Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 18 av 172 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Sanden kommer til å komprimeres etterhvert som det vibrerer på plattingen, det er helt sikkert. Du gjør lurt i å legge opp til etterfylling.
    Det var en tråd på Sentralen med et par høytalere som hadde sandfyllt mellomrom mellom indre og ytre plate. Når eier åpnet topplokket etter en stund var det ikke rent lite sand han måtte etterfylle :shock:
    Takker for innspill på dette, SannaX . Har en mistanke om at dette vil skje hos meg også. Kommer nok til å skjære hull i platene, og legge lokket løst på sanden slik at det kan etterfylles.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig å kunne bidra i en aldeles glimrende tråd :-D

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ingen forbehold mot å bruke asfaltplater innendørs? Jeg vet de ikke er farlige, men de kan jo lukte litt?

Jeg driver forøvrig og plagierer (så godt som) plattingspatenten din, og har også kjøpt asfaltplater til samme formål som deg. Snakket litt med en kamerat som er snekker, og han sa at de unngikk å bruke asfaltplater innendørs på grunn av luktproblematikk.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Du har ingen forbehold mot å bruke asfaltplater innendørs? Jeg vet de ikke er farlige, men de kan jo lukte litt?

Jeg driver forøvrig og plagierer (så godt som) plattingspatenten din, og har også kjøpt asfaltplater til samme formål som deg. Snakket litt med en kamerat som er snekker, og han sa at de unngikk å bruke asfaltplater innendørs på grunn av luktproblematikk.

Var ikke klar over luktproblemer med asfaltplater, men når jeg tenker meg om så er jo platene impregnert med asfalt. Platene jeg har benyttet er overskuddsplater som jeg har oppbevart fra hus og kinobyggingen. De nyeste platene jeg har brukt er nærmere to år gamle, og sikkert eldre enn det også hvis man legger til produksjonsdato. Mye av lukten som eventuelt finnes er derfor sikkert "dampet" bort.

Siden min luktesans er minimal for øyeblikket, spurte jeg fruen om hun har merket noe spesiell lukt i kinoen. Det hadde hun ikke. Hvis noe luktet må det være ferskt saget trevirke, og litt silikoneim...

Den bakre plattingen som ble bygd i vår har det heller ikke luktet fra. Jeg mener å huske at på den plattingen ble fibersiden vendt ned (har sjekket bilder), mens på den fremre plattingen ble fibersiden vendt opp(hastverk?)...er ikke sikker på om det har noe å si.

Men hovedpoenget med å bruke dette var at jeg hadde de liggende, og at de virker isolerende og vindtette, og derved fører ut gulvvarmen på sidene og ikke opp i selve plattingen. Hadde plattingen vært tett i for og bakkant hadde varmereguleringen vært mye tregere i rommet, siden varmen da måtte ha gått gjennom og ikke rundt plattingene. Siden over halvparten av gulvet er tildekket var dette et viktig poeng for meg. Regulering av vannbåren varme er relativt tregt, og jeg ville ikke ha det ennå tregere. Spesielt siden plattingene er dempet med isolasjon og sand.

Men for åvære helt sikker på å unngå luktproblemer kan du jo helt sikkert bruke for eks sponplater, eller andre trefiberplater du måtte ha for hånden!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok en sjefsavgjørelse og brukte asfaltplatene, jeg. Jeg klarer ikke kjenne noe særlig lukt fra dem, og jeg passet på å ha fibersiden ned, slik at asfaltsiden vender inn mot isolasjonen i plattingen. Satser rett og slett på at det skal gå bra.

Jeg stjeler som nevnt din patent, og bygger etter omtrent samme prinsipp. Åpning i bakkant og nederst i front, slik at luften kan sirkulere og slippe ut varmen fra gulvet. Jeg bruker forøvrig Biltemas "rånegitter" til å dekke åpningene med, det ble faktisk ikke så verst. Fordelen er at det er ferdig sortlakkert, så jeg slipper å lakke dem.

Jeg kommer også til å ha en 5 cm bred langsgående åpning inn i plattingen i front, i håp om at jeg kanskje kan få en ørliten bassfelle-effekt. Egentlig har jeg ca null tro på det, men det er nokså enkelt å lage det til slik konstruksjonen min er, så da blir det slik.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket på det rånegitteret fra Biltema, så jo veldig greit ut det! Og når det gjelder bassfelle i plattingen så kan det jo godt være at det vil virke greit. Men hvilke frekvenser og hvor mye det vil dempe er jo ikke godt å si. Må vel regne på volum og størrelse, og dempemateriale inni, og det ligger for høyt for meg.

Husker at noen nevnte at man kan få en viss Helmholtz-effekt også fra en slik konstruksjon...
    Jeg bygger helt tett. Har såpass stor plass at dempemateriale kan gjemmes godt vekk bak rammene på veggene og i hjørner om det behøves.

Legg gjerne ut byggebilder på konstruksjonen, artig å se hvordan du gjør det!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal legge ut noen bilder i tråden min i kveld, tenker jeg. Har ikke vært så flink til å ta bilder underveis heller, men har sikkert noen.

Hvis jeg får en bassfelle-effekt så er det en ren bonus, får jeg det ikke så har jeg ikke brukt mye tid på å tilrettelegge for muligheten, så det er ikke så farlig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk handlet inn sand og gulvsponplater i dag, så nå er jeg klar for sluttspurten på bygging av fremre platting. Har holdt på et par kvelder med å kutte opp gamle gipsplaterester til å legge nederst i hulrommene.

Spanderte på meg et par tuber med Greenglue slik at platene skulle ligge stabilt og greit, i tillegg til at det kanskje demper vibrasjoner litt. Litt luksus å bruke Greenglue til dette, men jeg hadde liggende 4 tuber fra veggplatingen, så det er ikke noe å spare...

Fy flate for en jobb å bære inn sanden! Kjøpte 9 sekker, og bar disse ca 30m fra tilhengeren og opp i kinoen. 40kg pr sekk er jo ikke allverden, men pulsen ble høy og lårene møre!:-P

Sanden ble tømt ut og fylt opp til randen i hulrommene. Trødde den godt ned og etterfylte. Tok så hammeren og dunket på bjelkene rundt sanden, og da sank den temmelig godt ned, 0,5 til 1cm! :shock:
    Hadde ikke trodd det skulle komprimere seg så mye! Når jeg har lagt på sponplatene skal jeg gå over og etterfylle igjen, før lokkene blir lagt på. Regner med at det nesten går en sekk til med etterfylling slik det ser ut nå.

Her er noen bilder fra siste par dagers små fremskritt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2936-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2937-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2938-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2940-jpg

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja! Spennende! Men hvorfor fylle de med sand? Mulig jeg ikke har registrert hvorfor tidligere i tråden, så beklager om det blir tatt opp igjen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Se her ja! Spennende! Men hvorfor fylle de med sand? Mulig jeg ikke har registrert hvorfor tidligere i tråden, så beklager om det blir tatt opp igjen.
    Sjekk post 318. Sanden brukes for å dempe resonans og egenlyd i fra plattingen. Det er viktig å gi høyttalerne et så godt "arbeidsmiljø" som mulig, derfor bruken av sand til demping. :wink:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom ett lite skritt videre i dag. Planen var å få festet på gipsplaten i fronten av plattingen. For de som husker tilbake på den store gipsplatebøye-testen på den bakre plattingen for snart ett år siden, så er dette samme opplegget. Bortsett fra en viktig ting: Jeg har allerede en bøyd plate jeg kan bruke! 8)

Har nemlig hatt en del plater lagret i (den lett fuktige) garasjen, og der har platene bøyd seg nesten akkurat slik kurven er på plattingen. Hadde egentlig avskrevet disse og skulle ha kastet dem tidligere i høst, men da jeg så hvor bøyde de var ble det jo helt klart hva de skulle brukes til.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2953-jpg

Problemet ble bare at en bøyd plate ikke kan skjæres med kniv. Hadde sett for meg at saging av nesten 5m plate ville bli tungt, men det gikk overraskende greit. Saget inn litt på hver side av plata, og tok resten i midten med kniv.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2954-jpg

Så ble stykkene, ett på hver side og ett lite i midten, skrudd fast. For å få det tett brukte jeg litt silikon på baksiden ned mot asfaltplata, slik at ikke isolasjonen skal lekke ut.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2957-jpg

I morgen er planen å begynne på platingen. Blir nok en del arbeid hvis jeg skal gjøre det slik planen er. Over hver "sandboks" skal det nemlig skjæres ut en platebit på ca 50x50cm, eller mindre der hullene er mindre. Planen er da og fylle opp med sand i hullene til det er ca 1cm igjen til toppen. Kommer til å dunke sanden ned så godt som mulig før "lokkene" legges tilbake. Så vil jeg legge en smal stripe FLEX 7 mellom gulvet og de opphøyde lokkene. Se Sketchuptegningen som viser ett snitt sett forfra:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-fremre-platting-opph-yd-gulv-snitt-png

Poenget med dette er at da vil høyttalere og subber stå på sanden, uten å være i berøring med resten av konstruksjonen. Målet er jo å få best mulige arbeidsbetingelser for høyttalerne, og når de står på plater som ligger i sand vil forhåpentligvis dette bli oppfylt. Hadde gjerne sett noen innspill på dette, da jeg ikke er sikker på om det forsvarer den ekstra byggetiden dette vil ta...:-)

For å ta det enda ett skritt videre: Planen er så å forbinde disse opphøyde platebitene med for eks to stk 2x4", en i forkant og en i bakkant, slik at alle platebitene bak lerretet er forbundet med hverandre og vil gi en mer stødig plattform for høyttalerne...
    Skal se om jeg kan lage en litt forklarende Sketchuptegning på jobben i morgen!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir helt krem, dette. Hvor mye effekt du får av de lokkene dine er jeg usikker på, men så hører jo jeg til skeptikerne på veldig mange felt... :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Blir helt krem, dette. Hvor mye effekt du får av de lokkene dine er jeg usikker på, men så hører jo jeg til skeptikerne på veldig mange felt... :-)
    Hehe, sunt å være skeptisk!
    Er heller ikke helt sikker på effekten av dette, men man unngår at det blir et hulrom mellom gulvplatene og sanden. For det vil det ellers bli. Med lett dunking på rammeverket satte nemlig sanden seg dypere for hvert slag...
    Med lokkene vil jeg forhåpentligvis unngå dette, håpet er at lokkene følger etter sanden da tettingen rundt blir temmelig fleksibel.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min lille innebygde fornuft sier at lokkene er en smart løsning, og du slipper å bekymre deg for at sanden skal sige sammen og skape hulrom.

Thubms-up for jobben du legger ned i dette

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikkerhetsmomentet er jo primært om sanden vil sige så mye at flex-fugen slipper. Da kan du jo selvfølgelig ta opp lokket, fylle på mer sand, og fuge på nytt, men det er jo litt styr.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tenkte også litt på at fugen kan sprekke. Tror kanskje jeg ville lagt noe på toppen av sanden, stoff eller barkduk f.eks. for å slippe å få sand i fugen. Hvis man legger noe oppå sanden kan man vel klare seg uten fugemasse, kanskje en tetningslist i stedet?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, jeg tenkte også litt på at fugen kan sprekke. Tror kanskje jeg ville lagt noe på toppen av sanden, stoff eller barkduk f.eks. for å slippe å få sand i fugen. Hvis man legger noe oppå sanden kan man vel klare seg uten fugemasse, kanskje en tetningslist i stedet?
    Ja, dere er begge inne på noe her. Hvis sanden skulle sette seg mer enn en halv cm over det hele (noe den muligens vil komme til å gjøre selv om jeg pakker den godt), vil FLEX 7 limet gi seg før eller senere. Jeg har en god del bunnfyllingslister (12mm) liggende. Hvis jeg legger ned disse løst rundt lokkene, vil det jo bli relativt enkelt å etterfylle sand også.
    Poenget med å ha noe rundt lokkene i det hele tatt er todelt: Man slipper å få sandstøv opp, og lokkene vil ikke berøre resten av konstruksjonen.

Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

har nå lest hele tråden og håpet at du ville være i mål før slutten, men skjønner at grundighet har første pri :-)

Gratulerer med en fantastisk tråd og et prosjekt jeg blir sliten av bare å lese om.. jeg hadde aldri hatt tålmodighet til dette, og vil heller aldri få det så bra...

Fordelen for meg er at jeg får tips og råd til egen kino/musikkrom takket være din utrettelige innsats på forumet.

Takk så mye og lykke til videre, gleder meg til å følge med.

Når det gjelder sandprosjektet så ser det spennende ut. Et tanke som slo meg er at det kanskje skulle vært noe som overførte energien til gulvet ala "spikes" som høyttalere har?
    Vet at du ønsker luft under, men et "omvendt" stempel som gikk opp i kassen med sand fra gulvet ville fraktet energien som er til overs etter turen gjennom sand ned i gulvet uten at det ødela for lufting?

Jeg beklager å ikke ha sendt innspill før, men jeg rakk ikke å lese ferdig før nå :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg håper da også for guds skyld at jeg er i mål før slutten...:shock: :-D

Takker så mye for fine ord, Prowler! Ellers har jeg tenkt mye på forskjellige løsninger rundt fremre platting. Lurte faktisk en stund på om jeg skulle kutte ut platting bak lettetet slik at høyttalerne stod direkte på stativer på betonggulvet. Tenkte også på å gå igjennom plattingen med stålrør og lage noe ala spikes, ikke så ulikt det du nevner. Men uansett må hele røkla dempes, og da ble sand løsningen.

Ellers takker jeg for innspill, får ikke nok av dem!

Er hjemme i dag med sykt barn, og får ikke gjort noe på dagtid i kinoen. Holder på med en Sketchupskisse, håper å kunne få lagt ut denne senere i dag...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått gjort annet enn noen Sketchupskisser av hvordan jeg har planlagt oppsettet på fremre platting i dag. Ikke så lett å komme fra med sykt barn som skal pleies...

Første bilde viser lokkene som skal sages ut. To lokk blir endel mindre for å gi større plass til lerretsrammen. For å lettest sage ut lokkene blir det å bruke håndoverfresen med en mal av en platebit. Kommer til å frese ut et spor på 10-12mm slik at jeg kan få lagt nedi bunnfyllingslist som tetting. Denne skal bare ligge løst, men samtidig fast nok til at den holder seg på plass.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bakre-platting-med-komponenter-1-png

Her et bilde av rammekonstruksjonen til høyttalerne bak lerret, samt lerretsramme. Øverst har jeg også tegnet inn innsug av friskluft. Denne kommer selvfølgelig til å bli isolert og delvis lagt ned i en dempekasse. Kommer til å bruke 160mm rør.
    Innvendig mål på lerretsrammen er 285x169cm. Dette vil gi en 16/9 løsning. Er ikke helt bestemt på dette ennå, men tanken med et 16/9 lerret er å bruke maskeringer på alle fire sidene. 21/9 innefor samme ramme vil da bli 285x130cm. Kommer ikke til å gå for særlig større lerret uansett. Vil heller prioritere godt med lys. Tror nok også at lerretet, ihvertfall i starten vil bli flatt. Så får jeg heller se etterhvert om det blir buet lerret...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bakre-platting-med-komponenter-7-png

Siste bilde er med litt farge på høyttalerne, omtrent slik de ser ut i dag. Ytterst på hver side mine antikvariske DALI 40 (1989). Subbene er selvbygg (Dynabel BRONTES med XXLS elementer), og senteren er en rimelig stor sak, bygd på DALI elementer (med Scanspeak diskant).
    Har 6 stk selbygg bakhøyttalere også, men disse ble av naturlige årsaker ikke med på bildet...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bakre-platting-med-komponenter-5a-png

På sikt kunne jeg veldig gjerne ha prøvd meg på tre stk InConcertMiles. Liker tanken på å kunne få godt med "headroom", som BEF sier det...
    Kan nok ikke gi meg i kast med noe høyttalerbygging ennå. Må nok vente til kinoen (og snekkerbua!) blir ferdig.

Side 18 av 172 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •