Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 26 av 172 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I dag fikk jeg levert en spennende pakke på døra, fra england. Det var lysslyngen jeg skal ha til horisontbelysning. Dette er en lysslynge MED VANLIGE LAMPER (ikke LED), og lysslyngen skal være dimmbar.

Jeg bestilte fra TLC, og grunnen til at jeg valgte england er 240V, slipper altså å bruke transformator. Merket er Duralite (http://www.tlc-direct.co.uk/Products/DT611B.html), og kvaliteten skal være god. Her kunne jeg bestille i meter, så etter å ha målt opp rundt rammen ble det bestilt 14m, som skulle holde i massevis. Hele greia kom på 55 pund, og da var frakten inkludert. Det ser ikke ut som pakken har blitt tollbehandla, den kom på døra uten noe tollgebyr eller moms. Får muligens en regning på dette i etterkant.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3137-jpg

Tilkopling skjer ved å presse konakten inn på ledningene i enden av lysslynga, lime fast og sette på endestøpselet som går til nettet. I andre enden er det bare å sette på en plastkopp.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3139-jpg

Jeg fikk en tilbakemelding fra TLC om at kontakten ikke passet hos oss, og det stemmer jo det. Etter å ha lovet at en elektriker skal bytte den gikk det greit, og varene kunne sendes...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3138-jpg

Edit: Ikke LED-lamper i lysslynga!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du er muligens elektriker eller? 8) Uansett, du kunne også sagt at det finnes adaptere, noe som er sant, men det blir veldig klumpete.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Dette var en imponerende byggetråd. Utrolig flott arbeid du gjør.
    Moro å lese.

:-)

Tormod
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hehe, du er muligens elektriker eller? 8) Uansett, du kunne også sagt at det finnes adaptere, noe som er sant, men det blir veldig klumpete.
    Nei, er ikke elektiker. Kommer nok ikke til å bruke adapter, av samme grunn som du nevner. Tror det blir å bytte hele ledningen fra lysslyngekontakten, med ny ledning og kontakt. Selvfølgelig kontrollert av trikkeren...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hei,
    Dette var en imponerende byggetråd. Utrolig flott arbeid du gjør.
    Moro å lese.

:-)

Tormod
    Hei Tormod! Hyggelig at du liker byggetråden min, takker for fine ord!

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat sånn lysslynge har jeg vært på utkikk etter i et par mnd. Dette var billig i forhold til hva jeg har sett på tidligere. Tror jammen jeg skal sjekke ut den siden litt mer og kanskje bestille derfra

Newcomer aeon2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg har fulgt byggetråden din med stor interesse.
    Helt utrolig flott arbeid du gjør.
    Jeg holder selv på med å lage kino i kjelleren nå - og skal legge ut en byggetråd selv.

Jeg har et spørsmål angående lysslyngen - det er vel ikke LED lys i den?
    Jeg tror det er lyspærer iom at den går på 230V.

Selv har jeg lett etter en blå lysslynge med LED og det billigste jeg har funnet i Norge er fra ELFA.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aeon2
    Jeg har et spørsmål angående lysslyngen - det er vel ikke LED lys i den?
    Jeg tror det er lyspærer iom at den går på 230V.

Selv har jeg lett etter en blå lysslynge med LED og det billigste jeg har funnet i Norge er fra ELFA.
    Du har antakelig helt rett. Jeg har hele tiden antatt at det var LED, men ser nå at det antakelig er vanlige lamper. ops:

16W per meter er jo også mer enn LED ville ha brukt, så jeg burde jo ha sett dette...velvel. Den er jo ihvertfall lett å dimme da. Og det er et stort poeng for meg. Det må kunne dimmes trinnløst og jevnt helt ned, og det tror jeg skal gå greit med denne. Så får vi se om holdbarheten er noe særlig da. Kommer nok aldri til å kjøre på med full effekt her, så da holder de vel lengre.

Flott at du rettet på meg her. Litt viktig når man skal velge dimmer og har elektrikere på besøk...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Akkurat sånn lysslynge har jeg vært på utkikk etter i et par mnd. Dette var billig i forhold til hva jeg har sett på tidligere. Tror jammen jeg skal sjekke ut den siden litt mer og kanskje bestille derfra
    OBSOBS! sjekk innlegg over! har muligens villedet folk her. Lysslyngen jeg har bestilt er nok ikke LED...Bare sånn at du ikke bestiller feil!

Newcomer aeon2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig Hunsbedt.
    Var ikke meningen å ødelegge nattesøvnen....
    Funker nok fett den lysslynga - jeg må innrømme jeg kvakk til
    da jeg så prisen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en liten oppdatering på fibertrekkingen. Ble denne helgen nesten ferdig med to tredjedeler av trekkingen (8 av 12 felt). Mine seks spoler gikk tomme rett før jeg var halvveis (den ene før den andre, til slutt var det bare to igjen. Irriterende!), og jeg har nå spolt på dem litt mere enn forrige gang. Fant ut at det kanskje var lurt å ta tiden mens jeg spolte over denne ganga, slik at mengden på hver spole skulle bli likere. Så nå har jeg nokså "nøyaktig" 3 minutter oppspolt på hver spole, med "nøyaktig" samme hastighet på drillen på alt...
    (Hadde jo liggende en gammel sykkelkomputer som jeg kunne ha brukt for å få samme antall meter, men tok det på gefylen 8-)

Har en ørliten følelse for at det kanskje blir for lite fiber. Jeg har ennå igjen litt på den store originalspolen, så det holder kanskje også greit. I tillegg skal jeg til på de korteste strekkene nå (ca 3m), så det må jo bare være nok igjen...:roll:

Beklager dårlige bilder. Rakk ikke å bruke stativet siden jeg skulle på jobb og hadde dårlig tid...

Høyre side, litt over to felt igjen å tre:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3140-jpg

Venstre side. Her er det bare to felt igjen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3142-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3143-jpg

Begynner å bli to solide slanger med fiber nå. Håpet er at jeg kan få alt inn i en ring med diameter på 3cm. Går ikke dette må jeg kjøpe to stk lampeprojektorer til fibrene. Det ser ut som om det skal kunne gå...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3144-jpg

Litt kapp har det blitt. Tols1 har jo vært en smule bekymret for mitt noe bekymringsløse overforbruk. Men når jeg drar opp til 60 fibrer av gangen er det nødt til å bli litt kapp siden hullene er godt spredt på hvert felt. Jeg gambler på at det blir nok selv med noen hundre meter kapp, så får tiden vise om jeg må vente noen uker på mere fiber...:roll:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt

Litt kapp har det blitt. Tols1 har jo vært en smule bekymret for mitt noe bekymringsløse overforbruk. Men når jeg drar opp til 60 fibrer av gangen er det nødt til å bli litt kapp siden hullene er godt spredt på hvert felt. Jeg gambler på at det blir nok selv med noen hundre meter kapp, så får tiden vise om jeg må vente noen uker på mere fiber...:roll:
    Hehe, jeg ligger ikke akkurat våken om natta, men erfaringsmessig går det med mer av det meste når man holder på med saker og ting, f.eks. trekking av kabler.

Håper virkelig du klarer å få tatt skikkelige bilder av resultatet, dette må bare bli utrolig kult.

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GLEEEEDER meg til du er ferdig med trekkingen og de henger i taket og lyser! Det må jo bare bli ubeskrivelig tøft :twisted:

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    OBSOBS! sjekk innlegg over! har muligens villedet folk her. Lysslyngen jeg har bestilt er nok ikke LED...Bare sånn at du ikke bestiller feil!
    Da skjønner jeg prisen, men da var faktisk ikke prisen så billig likevel. Kjøpte en lignende lysslynge på Clas Ohlson til litt over hundrelappen (6 meter). Men det var "gult" lys (vanlig). Blått lys er generelt vanskelig å få tak, så man kan kanskje ikke være så kresen på pris...

Stjernehimmelen din ser utrolig bra ut så langt. Veldig spent på sluttresultatet ditt

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe, jeg ligger ikke akkurat våken om natta, men erfaringsmessig går det med mer av det meste når man holder på med saker og ting, f.eks. trekking av kabler.

Håper virkelig du klarer å få tatt skikkelige bilder av resultatet, dette må bare bli utrolig kult.
    Vel, jeg kan si så mye at jeg kommer nok til å ligge våken en stund i natt. Og det fordi jeg nå har bare to felt igjen, og lite fiber igjen på spolene. Gikk tom igjen nokså samtidig på to av seks spoler (forstår ikke det, jeg brukte jo stoppeklokka da jeg spolte på...?), mens de fire som er igjen har ennå litt igjen, pluss litt på hovedspolen. Er det nok igjen til 160++ punkt?
    Og akkurat det får jeg svaret på imorgen...:roll:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    GLEEEEDER meg til du er ferdig med trekkingen og de henger i taket og lyser! Det må jo bare bli ubeskrivelig tøft :twisted:
    Jeg gleder meg jeg også...til å bli ferdig med trekkingen. Og i kveld fikk jeg besøk av elektrikeren min. Han bestiller fiberprojektoren i morgen slik at jeg forhåpentligvis kan teste alt til helgen! :grin:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg prisen, men da var faktisk ikke prisen så billig likevel. Kjøpte en lignende lysslynge på Clas Ohlson til litt over hundrelappen (6 meter). Men det var "gult" lys (vanlig). Blått lys er generelt vanskelig å få tak, så man kan kanskje ikke være så kresen på pris...
    Elektrkeren min kikket på lysslynga i dag. Han tror resultatet vil bli bra med denne fordi den kan dimmes helt. Må muligens benytte overgang på stikkontakta fordi det sitter en 5 amp sikring i denne. Får se hva vi gjør.

Jeg tror blåfargen i lysslynga kommer fra plasten rundt, siden den er blå, og ikke lampene inni. Skal ikke si dette sikkert, men det kan se slik ut. Er ikke så sikker på hva en slik lysslynge koster her hjemme siden jeg ikke fant noe på 14m, som jeg skulle ha. Synes ikke det var så dyrt, og ville ha "kvalitet" foran kvantitet...:wink:

Stjernehimmelen din ser utrolig bra ut så langt. Veldig spent på sluttresultatet ditt
    Takker for det, er også svært spent på resultatet!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha hatt noen rolige dager etter fibertrekkingen ble ferdig (og ja, jeg fikk nok fiber! Det var vel igjen mellom 150 og 200m på tromlene til sammen...litt flaks må man jo ha!8) ), satte jeg igang prosjektet med å heise på plass stjernehimmelen i kveld. Fikk klippet av alle fibrene på framsida av rammen i går, den jobben var veldig raskt unnagjort, tok vel bare en halvtime på litt over 1000 stjerner.

Hadde planlagt å heise opp hver halvdel med en gipsplateheis. Og nå kan jeg være glad for at jeg bygde alt så lett som mulig. Tok ut badevekta i går og veide den ene. 41,5 kg ble resultatet. Har klart å løfte rundt rammene i kinoen selv, men å få dem opp på heisen alene er jeg ikke bygd for. Derfor måtte jeg under tvil spørre en trøtt frue i kveld om hun kunne hjelpe meg i et par minutter. Hun tvilte sterkt på om hun ville klare å løfte opp 20kg til skulderhøyde, men det hele gikk greit uten noe dramatikk.

Så nå ligger den første rammen klar på heisen. Kommer til å feste den i taket i morgen hvis alt går greit. Har på forhånd festet lekter i taket som rammen skal skrues fast til. Taket har dobbel gips, og det er festet med dobbelt sett lydbøyler der den ekstra tyngden til stjernehimmelen blir hengt opp.

Ferdig ramme, klar til oppheising:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3146-jpg

Her ligger rammen oppå en "støtteramme" som er festet i heisen. Støtterammen er bygget av to stk 38 x 98mm som er opphengt i tverrstagene på heisen. To bord som er kapp fra rammen ble skrudd fast i hver sin ende slik at rammen ligger stabilt.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3147-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3148-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3151-jpg

For å dempe hele rammen, og spesielt huntonittplatene, skal jeg kutte til en del skumgummiklosser og legge 50mm Glavaplater på toppen av disse. Det blir en plate i hver av de tolv feltene. Tror dette vil dempe eventuelle bevegelser i platene, og kanskje også ha andre positive fordeler.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3150-jpg

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir så bra!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, pirium!

Når rammene kommer på plass i taket skal jeg til med nedboksingen rundt stjernehimmelen. Og så kommer utforing for veggrammene. I den forbindelse har jeg hentet inn priser på Rockwool akustikkplater. Kommer antakelig til å bestille rundt 20 kvadratmeter. På sideveggene blir det 50mm. Har også fått pris på 100mm. Jeg lurer nemlig på om det vil være en god ide å bruke tykkere plater på veggene bak lerretet? Platene vil bli festet i rammer som bygger ut ca 30mm fra vegg. Og planen var først å bruke 50mm bak lerretet, men 100mm vil kanskje dempe bedre?

Uansett blir det 50mm bak noen av rammene på sideveggene og bakvegg...

Side 26 av 172 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •