Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 17 av 172 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 3428
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En kompis av meg brukte Biltemas sandblåser sand i sine HT. Du kan vel gjøre det samme?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @kjelli: Det er jo poenget med forumet her: å dele erfaringer med andre! Og når man får ideer fra andre eller lærer noe nytt er det jo glimrende!:-)

@pirium: Tusen takk for det, pirium! Utrolig kjekt å få slike tilbakemeldinger!:-)

@Michaelsand: Må sjekke ut priser på sand her lokalt. Valget står mellom sand til belegningsstein eller til sandblåsing. Hovedpoenget er at den er tørr og billig!:-)

Tror ikke jeg kommer til å fylle hele plattingen. Det vil da gå med sand tilsvarende en halv Sahara!
    Hvis ingen har bestemte meninger om noe annet vil jeg fylle hulrommene som ligger direkte under områder der høyttalerne skal stå. Fant ut at det vil gå ca 14,5 (*) liter sand i hver "rute". Det i seg selv er ikke så mye, men det blir en del ruter av det.

(*) For å slippe å bruke så mye sand tenkte jeg å legge ned to eller tre lag gips i bunnen av hvert hulrom. Gips er jo rimelig tungt og vil vel også dempe litt skulle jeg tro. Uten gipsen vil det gå med 30,25 liter sand i hver rute. Med ti ruter blir det over 300 liter...:roll:
    Har en del gipsrester også, så hadde dette gått med er jo det også en fordel!

Her er gulvutsnitt slik jeg har tenkt det:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-fremre-platting-snitt-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende uteareal, men enda mer moro å registrere at du igjen er i gang med kinoen. Når det gjelder sandfylling ville jeg valgt å fylle rommene under frontene helt ned til betongen og heller ha glavarester i midt-partiet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De HT til kompisen min ble 35kg tyngre pga sanden. Men heldigvis er det ikke noe som skal flyttes på mye

Den beste løsningen for deg blir vel stein/heller

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Glimrende uteareal, men enda mer moro å registrere at du igjen er i gang med kinoen. Når det gjelder sandfylling ville jeg valgt å fylle rommene under frontene helt ned til betongen og heller ha glavarester i midt-partiet.
    Takk for det, Zocral!
    Grunnen til at jeg vil ha luftspalter under plattingen er at det ligger vannbåren varme i betonggulvet under den. Med åpning på fram og baksiden vil varmen lettere kunne sirkulere og gi jevn varmefordeling i rommet, slik den andre plattingen ble bygd. Men ja, ideelt sett burde nok sanden blitt fylt helt ned til gulvet.

Det blir muligens vanskelig å fylle sanden helt opp til gulvplatene slik at de ligger på sand(og bjelkene). Vil det være en fordel da å heller ha ett tynt lag glava mellom sand og gulvsponplatene?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvilke høytalere du skal ha, men kanskje det er lurt å tenke på at en del høytalere og subwoofere trenger mulighet for forskjellig plassering for å få optimalt lydbilde. Bare så du ikke begrenser deg i forhold til sand i platået på noen få steder.
    Ellers er jo utearealet ditt ut av en annen dimensjon gjennomført! Ikke mye overlatt til tilfeldighetene

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nå vet jeg ikke hvilke høytalere du skal ha, men kanskje det er lurt å tenke på at en del høytalere og subwoofere trenger mulighet for forskjellig plassering for å få optimalt lydbilde. Bare så du ikke begrenser deg i forhold til sand i platået på noen få steder.
    Ellers er jo utearealet ditt ut av en annen dimensjon gjennomført! Ikke mye overlatt til tilfeldighetene
    Bak lerretet vil det være ca 80 cm fritt spillerom (i dybden) for høyttalere i hele rommets bredde (488 cm). På sidene av lerretet er det også muligheter for å trekke høyttalere en god del lengre frem enn 80 cm. Føler at dette må være godt nok spillerom for å finne optimale betingelser for plassering av høyttalerne. 80 cm er muligens ikke dypt nok for større høyttalere, men dette er et kompromiss for ikke å få plattingen for stor.

Til å begynne med vil jeg benytte mitt gamle oppsett med modda Dali 40 på sidene, en relativt stor egenbygd senterhøyttaler bak det perforerte lerretet, og to stk Dynabel Brontes med (12" XXLS elementer). Til surround har jeg 6 stk selvbygde høyttalere.

På litt lenge sikt (etter at snekkerboden er på plass :-) ) vil jeg bygge et helt nytt fronthøyttalersystem for filmbruk, med tre identiske større høyttalere bak lerretet og to eller flere 15" subber.

Mine "gamle" høyttalere veier 70+70+60+60+40 kg, noe som skulle bli 300kg. Det nye opplegget blir ganske sikkert mye tyngre enn dette, så derfor kan det være greit at hele plattingkonstruksjonen bak og ved siden av lerretet blir fylt med sand slik at den ikke "spiller med".

Rommet er såpass bredt at jeg senere muligens kommer til å kjøre to forskjellige oppsett i kinoen. Mine Dali 40 vil da bli brukt i et eget stereooppsett, plassert på hver sin side av lerretet. Til film vil jeg da bruke det jeg nevner ovenfor, med nybygde høyttalere plassert bak lerretet. Regner med at det blir endel eksperimentering til å begynne med, men det hadde jo vært greit om noe slikt ville ha fungert.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir veldig bra dette, Hunsbedt. Nå skal jo jeg også lage meg en platting, og siden jeg har gulvvarme under, så blir jeg nok nødt til å lage en luftspalte slik du gjør, men jeg lurer litt på hvor du fikk tak i de galvaniserte hullplatene du bruker i spaltene?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,826
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst platting du har tenkt deg å bygge. Den skal iallefall bli død nok.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Blir veldig bra dette, Hunsbedt. Nå skal jo jeg også lage meg en platting, og siden jeg har gulvvarme under, så blir jeg nok nødt til å lage en luftspalte slik du gjør, men jeg lurer litt på hvor du fikk tak i de galvaniserte hullplatene du bruker i spaltene?
    Flekkefjord Blikk tror jeg produsenten heter. De ble brukt som "musebånd" under veggene og i takboksene på huset mitt. Det er XL-Kjøp (Hellvik Hus) i Flekkefjord (tlf 38327690) som selger dem, og ikke er de særlig dyre heller. De kommer i lengder på 2m, så du kan jo ringe dem eller kanskje bestille fra Haugesund, via et byggefirma der...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Seriøst platting du har tenkt deg å bygge. Den skal iallefall bli død nok.
    Hehe, ja levende vil jeg jo ikke ha den!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flott arbeid, både med kino og terrasse/uteområde. Jeg er mektig imponert. :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, OleM!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det på tide med en ny oppdatering. Har vært barnevakt i dag så det ble ikke rare greiene, men litt er bedre enn ingenting.

Siden jeg fikk tips om å bruke sand til å dempe plattingen, måtte det limes på ekstra lekter midt mellom de andre, for å fordele vekten litt bedre. Hadde ikke nok 2x2" hjemme, så da ble den ene jeg hadde rippet i to. Ble akkurat nok.
    Jeg forsterket ikke området foran lerretet siden det ikke blir sand der.

Her et bilde av "forsterkingene":

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2918-jpg

Så ble området i fronten malt, både gulv og lekter fikk et par strøk matt svartmaling. Siden detteområdet blir lett synlig valgte jeg å gjøre dette.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2920-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2921-jpg

Så ble de perforerte blikkplatene sprøytet svarte:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2924-jpg

Asfaltplater ble kuttet til og spikret fast:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2925-jpg

Ferdig!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2926-jpg

Ved branndøra blir gulvet noe nedsenket. La på godt med TEC7 før plata, med lufting, ble lagt på plass og skrudd fast.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2927-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2928-jpg

Rakk såvidt å kutte til et par 2x4" for å se hvordan det skal bli. Fortsettelse følger i morgen!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2929-jpg

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med....:shock: Dette må jo bare bli bra

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heil vilt!!!!

Dette her er bare så gjennomført og fantastisk både ute og inne! Jeg bøyer meg i støvet, tar av meg hatten, applauderer og sier ydmykt:

Fantastisk gjennomført Hunsbedt!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Følger med....:shock: Dette må jo bare bli bra
    Med alle tips & triks man lærer her på forumet, så håper jeg det blir bra...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Dette her er bare så gjennomført og fantastisk både ute og inne! Jeg bøyer meg i støvet, tar av meg hatten, applauderer og sier ydmykt:

Fantastisk gjennomført Hunsbedt!

Bare en ting å svare her: Jeg bøyer meg ydmykt i byggestøvet, tar av meg capsen, og sier tilbake til deg: Tusen takk!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble ikke tid til så mye søndagsjobbing i kinoen, fikk bare limt på avstivere rundt trinnet som er foran branndøra. Fikk derimot logget ca to og en halv time i kveld, og rakk akkurat å få gjort det som var planlagt søndagen...

Hadde forhåndskuttet halvparten av 2x4" stykkene som skulle bli kubbinger mellom bjelkene. Så ble disse limt og skrudd fast i den bakerste bjelken. Så ble neste tverrbjelke festet i disse igjen, og de siste stykkene festet ytterst der buen skal legges på.

Alle "store rom" i plattingen skal fylles med ihvertfall to lag gips og sand på toppen, så derfor valgte jeg å bruke noe billigsilikon fra Europris som tetting.
    Sanden jeg skal bruke er Tørrsand (fra Forsand . Dette er en sandtype beregnet på blant annet fuging (og lyddemping, som det står på sekken!)

Her er noen bilder fra kveldens bygging:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2933-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2934-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2935-jpg

Har lurt litt på hvordan sanden vil oppføre seg rett under sponplategulvet, som kommer til å bli skrudd og limt til "kassekonstruksjonen". Er litt redd for at sanden vil "sige sammen" slik at det blir hulrom mellom plate og sand...

Kanskje det hadde vært en ide å sage ut firkantede stykker fra gulvet rett over hulrommene der sanden er, for så å fylle i litt mere sand, legge tilbake sponplatestkkene, og fuge dem fast med for eks FLEX 7. På den måten vil de opphøyde stykkene bare ligge på sanden, og ingen vibrasjon vil bli overført til resten av konstruksjonen...

FLEX 7 er såpass mykt at det kan egne seg til dette samtidig som det vil hindre sand i å komme ut. Vet ikke om dette har noe for seg, men det er muligens verdt et forsøk!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sanden kommer til å komprimeres etterhvert som det vibrerer på plattingen, det er helt sikkert. Du gjør lurt i å legge opp til etterfylling.
    Det var en tråd på Sentralen med et par høytalere som hadde sandfyllt mellomrom mellom indre og ytre plate. Når eier åpnet topplokket etter en stund var det ikke rent lite sand han måtte etterfylle :shock:

Side 17 av 172 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •