Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 25 av 172 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fiberen til stjernehimmelen ankom i går, og i dag har jeg fått gjort litt. For å slippe å holde på med uttrekking fra en spole har jeg vært hos elektrikkeren i dag og fått 6 spoler til PN ledning. Disse har en passelig størrelse til fiberen, og belastningen på den blir liten ved omspoling.

Var litt spent på om jeg fikk det til, men alt gikk på skinner. Lagte en rund skive av MDF og satte inn en bolt i midten til drillen og to skruer til spolene. Så var det bare å spole i vei. Jeg spolte vel opp omtrent halvparten av den originale spolen (ca 3km), og fordelte det jevnt på de seks mindre.

Fikk også begynt på "banen" til uttrekkingen. Hos en lokal badekarprodusent fikk jeg bøyd et rør som sitter i enden av banen. Skal trekke ut fiberen fra de seks spolene bort til det bøyde U-røret i enden og tilbake igjen. Da har jeg tolv fibre av samme lengde. Skal få lagd et U-rør til som skal sitte i andre enden, og da kan jeg muligens trekke flere runder.

Stjernehimmelen er oppdelt i tolv felt (avgrenset av ribber og lekter). Jeg skal telle opp hvor mange fibre som skal gå til hvert felt (i snitt ca 130- noen stjerner skal ha flere fibre), og lage til en bunt til hver av disse feltene. Da blir arbeidet mye mer oversiktlig, og fibrene blir lettere å ha kontroll over.

Når jeg kan trekke ut seks fibre av gangen og forhåpentligvis gjøre flere runder, vil hvert av disse feltene ha tråder som er like lange, og arbeidet vil bli mye mer effektivt. Skal bli spennende å prøve dette i morgen. Alt avgjøres av hvor mange runder jeg kan trekke fibrene...

Her er noen bilder fra dagens lille gjøremål. Første bilde er av spolen med fiber. Den er montert på et platrør og klar for avspoling:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3109-jpg

Delene til overgang mellom spole og drill:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3105-jpg

Nærbilde av spole med MDF plate:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3107-jpg

Min gamle drill påmontert:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3108-jpg

Her et bilde fra overspolingen. Det gikk veldig greit, mått passe på at det ikke gikk for fort, og bremset avspolingen med den ene hånden...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3111-jpg

Det ferdige resultatet. Håper dette blir nok til den ene halvdelen til stjernehimmelen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3114-jpg

Avsluttet med å feste enden på "banen", U-røret. Takker badekarprodusenten VICO og gutta på gølvet der for rask produksjon av bøyde enderør! Skal få tak i ett til i andre enden, og så blir det trekking!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3113-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg gjennom hele bunten med sider. Du er skikkelig gær'n på en positiv måte! Skal virkelig følge med videre, utrolig bra dokumentert og spennende byggeprosess.

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy fader, alt er så utrolig gjennomført når du gjør noe!
    Selv feste braketen din til rullene ser jo proffe ut!
    De fleste av oss deriblandt meg selv, hadde bare brukt noe kapp fra en planke og kappa den sånn tåli, mens du bruker ei skikkelig spon plate som du tilpasser på mm! jeg er mektig imponert!

Lykke til med trekking av fiber i helgen!

Stian

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare bøye seg i støvet ennå en gang. Dette prosjektet er utrolig morsomt å følge. Stå på videre

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @tols1: Takker og bukker! Hyggelig og inspirerende å få slike kommentarer!

@dwdbard: Hehe, det er selv de uviktige detaljene som teller, og braketter er viktige! Takker!

@Tommas: Imponerende at noen orker å lese alt, det blir jo noen poster etterhvert. Takker for fine ord!

Så over til formiddagens gjøremål. Fikk justert og bygd ferdig trekkebanen. Og da måtte den prøves. Var veldig spent på hvor mange runder jeg kunne klare, og det vet jeg nå. Nå starter jeg med de lengste strekkene, og etterhvert når fibrene blir kortere blir det sikkert mulig å trekke enda flere runder.

4 runder, altså 6 x 4, som blir 24 fibrer som ganges med 2 da banen er dobbelt så lang som første strekk. Totalt 48 fiber. Det blir nesten halvveis nok til den første av 12 felt. Er veldig førnøyd med dette, og det sparer meg for utrolig mye arbeid! :-D

Her er bilder fra trekkingen. Monterte alle 6 spoler i en liten holder:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3115-jpg

Sett fra andre siden:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3117-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3118-jpg

Lagte til 8 holdere som fører fibrene slik at ingenting skal tuste seg til. Den venstre tar imot fibrene fra spolene. Nederst ligger allerede trekt fiber:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3119-jpg

Stripset fiber, klippes i midten. Her er 24 fiber, og jeg fikk altså 2 slike:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3120-jpg

Bruker velkrotape (borrelås) for å samle fiberen på rammene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3121-jpg

Her henger fibrene klare til montering:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3122-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3123-jpg

Så ble det ikke tid til mer før middag hos svigers. Blir mer trekking i kveld!:-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiv innpå, vi er virkelig spent på fortsettelsen.

Utrolig at du tar deg så god tid på det her, jeg hadde nok klistret opp noen smartpanel og droppet listene etter så lang ventetid

Fantastisk jobb så langt, og er spent på hvordan stjernehimmelen blir.
    En ting er å ha det i hodet, en annen ting er å få det frem. (har jeg lært på de 3 årene jeg har bodd her).

Flytter jeg snart i enebolig (les hobby), så ser frem til å begynne med blanke ark på mitt eget kinorom.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det et par sene kveldstimer også. Blir ikke ofte jeg kommer til å oppdatere to ganger daglig, men hadde litt lyst å vise videre fremgang. Dro først ut 24 + 30 fiber til (i tillegg til de 2 x 24 jeg dro i formiddag), og dette ble nok til det første av tolv felt. Gikk veldig greit denne gangen også. Blir det tregt er det bare å spraye litt TerJan Silikon Super Glider i rørene, og da går det greit.

Her er alle fire buntene på plass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3130-jpg

Fikk på nåde lånt ei fin passende nål av fruen til å stkke hull i moltonen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3129-jpg

Så var det bare å tre i vei. En fiber på de minste, to på de litt større, fire og så kommer vel seks på de aller største. Da må jeg nok samle dem litt med ett eller annet så de ikke spriker for mye.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3131-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3132-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3133-jpg

Etter å ha forhørt meg litt ble det til at fibrene ble limt med vanlig silikon fra Europris. Må bruke lim som ikke smelter plasten i fibrene, og dette skulle gå greit:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3136-jpg

Slik ser det ut nå på moltonsida. Fibrene skal kuttes når silikonlimet er tørt. Finnes en spesialsaks til dette, som gir et "clean cut". Tror det er like bra å bruke en neglesaks da denne også kutter jevnt og likt på begge sider.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3134-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, nå har kosejobben startet Tror dette kan bli meget bra!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lie
    Hiv innpå, vi er virkelig spent på fortsettelsen.

Utrolig at du tar deg så god tid på det her, jeg hadde nok klistret opp noen smartpanel og droppet listene etter så lang ventetid

Fantastisk jobb så langt, og er spent på hvordan stjernehimmelen blir.
    En ting er å ha det i hodet, en annen ting er å få det frem. (har jeg lært på de 3 årene jeg har bodd her).

Flytter jeg snart i enebolig (les hobby), så ser frem til å begynne med blanke ark på mitt eget kinorom.
    Hehe, høres jo ut som jeg skriver rene spenningsromanen slik du beskriver det..8-)

Men spennende er det jo ikke akkurat. Er nettopp nesten ferdig med fibertreing i ett av i alt tolv felt, så tålmodigeten blir atter en gang grundig satt på prøve...

Lykke til med planlegging av kinorom i ny enebolig. Husk at planleggingsfasen er den viktigste, her kan du unngå mange feil. Lag en tegning, og drøft den her på forumet før du starter opp! :wink:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Se her ja, nå har kosejobben startet Tror dette kan bli meget bra!
    Ja, hvis du tror dette er en kosejobb så er det bare å ta turen nedover, så skal du få tredd til øya går i krøss!

Ellers takk for oppmuntringen!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig. Jeg har faktisk lurt litt på hvordan man trekker sånne stjernehimler, bøyer og fester etc, men her har vi jo svaret

Men du er sikker på at det blir nok fiber? Jeg tviler ikke på det altså, men jeg synes liksom det blir mye kapp?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Artig. Jeg har faktisk lurt litt på hvordan man trekker sånne stjernehimler, bøyer og fester etc, men her har vi jo svaret

Men du er sikker på at det blir nok fiber? Jeg tviler ikke på det altså, men jeg synes liksom det blir mye kapp?
    Der sier du noe, gitt. Har faktisk ikke regnet så mye på det. Har jo tatt en omtrentlig oversikt, men etter at det ballet på seg (utgangspunktet var 600 stjerner, ble til slutt nesten 1000...) bestilte jeg likegodt en hel spole med 0,5mm fiber, da det ble billigere enn å kjøpe oppdelte spoler (med kapptillegg) i forskjellige tykkelser.

Denne spolen inneholder altså 6000m, og et kjapt regnestykke viser at hvis jeg bruker 120 fiber på hvert (av tolv) felt, med snittlengde 4m, kommer jeg ut med 5760m. Jeg tror det skal holde greit, men må kanskje ikke ha så mye kapp som du antyder. Bare for å være på den sikre siden...

Newcomer Cinemarillion sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende kino og artig prosjekt. Så får du sjekke med google sky map om det blir riktig... Kult at det er den faktiske stjernehimmelen! Stå på!

C

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Imponerende kino og artig prosjekt. Så får du sjekke med google sky map om det blir riktig... Kult at det er den faktiske stjernehimmelen! Stå på!

C
    Tror nok grunnen til at det her vil ta tid, er fordi han sitter ute på kvelden stjernekikkert og sitter med tusj og A4 ark og deler opp i seksjoner.
    Lettere forsinket grunnet overskyet igår

Stå på, beundrer fremgangen din!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lie
    Tror nok grunnen til at det her vil ta tid, er fordi han sitter ute på kvelden stjernekikkert og sitter med tusj og A4 ark og deler opp i seksjoner.
    Lettere forsinket grunnet overskyet igår
    :lol: Ja, det er et stort problem med disse uværskveldene! Satser allikevel på at det blir bedre til kvelden slik at jeg får gjort litt!!

Håper å kunne trekke en seksjon til i kveld, når ungene er i seng...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cinemarillion
    Kult at det er den faktiske stjernehimmelen! Stå på!
    C
    Ja, det er faktisk en tro kopi av stjernehimmelen! Lastet ned Celestia (Celestia: Home) og satte i gang å printe ut de tusen klareste stjernene fra dette kartet.

Her er den nedskalert:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-stjernehimmel-fra-celestia3-flipped-cropped-rettvendt-jpg

Antar at noen vil kjenne igjen Karlsvogna (Store bjørn), nordstjerna (Polaris) i Lille bjørn og en del av Vannslangen (Hydra)...
    På grunn av det lille utsnittet blir stjernetegnene litt større inn i virkeligheten. Tror ikke noen vil bry seg om det, bare de klarer å kjenne igjen noen stjerner og stjernetegn...

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende hvor nøyaktig og flink du er. Har fulgt denne tråden lenge og må si at alt du gjør er 100 % gjennomført. Du er en stor inspirasjon!

Har også lurt på hvordan man bygger en stjernehimmel i praksis. Her har du en veldig god og fin forklaring på fremgangsmåten. Gleder meg til å se bilder av ferdig stjernehimmel i bruke

Stå på!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,119
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en svært møysomelig jobb å lage stjernehimmel, men det ser jo ut til å kunne bli virkelig bra. Stå på!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Imponerende hvor nøyaktig og flink du er. Har fulgt denne tråden lenge og må si at alt du gjør er 100 % gjennomført. Du er en stor inspirasjon!

Har også lurt på hvordan man bygger en stjernehimmel i praksis. Her har du en veldig god og fin forklaring på fremgangsmåten. Gleder meg til å se bilder av ferdig stjernehimmel i bruke

Stå på!
    Takker for fine ord mrcradock! Synes det er hyggelig at jeg kan inspirere.

Det er ikke så mye info å finne på norske nettsider om dette emnet, derfor forsøker jeg å vise min metode fram til målet. Viktig med mye bilder da, og jeg håper framgangsmåten min blir godt forklart så andre kan plukke noen tips hvis de skal gjøre noe slikt selv!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er en svært møysomelig jobb å lage stjernehimmel, men det ser jo ut til å kunne bli virkelig bra. Stå på!
    At det er mye jobb kan jeg skrive under på! Men det var utrolig arbeidsbesparende å kunne trekke opp til ca 50 fibrer samtidig. Synes akkurat det er den tyngste jobben. selve treeingen gjennom moltonen gikk raskt, men når man skal tre igjennom to, eller opp til seks fiber gjennom samme lille hullet (for de større stjernene) var det en pirkejobb. Heldigvis er ca 80% av stjernene med enkeltfiber, og da går det raskt.

Var en smule skeptisk på om 0,5mm fiber ville lede godt på de lengste trekkene på oppimot seks meter. Jeg testet derfor dette med en liten led-lommelykt, og resultatet var oppløftende. Kilden blir en halogenlampe på 150 watt, så spørsmålet blir nok heller hvor mye jeg må dempe lyset. Skal bruke både funklingshjul og dimmer, og tror det vil funke greit.

Side 25 av 172 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •