør ha en plan innen da.
    Flere interessante spørsmål her. Jeg er litt skeptisk i ryggmargen når det gjelder å dekke til diffusorer med scenemolton. Sånn instinktivt vil jeg tro at man reduserer funksjonen. I stedet for å spre de høye frekvensene blir de vel i stedet dempet av moltonen?

Og når det gjelder isopor har jeg tenkt tanken selv. Her er en kar som har brukt styrofoam. Hvordan er dette i forhold til tre mtp. på hvordan lyden blir reflektert mon tro?

EDIT: forresten, karen i tråden, LUPO er samme person som Nordenstam her på forumet, så det går jo an å sende ham en PM.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har puslet litt med hulltaking til friskluftkanal i et par dager. Har blitt litt sært opplegg, men jeg håper det vil fungere. Hadde noen rørrester på ca 16cm dia etter husbyggingen, og satser på at denne dimensjonen vil være ok. Innluftåpningen blir i allefall større enn vifteåpning ut, så satser på at kapasiteten blir stor nok.

I tillegg til hulltaking bygde jeg en liten "postkasse" i vannfaste materialer til å dekke hullet på utsiden av veggen, og en lukkeklaff for å hundre uønsket trekk. Har tatt en del bilder av dette, håper dere ikke blir "mettet"!

Måtte være nøye før hulltaking, har jo cc30cm på stenderne, samt måtte ikke treffe spikerlekt til ytterkledning:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3239-jpg

Brukte bare pendelsaga til hulltakingen, med masse gipsstøv og røyk som resultat:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3240-jpg

Traff veldig greit fra begge sider. Ikke flaks, men nøye beregning! 8-)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3244-jpg

Brukte vater for å få litt fall utover på røret. Greit i tilfelle kondens, selv om jeg ikke tror det blir aktuelt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3242-jpg

Fra utsiden. Har satt opp lekter til kassen som skal dekke ventilen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3245-jpg

Ferdig fuget på innsiden. Røret ligger jevnt med veggen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3250-jpg

Ferdig kasse. Bygget i vannfast MDF og kryssfiner. Så får vi se om det holder en fuktig sommer. Skal jo males også. Hadde ikke igjen mer netting, men fant noe hullblikk som kan passe og aldri ruster vekk:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3247-jpg

Kassen på plass på baksiden av kinobygget:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3249-jpg

Lagte en skyveklaff for å tette når vifta ikke er i bruk. Brukte bare en huntonittplate med pålimt molton bak og noen lister for å presse skyveklaffen inn mot veggen slik at det blir tett:

[imghttp://avforum.no/forum/attachment.php?attachmentid=76761&stc=1&d=12996222 31][/img]

Her i åpen tilstand:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3255-jpg

For at ikke skyveklaffen skal lekke falsk luft inn fra rommet, satte jeg på molton også på sponplata som ligger imot på innsiden. Så ble det også tett og greit:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3256-jpg

Ferdig fuget, og gummilister satt på der undersideplata skal opp. Den skrues på plass slik at jeg kan ta den av for inspeksjon, evt senere innfylling av dempemateriale etter behov:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3257-jpg

Montert plate:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3258-jpg

Sett fra klaffside:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3259-jpg

I morgen blir det å jobbe videre med luftkanalen fram til forkant av stjernehimmelen, der den deler seg i en T...

Side 33 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •