Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 32 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 3428
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ideen til BEF høres veldig bra ut.
    Rammene fester du enkelt med snepperter fra Dynabel, da har du mulighet til å tune rommet med absorbenter og diffusorer, hvor det måtte passe.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ville ikke gått for en løsning med tak-ess, men ville laget rammer trekt med molton for å beholde høyden i rommet for lyden sin del. Så ville jeg fylt rommet mellom takket og molton rammene med diffusorer. Dett vil gi rommet en meget behagelig akustikk og du får bra med høyde i rommet for lyden.
    Takker for innspill!
    Må ærlig innrømme at jeg har vært veldig i tvil om hva jeg skulle bruke til undertaket. Aller helst ville jeg ha brukt prehullete gipsplater med akustikkplater (eller bare 50mm rocwoolplater) bak:

Danoline akustikkplater fra Norgips (Norgips Norge AS / Forside)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-8_18-jpg

Du har jo litt erfaring med egenbygde diffusorer i taket, kan godt være at dette er mer fornuftig enn akustikkplater, men det betinger også som du sier at jeg må ha molton (bedre med høyttalerstoff?) som betrekning på rammene under for å få det så åpent som mulig.

Problemet med et stofftak er at det blir endel arbeid å felle inn spotter. Spottene må henges opp i plater, som igjen må integreres i stofframmene. Og hvis rammene skal ned må spottene stå i egne fastmonterte rammer. Dette blir mye arbeid siden jeg skal ha 14-16 spotter...

Før jeg bestemmer meg tror jeg at jeg også skal sjekke prisen på Danoline-platene. Vet ikke om noen her som har erfaring med disse (BEF?), er det noen så kom gjerne med tilbakemelding!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Ideen til BEF høres veldig bra ut.
    Rammene fester du enkelt med snepperter fra Dynabel, da har du mulighet til å tune rommet med absorbenter og diffusorer, hvor det måtte passe.
    Ja, om moltonrammer blir løsningen er nok snepperter muligens en god ide! Det vil ikke bli fare for å få rammene i hodet da, når subbene rister i bygningen?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell bare å bygge en spot-kasse-rad?
    Vil tro du enten vil ha spottene ved veggen eller mot stjernehimmelen?
    Isåfall så er det bare å bygge en rad der spottene felles inn, og bruker resten av taket til dif. og stofftak =)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Hehehe! Gjorde det samme jeg også. Ble imponert fruen i huset her også! Henger meg på å sier at du så definitivt lever opp til slagordet ditt
    Får man fruene til å bli imponert er det jo lettere å få dem på gli med andre prosjekter, som har lite, eller ikke noen WAF!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aeon2
    Gratulerer med en fantastisk flott stjernehimmel Hunsbedt!
    Takk for det, aeon2!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Du har jo litt erfaring med egenbygde diffusorer i taket, kan godt være at dette er mer fornuftig enn akustikkplater, men det betinger også som du sier at jeg må ha molton (bedre med høyttalerstoff?) som betrekning på rammene under for å få det så åpent som mulig.

Problemet med et stofftak er at det blir endel arbeid å felle inn spotter. Spottene må henges opp i plater, som igjen må integreres i stofframmene. Og hvis rammene skal ned må spottene stå i egne fastmonterte rammer. Dette blir mye arbeid siden jeg skal ha 14-16 spotter...

Før jeg bestemmer meg tror jeg at jeg også skal sjekke prisen på Danoline-platene. Vet ikke om noen her som har erfaring med disse (BEF?), er det noen så kom gjerne med tilbakemelding!
    Du stiller noen veldig fornuftige spørsmål! Det er to grunner for bruk av molton til slike tak rammer. Den ene er at den slipper ikke lys gjennom, noe som er posestivt i forhold til reflekterende lys fra lerretet, den andre er strø lyset fra spottene over taket. Den andre grunnen for at molton er bedre enn høyttaler stoff er varme bestandigheten til molton i forhold til down-light, det blir varm rundt en spot og denne varmen tåler molton utrolig bra.

Det å felle inn spotter i slike molton rammer høres nok ut som veldig mye jobb akkurat når man hører det, men tenker du over det er det veldig simpelt og raskt gjort. Løsningen er å bruke MDF bord på ca 20cm i rammen der du ønsker spottene. Du slipper å tenke på noen kasse over spotten da det er nok luft over og molton er såpass tykk at du ikke vil se lyset som er på oversiden av spotten.

Laget en kjapp illustrasjon på en slik ramme.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-01-03-jpg

Du vil å kunne lage ekstra feste punkter via spott hullene, for en best mulig mekanisk festing/låsing av rammene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hur tjocka diffusers kan du tänka dig ha i taket? Om du klär de med högtalartyg blir de ju inte synliga.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Er vell bare å bygge en spot-kasse-rad?
    Vil tro du enten vil ha spottene ved veggen eller mot stjernehimmelen?
    Isåfall så er det bare å bygge en rad der spottene felles inn, og bruker resten av taket til dif. og stofftak =)
    Ja, det var kanskje en god ide. De skal jo monteres på rekke midt på rammen, så konstruksjonen hadde jo vært enkel. Men det må ikke bli for tungt heller...
    Har brukt papirkasser før, beregnet for spotter. Mulig at jeg bare går for det, og setter opp en lang og smal gipsplate som dekker hele lengden, med pappkassene over. Gipsplaten kan jo trekkes i molton, skulle ikke bli så vanskelig å få til.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du stiller noen veldig fornuftige spørsmål! Det er to grunner for bruk av molton til slike tak rammer. Den ene er at den slipper ikke lys gjennom, noe som er posestivt i forhold til reflekterende lys fra lerretet, den andre er strø lyset fra spottene over taket. Den andre grunnen for at molton er bedre enn høyttaler stoff er varme bestandigheten til molton i forhold til down-light, det blir varm rundt en spot og denne varmen tåler molton utrolig bra.

Det å felle inn spotter i slike molton rammer høres nok ut som veldig mye jobb akkurat når man hører det, men tenker du over det er det veldig simpelt og raskt gjort. Løsningen er å bruke MDF bord på ca 20cm i rammen der du ønsker spottene. Du slipper å tenke på noen kasse over spotten da det er nok luft over og molton er såpass tykk at du ikke vil se lyset som er på oversiden av spotten.

Laget en kjapp illustrasjon på en slik ramme.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-01-03-jpg

Du vil å kunne lage ekstra feste punkter via spott hullene, for en best mulig mekanisk festing/låsing av rammene.
    Selvfølgelig, at jeg ikke tenkte på det! Og høyttalerstoff er jo ubrukelig fordi man vil se lyslekkasjen ovenfra. Brannteknisk er det jo molton også en god løsning fordi det jo nettopp er brannhemmende!
    Men hvis spottene skal festes i rammene blir det jo også litt plunder med å få rammene ned etter at lysene er koplet. Eller ikke, hvis man har et kontaktpunkt under en av endespottene i hver ramme. Kommer til å bruke 12V spotter, med ca 4stk på hver trafo. Kan jo lage rammene slik at det blir en ramme pr trafo, da blir det lett å kople i fra om rammene må ned. Litt høyttenking der, men rammene bør jo kunne nedmonteres for å kunne forandre akustikken...
    Tror også at jeg skal få trikkeren til å gå med på en løsning uten bokser, det er jo over 20 cm opp til gipstaket, og alt er jå åpent over undertaket!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Hur tjocka diffusers kan du tänka dig ha i taket? Om du klär de med högtalartyg blir de ju inte synliga.
    Vet ikke hvor tykke de vil bli, om jeg går for diffusorer. Må sjekke med BEF der, han bygde vel sine av treklosser om jeg ikke husker feil. Jeg har litt over 20cm fra gipstaket ned til undertaket, så det blir begrensingen. Og de vil ikke bli synlige gjennom et molton-undertak.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Men hvis spottene skal festes i rammene blir det jo også litt plunder med å få rammene ned etter at lysene er koplet. Eller ikke, hvis man har et kontaktpunkt under en av endespottene i hver ramme. Kommer til å bruke 12V spotter, med ca 4stk på hver trafo. Kan jo lage rammene slik at det blir en ramme pr trafo, da blir det lett å kople i fra om rammene må ned. Litt høyttenking der, men rammene bør jo kunne nedmonteres for å kunne forandre akustikken...
    Tror også at jeg skal få trikkeren til å gå med på en løsning uten bokser, det er jo over 20 cm opp til gipstaket, og alt er jå åpent over undertaket!

Du kobler alt ferdig av spoter og trafoer, så har du bare en stikk kontakt i taket som du plugger i et støpsel for hver av rammene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kobler alt ferdig av spoter og trafoer, så har du bare en stikk kontakt i taket som du plugger i et støpsel for hver av rammene.
    Jepp, det var sånn jeg tenkte å ha det hvis jeg går for dette. Og det er jo meget sannsynlig nå, etter å ha vurdert de lydmessige egenskapene en slik løsning vil gi. Har sett litt på rammeløsninger da jeg satte opp lekter i kveld, og det skal vel gå greit. En liten utfordring blir utstikkerne rundt stjernehimmelen. Kan ikke gå for langt ned med rammene, så må evt bygge ut ca 10 cm med et 12mm bord som festes i rammen (utstikkerne skal romme lysslynga).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du inte göra 2 kvinnfolk på smällen (to fluer i en smekk) och ta en 20cm tjock glavaplata och gör de till kvadratiska stavar, klyv de från hörn till hörn så det blir triangelstavar. Klä de med molton och upp i taket så får du både diffusion och trap-liknande material. FInner man bara på ett sätt att skära de på så tror jag det kunde vara effektivt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Kan du inte göra 2 kvinnfolk på smällen (to fluer i en smekk) och ta en 20cm tjock glavaplata och gör de till kvadratiska stavar, klyv de från hörn till hörn så det blir triangelstavar. Klä de med molton och upp i taket så får du både diffusion och trap-liknande material. FInner man bara på ett sätt att skära de på så tror jag det kunde vara effektivt.
    Vis bare verden hadde vært så enkel... Da vil du lage en absorbent som tar til seg alt av frekvenser fra 500Hz og opp, rommet vil da føles veldig døtt.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å bruke hele natta på å lese tråden nok en gang spør jeg heller en gang for mye; Brukte du 30x48 lekter når du lektet ned taket?60cm senteravstand? Og la du dobbelt lag gips? Jeg spør fordi jeg skal handle lekter til taket mitt i morgen (dvs. i dag...), men er usikker på om senteravstand 60cm er nok, eller om jeg må ned til CC 30cm..

EDIT: fikk forsåvidt svar på spørsmålet med en kjapp tur innom glava.no, men du er velkommen til å svare alikevel

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    I stedet for å bruke hele natta på å lese tråden nok en gang spør jeg heller en gang for mye; Brukte du 30x48 lekter når du lektet ned taket?60cm senteravstand? Og la du dobbelt lag gips? Jeg spør fordi jeg skal handle lekter til taket mitt i morgen (dvs. i dag...), men er usikker på om senteravstand 60cm er nok, eller om jeg må ned til CC 30cm..

EDIT: fikk forsåvidt svar på spørsmålet med en kjapp tur innom glava.no, men du er velkommen til å svare alikevel
    Ja, du har gjettet riktig: Brukte 30x48mm lekter. Og cc 60cm, dobbel gips med GG. Men: Jeg brukte omtrent dobbelt så mange lydbøyler der stjernehimmelen henger. Har ikke noe vektberegning på dette, men tar ingen sjanser.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder ennå på med denne litt kjedelige nedlektingen. Men så dukket det opp en pakke på posten som spritet opp en ellers vanlig dag. Har nemlig vært så gal at jeg har gått hen og bestilt en ny linse til mitt Canon EOS 450. De aller fleste bildene har til nå vært tatt med en kombilinse, Sigma DC 18-200mm 1:3,5-6,3. Har funket greit nok den, men nå ville jeg prøve en litt mer vidvinklet linse. Valget falt ned på en Sigma EX 10-20mm 4-5,6

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-201_10-20mm_f4-56_ex_dc_ft-png

Fikk med en del mere på bildene med denne, ja. Blir artig å prøve den ut utendørs også. Her et "lektebilde" fra kinoen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3227-jpg

Så nå er det bare opp til fotografen om han blir flinkere til å utnytte linsene sine til bedre bilder!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ny linse. Vi hadde en slik på min forrige arbeidsplass, jeg var kjempehappy med linsa..... Mulig jeg må ha en slik på privaten

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vidvinkel linse åpner for en ny verden Gratulerer!

Da forventer vi masser av gode oversikts bilder av rommet framover.

Side 32 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •