Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 21 av 172 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 3428
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Imponert over gjæringene... og resten av bygget selvfølgelig.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et meget flott stykke arbeide du har gjort på lerretsiden. Jeg lurer på hvilken finish du skal ha på rammen?

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første gang jeg er innom denne tråden, og nå har jeg sittet i 1 time å gått igjennom hele tråden og jeg har ikke ord.. Fytti **** for en kino! Og terrassen var fillen ikke stygg den heller! Helt syke ferdigheter.. du har vært snekker i mangen år eller?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Imponert over gjæringene... og resten av bygget selvfølgelig.
    Takker for det, soundfre@k! Har ei veldig god kapp og gjæringssag. Og da er nesten hele jobben gjort...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg lurer på hvilken finish du skal ha på rammen?
    Kommer til å male alt matt svart, med samme type maling som ble brukt i komponentskapet ( Lady Pure Color supermatt 01).
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Kommer til å male alt matt svart, med samme type maling som ble brukt i komponentskapet ( Lady Pure Color supermatt 01).
    Jeg vil anbefale deg å heller gå for Molton eller kontakte AVshop å kjøpe sort ramme stoff fra dem. Å male kanten vil du få refleksjon av vis du må ha litt "over-shoot" på bildet. Vis du bruker stoff vil du få minimalt med refleksjon.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Første gang jeg er innom denne tråden, og nå har jeg sittet i 1 time å gått igjennom hele tråden og jeg har ikke ord.. Fytti **** for en kino! Og terrassen var fillen ikke stygg den heller! Helt syke ferdigheter.. du har vært snekker i mangen år eller?
    Takker for det, Lolas! Er nok ikke snekker, men bruker lang tid på planlegging (og bygging). Har en far som jeg kan spørre om det er ting jeg lurer på. Men ellers er jeg nok av den selvlærte skolen...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg vil anbefale deg å heller gå for Molton eller kontakte AVshop å kjøpe sort ramme stoff fra dem. Å male kanten vil du få refleksjon av vis du må ha litt "over-shoot" på bildet. Vis du bruker stoff vil du få minimalt med refleksjon.
    Jeg skal lage velourmaskeringer som dekker hele lerretsrammen, og inn et lite stykke over lerretet. Har kanskje ikke forklart nok om dette, men ingenting av rammen blir altså synlig. Maskeringene skal henge på skinner slik at jeg kan variere bildestørrelsen temmelig mye.

Når det gjelder malingen er denne bare for å hindre refleksjoner fra lyset som passerer gjennom det perforerte lerretet. Er det nødvendig å ha velour eller molton på rammen bak lerretet også?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal lage velourmaskeringer som dekker hele lerretsrammen, og inn et lite stykke over lerretet. Har kanskje ikke forklart nok om dette, men ingenting av rammen blir altså synlig. Maskeringene skal henge på skinner slik at jeg kan variere bildestørrelsen temmelig mye.

Når det gjelder malingen er denne bare for å hindre refleksjoner fra lyset som passerer gjennom det perforerte lerretet. Er det nødvendig å ha velour eller molton på rammen bak lerretet også?
    Er jeg som ikke husker så langt tilbake...

Bak selve lerretet går det helt fint med maling.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha ligget nede syg og svag grunnet omgangssyke og forkjølelse hele nyttårshelgen, så det lysere ut i dag igjen, så i kveld røk jeg på ferdigstillelsen av lerretsrammen. Nå skulle den etter litt finsparkling (som også er gjort) være klar for maling.

Lurte en stund på hvordan jeg skulle få til disse hullene i avstiverstagene. Hadde ikke særlig lyst til å sage 26 hull med Europris/Biltema-hullsagsettene jeg for øyeblikket er i besittelse av. Lugger noe forferdelig, og setter du drillen godt fast følger du ufrivillig med rundt før den stopper...

Løsningen kom dalende lett og elegant; hva om jeg bruker fresestålet til nedsenking av skapdørhengsler? Prøvde først på en kappbit, og stålet gikk rett igjennom som det skulle vært balsatre. Med helt perfekte hull. :-D

Så hele fresejobben var unnagjort og alle 26 hull perfekte etter 3-4min. Nå skal det bemerkes at de siste gikk en smule tregere, og stålet er kanskje ikke like skarpt som før, kjørte kanskje litt for mye trykk på...

Nuvel, her er ihvertfall kveldens resultat:

Fresestålet påmontert (diameter ca 36mm), beklager fokus på feil sted:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3037-jpg

Sett fra høyre side:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3038-jpg

Bakside:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3040-jpg

Nærbilde av innfesting av avstiverstag, sett fra baksiden. Hvert stag er limt og festet med 2 skruer gjennom rammen i hver ende:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3039-jpg

Nå føles rammen stiv nok. Kan aldri tenke meg at det blir problemer med at det vrir seg. Det måtte isåfall være hvis det blir nødvendig å bruke jekkestropper for å stramme lerretet...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si det en gang til:

Jeg er vanvittig imponert over nøyaktigheten og løsningene du velger! Også må du ha en solid porsjon tålmodighet!

Stå på, dette tror jeg blir utrolig bra i alle ledd!

B

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fine ord (igjen), sof2000!

Og når det gjelder tålmodigheten så settes den på prøve hver gang jeg kommer på at kinoen desverre ikke blir ferdig før til neste år en eller annen gang...:roll:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har holdt på noen dager med planlegging av stjernehimmel-prosjektet. Har fått på plass målene ved hjelp av en oppdatert Sketchuptegning. Det er meningen at taket skal bokses ned med 20cm rundt hele rommet. Da blir det god plass til innfelte spotter, kabling og kantlys til stjernehimlingen. Denne vil gå et lite stykke innforbi kanten, som igjen vil gi en slags horisont.

Rammen til stjernehimmelen vil bli bygd av 20x200mm bord. Det vil bli en del hull og åpninger rundt rammen slik at fibrene til lyset kan trekkes. Rammen vil bli kledt med 3mm huntonittplater, som vil stive av kostruksjonen godt når de blir bøyd, limt og stiftet fast. Når lysfibrene er limt på plass skal det legges inn 50mm isolasjonsplater på toppen slik at hele konstruksjonen vil bli godt dempet.

Rammen vil bli skrudd fast ved hjelp av lekter som igjen festes i gipstaket. Taket er forsterket her med ekstra lydbøyler (planlagt før gipsingen av taket), slik at den ekstra tyngden fra rammen ikke blir noe problem.
    Nedboksingen skal ikke henges opp før stjernehimmelen er på plass. Og før jeg kommer så langt, skal altså rammen bygges. På grunn av størrelsen må den bygges i to deler slik at jeg kan komme til rundt for å borre hull til fibrene. Hver del skal gjøres helt ferdig, stofftrekkes og tres med fibrene før de løftes på plass. Dette blir vel det mest tidkrevende prosjektet så langt, og jeg regner med at mesteparten av de to neste månedene kommer til å gå med til dette...

Nedboksing av taket:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hjemmekino-interi-nedsenket-tak-2-png

Ramme til stjernehimmel:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-stjernehimmel-tak-5-png

Ramme på plass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hjemmekino-interi-nedsenket-tak-4-png

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med meget flott utført lerretramme prosjekt! Skal bli spennende å følge med på at stjernehimmelen blir en realitet!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fantastisk

Elsker tegningen din. Kan jeg få lov å kopiere den?

Blir sååå inspirert av dette!!

Kanskje sluttresultatet blir som under:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Gratulerer med meget flott utført lerretramme prosjekt! Skal bli spennende å følge med på at stjernehimmelen blir en realitet!
    Takker for det, grumle!
    Stjernehimmelen blir vel den mest arbeidskrevende installasjonen i kinoen så langt. Håper det lar seg gjøre slik jeg har tenkt, og er like spent som deg på om det fungerer!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Elsker tegningen din. Kan jeg få lov å kopiere den?

Blir sååå inspirert av dette!!

Kanskje sluttresultatet blir som under:-D
    Selvfølgelig kan du kopiere tegningen min Vetteman! Flott at kinoen min kan inspirere!
    Men jeg tror nok ikke at mitt resultat vil ligne bildet du refererer til. Blir nok mye mer funksjonelt med mindre "pynt". Er en del hjemmekinoer av denne typen i USA, med nokså overdådige detaljer og mye pynt. En del av dem ser nokså overlessete ut og er ikke akkurat min smak...

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig kan du kopiere tegningen min Vetteman! Flott at kinoen min kan inspirere!
    Men jeg tror nok ikke at mitt resultat vil ligne bildet du refererer til. Blir nok mye mer funksjonelt med mindre "pynt". Er en del hjemmekinoer av denne typen i USA, med nokså overdådige detaljer og mye pynt. En del av dem ser nokså overlessete ut og er ikke akkurat min smak...
    Enig i det, det kan faktisk bli for mye også. Skissen din ser jo som før nevnt veldig flott ut, så jeg tror dette blir en av de flotteste kinoene på forumet når den blir ferdig.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må igjen få skryte av handverket ditt Hunsbedt..
    Dette blir nok en referansetråd får kinobygging langt fremover i tid.
    Bare forsett og poste bilder Vi følger med....

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Må igjen få skryte av handverket ditt Hunsbedt..
    Dette blir nok en referansetråd får kinobygging langt fremover i tid.
    Bare forsett og poste bilder Vi følger med....
    Takker for fine ord igjen, carradona! Og bilder skal du få. Fikk gjort litt innimellom i dag også. Alle tverrstagene til rammen ble saget ut. Hadde grudd meg litt til dette siden det faktisk er en del arbeid med disse. Men alt gikk på skinner. Fikk nok brukt rett verktøy på rett sted, og da gikk det unna. Prøvde for eks med drill og vanlig 22mm bor på de minste hullene, men det ble helt feil. Hadde et fresejern på samme diameter, og da gikk det som i smør, uten oppflising. Å frese hull er egentlig en takknemlig oppgave. Hullene blir fine, så lenge det ikke er for mye kvist.

Opptegning av den første av åtte stk tverrstag:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3042-jpg

Ferdig utsaget og justert, brukes som mal for resten:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3044-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3045-jpg

Justering med høvel til lik radius:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3046-jpg

Ferdig!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_3048-jpg

Side 21 av 172 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •