Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 24 av 172 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, dette er imponerende arbeid, utrolig artig prosjekt
    Litt spesielt er det jo, men morsomt å prøve litt nytt iblant. Tror fiberbelysning er noe som kommer til å bli populært her hjemme på berget også, slik det har vært i for eks junaiten i mange år nå! Mange (vel, noen) begynner å bruke det i taket på badstuer og på bad her til lands. Og så sitter man der og ser i taket...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk hentelapp på kontaktlimet jeg har bestilt i dag. Kommer muligens til å prøve å sprøyte limet på slik BEF gjorde. Hvordan rense sprøyta etterpå? Lynol eller aceton? kan man bare kjøre gjennom sprøyta, eller må hele saken plukkes i biter? Hadde vært greit med tips fra dere på dette. Sikkert 15 år siden jeg tok i lakksprøyta...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponert!! Lagde stjernehimmel selv på soverommet, da med 180 fiber/hull. Synes det var jobb nok jeg, hehe

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ek87
    Imponert!! Lagde stjernehimmel selv på soverommet, da med 180 fiber/hull. Synes det var jobb nok jeg, hehe
    Sammenlignet med alt det andre jeg har gjort siden starten (på forskalingen til dette bygget som ble påbegynt senhøstes 2008 ), er legging av 6km fiberoptikk til ca 1000 stjerner som en "liten kosejobb" å regne. Eller for eks sammenlignet med innskruing av nesten 11000 skruer på terassen i sommer...eller noen dager med syke unger som ikke vil ha mat...osv...

Har en ukonvensjonell plan på oppmåling, kutting og legging av fibrene, og håper dette skal gi bra innsparing på tidsbruken. Har ikke gjort dette før, så det skal bli spennende å se om planen min virker!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått limt moltonen ennå. Litt for mye kveldsjobb kombinert med allergipiller har ført til at det har gått rolig de siste dagene. Men jeg har brukt tiden til å tenke ut hvordan moltonen skal limes. Det er nemlig ikke lett å behandle nesten 6 kvdratmeter stoff med lim på.

Hadde ikke forestilt meg at scenemoltonen var såpass preget av brettingen da jeg åpnet kassen. Derfor ble strykejernet og et stort strykebrett (som allikevel var for lite) hentet frem for å bøte på skadene. Etter å ha kuttet til stykkene (180 x 390cm) ble de ubønnhørlig lagt under det varme jernet og forsøkt jevnet. Og det var ikke lett, skulle det vise seg. Den verste bretten ville ikke gi seg, men ble allikevel litt mindre synlig. Prøvde forskjellige innstillinger på strykejernet, og fant at litt over middels temperatur virket sånn noenlunde.

Stoffet ble etter strykingen rullet opp på noen plastrør jeg fikk av en lokal teppelegger. Så ble de lagt til modning til i dag.

Rullet ut stoffet på en av rammene, og heldigvis så det rimelig greit ut. Hadde på forhånd pusset ned kanter og høydeforskjeller mellom platene. Kan ikke se noen skjøter eller feil under stoffet og håper det holder seg slik til stoffet er ferdig limt.

Her et bilde fra strykingen. Det blir det første og siste strykebilde jeg legger ut:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3085-jpg

Her et bilde etter utrullingen. Stoffet ligger veldig fint på rammen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3086-jpg

Slik ser en av brettene jeg ikke fikk vekk ut. Heldigvis blir ikke rammene direkte belyst, så det er ikke sikkert at det blir synlig.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3087-jpg

Så ble den ene langsiden av stoffet stiftet fast i rammen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3090-jpg

For å se hvordan det kan bli reiste jeg rammen på høykant. Først et bilde som er overeksponert og uten blits. Ser ikke bra ut, og man ser litt bretting av stoffet og såvidt spor etter platene under. Dette er tatt med 1000W lys inn på skrått og er derfor veldig avslørende:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3091-jpg

Så et nytt bilde slik det "egentlig ser ut":

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3092-jpg

Så ble rammen lagt ned igjen, og med et annet tepperør ble moltonen stramt rullet opp igjen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3094-jpg

Ferdig opprullet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3095-jpg

Kommer til å sprøyte kontaktlimet på rammen og på det opprullede stoffet ca 20cm om gangen. Skal ikke ta mer fordi det da kan bli vanskelig å få alt jevnt og fint uten skrukker i stoffet. Etterhvert ruller jeg bare inn stoffet og limer det på litt etter litt. Håper dette vil gå. Er alene om jobben og tar ikke sjansen på å lime alt på en gang. Skal satse på å få limt det over helgen, da blir det mere tid...

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir helt suverent. Det er vel neppe noen trøst, men jeg har også mange slike moltonbretter i min kino. Jeg prøvde ikke å stryke dem ut annet enn med hendene heller. I praksis er likevel ikke synlig, siden det reflekteres så lite lys fra stoffet. I ditt tilfelle har du jo også hundrevis av små lyskilder som lyser rett i øynene på de som ser opp, og da er det garantert ikke synlig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for moralsk støtte, her!
    Det var det jeg håpte på, at brettene ikke blir synlige når rammene blir hengt opp. Det vil jo ikke bli noe form for direkte lys, så da satser jeg på at brettene"forsvinner"...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hatt mine runder med disse elendige Molton-brettene. Skal det være så vanskelig å levere stoffet på ruller da? Hadde gjerne betalt litt ekstra for dette.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du skal vel lime fast stoffet, og vil jo stryke det utover under liming. Jeg vil tippe at mye kommer til å rette seg ut da?

Men da er vi hvert fall to her inne som har tatt bilde av stryking. En liten men eksklusiv klubb

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har også hatt mine runder med disse elendige Molton-brettene. Skal det være så vanskelig å levere stoffet på ruller da? Hadde gjerne betalt litt ekstra for dette.
    Absolutt enig her! Jeg har på følelsen at stoffet blir levert fra fabrikk på ruller, slik tepper og annet stoff blir. Og så blir det oppstykket og delt når man selger det, og bare brettet ut til kunde. Må jo legge til at det var fint brettet, og nesten helt fritt for støv. Men det hadde vært mye greiere å få det uten disse brettene. Som er nesten håpløse og få bort...:sad:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men du skal vel lime fast stoffet, og vil jo stryke det utover under liming. Jeg vil tippe at mye kommer til å rette seg ut da?

Men da er vi hvert fall to her inne som har tatt bilde av stryking. En liten men eksklusiv klubb
    Ja, jeg skal jo lime det fast. Og noen av brettene kommer til og rette seg ut. Men det er et par som ikke er mulig å få bort. Man ser dem selv om stoffet strammes godt. Og da er det jo bare å håpe på at det blir mindre viselig med indirekte belysning...

Strykeklubben blir liten (kanskje flere som våger seg frampå nå, og innrømmer stryking?) og eksklusiv, og må holdes hemmelig for de nysgjerrige fruene der ute!

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekking er et eget fag, så å få dette 100% er vanskelig og krevende. Stryking var jo en lur løsning, men muligens det vil hjelpe å henge den i jevn strekk over en natt.

Eller så er det jo noen ganger det er litt sjarmerende med litt "det skal være sånn" struktur. Skinnseter og skinnmøblement er et godt eksempel på dette, da det skal "være litt skrukkete" her og der.

Og å se det i det heletatt når det henger i taket, og man får stjernehimmel som blender øynene, er jo også en faktor her.

Jeg er ihvertfall sikker på at det blir steike fint uansett!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville stiftet dobbelt så tett som du har gjort, slik at du kan trekke godt spenn i Molton og trekke hele platen på en gang. Da vil du få det beste resultatet. Den brette kanten du ser nå vil du ikke se når du er ferdig, så lenge du trekker med litt spenn i stoffet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Trekking er et eget fag, så å få dette 100% er vanskelig og krevende. Stryking var jo en lur løsning, men muligens det vil hjelpe å henge den i jevn strekk over en natt.

Eller så er det jo noen ganger det er litt sjarmerende med litt "det skal være sånn" struktur. Skinnseter og skinnmøblement er et godt eksempel på dette, da det skal "være litt skrukkete" her og der.

Og å se det i det heletatt når det henger i taket, og man får stjernehimmel som blender øynene, er jo også en faktor her.

Jeg er ihvertfall sikker på at det blir steike fint uansett!
    Jeg har grudd meg til selve trekkingen av moltonen lenge, og det ikke uten grunn. Det er nemlig to svære flater som skal trekkes, og jeg er alene. Men som du sier så gjør det egentlig ikke noe om det ikke blir 100%. 99 holder fint for meg...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ville stiftet dobbelt så tett som du har gjort, slik at du kan trekke godt spenn i Molton og trekke hele platen på en gang. Da vil du få det beste resultatet. Den brette kanten du ser nå vil du ikke se når du er ferdig, så lenge du trekker med litt spenn i stoffet.
    Har ikke noe særlig erfaring med kontaklim på så store flater, så trekking av hele flaten ble ikke aktuelt...
    Har også dratt ut brettene så godt som mulig, men de er allikevel synlige. Tar det allikevel ikke så tungt, og satser på at det ikke blir særlig viselig med indirekte lys.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ble det endelig tid til å trekke platene med moltonen. Har grudd meg til dette da det er store flater som skal limes. Men nå begynte det å haste for spolen med fiber har passert tollkontoret på Gardermoen og er ventet om få dager.

Startet med å legge flaskene med lim i varmt vannbad slik at limet ikke skulle bli for tykt. Sprøyta hadde bare 1,5mm dyse, og det er vel i minste laget. Har fått litt hjelp av BEF, og det setter jeg stor pris på!! Han mente det ville gå greit med billigsprøyta mi, og det gjorde det forsåvidt også.

Moltonen ble rullet stramt opp på en tepperull, og så sprøytet jeg ut lim på ca fjerdeparten av flaten og moltonen i legderetningen. Trengte nok ikke å ha kjøpt engangsdrakt til dette, for limet kom veldig kontollert ut av sprøyta. Så ut som tynne tråder, og man kunne styre limet veldig fint.

Etter å ha ventet ca ett minutt rullet jeg ut moltonen over det limte området og stremmet godt. Var egentlig lett å få til når jeg tok det fra midten av rammen begge veier. Måtte løfte opp moltonen når det brettet seg, men fikk alt stramt og greit. Slik gjentok jeg det fire ganger på hver ramme.

Fikk et par-tre ganger problemer med sprøyta. Limet klumpet seg rundt dysa slik at det bare kom klumper ut. Da tok jeg av limkoppen og satte sugerøret ned i en flaske med aceton, og blåste reint. Virket veldig fint det. Og jeg er sikker på at det hjalp å ha limet litt i vannbad først. Tror limet klumpet seg for det ble for kaldt. Kjørte ca 4 kg trykk på kompressoren etter anbefalinger jeg har lest, og det funka også fint.

Slik så kontaktlimet ut påsprøytet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3102-jpg

Det ble ikke så mye tid til bildetaking, men her er min nyinnkjøpte engangsdress (som det ikke var vits i) og 3M maske med kullfilter. Sistnevnte var bra å ha. Ikke noe særlig å stå i sterke løsningsmidler i to og en halv time...8-)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3103-jpg

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ble resultatet til slutt? klarte dere og få det sånn tåli stramt eller?

Er veldig spent på og se slutt resultatet av multonene, jeg ønsker nemlig selv og kle tak og vegger med multon på mitt prosjekt, men må si jeg gruer meg veldig! :???:

Du får prøve og ta litt flere bilder når du trekker kabler da, veldig artig og se prossesen!

stå på!!

Stian

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Hvordan ble resultatet til slutt? klarte dere og få det sånn tåli stramt eller?

Er veldig spent på og se slutt resultatet av multonene, jeg ønsker nemlig selv og kle tak og vegger med multon på mitt prosjekt, men må si jeg gruer meg veldig! :???:

Du får prøve og ta litt flere bilder når du trekker kabler da, veldig artig og se prossesen!

stå på!!

Stian
    Må si meg godt fornøyd med resultatet. Spesielt en brett er synlig, med det ble som det ble. Hadde kanskje kunnet strekke det mer hvis vi hadde vært to, men som tidligere nevnt gjorde jeg dette alene.

Hvis man planlegger litt er det ikke så vanskelig å få til. Men det kan nok være en fordel å være to hvis flere hender trengs, spesielt på større flater.

Jeg hadde noen spørsmål jeg sendte til BEF på PM. Han har erfaring med dette fra før og kan sikkert svare andre som lurer på ting vedrørende blant annet trekking av molton. Har prøvd å belyse mine problemer og løsninger på dette med disse innleggene, men er allikevel veldig amatør når det kommer til stykket...

Glemte å nevne det i går, men jeg hadde kjøpt inn to flasker lim (to liter) til dette (Bilstereosenteret Netthandel), bare for å være sikker. Det gikk med litt over en flaske (ca 11dl) til 11,85 kvadratmeter.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo spenstig å gå på Moltonen alene, men all honør for godt gjennomført arbeid. For at bretten skal syns i moltonen, så er det nesten nødt til å være voldsomt, og med skrått, sterkt lys rett på for at det skal bli synelig. Hadde ikke mista så mye søvn over det der. Mest sannsynelig er du kun du som noensinne kommer til å legge merke til det!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Mest sannsynelig er du kun du som noensinne kommer til å legge merke til det!
    Ja, du har muligens rett i det...
    Men bare å vite om det er forstyrrende. Vel, irritasjonen kommer vel sakte til å gå over, som med alt annet...:roll:

Side 24 av 172 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •