Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 19 av 172 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 3428
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

..

Fantastisk prosjekt du holder på med her.
    Sendte deg forresten en mail, så vet ikke om du har fått denne også!?

Anyway, det tekniske og idemessige har jeg ikke så mye å komme med, men tenkte å gi deg et tips du kanskje ikke kjenner til ved bruk av sketchup.

Om du skal lage et rør med forskjellige buer å sånt så er dette "vanskelig" å konstruere på direkten.

Litt vanskelig å forklare de forskjellige retningene på tegningen men forsøker her.
    Om du foreksempel skal lage til en luftekanal som har flere bøyer og retningsforandringer, så tegner du først bare opp en enkel strek der du vil røret skal gå og bøyene lager du med "bøye-tool'en" alt sammens lages som sagt bare som en strektegning.
    Når du derretter ønsker å lage f.eks et 160 mm rør som skal følge samme ruten som strek-skissen så tegner du en runding på 160 mm med flatsiden (slik at streken kommer "ut" av rundingen) deretter velger du "follow me"-tool'et (det med to buer på og en pil) trykk deretter inne i selve rundingen (ikke inner eller ytterstreken, men slik at hele flaten til rundingen blir markert) deretter trykker du på strek-skissen og holder musen nede mens du følger denne helt til enden, da vil du få et perfekt rør som følger strek-skissen hele veien med fine bend.

Muligens en dårlig forklaring, men siden du kjenner til Sketchup fra før så forstår du kanskje, godt mulig du kjente til dette tool'et fra før å da...

Lykke til videre med bygginga, gøy å se framgangen og gøy å se at det blir gjort så nøye og så utrolig godt dokumentert

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fine ord og tipset med å få til bøyde rør i Sketchup :-D . Har "fått det til" tidligere, men hadde glemt fremgangsmåten, og har ikke hatt tid til å finne fremgangsmåten på nettet.

Så også at du hadde sendt meg en mail i dag. Vi har hatt hendene fulle med syke barn, så alt annet har blitt satt på vent. Skal prøve til å sende deg svar i morgen kveld. Har en god del bilder fra terassebyggingen, så skal se hva jeg kan finne!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Super om du fikser det ja.

Ser at jeg har gjort en liten feil i "info'n" her, du kan ikke bruke det tool'et med to buede linjer og en pil (offset-tool), men må inn i tool-menyen og bruke "follow me" derifra

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har jeg nesten etter en ukes opphold endelig fått gjort noe fornuftig (kan vel diskuteres) i kinoen igjen.

Etter å ha tegnet alt og fått ting på plass, begynte jeg på utfresing av stykkene fra gulvplatene i dag. Hadde egentlig tenkt å lage en negativ mal som jeg kunne frese mot på undersiden av platene. Det gikk ikke fordi fresejernet med kulelager ikke var langt nok til å gå igjennom plata.

Her et bilde av fresejernene. Begge er begge for korte til å komme gjennom sponplata (22mm):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2968-jpg

Derfor måtte jeg istedenfor lage en positiv mal og kjøre fresen to ganger rundt, først halvveis gjennom platen, og så helt igjennom. Sikkert like greit dette fordi overfresen min som er av den aller billigste typen ikke hadde orket så mye mer. Og så er det jo tolv plater som skal freses ut, og da blir det noen meter.

Her et bilde av malen til overfresen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2958-jpg

Og her har jeg kjørt første runde:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2959-jpg

Første plate ferdig utskåret

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2961-jpg

Så videre til neste:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2962-jpg

Prøvepassing av ferdighullet plate Alle fire hull ferdig utskjært, første av fire plater ferdig. Tok litt over en time å gjøre dette, og det vil gå ennå raskere på de andre platene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2963-jpg

Finnes sikkert smartere måter å gjøre dette på, men etter så mye stillestående tenking måtte jeg bare begynne.
    Tenkte faktisk også å gjøre det på en ennå enklere måte: Skjære passende brede golvplatestykker og legge rett på bjelkene, og så skjære til firkantede stykker til å legge i hullene over sanden. Altså uten å bruke overfresen...

Her er et av stykkene lagt nedi. La noe under slik at den stikker opp ca som planlagt.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2964-jpg

Bunnfyllingslista er på 13mm og passet perfekt nedi det utfreste sporet. Radius på svingene på platestykkene ser også greie ut, og plata kan bevege seg nedi sporet selv om det ble tett:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2965-jpg

Bynnfyllingslist:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2966-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ajaj! Spennende konstruksjon! Her er det virkelig fokus på finurligheter ja! Flott arbeid, er klar for neste update jeg!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var målet for helgens kinobygging nådd. Nå er gulvplatene til plattingen ferdige, og tolv mindre og større platebiter er utfrest. Rakk også å sage ut kurvingen, så neste post på programmet blir fuging, liming og skruing av gulvplater. Men før dette skal alt grovpusses slik at platebitene ligger greit i hullene og kan bevege seg fritt.

Her er bilder fra prosessen så langt. Men hva skal min lett slitte blyant brukes til her da?

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2971-jpg

Selvfølgelig, snekkeren må jo ha en strek å kutte etter . Og streken skal gå ca 2,5cm utenfor gipsplatene under. Og her er man halveis med streken:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2969-jpg

Og sånn ble det. Ikke helt ulikt en ribbekonstruksjon til en vinge, eller? Minner meg stadig om balsakonstruksjonen på ett modellfly dette her:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2972-jpg

Ved branndøra ble ileggsplatene noe mindre, pga av nettopp branndøra og trinnet innenfor:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2973-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2974-jpg

En ting som blir litt viktig når jeg skal feste gulvplatene (eller, det som er igjen av dem :-D ), er hvordan jeg greiest mulig kan på platene tette ut mot fram og baksiden. Dette er på de feltene der sanden ligger. Det blir viktig siden jeg ikke vil at sanden skal presse seg ut her. Er det da nok med lim? Burde kanskje legge en tjukk pølse med silikon eller akryl på rammen slik at det blir tett under platene...

Her et Sketchupbilde av rammen, rød strek der det må bli tett (tegningen er ikke helt rett, men den viser problemområdet der det er sand):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bakre-platting-med-komponenter-1-sandtetting-png

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder tettingen så ville jeg tro at det skulle holde med bare lim, så lenge du får på så mye at det tyter ut på sidene. Du skal jo skru dette fast, så det beveger seg jo ikke etter at limet har tørket.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går litt seint for tiden, men jeg har nå fått til litt i det siste. Har blant annet limt fast sponplatene, og der gikk jeg for vanlig sponplatelim (4 tuber, som forresten nesten stinket ut huset!), med stor åpning i hullet...:-D
    Ser ut til at det ble tett ihvertfall, satset på at forslaget til Øyvind holder mål.

Så har jeg også grovpusset og malt alle kantene på sponplatene og ileggsplatene. Hadde litt matt svartmaling igjen som ble brukt opp. Er ikke sikker på hvilken farge jeg skal ha bak lerretet på gulvet, mulig jeg bare går for teppe der også.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2979-jpg

I dag fikk jeg nivellert ut sanden i kassene slik at nivået er likt på alle. Brukte bare en sparkel påskrudd på en platebit. La nivået slik at ileggsplatene er ca 0,5cm høyere enn gulvet. Da blir det lett å se hvis noe skulle sige.
    I tillegg la jeg i bunnfyllingslister på alt. Så foreløpig er jeg ferdig med byggingen av plattingen.

Det var stor forskjell på lyddempingen på de platene som ligger på sand sammenlignet med gulvet over isolasjon. Når man knakker på platene høres det nå helt kompakt ut, sammenlignet med lyden fra resten av gulvet. Og det var akkurat det jeg håpte å oppnå, å gi gode arbeidsbetingelser for høyttalerne på plattingen.:-D

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2981-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2982-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2983-jpg

Nå blir det å lage til en rammekonstruksjon for lerretet. Har tenkt ut noe. Poenget er at rammen må være stiv og sterk samtidig som den ikke tar for stor plass. Ytre rammemål nede ved gulvet blir ca 290cm. Breiere enn dette vil jeg ikke ha det. Ytre mål på bredden av lerret vil jeg anta blir 260-270cm (og da snakker jeg om bredden, ikke diagonalen).

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig respons blant kommentarene her, så jeg bidrar:

Dette ser utrolig bra ut! Skikkelig håndtverk som inspirerer meg til å gjøre masse med min egen kino. Når du lager fundamentet SÅ nøye og bra, bør det ikke være noe i veien for at høyttalerne skal vri fra seg noen ganske så fine toner ja!

Jeg ser at dette blir en vanvittig lekker kino. Gleder meg til neste updeit!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    684
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mange kreative løsninger her, virkelig imponerende! Tror absolutt det er mye å hente på å være såpass nøye med fundamentet til høyttalere og subber. Særlig når man beveger seg litt oppover i volum.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende frontplatning , hvordan tenker du og plassere HT. De skal vel
    bare være i berøring av de løse platene? Skal det være et slags fundament
    opp på de avtaksbare lukene e.l. Mulig du har forklart det før

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Dårlig respons blant kommentarene her, så jeg bidrar:

Dette ser utrolig bra ut! Skikkelig håndtverk som inspirerer meg til å gjøre masse med min egen kino. Når du lager fundamentet SÅ nøye og bra, bør det ikke være noe i veien for at høyttalerne skal vri fra seg noen ganske så fine toner ja!

Jeg ser at dette blir en vanvittig lekker kino. Gleder meg til neste updeit!
    Takker for ditt bidrag, AnaXyd! Ikke så rart det blir litt lite kommentarer siden jeg bruker såpass lang tid og mye bilder på "enkle" prosjekter. Men hvis det senere kan være til nytte for andre er litt av målet mitt med dette oppnådd.

Gleder meg ellers veldig til å få prøvd ut høyttalerne på dette sandfundamentet. Knakkelyden lover jo godt, så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet til kinoen er ferdig...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Ser mange kreative løsninger her, virkelig imponerende! Tror absolutt det er mye å hente på å være såpass nøye med fundamentet til høyttalere og subber. Særlig når man beveger seg litt oppover i volum.
    Ja, har ikke hørt om så mange andre som har satt høyttalerne på sand. Og det blir jo noen kilo høyttalere av det, så jeg håper dempingen av vibrasjoner blir bra!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Imponerende frontplatning , hvordan tenker du og plassere HT. De skal vel
    bare være i berøring av de løse platene? Skal det være et slags fundament
    opp på de avtaksbare lukene e.l. Mulig du har forklart det før
    Ja, høyttalerne skal bare berøre platene som hviler på sand. Og det skal som du sier være et fundament under høyttalerne bak lerret. Her er en skisse av hvordan det vil se ut sånn omtrent (småting vil bli endret på stativet):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bakre-platting-med-komponenter-7-png

Ellers vil det enten bli brukt en betonghelle under sidehøyttalerne, eller en stål/trejigg med tre føtter som erstatter betonghellen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare føye meg inn i rekken av personer som følger tråden din jevnt og er imponert over arbeidet og finishen du utfører.

Stå på dette blir konge kino!!!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Vil bare føye meg inn i rekken av personer som følger tråden din jevnt og er imponert over arbeidet og finishen du utfører.

Stå på dette blir konge kino!!!
    Takk for det, BEF! Må forresten si at den kompromissløse kinoen du bygger er det neppe noen her til lands som kan slå, gleder meg hver dag til oppdateringene! Og det er din skyld at det klør i fingrene til å bygge et lydsystem liknende ditt! Kunne jeg bare bli ferdig med denne hersens kinoen først...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Kunne jeg bare bli ferdig med denne hersens kinoen først...
    Ja sant nok. Må si at det har gått trått hos meg i det siste pga. endel testing av systemet og ikke minst at det har vært deilig å sette seg ned å få en liten pust i bakken

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy flate for ett prosjekt! dette står det respekt av!
    Har aldri sett en slik konstruksjon før, dette må bli massivt!

Har du tenkt og kle plattingen med noe eller skal den være slik den er i dag?

Stian

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Fy flate for ett prosjekt! dette står det respekt av!
    Har aldri sett en slik konstruksjon før, dette må bli massivt!

Har du tenkt og kle plattingen med noe eller skal den være slik den er i dag?

Stian
    Mesteparten av plattingen blir bak lerretsveggen. Skal også bruke forteppe foran lerret og et forheng av høyttalerstoff foran sidehøyttalerne. Det som blir synlig av platformen og platene skal kles med teppe. Antar at det blir teppe også på "nedtrinnet".

Ellers kan jeg nevne at jeg har båret inn nesten 500 kg sand til konstruksjonen, så den ble jo rimelig massiv...:-D

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fem hundre kilo....

hva slags sand brukte du? er vel en fordel at den er tørr.

Kjempebygg forresten.

Side 19 av 172 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •