Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 2 av 172 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trapp tar tid!

De siste dagene har blitt brukt til å lage småkapp. Det føles ihvertfall sånn. Først satte jeg opp utforingene for veggene i trappa. Det ble laget ramme for inspeksjonslukene på hver side. Høyre siderom inneholder rørene for vannbåren varme, kloakk fra toalett og vask, vannrør og fem 20mm trekkerør for kursene til kinoen (man kan aldri legge inn nok trekkerør:-D ).
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1678-jpg

En del rør må skjøtes, så derfor valgte jeg å sette inn disse lukene. Det andre rommet på venstre side av trappeoppgangen er foreløpig tomt, men jeg kommer kanskje til å legge ut vann og strøm gjennom dette rommet ut til en terasse som skal settes opp til sommeren. Så derfor luke på denne siden også.

For å lage trappetrinnene brukte jeg omtrent alt jeg hadde av små materialrester fra husbyggingen i fjor. Dette ble nemlig spart, og viste seg nyttig nå. Jeg lurte en stund på å lage trappa av bjelker med utsagde hakk i, men dette hadde blitt like mye arbeid på grunn av tilpassing til underliggende trapp.

Det nederste trinnet fikk en liten utsving på framkanten. Valgte å gjøre dette av to grunner. For det første blir det kanskje en fiffig detalj som bryter litt med alle de rette vinklene, og for det andre ville jeg prøve hvordan det lot seg gjøre siden kinoen får en del slike buer langs gulvet. Skal fukte en gipsplate som skal bøyes rundt konsruksjonen.
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1672-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1676-jpg
    Det ble også satt opp fot til et stort skap med innebygd lufting i bunnen på venstre side av trappa og et mindre skap som skal stå på andre sida. Dette gleder fruen stort, man kan jo aldri få nok skapplass. Så nå må jeg vel bygge ferdig skapene også, før jeg tar trappen opp og kan fortsette på kinobygging...jaja, like greit å gjøre fruen godt fornøyd. Det blir liksom greiere å bygge kino da

Planen videre blir slik:
    -sage ut alle inntrinn og opptrinn til trappa (ferdig i morgen)
    -isolere veggene i trappa
    -fylle tomrom under ny trapp med glavakapp
    -bygge skap til fruen (sukk!)

Og der går vel hele neste uke og litt til tenker jeg...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne uka har gått vannvittig fort. Vi måtte inn til Tigerstaden og kom ikke hjem før sent onsdag, og da sier det seg selv at det ikke ble så mye jobbing på kinobygget. Jeg har ikke fått tid til å bygge skapene som ble lovet fruen. Dette må derfor forskyves til neste uke.
    Men jeg har da fått gjort noe. Trappa er ferdig, men listene i forkant av trinnene må pusses og avrundes. Ellers har inspeksjonslukene blitt skrudd på plass, og lecaveggene er isolert.
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1693-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1692-jpg

Jeg har hatt et problem med spottene i taket nærmest veggen ved siden av trappa. Disse ble under den hektiske husbyggingen satt opp alt for nær veggen, og ville bli klint inntil skapene som kommer opp på hver side av trappa. Jeg valgte derfor å flytte de ut en del. Istedenfor å legge inn en ny takplate der den ene spotten stod, valgte jeg å sage ut et større stykke og løfte taket opp i samme vinkel som trappa. Dermed fikk jeg litt større høyde, og folk som er opp til 210 cm høye slipper nå å bøye seg når de skal opp trappa :grin:
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1682-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1688-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vegg og skyvedør i kinoen

Ble ferdig med skapmonteringen forrige uke. Jeg hadde ikke kjøpt nok skaphengsler- jeg fant fort ut at med breie dører i 17mm MDF er det lurt å bruke 3 hengsler på hver av dørene for nok stabilitet. Nå henger de på to foreløpig, får kanskje en pakke fra Clasern i posten i dag. Jeg har frest ut "ventil" i tre av skapene. Det er varme i gulvet, og forhåpentligvis kan noe av denne utnyttes til "klestørk".

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1711-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1714-jpg

Ellers har jeg begynt på veggen som skal stå foran skyvedøra inne i kinoen. Veggen (4toms stenderverk) skal ta en del av lyden foran hulrommet når skyvedøra er lukket. Den er støttet i toppsvill og bunnsvill med lydbøyler og dermed koplet fri fra andre vegger og tak. Er litt spent på hvordan denne vil fungere, og er ikke sikker på om lydbøyler på vegg har noe for seg.

Utenfor skyvedøra blir det også en lettvegg (2toms stenderverk), så jeg håper disse vil stoppe mesteparten av lyd fra kinoen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1705-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1702-jpg

Her er et snittbilde av veggene og skyvedøra sett ovenfra. Skyvedøra blir hengt opp i to hjulboggier fra Helaform-150 serien, med dertil hørende skinner og føringer. Denne serien skal tåle belastning på opp til 150 kg, det blir nødvendig fordi døra vil nok veie godt over 100 kg. Muligens overkill med tre lag gipsplater på innsiden og tre lag gipsplater pluss en 17mm MDF plate mot utsiden. 8)

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-skyved-1-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-skyved-4-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-skyved-3-jpg

Det blir ellers gummipakninger i enden på døra, og spesielle hulpakninger langs sidene. Langs gulvet skal det freses ned et spor for styreskinne og døra holdes her på plass med kulelager. Golvlister skal bygges opp på hver side med pakninger inn mot døra.
    Hadde vært greit med kommentarer på dette hvis dere ser rom for forbedringer eller forslag på endringer!

Alcatelskapet jeg hadde tenkt å montere mellom kino og teknisk rom vil ikke bli brukt. Jeg fant ut at det hadde vært greit med et skap i full høyde, og vil bygge dette selv. Foreløpig plan er å bygge dette i 17mm MDF med sotet glass i dør inn mot kino og isolert dør inn mot teknisk rom. Alcatelskpet et vanskelig å få isolert, og jeg måtte ha bygget en ekstra dør mot teknisk rom for å hindre lydlekkasje gjennom skapet.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1706-jpg

Jeg kan tenke meg å selge Alkatelskapet mot en rimelig penge skulle noen være iteresserte. Det er 90 cm høyt, 65 cm bredt og 50 cm dypt. Det følger bare med en hylle, men det skulle ikke være vaskelig å få tak i dette. Skapet kan åpnes lett fra baksiden (dør), og glassdøra i front er sotet. Se ellers bilder og mail meg gjerne for flere opplysninger!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1709-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1710-jpg

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,780
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    WOW - denne tråden var jo en mildt sagt heftig overraskelse å komme over mandags morran... Ser utrolig gjennomtenkt og spennende ut dette her. Separat teknisk rom er veldig hensiktsmessig, og bildene av kinoen var jo nærmest oppsiktsvekkende! Morsomt at noen tar det helt ut - og jeg gjentar oppfordringen fra tidligere i tråden - BILDER BILDER BILDER!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flink til å dokumentere er du..blir mer moro med bilder Forresten veldig flott løsning på de skapdørene!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye, Lygren! Alltid greit med positive kommentarer. Men når det kommer til flere bilder, så er det ikke så mye spennende å ta bilde av akkurat nå. Det er jo liksom ikke SÅ gøy å se bilder av et isolert rom uten platevegger i alle slags vinkler. Men jeg skal prøve å legge ut mer byggebilder etterhvert som tingene tar form. Foreløpig er det bakveggen og døra som står på planen. Og jeg tar gjerne i mot forslag og kommentarer på dette!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, det blir jo litt av en bunkersdør den skyvedøra. Jeg vil tippe at det er gummilistene som blir det svake punktet mtp. lydgjennomgang. Selv om du setter på flere lister vil jeg allikevel tro at 3 lag gips på begge sider er overkill. Men hva med å sette på en plate på enden av skyvedøra (inni veggen) med gummilister som presser mot en foring?

Se skissen, har tegnet inn med rødt og blått.
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-skyved-3-jpg

På den annen side blir det kanskje vrient å få montert døra, samt at du må ha noe som holder døra fast og opprettholder trykket på listene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tols1!
    Ser ut som om den plata var en god løsning. Da vil pakningene settes under trykk og tette bedre. Tror ikke det blir så vanskelig å montere siden veggplatene på hver side monteres til slutt. :-D

Er enig med deg i at det er i pakningene det svake punktet ligger. Det gjelder å få disse så tette som mulig uten at døra blir vanskelig å åpne.
    Når det gjelder tykkelsen på døra tenkte jeg at jo tyngre den er jo bedre vil den dempe. Men den vil nok aldri bli fullgod, jeg vil tro at det svakeste punktet vil bli den dypeste bassen.

Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten ta av meg hatten for dette solide og nydelige håndarbeidet, og de tekniske løsningene.
    Blir spennende å lese/se mere om lydbøyle prosjektet ditt.

Hva er det du har brukt som underlag på bunnsvillene? Neopren?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Perius! Blir endel prøving og feiling her i gården, så ting tar seg sikkert bedre ut på uskarpe bilder enn de er i virkeligheten ;-)

Som underlag under bunnsvillen har jeg brukt en remse med 4mm tykk myk asfaltpapp jeg hadde liggende. Denne vil tette godt og virker kanskje litt dempende på bevegelser i veggen. Hadde nok vært bedre med noe gummimateriale, men asfaltpappen var det beste jeg hadde for hånden.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant en grei måte å låseskyvedøra på som også vil presse den mot endepakningene. Løsningen ble 2 stk dørholdere fra HABO (art.nr 28845). Låsen blir holdt på plass av en kraftig fjær i holderdelen. Låsen er litt hard å trekke i fra hverandre, men tyngden på døra vil gjøre det lettere. Planen var å montere en oppe og en nede for å få likt drag over hele døra.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_1721-jpg

Fant et dårlig bilde av opphenget av skyvedøra. Skal benytte to stk av denne typen (HELAFORM Artikelnr: 822323 (RMB-150). Disse tåler opp til 150kg hver, så da er det bare å pøse på med gips

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-helaform-150-1-jpg

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig spennende prosjekt, og håndverket har du full kontroll på, ser jeg.

Gleder meg til å følge dette videre.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så skikkelig solid ut den døra di me like! Har du noe bilde av hvordan du har tenkt døra i nerkant da den er lukket ?
    Har du feks vurdert å ha opphenget skråstilt, sånn at døra presser på en paktning kun når døra er lukket ?

synes døra mi faktisk er best på å dempe bass kontra det lyse btw

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Imponerende

Spennende prosjekt!
    Jobber selv som selvstendig byggmester, må si jeg er imponert over
    ferdighetene dine(kanskje du er bygningsmann selv) Alt ser veldig proft
    gjennomført ut.
    Lykke til, denne tråden blir som sagt av flere spennende og følge

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Grumle!

Jeg er ikke sikker på om jeg forstod hva du mente med å skråstille opphenget. Mener du at døra skal gå i fall nedover mot endekarmen? Slik at den faller ned noen mm under lukking på begge opphengsrullene? Isåfall så har jeg tenkt i liknende baner selv, men stålskinnen som rullene henger i er helt rett. Den måtte i så fall sveises om med to "dumper" på hver av rullene sine endestasjoner, hvis du var med meg nå... Tror kanskje det vil bli for tungt å bevege døra da, men den vil jo tette godt :???:

Har tegnet ett snitt av døra i åpningen, og som du ser så vil bunnen av døra gå i en stålskinne (med kulelager i døra) som skal freses ned i bunnsvillen. Mot utsiden skal jeg bruke en eikesvill som skal gå opp på siden av døra. På innsiden av døra blir det et trinn opp til bakre platå. Det blir eikelist her også. Hadde tenkt å bruke to pakninger på sidene og to i bunnen. Blir muligens en annen løsning med pakninger, må se hva jeg kan finne som kan passe.
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-skyved-sidesnitt-og-toppsnitt-jpg

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hei Grumle!

Jeg er ikke sikker på om jeg forstod hva du mente med å skråstille opphenget. Mener du at døra skal gå i fall nedover mot endekarmen? Slik at den faller ned noen mm under lukking på begge opphengsrullene? Isåfall så har jeg tenkt i liknende baner selv, men stålskinnen som rullene henger i er helt rett. Den måtte i så fall sveises om med to "dumper" på hver av rullene sine endestasjoner, hvis du var med meg nå... Tror kanskje det vil bli for tungt å bevege døra da, men den vil jo tette godt :???:
    Da tenkte vi likt Men er nok best med en dump på enden av stålskinnen ja.
    men at nullpunktet er ett lite hakk lengre frem enn endeposisjonen sånn at døra står litt i press mot pakkningen på veggen. Trenger ikke mange mm ned, så bør jo ikke bli stort vanskligere å få den opp enn om du bruker de låsene du hadde tenkt.
    Ville jo også blitt mindre slitasje på bunnpaktningen

Men uansett hva du går for så må jo den døra dempe utrolig bra!
    Og sketchup tegningene sånn du har tenkt rommet er helt vanvittig flotte, skal bli utrolig spennende å følge med videre her!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Takk for hyggelige kommentarer, Bergli! Det er jo ikke så veldig spennende ennå, må si jeg gleder meg til å begynne i selve kinoen. Men jo mer av det andre som blir ferdig, desto mer kan jeg konsentrere meg om kinoen. Har ett lass med ideer som jeg håper å få til. Må innrømme at en del ting man ser rundt på forumet er ønskelige å kopiere.
    Rune W er en kløpper til å få presentert disse ideene som tegninger. Tror jeg må finne ut hvilket tegneprogram han bruker. Jeg har nettopp satt meg inn i Sketchup og synes det er bra, men det er ikke så lett å få til enkle todimensjonale tegninger med dette. Foreløpig satser jeg ihvertfall på bilder, det er jo enklere å få til.
    Jeg tror RuneW har tilgang på et dyrt og avansert tegneprogram gjennom jobben sin.
    Jeg for min del er meget imponert over hva du har fått til med Sketchup, og skulle ønske jeg hadde tålmodighet nok til å sette meg såpass inn i det at jeg kunne få opp slike tegninger med fornuftig tidsbruk.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal tegne vektorbaserte tegninger i 2D kan jeg anbefale Inkscape, gratis og fullt brukbart til enkle formål.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvis du skal tegne vektorbaserte tegninger i 2D kan jeg anbefale Inkscape, gratis og fullt brukbart til enkle formål.
    Takk for tipset. Det skal sjekkes ut.

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss,her går det unna. :shock:
    Ser utrolig bra ut dette her.

Side 2 av 172 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •