Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 23 av 172 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Hei, Jeg føyer meg inn i rekken av beundere. Har fulgt med i tråden din lenge og det har vært interesant lesing men du tar det til nyere høyder nå. Har lenge ønsket meg en stjernehimmel i min kino, men det må bli i neste bolig da jeg har for liten takhøyde i nåværende hule. Har tenkt en del på hvordan det bør gjøres. Tydeligvis bortkastet tid

Har du sett på hvilken type fibersett m.m som du skal bruke her?
    Lykke til videre med presisjonsarbeidet og dokumetasjonen...... :-D
    Hei ktm525! Takker for fine ord! Når det gjelder stjernehimmelen min så er jo den ikke akkurat den enkleste måten å gjøre det på. Cino O'bello for eks (http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1334886) hengte opp takplater som ble brukt til stjernehimmel. Mange måter å gjøre det på. Du kan jo også spenne stoff på en ramme og bruke den som bakteppe for stjerner med fiberoptikk.

Jeg tror jeg kommer til å bestille fiber fra USA. Mye rimeligere enn her hjemme. Viktig for meg siden det ihvertfall vil gå med 3 kilometer...
    Har foreløpig sett meg ut disse:The Fiber Optic Store - Fiber Optic Hobby Lighting - Fiber Optic Filament Cable and Illuminators
    Skal sjekke litt mer i kveld før jeg bestiller. Har ikke bestemt meg for hvilken fiberprojektor enda. Men her er det mye å velge i, og det blir nok mest aktuelt å kjøpe dette hjemme siden det ellers kan bli problemer med trafo, garanti, osv.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet en del denne helgen, så det har ikke blitt noe særlig snekring i kinoen. Har ferie neste uke, så da vil det nok bli noen oppdateringer. Men jeg kan jo nevne at 10m scenemolton fra AV-shop ligger klar. Og 2 liter kontaktlim har blitt bestilt fra Bilstereosenteret Netthandel.

Ellers har jeg i dag bestilt fiber til stjernehimmelen. Hadde først tenkt å bestille 4 forskjellige tykkelser, totalt 3300m. Men dette kom opp i nesten 1000 USD, så derfor bestilte jeg heller 6000m 0,5mm fiber. Snakket med en som har gjort dette før, og kommer derfor heller til å doble og triple fibrer til forskjellige stjernestørrelser. Uansett vil det gå mest av en enkeltleder, siden det er flest små stjerner. Fiber ble bestilt fra The Fiber Optic Store - Fiber Optic Hobby Lighting - Fiber Optic Filament Cable and Illuminators. 6000m kom på rett over 400 USD, inkludert frakt. Totalt blir det med moms og toll rett rundt 3000 kroner.

Har ennå ikke bestemt meg for projektortype. Blir enten LED eller Halogen, må antakelig gå for to stk siden det blir mer ledere enn en kan klare...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde besøk av faderen oppe i kinoen på lørdag. Vi så på rammene til stjernehimmelen. Jeg er litt usikker på om rammen er sterk nok fordi huntonittplatene henger bare rundt kantene, og sagger ned ca en cm på midten. Han mente også at rammene burde forsterkes.
    Istedenfor å lage tre stk nye bøyde ribber som forsterkning mellom de andre, valgte jeg å legge en rett lekt på tvers av disse. Dette ble mye enklere og sikkert like sterkt. En ting jeg er glad for: at jeg ikke bygde dem tyngre. Klarer fint å løfte dem rundt, men det er som å gå rundt med bramseilet ute...

Her ser dere saggingen tydelig med en lekt lagt løst på:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3063-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3064-jpg

Etter at alle lektene var montert ble det sjekket for flere skjevheter i huntonittplatene, men det verste jeg fant var en svakke på ca 3mm, og det over en lengde på en meter. Tror ikke dette vil bli synlig med molton på.

La ut de to delene på bordet slik at dere kan danne dere et intrykk av størrelsen. For å si det sånn; den ble stor nok... Jeg kjenner folk med mindre hjemmekino enn dette! (ikke vondt ment, broderen! :twisted: )
    Han vil sikkert le av meg når jeg står der og skal borre de tusen hull (eller noe sånt)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3065-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3066-jpg

I morgen må jeg finne stjernekartet og lade laserprinteren med ark. Det skal borres noen hull, som før nevnt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det på tide med en oppdatering igjen. Ser nok ut til at jeg vil holde på med stjernehimmelen i kinoen en god stund til. Håper dere holder ut, for det er jo ikke noe særlig spennende greier. Men etter å ha søkt opp og ned alle steder rundt for å få tips og triks om dette emnet holdt jeg nesten på å kaste inn håndkleet. Siden det ikke er så mange som (jeg vet om) har brukt stjernekart (og ikke lager en fantasistjernehimmel), kan jo dette muligens være til hjelp for andre som har lyst på noe lignende...

Planene mine om å bruke Your Sky (Your Sky) som kartreferanse falt nemlig i fisk. Veldig synd, for det er det eneste programmet jeg fant (eller fikk til) som hadde mulighet til å få opp stjernehimmelen over akkurat vårt hus, med en spesiell dato.
    Problemet ble rett og slett grovheten/oppløsningen på stjernene. Skulle jeg ha blåst opp dette lille bildet på 800 pikslers bredde til 11 kvadratmeter hadde stjernene blitt som tennisballer og det som større er...

Her er utsnittet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-27-12-08-ny-2-5-5-stjerner-cropped-ver-2-bmp

Jeg brukte derfor HELE dagen i går foran pcn for å sjekke ut alternative kart og en god del sider på AVSforum. Etter å ha prøvd ut tre andre stjernekart fant jeg et som ga relativt bra oppløsning med mindre stjerner. CELESTIA (Celestia: Home) ble altså valget, selv om jeg ikke kan (går muligens med bedre tid) få frem en spesiell dato eller nøyaktig angitt utsnitt. Men selve programmet er fantastisk. Man kan zoome seg utover og stjernene raser forbi...

Her er det nye utsnittet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-stjernehimmel-fra-celestia3-flipped-cropped-jpg

Den observante vil naturligvis se at bildet er speilvendt. Dette fordi jeg skal borre fra baksiden, og må ha kartet der. Derfor er stjernene behandlet en del i Photoshop, oppskarpet, speilvendt og invertert (for å få bakgrunn hvit med sorte stjerner). Dette kan sikkert også gjøres med andre bilderedigeringsprogram.

Og slik ble det etter å ha kjørt bildet gjennom Easy Poster Printer (Easy Poster Printer - Download) med rett størrelse på utsnitt i forhold til rammen. Måtte strekke bildet ca 5%, men det ble ikke særlig synlig:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-stjernehimmel-jpg

Det ble altså noen ark av det (228, for å være presis). Godt at jeg har laserprinter, og at det går veldig lite blekk! Selve skrivejobben (HP Laser Jet 3390) gikk veldig greit, det tok ca 12-15 minutter (inkludert lading av papir...) Burde vel ha gått ned i Sarons Dal og fått printet den ut der på meterstore ark.

Her er noen flere bilder:

Den nordlig himmelen, utsnittet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3067-jpg

Lite hjelpekart som jeg lagde og bunken med 228 ark...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3068-jpg

Første rad teipet på plass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3069-jpg

To timer seinere, halve stjernehimmelen og 114 ark på plass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3071-jpg

(Beklager at jeg) glemte å snu dette bildet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3072-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3073-jpg

Det blir fire størrelser av stjerner. De helt største vil få 5-6 fibrer som settes sammen (hver fiber på 0,5mm). Den neste litt mindre vil få tre, og så to og til slutt en fiber. Totalt ble det merket opp ca 453 (tallet på arket er feil, fant noen som var glemt... ) stjerner på denne ene halvdelen. Regner med ca det samme på den andre, så det blir vel da totalt rundt 1000 stjerner i alt. Hadde egentlig tenkt rundt 600, men det blir altså for lite på rammen min:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3074-jpg

Så ble alle hullene borret. Her skulle jeg ha brukt Dremelen min, men manglet selvfølgelig borr. Hvem er det sin skyld?? :evil:
    Dette tok ca en time. Brukte 1mm, 2mm og 5 millimeter borr, og satte på maks hastighet slik at ikke utgangen skulle bli så stygg.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3079-jpg

Så brukte jeg en tapetkniv med nytt blad for å renskjære andre siden der moltonen skal limes fast. Til slutt pusset jeg over med sandpapir for å unngå "snavs" under himmelen (moltonen)! :-D

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3080-jpg

Er litt usikker på om jeg skal orke å fjerne arkene igjen, men tror vel det blir nødvendig for å få limt alle fibrene. Da vil det gå en time til i morgen med å tegne opp stjernestørrelsen igjen. URK!
    Kan kanskje tapetsere arkene på den andre rammen, men dette blir vel ødeleggende for formen på huntonitten når limet tørker og strammer arkene...
    Får se, blir vel å gjøre det samme som i dag i morgen også.

Edit: Første bilde hadde falt ut.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde sett for meg at du ville utføre dette på ett høyt nivå, men at du skulle kopiere stjernehimmelen ute i det området du bor ops:
    Dette står det respekt av og jeg gleder meg til fortsettelsen av prosjektet. knall bra jobbet

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig arbeid du har lagt inn i dette her! One of kind!
    Min tråd

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jeg brukte derfor HELE dagen i går foran pcn for å sjekke ut alternative kart og en god del sider på AVSforum.
    Hehehe - er du en slik Nordsjøgutt som har 2 uker på sjøen og 3 uker i hjemmekinoen eller? Høres fantastisk ut å kunne bruke hele dager på kinobygging!

Ellers: Imponerende stykke innsats på stjernehimmelen!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Jeg hadde sett for meg at du ville utføre dette på ett høyt nivå, men at du skulle kopiere stjernehimmelen ute i det området du bor ops:
    Dette står det respekt av og jeg gleder meg til fortsettelsen av prosjektet. knall bra jobbet
    Hadde jo et stort ønske om å få til dette helt fra starten av. Stjernehimmelen har jo egentlig ingenting med en hjemmekino å gjøre. Men etter å ha sett dette gjort før på en del hjemmekinoer, ble jeg helt hekta. Kommer derimot ikke til å lage kometer, stjerneskudd og nyttårsraketter, som på de villeste prosjektene jeg har sett...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet at du er syk? Sykt kult!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Helt utrolig arbeid du har lagt inn i dette her! One of kind!
    Takker for fine ord, men jeg er jo ikke alene om å lage noe sånt. Her er tre eksempler på noen som har fått det bra til:

My Star Ceiling Build - AVS Forum

Saga of the "Old Vic" - Page 9 - AVS Forum

Build a Fiber Optic Star Map for Out-of-This-World Ambient Lighting

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja imponerende og effektiv er du og, gleder meg til og se ferdigt resultat.
    Kino gjestene dine kommer kanskje til og se mer på stjernehimmelen enn
    film lerrete

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehehe - er du en slik Nordsjøgutt som har 2 uker på sjøen og 3 uker i hjemmekinoen eller? Høres fantastisk ut å kunne bruke hele dager på kinobygging!

Ellers: Imponerende stykke innsats på stjernehimmelen!
    Hehe, er nok ingen Nordsjøgutt jeg nei! :-D
    Det har seg slik at jeg har ferie denne uken. Og det er ikke ofte jeg har mulighet til å sitte i fred tolv timer foran en pc, bare for å ha det sagt...
    I likhet med deg har jeg nok også en veldig snill kone som lar meg holde på med denne (galskapen) fine hobbyen!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Kino gjestene dine kommer kanskje til og se mer på sternehimmelen enn
    film lerrete
    Må vel til å kjøre show med blinkende stjerner som sakte dimmes opp, mens horisonten og lyset dimmes sakte ned...Vel, det er nå planen ihvertfall. 8)

Har ikke så mye fint utstyr med 50000watt (litt misunnelig på BEF der), så litt showeffekter er jo bare gøy!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Du vet at du er syk? Sykt kult!
    Hehe, takker! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    I likhet med deg har jeg nok også en veldig snill kone som lar meg holde på med denne (galskapen) fine hobbyen!
    Jepp! Jeg kan holde på så lenge jeg vil etter alle barna er ferdig med (lekse)oppfølging, fritidsaktiviteter og i seng (dvs. fra 21 og utover) - ja, med mindre det er andre ting i huset som skal gjøres da (og det er det jo sjelden... ). Jeg tror jeg begynner å bli gammel. Orker liksom ikke så mye på natta som før

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,167
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slask. . .

"Small minds copy others, big minds let themselves inspire"

Er du virkelig så lat at du ikke engang klarte å designe din egen stjernehimmel? Måtte kopiere den ute i stedet? Makan til latskap skal man lete lenge etter :?

Hehehe, din galematias!
    Ingen skal iallefall kunne beskylde deg for å bare ha noen vilkårlige hull i taket som liksom skal forestille en stjernehimmel. Dette er jo enormt imponerende :-D

Fantastisk jobb du har gjort så langt og ikke minst, utrolig veldokumentert

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig knallbra utførelse og ikke minst dokumentasjon.

Selv hadde jeg nok tatt en enklere løsning på hele saken - en som innbefattet random hull utført på et øde sted. Da med hagla ladet med leirduepatroner og en choke for stort (stokastisk) spredningsmønster

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Utrolig knallbra utførelse og ikke minst dokumentasjon.

Selv hadde jeg nok tatt en enklere løsning på hele saken - en som innbefattet random hull utført på et øde sted. Da med hagla ladet med leirduepatroner og en choke for stort (stokastisk) spredningsmønster
    :lol: Haha, ja du får sagt det, Kokken! Sikkert ikke så dumt med hagle hvis man skal bruke XXXL type fiber!:-D

Og dokumentasjonen er viktig, kunne sikkert ha gått ennå grundigere til verks her, men har ikke nok tid...
    Fint å kunne tipse andre som kan tenke seg lignende opplegg, og ikke finner så mye om fremgangsmåten jeg har brukt her.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    "Small minds copy others, big minds let themselves inspire"

Er du virkelig så lat at du ikke engang klarte å designe din egen stjernehimmel? Måtte kopiere den ute i stedet? Makan til latskap skal man lete lenge etter :?

Hehehe, din galematias!
    Ingen skal iallefall kunne beskylde deg for å bare ha noen vilkårlige hull i taket som liksom skal forestille en stjernehimmel. Dette er jo enormt imponerende :-D

Fantastisk jobb du har gjort så langt og ikke minst, utrolig veldokumentert
    Hehe, galematiasen takker for fine ord!
    Latskap, du liksom!!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er imponerende arbeid, utrolig artig prosjekt

Side 23 av 172 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •