Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 169

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 169 av 172 FørsteFørste ... 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 165 166 167 168 169 170 171 172 SisteSiste
Viser resultater 3,361 til 3,380 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for tilbakemeldingen, Karmann! Det passive delefilteret som blir brukt legger nok (kanskje store) føringer på lyden for båndiskanten (TPL-150H) i mine inConcert Miles. Og som tidligere nevnt er nok båndiskantene i mine BigMiles (TPL-200H) løftet noe i DSP-innstillingene på min Crown DCI 8/600.

Da jeg første gang testet inConcert Miles i min kino var ikke diskantlyd et tema som vi tenkte noe over. I etterkant må det nok testes litt mer for å finne årsaken til at diskantlyden er såpass dempet. I tillegg til filterkomponenter kan nok også lav deling ha litt å si. inConcert Miles deles på 900Hz mot bass/mellomtone-elementene. På BigMiles deles bassene på 200Hz, der mellomtonen kommer inn, og så på ca 2000Hz, der bånddiskanten kommer inn.

Jeg kommer til å kople opp inConcert Milesene igjen over egen forforsterker slik at jeg kan kjøre litt A/B-testing de kommende dagene!

Jeg har også åpnet delefeilterne for å få hjelp til å bytte komponenter hvis dette må gjøres. Håper på innspill her. Jeg skal også se om jeg får tak i mannen bak delefilterkonstruksjonen, slik at jeg eventuelt kan få innspill derfra.

Her er et par bilder av delefilteret. Har desverre ikke data på alle komponenter, skal skaffe dette etterhvert. Under bildene har jeg lagt ut originalfilteret:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9452-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9453-jpg

Originalfilter under:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-inconcert-20miles-20filter-jpg
    Sist endret av Hunsbedt; 04-03-2016 kl 18:33
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk Dynabel til å lage mine filter etter originaltegningen. Synes ikke det er noe galt med diskanten jeg...
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Dette problemet jeg opplevde nå, har ingenting med at jeg har Klipsch, jeg hører omtrent like mye på naboens B&W 801 Nautilus som på mine klipsch. Jeg har hørt mange oppsett opp igjennom, men her er det regelrett noe som ikke er som det skal.
    Diskanten spiller alt for lavt. Jeg hørte diskanten i Big miles hos Arve og den var helt topp. Hadde du hørt, hadde du forstått.
    Det er ikke snakk om rakke ned på høyttaleren, men mer en opplysning til Arve om noe ikke er som det skal Og det har jeg sagt til han.
    At diskanten spiller fint er det ingen tvil om, som sagt jeg likte den veldig godt. spilte meget bra uten og bli masete på høye volum, men det var hos Arve med big miles, det var et HAV av forskjell og så mye forskjell er det ikke på "big" miles og inmiles (tror jeg)
    Skjønner!
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

4. Liker Karmann har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Fikk Dynabel til å lage mine filter etter originaltegningen. Synes ikke det er noe galt med diskanten jeg...
    Det er nok ikke noe galt, kun en justering. Diskanten er dempet for hardt i delefilteret mitt, slik jeg forstår det. For å være sikker må komponentene i delefilteret muligens sjekkes for feil, og verdiene på komponentene sjekkes opp i mot originalfilteret fra Tangen.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

6. Liker Karmann har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt ett par uker med jobbing for å fikse et par prototype-høyttalere for en kunde, og mitt Beymasubb-prosjekt har derfor blitt utsatt en del. Men i løpet av de siste dagene har jeg fått dem ferdige. Takket være et par gode venner fikk jeg båret dem opp i kinoen og til slutt på plass. Vi fikk tid til en time med enkel kalibrering, det var egentlig ikke så mye som skulle til for å få sånn tålig bra lyd i dem.

Jeg kan egentlig bare si det med en gang: Fy steike så bra det ble! Dette rundspiller alt jeg har hatt av sub-bass i kinoen min til nå...Og Anders, ja, de spiller bedre enn LMSene. Uten tvil. Det var nok mer trøkk og man kunne nok spille høyere med LMSene, men lyden av tørr, dyp bass, den tøffe smekken som jeg nå har, ja dette stemte virkelig bra! Og som tidligere nevnt, det skulle ikke mye EQ til før det satt. Det er ennå en del å gjøre med resten av frontentene før alt er på plass, noen topper må tas ned og dikanten må opp en del over 10Khz, men ellers spiller dette helt utrolig fint etter min smak. Tusen takk til Dan for hjelpen i går med DSP-settingen. Vi tar en grundigere kalibrering en av de kommende dagene.

Her er litt bilder:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9464-jpg

Noen svære beist er det, 350l pr kasse. Hadde et par cm å gå på gjennom dørene når vi bar dem inn:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9466-jpg

Benytter de samme vognene, la bare på to stk 2x3" for å bygge de opp litt slik at de ikke ligger bak maskeingen når jeg kjører musikk:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9468-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9469-jpg

All in for BEYMA:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9473-jpg

Her er litt målinger fra i går og i dag:

1/6 glatting:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-beyma-subber-front-jpg

Bare Beymasubber, ingen glatting:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-beyma-subber-cal-jpg

Vannfall, målt i dag:
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-tangens-beymasubber-vannfall-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-tangens-beymasubber-impulsrespons-jpg

8. Liker Torolan, lygren, TorTorden, vidarak, Karmann, Stratosen har likt denne posten
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å du milde, så tøft det ble. Gleder meg til å oppleve dette.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

10. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftige saker ja
    Tipper dette systemet leverer så det holder nå
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

12. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se der ja!! Dette ble saker, herregud for noen svære kasser!! Det ble bare helt rått Arve. Gratulerer!
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

14. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig tøft Arve!

Forresten, hvordan ble dypbassen nå? Måler jo langt ned. Jeg husker du uttrykte bekymring for at punch og trøkk ikke var forenelig med dypbass...

Har du gjort noe med øvrig kalibrering siden Rune og meg var innom? Nå skal jeg ikke falle for fristelsen å fjern-diagosere fra en måling over internett, men jeg kjenner igjen toppene på rundt 2.5k og 820 Hz fra når vi var på besøk. Hvis de stikker ut når du måler nå og føler at lyden er i hardeste laget, at smekk er krasse og ubehagelige, eller at vokal er litt nasal og frempå, så kan du se på disse to områdene. På generell basis: 2.5k er ikke så farlig om du av tar litt på, men vær forsiktig på 820 Hz, for det skal ikke bli bomull heller.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

16. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,951
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Helt vanvittig!! Når det gjelder romrespons på 10Hz (og enda lavere??); funker det i praksis - og er det noe særlig filmmateriale som har info så langt ned? Har du bygget rommet så "stivt" at du faktisk kan sende ut denne type jordskjelvsfrekvenser uten at det risler og rasler både her og der? Ekstremt imponerende byggverk også denne gangen, morsomt når en ekte kinomaskinist tilfeldigvis også er en Reodor Felgen - har neimen meg ikke sett stort råere selv på AVSforum med mindre det er snakk om folk der penger ikke er tema... Takk også for at du oppdaterer tråden din her på forumet Hunsbedt, og bruker Facebook mer som et supplement, det setter vi stor pris på!

18. Liker Torolan, Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Se der ja!! Dette ble saker, herregud for noen svære kasser!! Det ble bare helt rått Arve. Gratulerer!
    Takk for det, Jan Einar! Det spiller veldig bra nå, og ble vel omtrent som ferventet; tørt og fint og uanstrengt. Den største forskjellen er nok at jeg fint hører ALLE frekvensene nedover. På visse låter er det helt essensielt for å få troverdighet i bassen, man skal ikke mangle noe når bassen ruller nedover i frekvensene. Det fikk jeg aldri til med LMSene, de ville bare ikke spille så jevnt i mitt rom. Nå funker det helt magisk!

Når det er sagt, hos deg spiller det nok med mer autoritet. Det sier seg selv med det membranarealet du har. Jeg må ut for en inspeksjon nokså snart kjenner jeg. Får ta med meg Dan også, han ville også ut og inspisere...

20. Liker Karmann har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Utrolig tøft Arve!

Forresten, hvordan ble dypbassen nå? Måler jo langt ned. Jeg husker du uttrykte bekymring for at punch og trøkk ikke var forenelig med dypbass...

Har du gjort noe med øvrig kalibrering siden Rune og meg var innom? Nå skal jeg ikke falle for fristelsen å fjern-diagosere fra en måling over internett, men jeg kjenner igjen toppene på rundt 2.5k og 820 Hz fra når vi var på besøk. Hvis de stikker ut når du måler nå og føler at lyden er i hardeste laget, at smekk er krasse og ubehagelige, eller at vokal er litt nasal og frempå, så kan du se på disse to områdene. På generell basis: 2.5k er ikke så farlig om du av tar litt på, men vær forsiktig på 820 Hz, for det skal ikke bli bomull heller.

Dypbassen ble helt fortreffelig, tørt og fint hele veien, hehe! Kan nok ikke presse systemet så hardt som med LMSene, men det var jo forventet. Spiller mer enn høyt nok egentlig, må bare være litt forsiktig på de villeste filmkuttene.

Som tidligere nevnt så tok vi bare en rask kalibrering av bassen og samspillet mellom subber og 15-tommerne i frontene. Dan har blitt en racer på DSP og fikk raskt ordna litt topper og bunner, var egentlig ikke så mye som trengtes.

Veldig fint at du nevner problemområdene, hadde tenkt å spørre deg om hva vi bør gjøre videre. Man ser jo også på målingen at det oppover må gjøres litt justeringer. I tillegg til det du nevner må jeg nok prøve å løfte diskanten litt øverst. Rommet kverker nok litt av den, muligens er moltonveggene skyld i det.

Hadde vært morsomt å få deg nedover på en helgevisitt igjen snart. Vi kan jo ta det på PM eller fjesboka...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Helt vanvittig!! Når det gjelder romrespons på 10Hz (og enda lavere??); funker det i praksis - og er det noe særlig filmmateriale som har info så langt ned? Har du bygget rommet så "stivt" at du faktisk kan sende ut denne type jordskjelvsfrekvenser uten at det risler og rasler både her og der? Ekstremt imponerende byggverk også denne gangen, morsomt når en ekte kinomaskinist tilfeldigvis også er en Reodor Felgen - har neimen meg ikke sett stort råere selv på AVSforum med mindre det er snakk om folk der penger ikke er tema... Takk også for at du oppdaterer tråden din her på forumet Hunsbedt, og bruker Facebook mer som et supplement, det setter vi stor pris på!
    Romrespons på ekstremt lave frekvenser er nokså uberegnelige. Og egentlig er det ikke noe man bør trakte etter, om man ikke er bassnarkoman, da...

Hos meg er veggene bare frikoblede 2x4" stendere med dobbel gips og GG. Hadde nok bygd mye stivere hadde det vært i dag. Kanskje med et lag gulvspon i mellom, det hadde ikke kostet all verden, og hadde effektivt brutt opp frekvensene som går i gjennom.

Det finnes vel en del filmmateriale som går særdeles langt ned, jeg husker i hvertfall Edge of Tomorrow. Helt i starten har den en bass som er kjent som SVS-killeren i statene. Var vel en del som har brent seg på den, ja. Hos meg ristet det både her og der på 0dB volum med LMSene... Alt er godt fastskrudd hos meg, uten for mye jamring fra konstruksjonen. Problemet ble at hele taket gikk i egenresonans, ristet kraftig, selv om det er festet i 2x8" solide takbjelker. Man kan jo da spørre seg, hva er vitsen? Er gøy de første ti minuttene, så begynner man å ønske seg en tørrere, jevnere bass.

Oppdatering på FB er egentlig bare tøys. Der forsvinner alt etterhvert ned i et sort hull. Da er det bedre med noe som varer, og er lett å finne tilbake til. Tråden min her er svaret på det, så her blir det tatt oppdateringer så lenge AVForum virker! Tror egentlig at FB kan være en god reklame for trådene her, og synes linken mellom disse to plattformene egentlig er ganske bra. Synd at flere ikke bruker trådene her til å svare i, men det blir vel egentlig uunngåelig mtp hvor lett tigjengelig FB er...

23. Liker lygren, Torolan har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,171
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Facebook er fjas og tull.
    Fungerer kun for et kjapt 5 minutters "se på meg se på meg" virksomhet (jeg bruker det dog sjøl og).
    Og så forsvinner posten din fortere enn ei døgnflue.

Som du sier, det blir dog lett tigjenglig og legge ting ut på FB, spessielt siden vi nå sikkert heller bruker mobilen til slik internet lesning etc, og det er ikke akkurat lettvint og poste et bilde og slikt via mobilen på dette forumet.
    Ikke at det finnes en forum plattform jeg veit om hvor dette er lettvint.

Starten på edge of tomorrow i mv 0, ja, den har jeg ikke kjørt på høyere enn -15 selv men det er jo og der jeg stort sett legger meg i volum under film titting.
    Stort sett der øra gir opp hos meg det blir høyt nok lell :P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

25. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Romrespons på ekstremt lave frekvenser er nokså uberegnelige. Og egentlig er det ikke noe man bør trakte etter, om man ikke er bassnarkoman, da...

Hos meg er veggene bare frikoblede 2x4" stendere med dobbel gips og GG. Hadde nok bygd mye stivere hadde det vært i dag. Kanskje med et lag gulvspon i mellom, det hadde ikke kostet all verden, og hadde effektivt brutt opp frekvensene som går i gjennom.

Det finnes vel en del filmmateriale som går særdeles langt ned, jeg husker i hvertfall Edge of Tomorrow. Helt i starten har den en bass som er kjent som SVS-killeren i statene. Var vel en del som har brent seg på den, ja. Hos meg ristet det både her og der på 0dB volum med LMSene... Alt er godt fastskrudd hos meg, uten for mye jamring fra konstruksjonen. Problemet ble at hele taket gikk i egenresonans, ristet kraftig, selv om det er festet i 2x8" solide takbjelker. Man kan jo da spørre seg, hva er vitsen? Er gøy de første ti minuttene, så begynner man å ønske seg en tørrere, jevnere bass.

Oppdatering på FB er egentlig bare tøys. Der forsvinner alt etterhvert ned i et sort hull. Da er det bedre med noe som varer, og er lett å finne tilbake til. Tråden min her er svaret på det, så her blir det tatt oppdateringer så lenge AVForum virker! Tror egentlig at FB kan være en god reklame for trådene her, og synes linken mellom disse to plattformene egentlig er ganske bra. Synd at flere ikke bruker trådene her til å svare i, men det blir vel egentlig uunngåelig mtp hvor lett tigjengelig FB er...
    Vet ikke helt hvorfor de kaller den for SVS-killer, fordi SVS har kompressor på forsterkerene sine. Subben skal selv begrense effektuttaket for å beskytte seg mot å bli ødelagt. Det låter nok ikke pent når det skjer. Ellers hadde jeg ikke turt denne hvor-høyt-kan-subben-min-spille testen jeg gjennomførte for en stund tilbake.

Når det gjelder rom og stivhet, så er dette en interessant diskusjon. Jeg er ikke sikker på om det å ha så stivt rom som mulig nødvendigvis er det beste. Klart man må unngå forvrengning i form at rom og konstruksjon som klirrer og lager ulyd. En betongbunkers med lyddemping inni ikke nødvendigvis er oppskriften på perfekt det heller!

Dette er ikke noe jeg er ekspert på, så gjerne korriger meg om jeg tar feil: Partikkelhastighet. Lyd er vekslende bølger mellom trykk og bevegelse. Vår hørsel er trykksensitivt. I et rom vil en helt stiv vegg være et område med bare trykk, fordi veggen stopper bevegelsen. Derfor opplever vi høyere lydvolum nære vegger. Dess lavere frekvens, dess lengre ut går dette trykkområdet.

På lave frekvenser er opplevelsen av basstoner like mye en taktil opplevelse hvor vi lytter med kroppen. "Brystkassetrøkk" er det mange som skriver. Men kroppen stimuleres mer av bevegelsen av lyd enn av trykket av lyd. Dette er en av årsakene til at man kan oppleve å ikke ha god tonal basslyd, men samtidig allikevel bli filleristet. Da har man mer bevegelse enn trykk i lytteområdet.

Så til poenget: Dersom veggen flekser noe, vil noe av dette trykket gi litt bevegelse, også i nærheten av veggen. Derfor tror jeg at å ha vegger som flekser kan være bra for subbass-opplevelsen i et større område i kinoen, spesielt i setene som er lagt bak. Fleksingen absorberer energi i stedet for å reflektere lyden tilbake i rommet, og det kan være en bra ting da man får mer direkteenergi i rommet. Såfremt det ikke medfører klirring og forvrengning. Eller stygge ressonsanser i konstruksjonen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

27. Liker Hunsbedt, Karmann har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fint og lærerikt innspill, Svein! Når det gjelder den omtalte scenen i End of Tomorrow leste jeg på AVS om en hel del som hadde trøbbel med bunning. Og det gjalt ikke bare SVS, men fikk intrykket at de gjerne spilte høyere og derfor var mer utsatt på grunn av det. Sier vel kanskje ikke så mye om at SVS akkurat er "dårlig", men at eierne ikke har selvkontroll, hehe...Lurer på om det ikke var dem som hadde bassrefleksportede kasser som fikk mest trrøbbel, om jeg husker rett...

Stivhet i veggene: Er vel kanskje en myte at veggene skal være stivest mulig, og som du sier kan det skape dårligere opplevelser av bassen. Men vil ikke stivere vegger dempe lydlekkasjer bedre ut, da? Mulig at jeg forveksler bedre lyd mot bedre demping (hindre lyd ut fra kinoen). Husker også at jeg leste litt i en annen tråd om vegger som var bygget nettopp for å flekse litt, og at dette skulle være bra for opplevelsen i rommet. Stenderne var da satt i et uregelmessig mønster, slik at fleksing ble tillatt på visse områder.
    Skulle jeg ha bygget om igjen, hadde veggene mine blitt bygd med ett lag gulvspon i tillegg. Hos meg er dessuten stenderne forskjøvet, slik at det er ett sett stendere på innvendig og ett på utvendig vegg, begge med c-c 60cm, på felles 6" bunn og toppsvill. Min vegg er derfor ikke så stiv som på en standard vegg, siden ingenting er festet i den på baksiden.

Jeg kjenner en kar som skal bygge seg et temmelig stort lytterom (over 50 kvadrat). Han skal ikke bruke stendere , men kryssfiner kuttet i temmelig brede plater, satt opp i rutemønster, der enkelte deler av veggen blir erstattet av demping inne i kryssfiner-rammen mot innsiden. Dette betinger også en ytre vegg som er helt tett, satt opp med avstand til indre vegg. Spennende er det i hvertfall med nye konstruksjoner...

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Jan Einar! Det spiller veldig bra nå, og ble vel omtrent som ferventet; tørt og fint og uanstrengt. Den største forskjellen er nok at jeg fint hører ALLE frekvensene nedover. På visse låter er det helt essensielt for å få troverdighet i bassen, man skal ikke mangle noe når bassen ruller nedover i frekvensene. Det fikk jeg aldri til med LMSene, de ville bare ikke spille så jevnt i mitt rom. Nå funker det helt magisk!

Når det er sagt, hos deg spiller det nok med mer autoritet. Det sier seg selv med det membranarealet du har. Jeg må ut for en inspeksjon nokså snart kjenner jeg. Får ta med meg Dan også, han ville også ut og inspisere...
    Det var godt å høre, tipper dette passer dine behov(og mine) meget bra Som du skriver så spilte dette meget bra rett ut av "esken". Samme som jeg opplevde når jeg gikk fra longthrow (svs pb-13 ultra *4) til et par.. store med kort slaglengde. Funker meget bra til det meste av musikk og fungerer bra til film. Dine er tunet litt lavere så du har nok litt mer trøkk i bunnen

Ta med deg Dan, så tar vi en lyttekveld en dag. Brus, sjokolade og hodelykt skal jeg ha klart
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føyer med inn i rekken over folk som sier at dette ser dritlekkert ut! Ett spørsmål meldte seg dog: Er drillen ment som en skalaindikator, eller er den mer ment som et akustisk supplement når du ser på film?

Ønsker også å gå litt tilbake til delefilterbiten, har du fått sett noe mer på den? For av det jeg kan se er diskantleddet endret en del fra Tangens tegninger. Fra bildet du postet ser jeg at resistoren på 6 ohm har blitt erstattet med et parallellopplegg som tilsvarer 1.5 ohm ... tanken var vel at de skulle kobles i serie slik at de til sammen ble 6, men koblet feil er de hvertfall ... siden jeg ikke ser den nederste kondensatoren, vet jeg ikke om de to tilsvarer 4.7µF, men om den andre er på 4.37µF skal det stemme bra der. Det siste jeg ser er hvertfall at 20µF kondensatoren er byttet ut med 22µF, uten at jeg vet hva det har å si for det akustiske ... spolene kan jeg ikke si noe på siden jeg ikke ser verdiene, men alt er hvertfall koblet skjematisk riktig .

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9453-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-inconcert-20miles-20filter-jpg

31. Takk Hunsbedt takket for denne posten
    Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha! Venta på at noen skulle kommentere linselusa, ja. Glemte helt bort kinodrillen som jeg bruker ved montering/demontering av rammene rundt lerretet.

Og GLIMRENDE at du har tatt tak i filteret til inConcert Miles. Jeg har vært fortvilet over dette etter tilbakemeldingene, og ønsker å gjøre noe, men har ikke peiling på komponentverdiene. Jeg kan gjerne finne verdien på resten av komponentene for deg, for dette er jeg veldig interessert i å få ordna siden de skal selges.
    Sist endret av Hunsbedt; 04-14-2016 kl 14:17 Begrunnelse: Skriveleif...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bilde av komponentene, og du ser verdien på den siste kondensatoren:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9481-jpg

Stor foliespole:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9489-jpg

Mindre liggende spole:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9493-jpg

Den siste lille stående spolen fikk jeg ikke tatt bilder av siden verdien er gjemt på baksiden. Ved hjelp av en lommelykt og litt lirking, pluss krafige briller, fant jeg verdien til 0,134 Ohm.

Hva mener du bør gjøres for å få frem diskantlyd bedre? Den låter temmelig dempet og tam, etter at folket har fått lyttet på den...

Side 169 av 172 FørsteFørste ... 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 165 166 167 168 169 170 171 172 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •