Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 3 av 172 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 3428
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,032
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg tror RuneW har tilgang på et dyrt og avansert tegneprogram gjennom jobben sin.
    Jeg for min del er meget imponert over hva du har fått til med Sketchup, og skulle ønske jeg hadde tålmodighet nok til å sette meg såpass inn i det at jeg kunne få opp slike tegninger med fornuftig tidsbruk.
    Til 2D-illustrasjonene bruker jeg CorelDraw:

Dette behøver ikke være så veldig dyrt. Jeg har en lisens på jobben, men uendelig ærlig som jeg er (), så har jeg kjøpt en lisens til hjemmebruk også. Du får lisenser på eBay for under tusenlappen i alle fall.

Det finnes sikkert lignende gratisprogrammer, men CorelDraw er i alle fall en helt superb software på de aller fleste områder.

Roffe: Det dyre programmet du nevner er sikkert det vi lager på jobben (som jeg har laget noen 3D-tegninger med).

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, det ble plutselig action her i gården, skal prøve å svare men med tvillinger rett under året og to bleieskift på rappen er det ikke så lett å henge med i svingene...

Og så var det middag. Kommer tilbake om en liten stund...:-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tols1:
    Takk for tipset, har lastet ned Inkscape, skal se på det i kveld.

Roffe:
    Takker for ditt uhemmede skryt når det gjelder de enkle Sketchup-tegningene mine. Etter å ha brukt millimeterark i a-3 og reduksjonslinjaler i flere år, var det en ny opplevelse å bruke SketchUp.
    Da jeg etter mange timer med prøving og masse feiling endelig fikk til litt med dette programmet, brukte jeg sikkert en uke til å tegne HELE reisverket i kinotilbygget mitt, samt diverse utkast til terasser på utsiden og innvendig konstruksjoner. Siden alt dette allerede forelå på en god del a-3 ark i skala 1:20 og 1:50, var det kanskje litt unødvendig. Burde kanskje ha brukt den tiden på snekring...:???:

RuneW:
    Har en kamerat som også skryter av CorelDraw. Det du har fått til med dette er ihvertfall bra og veldig forklarende, spesielt brukt som illustrasjoner over bilder! Prisen var jo ikke helt avskrekkende heller, på eBay.

Grumle:
    Siden jeg skal bruke to stk hjulboggier til opphenget på døra (en i hver ende) er det vel ikke nok med bare en dump i enden? Da vil døra henge skjevt. Må vel ha ha to, og da blir det vel vanskelig å få døra helt tilbake i åpningen i veggen, da ytterste boggi også må kjøre ned i denne...oi dette må vist tegnes! Eller var du med på den?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Grumle:
    Siden jeg skal bruke to stk hjulboggier til opphenget på døra (en i hver ende) er det vel ikke nok med bare en dump i enden? Da vil døra henge skjevt. Må vel ha ha to, og da blir det vel vanskelig å få døra helt tilbake i åpningen i veggen, da ytterste boggi også må kjøre ned i denne...oi dette må vist tegnes! Eller var du med på den?
    Om du skrå'r opphenget sånn at døra glir igjen av seg selv, så kan du jo lage en dump i skinna kun i bakkant, sånn at den retter opp døra iforhold til den skrå skinnen. om du skjønte hva jeg mente ? Om man gjør det riktig så kan den dumpen brukes sånn at den andre hjulboggien bruker den samme dumpen for å holde døren åpen.

En kompis av meg bruker en elektrisk magnet på døra si, men er kanskje forsent å gjøre noe slikt nå ? Han bruker den øverste på siden jeg linker til, bare ha en bryter på hver side av døra.
    Tenkte den kunne monteres der låsesylinderen pleier å sitte, må frese inn den strømførende delen i karmen.

Magnetlås

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes ikke så dumt ut med å skrå skinnen, og bare ha dumpen i ene enden. Da vil døra kunne tette likt over hele bunnen, og holdes på plass i åpen posisjon. Det er heller ikke for seint å montere evt magnetlås, siden jeg ikke har startet på døra eller karmen ennå. Skal sjekke ut den låsen, så ut som det kunne være noe!
    Jeg håper ellers at opphenget og skinnene har kommet i dag så jeg kan starte dørbyggingen Litt spent på opphengsskinnen og om den kan modifiseres...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kommer seriøst til å følge denne byggetråden din til du er ferdig,utrolig utfyldende å informasjonsrik med masse flotte bilder,gleder meg til du er ferdig.du har innspirert meg til å bygge selv hehe men du får ha lykke til med resten å håper alt går På skinner hehe Godt nytt år.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andytoy
    Hei kommer seriøst til å følge denne byggetråden din til du er ferdig,utrolig utfyldende å informasjonsrik med masse flotte bilder,gleder meg til du er ferdig.du har innspirert meg til å bygge selv hehe men du får ha lykke til med resten å håper alt går På skinner hehe Godt nytt år.

Takker så mye! Morsomt at byggetråden kan være inspirerende:-D Lykke til med ditt eget prosjekt, og godt nytt år!

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=grumle]Om du skrå'r opphenget sånn at døra glir igjen av seg selv, så kan du jo lage en dump i skinna kun i bakkant, sånn at den retter opp døra iforhold til den skrå skinnen. om du skjønte hva jeg mente ? Om man gjør det riktig så kan den dumpen brukes sånn at den andre hjulboggien bruker den samme dumpen for å holde døren åpen.

Denne ideen er ikke så dum, men da må jo døra vere en god del breiere enn
    døråpningen. Da den såkalte dumpen må vere inne i kasetten for at den skal kunne brukes på motsatt hjul i åpen stilling. Ergo kasettinnmaten må vere en
    del dypere enn selve døråpningen.
    Blir spennende og se hvordan du får det til

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det har vært både Jul og bursdag og kaker nesten hver dag, har jeg klart å snike meg litt ut i kinoen noen timer sånn litt innimellom. Prosjektet jeg har holdt på med har vel litt sammenheng med min jobb som kinomaskinist. På maskinrommene på kinoer har man ett eller flere små vinduer som projektoren viser bildene gjennom. Det er også små vinduer som maskinistene kan se ut igjennom for å se om bildet er skarpt og for å se at store og små sitter pent på stolene sine (ikke så lett med dagens oppdragelse).:-D

Vel, for å komme til saken: Jeg ville ha et slikt vindu. Det begynte å løsne litt da jeg av min svoger fikk et par små vinduer (laminert funksjonsglass). Disse er 17x38cm, med to lag laminert 3mm glass på hver side. Altså 12mm glass med pakning i midten.

Jeg ville ha vinduet ut ved siden av komponentskapet, slik at innstillinger av for eksempel tilkoplinger gjort bak komponentene i det tekniske rommet lett kan sees på lerretet. Ved hjelp av en liten tv-skjerm (og vinduet) kan for eks filmforestillinger lett planlegges og gjøres klart, uten å gjøre det via projektor og lerret.

Her er noen bilder av mitt nye kikkhull:

Delte en støtte i veggen for å gjøre plass til rammen:
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1774-jpg

Vindusramme bygd inn i kassen. Kassen er vinklet 7 grader oppover og nedover for å bedre sikten inn i kinoen. Den er også delt på midten slik at en del av kassen er festet i ytre lettvegg og en i indre lettvegg. Mellomrommet skal fuges med overmalbar silikon.
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1776-jpg

Dette er delen som er inn mot teknisk rom. Her skal det laminerte glasset felles inn og fuges fast.
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1778-jpg
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1779-jpg

Her er den ytre delen ut mot kinoen festet.
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1781-jpg

Karm satt inn for å felle inn et større glass, helst 8 eller 10mm tykt.
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1784-jpg

Ferdig isolert indre vegg, ytre vegg isoleres senere. Ramme og kasse klar for maling og glass!
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1786-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig kom opphenget til skyvedøra i dag. Så nå blir det dørbygging de neste dagene:-D Regner med å komme godt igang med rammen i morgen og skal prøve å ta bilder underveis.

Her er et par bilder av delene. Har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal lage en liten dump midt på opphengsskinna, men godset er såpass tykt at det skulle gå greit å sveise i det. Kan også muligens skjære ut et stykke og bare henge det opp med lasker og skruer. Vi får se.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1802-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1806-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt nyttår!

De første byggedagene i år har altså gått med til dørkonstruksjon. Det vil si, kanskje mer studering på hvordan å få dette til, enn bygging. Det går altså utrolig tregt å bygge noe så avansert med så lite kunnskap som undertegnede innehar .

Men allikevel går det jo litt framover, og det er jo (veien som er målet ) positivt. Jeg har droppet ideen om dumpen i opphengsskinna. Det blir for vanskelig å justere inn døra med det opphenget jeg har. Jeg skal istedenfor dumpen sette på lister (med pakninger imellom) i dørbanen som gjør at eventuell lekkasje av lyd har en "kronglete" vei for å slippe ut.

I dag fikk jeg montert ferdig vogna i toppen, sleden i bunnen og de to stenderne på hver side av døra. Dette var bare en prøvemontering for å sjekke at alt ruller greit og at døra ikke tar borti veggene på hver side. Flere lister skal monteres i dørtopp og bunn, som også må males før pakninger monteres. Så må det prøvekjøres og justeres igjen, før isolasjon og platesider monteres. Jeg må kanskje også lage to små luker i døra slik at den kan justeres i høyden senere. Alt må gjøres grundig, for døra kan ALDRI mer tas ut. Den blir låst helt til sin skinnegang når platesidene kommer på...

Her er noen bilder fra byggingen:

Døra blir holdt oppe av to stk 2x8" bjelker
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1815-jpg

Skinne og oppheng satt opp. Stenderverk til lettvegger på begge sider av døra satt opp. Legg merke til 3mm mellomrom mellom de tre veggseksjonene. Her skal det fuges. Disse tre veggene er totalt avskilt fra hverandre, bortsett fra den ytre og tynneste lettveggen, som er festet til bunn og toppsvill i veggen i midten. Total veggtykkelse i døråpning blir 39,5 cm, og døra blir 14,4cm tykk!
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1852-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1853-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1854-jpg

Her er først et bilde av undersiden av sleden i bunnen av døra og så sleden lagt på plass i skinna.
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1861-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1860-jpg

Her er "døra" montert for prøvekjøring:-D
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1862-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1863-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1865-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1868-jpg

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy Flate!! Dette ser helprofft ut! Gleder meg til fortsettelsen

Bare litt nysjerrig på hvorfor du gikk for en skyvedørs løsning ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble "tvunget" til å gå for en skyvedørsløsning fordi det lille gulvet utenfor kinoen har tre dører, en til teknisk rom, en til toalett og altså skyvedøra inn til kinoen. Med tre dører, der to av dem slår ut mot ganga, hadde det blitt veldig trangt der. Skulle jeg ha hatt en vanlig dør måtte den ha slått inn i kinoen, og det går ikke pga platået rett innenfor døra (det blir en trapp med to trinn rett innenfor døra, se sketchuptegning av kino).

Med skyvedøra blir det mye "lettere" å komme ut på ganga utenfor, og har man hastverk (for eks ved aktiv pilsing) vil det bli enkelt å komme på do

Alt hadde jo vært litt enklere med en vanlig dør. Men hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det komplisert og tidkrevende? :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har tatt veldig lang tid å få til denne skyvedøra. Måtte montere og demontere den maaange ganger før alt gikk som det skulle. Men nå er nesten alt på plass. Har grunnet døra og karmen to ganger fordi det vil bli vankelig å komme til med kost og rulle når døra er montert. Gipsplatene vil bli montert når jeg setter i gang med gipsing på veggene.

Jeg fikk tak i en veldig grei pakning som jeg brukte rundt hele døra. Har desverre ikke typebetegnelsen, men det er en tubepakning med en 3mm bred kant i bunnen. Tilfeldigvis passet det å bruke sirkelsaga til å sage ned et 2mm bredt og 5mm dyp renne som kanten til pakninga sitter fast i. Pakningen er veldig myk og kan klemmes nesten helt sammen, og fungerer helt utmerket som tetning mellom dør og karm.

Det er montert to pakninger på hver side av døra rundt hele veien. For å være helt sikker på at alt er pottetett kommer jeg til å montere ekstra pakning lang yttersida på døra slik det er vist på Sketchuptegningene.

Fikk også montert solide håndtak i børstet stål. Det er viktig at disse sitter skikkelig fast, så derfor valgte jeg å montere dem før døra blir lukket.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1874-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1873-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1880-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1877-jpg

Her ser man løsningen på tetting av døra i bakkant. Jeg gjorde slik Tols1 foreslo, og det virker perfekt. Dørlåsene er såpass kraftige at de klarer å klemme pakningene fast.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1882-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1884-jpg

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er fantastisk flott utført, blir spennende og følge med videre her ja:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette ser virkelig bra ut,gleder meg til å se videre på prosjekte ditt for det er virkelig flott å spennende. å masse flotte å detaljerte bilder som vi alle liker.

God helg8)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for fine ord, Carradona og Andytoy, setter veldig pris på tilbakemeldingene! God helg til dere også! :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende byggverk denne skyvedøra. Artig at tettelisteideen min slo an

Newcomer Syltynn sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Tols1:
    Takk for tipset, har lastet ned Inkscape, skal se på det i kveld.

Roffe:
    Takker for ditt uhemmede skryt når det gjelder de enkle Sketchup-tegningene mine. Etter å ha brukt millimeterark i a-3 og reduksjonslinjaler i flere år, var det en ny opplevelse å bruke SketchUp.
    Da jeg etter mange timer med prøving og masse feiling endelig fikk til litt med dette programmet, brukte jeg sikkert en uke til å tegne HELE reisverket i kinotilbygget mitt, samt diverse utkast til terasser på utsiden og innvendig konstruksjoner. Siden alt dette allerede forelå på en god del a-3 ark i skala 1:20 og 1:50, var det kanskje litt unødvendig. Burde kanskje ha brukt den tiden på snekring...:???:

RuneW:
    Har en kamerat som også skryter av CorelDraw. Det du har fått til med dette er ihvertfall bra og veldig forklarende, spesielt brukt som illustrasjoner over bilder! Prisen var jo ikke helt avskrekkende heller, på eBay.

Grumle:
    Villle bare si at prosjektet ser totalt fantastisk ut:-) Proff utførelse, fantastiske kvaliteter og nydelig utført arbeid. Jeg er selv håndtverker (elektriker) og vil påstå at dette arbeidet er gjort av en proff.

Ville også ta med siden at det var snakk om tegneprogrammer her at Canvas er et meget bra tegneprogram som ikke er allt for vanskelig å hanskes med.

Lykke til videre.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syltynn: Takker for positive ord om arbeidet jeg har gjort så langt :-D

Tols1: Gode ideer og forslag får jeg aldri nok av!! :-D

Så var det bare litt småarbeid igjen før gipsingen i kinoen kan ta til. Må sette opp komponentskapet og gjøre ferdig det som blir på kinosiden. Som tidligere nevnt så har jeg et 19" skap til rackmontering. Siden dette ble litt lite og vanskelig å gjøre tett, har jeg valgt å gå for en egen konstruksjon.

Skapet vil bli i full høyde sett fra det tekniske rommet. Midtdelen, som er viselig fra kinoen, blir også i full høyde, men her skal jo gulvet bygges opp med 30cm og taket senkes ned 20cm(langs alle sidene ut ca 1m fra veggene). Dette kan sees på Sketchuptegingene i post 2.

Den øverste delen i skapet skal inneholde en uttrekksvifte. Har planlagt at den skal suge luft fra kino, projektor og underdelen i selve skapet, der mye elektronikk skal plasseres.

Midtdelen blir som før nevnt til komponenter.

Den nederste delen blir beregnet til en stor (70cm lang) UPS som vil forsyne projektor, komponenter og pc med strøm i tilfelle hovedstrømmen går. Batteridelen i UPSen sørger også for en jevn kvalitet på strømmen fra nettet, og det er jo en fordel.
    Siden UPSen er så lang må den bygges inn under platået der bakre stolrad skal stå.

Skapet vil ellers bli bygget i to deler, slik at ikke vibrasjoner så lett kan overføres fra kinoen til teknisk rom (hver av skapdelene henger i hver sin vegg). Har planer om å sette inn en tykk sotet glassrute i døra i kinoen, mens døra inn til teknisk rom vil bli dobbel med 5cm isolasjon.

Her er noen bilder:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1885-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1888-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1889-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1890-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1891-jpg

Side 3 av 172 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •