Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 172

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 172 av 172 FørsteFørste ... 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 168 169 170 171 172
Viser resultater 3,421 til 3,428 av 3428
    Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Denne synologyløsningen tror jeg kan bli bra!

Jeg har valgt en litt annen vinkel på det hele. I sedvanlig DIY-ånd, så har jeg satt sammen en egenbygd PC basert på Fractal Design Array R2 kabinett som har plass til 6 3.5" disker og én 2.5". Valgte da et mini-ITX hovedkort med 6 SATA-porter.

Kabinettet gir grei kjøling til diskene, og det fyller volumet godt. Dessverre er ikke det ikke særlig servicevennlig, da man må opp med alle 6 diskene når man skal bytte en av dem. Men for mitt behov og at det ikke er død og liv om serveren er nede noen minutter, så funker dette greit til tross. Jeg kjører nå med 6 stk 3 TB WD Red og er meget fornøyd med disse.

Denne NASen kjøpte jeg i 2012. Fordi jeg er "Linux-mann", så kjører jeg Ubuntu Server, og jeg kjører et filsystem som heter ZFS fra Oracle. ZFS er samme filsystem som FreeNAS bruker. ZFS regnes som det mest robuste (software) RAID-systemet som finnes med mindre man går over til batteri-støttede dedikerte hardware RAID-controllere som koster flesk. Grunnen til at jeg bruker ZFS er at jeg hadde problemer med en kontroller som ødela RAID5 arrayet mitt og jeg mistet alle dataene mine flere ganger i løpet av noen måneder. Da leste jeg meg opp og kom frem til at dersom jeg skulle kjøre software RAID så var ZFS tingen. Ulempen er at det er minnekrevende, så man må pøse på med minne (jeg har 16GB).

Ytelsen med 6 diskers raidz2 (tilsvarer RAID6, tåler å miste 2 disker uten å miste data) er hyggelig: Jeg har en leserate på over 1200MB/sekund! ...som er komplett overkill, da gigabit ethernett gir deg maks 120-130MB/sekund!

Så til et par erfaringer:

1. Disker ryker.

Som oftest ryker de når de er nye, eller så ryker de når de er gamle. Ofte er det også slik at disker i samme batch gjerne statistisk sett ryker sammen. Og RAID sliter mer på diskene enn vanlig "desktop"-bruk av disken, fordi disken spinner hele tiden og data skrives jevnlig inn og ut.

Etterhvert som NASen blir eldre, og diskene begynner å ryke, så får du den fordelen at du bytter ut gamle med nye, og fra forskjellige batcher. Derfor er en gammel NAS med disker av forskjellig alder mer robust enn en helt ny NAS. Men det tar noen år å komme dit.

Et tips er å merke diskene med datoen du tok diskene i bruk. Da er det lettere å holde orden på hvilken disk som er eldst, hvilken som har blitt defekt, osv. Det er mulig Synology har et system for å merke defekte disker, men jeg har funnet at det å ha dato og serienummer tilgjengelig på siden å være nyttig.

2. Kjør alltid redundans på diskene. Lag et opplegg der du tåler å miste en eller to disker. Det betyr minimum RAID1 eller bedre.

Tilbake til min historie: De første årene kjørte jeg raidz1 (tilsvarer RAID5) hvor jeg tåler å miste 1 disk uten å miste data. Da kjørte jeg Seagate Green (dette var før det fantes NAS-disker, men disse diskene var bygd for 24/7 bruk). Etter ca 27000 timers bruk (ca 3 år), fikk jeg en dag beskjed om at en disk var gåen og at en annen var hadde en kritisk tilstand. Hvis jeg hadde mistet disken som nå var kritisk, ville jeg miste alle dataene. Krise! Nye disker ble bestilt pronto, WD Red 3TB. Aldri før har jeg ventet på postmannen med større iver!

Dette satte en skikkelig støkker i meg siden jeg var veldig nære å miste alle dataene til tross for at jeg hadde redundans. Nå kjører jeg raiz2 (tilsvarer RAID6), slik at jeg tåler å miste 2 disker uten å miste data. Og dette er den generelle anbefalingen når man kjører på consumer-disker: som WD Red er: Kjør RAID6.

Jeg har kjørt samme NAS i over 4 år, og at jeg har mistet/byttet ALLE diskene i arrayet i tur og orden. De fleste har dødd av gammel alder, og noe har dødd med en gang. Men jeg har ikke mistet noe data! Alt takket være et RAID-oppsett med nok redundans.

3. Kjør off-site backup av viktige data.

Alle mine personlige data, som bildesamling, filer, osv. backer jeg opp løpende via Crashplan. På grunn av visse kontroverser med amerikanske rettigheteiere og ameriansk lovgivning, der kopiering av BD og sånt er forbudt, så har jeg ikke tatt risikoen på å ta backup av slikt innhold. Ja, det sies at dataene er private og at ingen har tilgang på dem, men jeg stoler ikke helt på at det er sant.

En annen risiko for en hjemme-NAS er brann og tyveri. Crashplan har en kul funksjon hvor man kan ta backup til/fra en annen maskin eller kompis. Dataene er krypter, så ingen andre enn du kan se dataene. Jeg satt opp en egen maskin på timer i garasjen som slår seg på én gang i døgnet og henter ut de viktige dataene og slår seg av etterpå. På den måten sikrer jeg mot tyveri (de må finne den andre makinen også) og brann (det er i en annen bygning). Timeren sikrer til en viss grad mot elektrisk feil, som lynedslag og overspenning på strømnettet.
    Meget artig løsning der Midas!

I forhold til Synology, så har du mange finesser som er meget enkle å forholde seg til. Bra opplegg mot UPS, SMART test av disker en gang i mnd, mail når ting endrer seg eller noe er galt osv.

Jeg hadde noe liggende ditt system tidligere testet mange forskjellige Linux distroer Ubuntu,mint og til slutt Linux Fedora. Hadde 3 servere som gikk døgnet rundt i flere år. Men jeg gikk litt lei, litt mer pes når du skal bytte disker/utvide osv. Mulig dette har endret seg med web interface. Så jeg fikk et bra tilbud på Synology og slo til. Jeg angret ikke, selv om det nipper litt i Linux kommandoer av og til Fordelen nå er at jeg kan utvide raid med en kasse jungelbrus innabords. Husk Synology er gamle Microsoft folk, så de har heldigvis tatt med seg det over til Linux (brukervennlighet)

Når det gjelder backup, så er jeg helt enig meg deg om lagring på nett. Har lest det som står med liten tekst hos noen av tilbyderne at hvis/om ved mistanke om ulovligheter så har de tilgang til filene dine... Så jeg holder meg unna av det, selv om det er backup av privat film samling.
    Når det gjelder Arve sinn backup må det sjekkes litt nærmere, men han er uansett rimelig safe

PS. 100 innlegg på snart 9 år, godt jobba Janus.
    Sist endret av Karmann; 08-06-2016 kl 01:28
    |Tangen Inconcert Miles|Klipsch Rc-64mk2|Klipsch Rs-62mk2 x 4|Jbl 4645B x 8|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|2 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    hahaha, du trenger ikke være smart. Bare utstyret er i orden..

Men som Midas skriver, så lenge du ikke har atmos så funker det jo.
    Men jeg sliter psykisk når jeg ikke ser Dolby-hd osv i displayet på prosessor.
    Er i grunnen litt enig med deg, greit å se rett format i display. Vi får nok alt opp å gå uten trøbbel med den snart nybygde HTPC'n og KODI. Gleder meg til å se resultater!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

3. Liker Karmann har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Nå forstår jeg egentlig hvorfor jeg ikke har oppdatert frem til nå, takk for den forklaringen, Svein! Dette var så godt forklart at til og med jeg forstod nesten alt. Flott at du tok den her, svein, så forsvinner den ikke i et sort hull på FB.

Da skal jeg oppdatere min OPPO i morgen. Blir ikke Atmos enda på en stund, så det spiller ingen rolle for meg. Tar vel gjerne hele røkla med ny 4K-projektor, ny prosessor og UHD spiller en gang i løpet av de neste 2 åra, tenker jeg.
    Da kan du teste Tidal appen også, regner med den kommer når du oppdaterer. Alltid gøy med noe nytt!
    |Tangen Inconcert Miles|Klipsch Rc-64mk2|Klipsch Rs-62mk2 x 4|Jbl 4645B x 8|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|2 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Er i grunnen litt enig med deg, greit å se rett format i display. Vi får nok alt opp å gå uten trøbbel med den snart nybygde HTPC'n og KODI. Gleder meg til å se resultater!
    Det blir moro. Jeg har funnet et rimelig Blu-ray drev også. Dersom ønskelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Midas,
    Har litt samme opplegg som deg, Ubuntu med ZFS on Linux i en VM på VMWare ESXi - men med et vanlig PC-kabinett som tilfeldigvis hadde plass til en haug med disker.
    Bruker 2 stk IBM ServeRAID M1015-adaptere (flashet firmware til LSI SAS2008 i IT-mode) i PCI-passthrough mode i ESXi, men har nylig kjøpt inn et 24-ports backplane m/SAS-expander for en utvidelse i nær framtid - uten at jeg trenger ekstra HBA'er (har ikke mer enn 2 PCIe 2.0 x8 spor...). Skal kjapt snekre en liten luftig boks til denne og la diskene stå loddrett ned på backplane.

Har samlet 10x 3TB WD RED disker i raidz2. Ingen disker har røket til nå - siden September 2013. Har fått veldig god tillitt til disse diskene.

Spørsmål: Hvilket opplegg bruker du for å varsles om at disker ryker?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mye har blitt gjort i kinoen siden jeg fikk inn serveren. Alt fungerer fint, egentlig. Er utrolig godt fornøyd med lyden slik det nå er. Har ellers bestilt en ny liten titommerskjerm til lyskontroll og diverse apper. Skal bytte ut den gamle TFT-LCDskjermen (ved sweetspotstolen), som nå begynner å skrante. Har heller ikke bruk for touch-funksjonen den gamle har, og ønsker meg en nyere 16/9 skjerm istedenfor den gamle som var 4/3-format.

Ellers har jeg rigget opp nytt LED-lys bak lerretet. De gamle tre halogenspottene (230V) stod på feil plass og gjorde alt ulidelig varmt bak der. Nå har jeg satt opp tre dimmbare LED-lamper som er trukket frem slik at høyttalerne lyses opp gjennom stoffet. Lyset fra lampa i midten bak lerretet blir naturligvis svakere gjennom lerretet, men ses godt når spottene foran lerretet er slått av. Jeg er veldig godt fornøyd med den nye "looken", men må nok male treverket sort på hele baksiden av sidedørene, dette blir fort avslørt med nytt lys her...

Til neste år (oppstart i i januar hvis det blir tid) kommer det en ny byggetråd, med nytt rom som skal inneholde kun stereo-oppsett. Blir et etterlengtet demo-rom for nybygg (og eldre saker), slik at jeg slipper å rigge dette opp i kinoen. Vil til slutt bare ønske alle trofaste og nye lesere GOD JUL, og GODT NYTT ÅR!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_0295-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_0293-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_0294-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

8. Liker BEF, tollern, Stratosen, jens1484 har likt denne posten
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig tøft! Ah, ny byggetråd!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

10. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God Jul! En fornøyelse å følge tråden din...

12. Liker Hunsbedt har likt denne posten
Side 172 av 172 FørsteFørste ... 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 168 169 170 171 172

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •