Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 30 av 172 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    This Home Theater has won the 2011 Knut Jørgen Røed Ødegård Award.

:lol:
    Røed Ødegård har sjekket at konstellasjonene er satt riktig på plass, og at størrelsen på samtlige stjerner er rett!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiber skal jo være så sunt også...

Dette ble bae sinnsvakt stilig, Hunsbedt. Om det er enda kulere i virkeligheten så har du virkelig grunn til å slå deg selv på skulderen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Fiber skal jo være så sunt også...

Dette ble bae sinnsvakt stilig, Hunsbedt. Om det er enda kulere i virkeligheten så har du virkelig grunn til å slå deg selv på skulderen.
    Hehe, nå har det jo vært fiber til frokost og fiber til kvelds en stund, folk blir vel lei snart!

Takker ellers for den tols1! Skal huske på å slå meg selv på skulderen når kinoen en dag står ferdig!

Blir jo artig å se hvordan lysslynga kommer til å fungere sammen med dette. Skal jo til på undertaket nå, og ser frem til det blir ferdig...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk resultat! Gratulerer med milepælen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Registrerte meg i ens erend for denne tråden. Leste gjennom hele tråden (tok bare 3-4 timer), og satt klistret til skjermen som om det skulle vært en råbra actionfilm på tv.

Dette må være den mest gjennomførte worklogen jeg har sett, og arbeidet du legger ned i kinoen, og terassen forøvrig, er ut av denne verden. Gratulerer med stjernehimmelen, den var helt fantastisk!

Gleder meg like mye til fortsettesen, har denne tråden på favoritter nå og sjekker innom daglig etter oppdateringer!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rippo
    Registrerte meg i ens erend for denne tråden. Leste gjennom hele tråden (tok bare 3-4 timer), og satt klistret til skjermen som om det skulle vært en råbra actionfilm på tv.

Dette må være den mest gjennomførte worklogen jeg har sett, og arbeidet du legger ned i kinoen, og terassen forøvrig, er ut av denne verden. Gratulerer med stjernehimmelen, den var helt fantastisk!

Gleder meg like mye til fortsettesen, har denne tråden på favoritter nå og sjekker innom daglig etter oppdateringer!
    Hei rippo, velkommen i AVforum og til tråden min! Har sagt det før, og sier det igjen: Jeg er veldig imponert over at folk er så tålmodige at de leser gjennom hele tråden på en gang. Kan ikke forstå at byggingen og beskrivelser av det jeg holder på med kan være så spennende, jeg kunne sikkert ha vært mye mer kortfattet på delprosjektene...

Uansett takker jeg så mye, skal legge inn oppdateringer så ofte jeg kan når det har blitt gjort noe i kinoen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Fantastisk resultat! Gratulerer med milepælen
    Takk, takk! Har desverre ikke fått fiberprojektoren i hus enda, så det har ikke blitt gjort noe i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært kulere å kunne endre fargen på stjernene også =)
    Har du noe slikt i planene? Eller kjører du på med kun hvitt lys?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke undervurdere Hunsbedt. Jeg forventer at hver fiber får et nøyaktig og individuellt fargefilter tilpasset den spektralklassen som den respektive stjernen tilhører ihht Hertzsprung-Russell diagram.

Og ikke minst forventer jeg at stjerner med exo-planeter 'vobbler' litt i fiberen .
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-orbit3-gif

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, hvem vet Kokken, kanskje vi finner noen Exo-planeter også der oppe i taket!

Har en plan om å hanke deg inn når jeg skal til med fiberwobblerne. Regner med du setter i gang med dette arbeidet umiddelbart.

Kanskje man også etterhvert kan kople til laserlys slik at realistiske Gamma-bursts kan bli en show-effekt.

Må muligens på sikt også få en Hot-line til Røed Ødegård så han etterhvert kan svare leserne på avanserte spørsmål vedrørende stjernehimmelen...:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    På den fiberprojektoren jeg har kjøpt kunne man velge mellom fargehjul og funklingshjul. Jeg har valgt det siste siden det så greiere ut og gir en mere "liv" til stjernene. Kan muligens legge inn en fargestripe på funklingshjulet, skal sjekke dette når jeg får den i hus!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi venter på far...eehm, trikkeren med "lysmaskinen", så gjør vi fornuftige ting, ikke sant?

Og siden jeg har grudd meg til dette, er det like godt å hoppe i det. For før jeg kan begynne på undertaket, må mellomrommet mellom tak og vegger stappes med bunnfyllingslist og fuges. Og grunnen til at vi gruer oss er at mellomrommet er for smalt(5-7mm) for bunnfyllingslista (13mm). Og hva gjør vi da? Jo, vi henter fram finsaksa til mor og klipper i vei. Og det gikk egentlig raskt, trengte jo "bare" tolv meter siden tverrveggene er romslige nok til en usplittet B.F.L.

Og hvem er så ansvarlig for oppsetting av takplater?? Husk at det alltid er man selv som blir straffet for unøyaktige mål ved oppsetting!!

Akkurat her var det 7mm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3191-jpg

Klippeklippe (er vel andre også her på forumet som har gjort dette...) :

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3187-jpg

Nå er det nok (tror jeg). Og det ble det:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3188-jpg

Greit nok resultat. Ei tube holder 1-2m. Tror muligens jeg får litt for lite akryl. Hadde vært greit med pølsene RuneW brukte, men har desverre ikke en luftpistol til dette.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3193-jpg

Velvel, med B.F.L. på plass var det bare å begynne fugingen. Er veldig glad nå for at jeg har skaffet meg en slik (beklager dårlig bilde, orket ikke å gå ut å ta et nytt):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2048-jpg

Kom akkurat halvveis før jeg måtte inn og lage middag til sykt barn (som ikke spiser noe særlig for tiden) og meg selv. Får ta resten av fugejobben i kveld...

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Se her ja... Skjer saker her:-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - du vet det finner tynnere bfl'er enn 13mm?

Ellers pleier jeg å bruke kniven når jeg splitter :-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Det er jo rent ut sagt en enkel greie!
    Et roterende fargehjul i boksen hvor fibrene samles for lyssetting, er jo nær sagt "mandatory".
    Trenges flere opplysninger omkring gult-hvitt-blått-grønt-rødt-orange, så si ifra.... ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - du vet det finner tynnere bfl'er enn 13mm?
    Ja, jeg vet det. Men da jeg engang kjøpte 13mm var det det eneste de hadde inne. Og sånn er det antakelig fortsatt der. Kunne ha bestilt selvfølgelig, men orker ikke å vente en uke til, og resultatet blir antakelig like bra etter fuging...
    Siden jeg alt hadde inne 13 mm da platene kom opp kunne jeg jo bare ha passet på at det var 10mm åpning.:roll:

Ellers ble jeg ferdig med fugingen i kveld. Det var akkurat nok tuber med akryl til hele veien rundt taket. Flaks igjen. Nå begynner moroa med undertaket!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg levert fiberprojektoren på døra av elektrikkeren min. Og da var det bare å sette i gang. Dette måtte jo testes så fort som mulig!

Projektor med kjøleelement:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3194-jpg

Den svarte boksen på høyre side innholder motor til funklingshjulet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3195-jpg

Man kan såvidt se to alu-striper på funklingshjulet inni projektoren:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3196-jpg

Kjøleelement montert. Dette skal sørge for å holde temperaturen på fiberen nede. Kan bli litt varme her siden lampa er på hundre watt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3198-jpg

Jeg begynte med å kutte fibrene. Det ble anbefalt på AVSforum å bruke varmetråd eller en varm kniv for å få snittene så rene og fine som mulig. Fant frem min gassbrenner (som har ligget ubrukt og ny i minst ti år), endelig var det bruk for den. Så fant jeg en gammel tollekniv og skjerpet denne etter alle kunstens regler:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3202-jpg

Først en prøve på at fiberen ville passe igjennom kjøleelementet. Det gikk såvidt. Hadde ikke vært plass til 10 fiber mer! Flaks igjen!8) (Hadde det blitt problemer kunne jeg ha borret opp hullet litt til. Siden det er av aluminium hadde det sikkert gått greit.)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3201-jpg

Så varmet jeg kniven og kuttet etter kjøleelementet. Gikk gjennom som smør, og snittet ble blankt og fint:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3204-jpg

Så monterte jeg en liten hylle til fiberprojektoren. Satte den oppå noen antiskli gummimatter så den står stødig:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3206-jpg

Så var det bare å slå på vidunderet. Og det ble LYS!! Helt rått så mye lys det ble fra bare 100W! Man kan fint lese i bare stjernelyset! Og funklingen skapte litt bevegelse og liv! Nei, dette ble rått. Gutta boys, løp og kjøp! Dere vil aldri angre på å bygge noe slikt!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3207-jpg

Er glad for at det skal monteres dimmer. Da kan effekten kjøres ned litt slik at det ikke blir for voldsomt. Men har man litt lys på spottene er det fint å kunne ha denne styrken også. Det skal også monteres dimmer på funklingshjulet slik at farten på dette kan reguleres. Er også glad for at projektoren ble montert i teknisk rom, da det blir noe støy fra vifta som er innebygd. Nå kan jeg høre litt svak summing, men regner med dette forsvinner når fiberrøret blir tettet.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble utrolig bra Hunsbedt!! Nesten så man føler man blir sugd inn i det siste bildet der så kan tro dette skaper en utrolig følelse av uendelig takhøyde! Mye jobb, men gir rommet noe helt spesielt!!!

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WooW her snakker mann...ser jo helt rått ut...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med vel gjennomført og stilig stjernehimmel! Utrolig pent å se på:-)

Side 30 av 172 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •