Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 28 av 172 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Flott jobbet! Nå er det bare resten igjen!
    Takker, Rune! Fikk ryddet litt i førsteposten på to-do lista, så nå er det virkelig bare resten igjen. Og det er jo ikke så forbasket mye heller, faktisk. Det er resten av taket, som jeg begynner på denne uka, og rammene rundt veggene. Og sånn ca 1000 småting til, som sikkert tar lengre og lengre tid jo mer jeg nærmer meg ferdigstillelse...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns nesten du skal lyse med lommelykten å poste et bilde Klaaarer ikke å vente på prosjektoren

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takker, Rune! Fikk ryddet litt i førsteposten på to-do lista, så nå er det virkelig bare resten igjen. Og det er jo ikke så forbasket mye heller, faktisk. Det er resten av taket, som jeg begynner på denne uka, og rammene rundt veggene. Og sånn ca 1000 småting til, som sikkert tar lengre og lengre tid jo mer jeg nærmer meg ferdigstillelse...
    Man skal ikke spøke med 10/90-regelen (de siste 10% tar 90% av tiden)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal ikke spøke med 10/90-regelen (de siste 10% tar 90% av tiden)
    Nei, man må absolutt ikke spøke med 10/90-regelen. Nesten alt av bygging har gått greit for meg til nå, bortsett fra at jeg selvfølgelig aldri får innvilget nok tid til bygging samtidig som fruen vil at jeg skal bli ferdig, og bruke tiden min til andre (og mer fornuftige) oppgaver...:roll:

Og på toppen av det hele kommer altså disse 1000 små tingene som skal gjøres ferdig...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten alt av bygging har gått greit for meg til nå, bortsett fra at jeg selvfølgelig aldri får innvilget nok tid til bygging samtidig som fruen vil at jeg skal bli ferdig, og bruke tiden min til andre (og mer fornuftige) oppgaver...:roll:
    Det er som jeg skulle ha sagt det selv. Vi er ganske like tror jeg - bortsett fra at du ikke har møtte veggen enda og fortsatt er full av motivasjon.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Syns nesten du skal lyse med lommelykten å poste et bilde Klaaarer ikke å vente på prosjektoren
    Med mine noget manglende fotografiske egenskaper til å ta bilde av bittesmå lysende punkter på svart molton i mørkt rom hadde du nok ikke sett annet enn...svart molton ute av fokus!

Dessuten må fiberbuntene kuttes og tres i rør over til teknisk rom, så det lar seg ikke ordne så fort som jeg skulle ønske. Vi har dessuten to syke små her i huset. Skal se om det blir en åpning for ditt ønske i morgen kveld...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som jeg skulle ha sagt det selv. Vi er ganske like tror jeg - bortsett fra at du ikke har møtte veggen enda og fortsatt er full av motivasjon.
    Vel, jeg har da gått trinnene opp til kinoen noen dager og lurt på hva i all verden jeg holder på med. Spesielt når det er rotete og alt ser like forbanna likt ut dag etter dag selv om det føles som om jeg har jobbet på spreng...

Oppmuntringen blir å si til seg selv at for hver lille ting man gjør en man litt nærmere målet. Litt etter litt...

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har da gått trinnene opp til kinoen noen dager og lurt på hva i all verden jeg holder på med. Spesielt når det er rotete og alt ser like forbanna likt ut dag etter dag selv om det føles som om jeg har jobbet på spreng...

Oppmuntringen blir å si til seg selv at for hver lille ting man gjør en man litt nærmere målet. Litt etter litt...

Har sitte og lest din og andres tråder opp å ned og funnet utrolig mye inspirasjon
    så nå må dere ikke skremme oss som er i start gropa med og si dere møter veggen ;-) men det er vel sånn at etter en tid når de andre i huset også må ha litt(mye) oppmerksomhet så er det ikke lett og komme i mål.

Men jeg må i vertfall ta av meg capsen og bøye meg i støvet når det kommer til den jobben du har gjort ... for maken til et flott stykke arbeid, blir utrolig gøy og følge denne tråden til målet ditt er ferdig:-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - tviler jeg ikke på, men du vel bare holdt på et par år?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - tviler jeg ikke på, men du vel bare holdt på et par år?
    Har nok holdt på litt mer enn to år. Men så hadde jeg jo en liten pause i fjord fra kinobyggingen, da jeg satte opp terassen.
    For moro skyld, her er det aller første bildet fra starten av byggingen. Tatt med mobil (før jeg kjøpte speilrefleks). Starta opp litt forsiktig med forskaling til murene oktober 2008 (to måneder etter at vi flytta inn i huset!), og dette er tatt 16. oktober. Så med litt opphold sommeren i fjord har jeg da holdt på to år og nesten fem måneder. Rett skal være rett!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bilde-045-jpg

Husker jeg ikke feil begynte du senhøstes 2007, så det blir jo nesten ett år lengre. Så får vi se hvem som holder ut lengst... Må jo si at du har vært utrolig tålmodig i ditt prosjekt!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var endelig dagen kommet for testing av stjernehimmelen. Jeg fikk vite fra elektrikeren at fiberprojektoren kommer på onsdag, men hvem er i stand til å vente så lenge?

Fant ut etter å ha konferert litt med elektrikeren hvor det var fornuftig å sette projektoren, jeg visste nemlig ikke helt hvordan den ser ut, og hulltakingen i veggen er avhengig av dette fordi jeg ikke har allverdens med fiber å gå på. Da det var avklart måtte det sjekkes på tegninger og bilder slik at ingen ledninger eller stendere var i veien inni veggen. Hadde på forhånd funnet et veldig greit 30mm rør, og etter borring var det bare å skyve det på plass.

Så ble de to buntene samlet og grovkuttet. Skal kuttes med varm kniv når projektoren ankommer, den har en spesiell strammegreie for fibrene som skal monteres, og finkuttingen kan ikke skje før jeg har fått den.

Som testlys ble det benyttet en 500w lampe. Projektorlampen vil nok lyse like sterkt fordi fibrene da vil bli bedre samlet og ligge nærmere lyskilden.

Fy søren så tøft det ble!! 8) Jeg er utrolig godt fornøyd med resultatet. Desverre viser ingen bilder jeg kan ta resultatet slik det egentlig ser ut. Og det blir bare ennå tøffere med dimming og funkling...:-D

Projektoren. Den er levert fra EL-Produkter AS. Lyskilden er en 100W halogenpære. Fiberutgangen er på 15mm, men denne skiftes ut med en på 20mm hos leverandøren. Den er forberedt for dimming og har funklingshjul.
    (El-Produkter*:: Lysprosjektører og tilbehør)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-lysprojektor-med-funklingshjul-jpg

Samling og bunting av fiber:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3172-jpg

Rør fuget tett. Skal også fuges inn i røret når alt er ferdig. Går gjennom to vegger, ca 30cm langt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3175-jpg

Slik ser det ut på andre siden. Skal bygge en hylle for projektoren. Poenget med å ha den i teknisk rom er hovedsaklig støy fra kjølevifta og lettere tilgjengelighet ved evt lampebytte.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3176-jpg

Testlampe, for anledningen en 500W arbeidslampe satt 15 cm fra fibrene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3185-jpg

Og her et dårlig bilde av resultatet. Litt lys kom inn fra skyvedøra, slik at man ser konturene av rammen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3181-jpg

Her med lukket dør. Ble overrasket over hvor mye lys som kommer fra fiberbuntene! Nå er ikke dette noe problem siden de vil bli skjult av undertaket. Som før sagt: bildene viser egentlig ikke i det hele tatt hvor bra det ble...
    Må oppleves! Man ser store og små stjerner og ettpar kulehoper og noen galakser... Skal pynte litt på noen med akrylmaling slik at intensiteten blir dempet, men finjusteringen blir ikke tatt før resten er ferdig.

Det ble veldig effektfullt med fem forskjellige størrelser på stjernene, og buntingen av disse med flere fibre virket greit, de ser ut som ett punkt! En del fibrer må sikkert også kuttes litt tettere rammen for å unngå unødvendig lysspredning.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3182-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis! Fett!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FANTASTISK!!!!! Bra jobba!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig bra!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli helt rått!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike så kult Gratulere med knall resultat

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med vel utført stjernehimmel Men klarer ikke finne Karlsvogna

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WooW det der var helt rått... Grattis med en alltid sky fri himmel...:-D

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo drit fett! gleder meg til og se resultatet etter at hele taket er dekket!

Gratulere med en mileperle! :-D

Stian

Side 28 av 172 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •