Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 166

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 166 av 172 FørsteFørste ... 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 162 163 164 165 166 167 168 169 170 ... SisteSiste
Viser resultater 3,301 til 3,320 av 3428
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjønner dette med å dra på litt! Det er moro det. Hadde treff nå nylig å da lå vi på rundt 100db i gjennomsnitt ila kvelden
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

2. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EOT ga meg ett skikkelig panikkanfall da jeg (seriøst) trodde noe hadde klikket i oppsettet mitt, var ikke før noe senere jeg skjønte det faktisk var ment for å være slik.

4. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Skjønner dette med å dra på litt! Det er moro det. Hadde treff nå nylig å da lå vi på rundt 100db i gjennomsnitt ila kvelden
    Det er ikke høyt i det hele tatt, og med null forvrenging og bare ren lyd, kan man faktisk føre en samtale uten at man må skrike til hverandre! Sitter man og koser seg litt med musikk, kamerater og litt pils eller rødvin, kan det fort bli litt høyt. Og nå kan jeg det uten å være redd for høyttalerne...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    EOT ga meg ett skikkelig panikkanfall da jeg (seriøst) trodde noe hadde klikket i oppsettet mitt, var ikke før noe senere jeg skjønte det faktisk var ment for å være slik.
    Kan egentlig ikke forstå vitsen med den lyden i filmen? Her sitter man i fred og ro, og så kommer den mest saftige bassen man har hørt på lange tider, før filmen egentlig har begynt. Gøy når man vet om det, men kjører man på med litt for høyt volum kan det fort bli dyrt...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

7. Liker Karmann, Johnnygrandis har likt denne posten
    Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hahaha, jeg trodde huset skulle rase første gangen jeg så filmen. Jeg stoppet filmen og tenke hva i H..var det Heldigvis hadde jeg ikke full pinne, det er et av de klippene som kjøler ned rommet best..
    |Tangen Inconcert Miles|Klipsch Rc-64mk2|Klipsch Rs-62mk2 x 4|Jbl 4645B x 8|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|2 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

9. Liker Hunsbedt, Johnnygrandis har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    hahaha, jeg trodde huset skulle rase første gangen jeg så filmen. Jeg stoppet filmen og tenke hva i H..var det Heldigvis hadde jeg ikke full pinne, det er et av de klippene som kjøler ned rommet best..
    Hehe, med kinoen stappfull av JBL er det jo ikke rart at rommet blir nedkjølt. Er i grunnen rart at ikke hele huset ditt sklir på sjøen når du kjører på med slikt trøkk. Du kan være glad for at ikke Mannen henger på baksiden av huset i tillegg...

BEF nevnte vel også noe om "vind" når han kjørte starten på denne filmen. Er vel best om han kommer med en egen beskrivelse, om han skulle lese dette...

11. Liker Karmann har likt denne posten
    Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du klarer nok mer en frisk bris hos deg også Seriøst flott oppsett du har nå Arve.
    Tenker BEF har vind i håret når dette smeller til. Som du skrev tidligere helt syk plassering av et bass-spor. Helt uten mål og mening, akkurat slik jeg liker det
    |Tangen Inconcert Miles|Klipsch Rc-64mk2|Klipsch Rs-62mk2 x 4|Jbl 4645B x 8|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|2 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått besøkt Arve igjen! Vi var 3 stk som kjørte inn, alle hadde sett bilder av det som skulle møte oss men alikevell satt alle 3 flere timer etter besøket å måpte. Har skjedd ganske mye oppgraderinger innen lyd her siden sist jeg var å jeg vil jo si det var mye bedre enn en konsert! lydnivået var utrolig og bassen føltes godt. Førsteintrykket jeg fikk med infected mushroom var hvor åpent hele lydbilde var, å hvor rå mellombassen var. Har heller aldri opplevd en så bra Qsound! Håper vi får komme tilbake igjen når projektoren er oppe å går 11 av 10!

14. Liker Torolan har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    BEF nevnte vel også noe om "vind" når han kjørte starten på denne filmen. Er vel best om han kommer med en egen beskrivelse, om han skulle lese dette...
    Åpningen høre og føler mann bassen som ligger der, og etter noen sekunder ut kjenner man det går et kaldt vinddrag gjennom kinoen... Ikke sett noen målinger av det sporet, men tipper vel det ligger noe rundt 10-15Hz Et morsomt spor, men et spor man bør ha stor respekt for, kan fort bli dyrt vis man er litt for tøff.

16. Liker Karmann har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Åpningen høre og føler mann bassen som ligger der, og etter noen sekunder ut kjenner man det går et kaldt vinddrag gjennom kinoen... Ikke sett noen målinger av det sporet, men tipper vel det ligger noe rundt 10-15Hz Et morsomt spor, men et spor man bør ha stor respekt for, kan fort bli dyrt vis man er litt for tøff.
    Ligger en måling av det sporet ute på Data-Bass vet jeg ihvertfall. Det er nær fullsignal i alle kanaler.

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var inne og så litt på Data-Bass. Såpass interessant at jeg meldte meg på. Her er målinger fra startsekvensen i Edge of Tomorrow:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-edge-tomorrow-2-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-edge-tomorrow-jpg

Ser ikke ut til at det var full øs i alle kanaler, dog? Eller er det bare meg som feiltolker?

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-edge-tomorrow-3-gif

Er vel noe av det villeste folka på DB har sett. Må nok si meg enig i det...

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var inne og så litt på Data-Bass. Såpass interessant at jeg meldte meg på. Her er målinger fra startsekvensen i Edge of Tomorrow:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-edge-tomorrow-2-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-edge-tomorrow-jpg

Ser ikke ut til at det var full øs i alle kanaler, dog? Eller er det bare meg som feiltolker?

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-edge-tomorrow-3-gif

Er vel noe av det villeste folka på DB har sett. Må nok si meg enig i det...

Nei, men det er ikke så langt unna faktisk. Tror den bare er noe slikt som -5db under maks teoretisk nivå eller noe slikt. Altså den kommer i 120db på referansenivå om man har høypass på surroundkanalene som blir rutet til subwoofer i tillegg i et 7.1 system.

Max teoretisk nivå er da en full firkantpuls i alle kanaler samtidig med høypass fra alle kanaler rutet til subben som er 125db omtrent.

Min tråd:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det full gang på bygging i verkstedet igjen. I forhold til mellombasshornet jeg ble ferdig med for noen uker siden, er dette prosjektet bare barnemat, og vil blir raskt ferdigstilt. Høyttaleren er en inConcert Miles med Beyma-elementer. Fikk kjøpt ett stereosett med horndiskanten TPL-150 og bassen 15P80ND. I tillegg har jeg fått meget pent bygde delefilter i løse bokser. Fordelen med delefiltrene slik er at jeg da lett kan kjøre uten disse boksene hvis det skal brukes forsterkere med DSP. Det kan senere bygges mellomtone, for eks et topphorn, eller Beyma 10MI100 hvis det skal benyttes DSP.

Kassene bygges i 28mm kryssfiner (Baltisk bjørk, BB-BB). Valget stod mellom dette og 30mm MDF, så nå tenkte jeg å bruke noe annet enn MDF for en gangs skyld. Platene ble frest ut på CNC hos Trestokken AS, og det ble frest inn fals i alle platene slik at byggingen blir enkel og solid. Cascol vanlig trelim blir brukt.

Innvendig har jeg en plan for å minimere kasseresonanser. Jeg kommer til å skaffe meg 3mm aluminiumsplater som skal limes fast med Swedac dempelim. Hvis jeg ikke får tak i dette blir det 11mm kryssfiner i stedenfor. Utvendig skal kabinettene beise med Herdins oljebeis (brun) og etterbehandles med Herdins Voksolje. Overflaten blir meget pen med møbelfinish og dyp glød, slik finishen på mellombasshornet ble.

Det er meningen å spille inn elementene, måle litt og så teste dette hos mine kamerater. Hvis noen vil kjøpe dem er de for salg, hvis ikke skal elementene brukes i andre konstruksjoner, for eks på mellombasshorn.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9345-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9347-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9348-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9349-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9350-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9353-jpg

21. Liker Torolan, BEF har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye liv i tråden lenger, men jeg kan jo legge ut det som har skjedd siden sist. Kassene er nå ferdig limt og grovpusset, jeg skal nå til på innmaten i kassene før frontene limes på. Jeg har vært på leting etter aluminiumsplater, og fant dette på AMV i Flekkefjord. De hadde 2 og 3mm plater, og kuttet raskt til de 22 platene jeg trengte. Ble ikke så dyrt heller, betalte 1500,- inklusivt arbeid.

I helga saget jeg hull til bassportene og tilkoblingsterminaler. Nå er alt klart for liming med Swedac. Skal ha ca 3mm lag med lim bak hver plate. Det er tatt høyde for dette i kasseutskjæringen slik at innvendig volum blir likt originalen.

Ellers har jeg fått tak i 50mm skummadrasser til innvendig demping også. Dette skal limes på aluminiumsplatene på sider, topp og bunn. Bassrefleksporter Ø innvendig 190mm ble innkjøpt på Biltema. Røret er litt for stort for hullet i kassen, som også er på Ø 190mm. Enten så må jeg frese opp hullet større, ca 8-9mm, eller så skal rørest festes i en ny liten utfrest ring på innsida av kassen. Desverre så var alle rørene vokset innvendig, det betyr at de ikke kan males. Får se hva jeg gjør med det. Kan muligens lime inn sort kontaktpapir, hvis dette får feste.

Bilder:

Kan bli bra etter finpuss med 240 og 320-papir:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9358-jpg

Utskjæring av hull til bassporter og terminaler. Var en tung jobb, men gikk greit med riktige sageblader:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9359-jpg

Resten av platene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9364-jpg

Til innvendig demping:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9361-jpg

190mm vokset rør var desverre alt de hadde igjen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_9362-jpg

23. Liker BEF har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig er den en fryd for øye å se ditt arbeide

25. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, BEF! Veldig spent på dette og hvordan dempingen innvendig vil funke. Tror også det kan bli tøft med beis på disse, ala hornet jeg nettopp har levert. Hvordan tror du et mellomtonehorn på toppen av dette kan fungere? Har lyst til å teste litt, men har ikke så mye kunnskap om dette...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, BEF! Veldig spent på dette og hvordan dempingen innvendig vil funke. Tror også det kan bli tøft med beis på disse, ala hornet jeg nettopp har levert. Hvordan tror du et mellomtonehorn på toppen av dette kan fungere? Har lyst til å teste litt, men har ikke så mye kunnskap om dette...
    Ikke noe problem å sette en mellomtone på toppen av de kabinettene. Utfordringen er delingen og få den integrert mot resten. Så må være et mellomtonehorn som går ned mot 200Hz, absolutt min må være 300Hz. Til normal musikk lytting vil Miles fungere utmerket slik den er konstruert. Største oppgraderingen vil være å lage aktiv versjon av den.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Ikke noe problem å sette en mellomtone på toppen av de kabinettene. Utfordringen er delingen og få den integrert mot resten. Så må være et mellomtonehorn som går ned mot 200Hz, absolutt min må være 300Hz. Til normal musikk lytting vil Miles fungere utmerket slik den er konstruert. Største oppgraderingen vil være å lage aktiv versjon av den.
    Mellomtonehorn da beregnet for mellom ca 200 og opp til 1500-2000ish hz? Har jo også muligheten for å gå den enkle veien med titommeren fra Beyma, som vi vet funker bra. Blir nok mest sannsynlig likevel solgt som en ren musikkht, helt original.

Lager de slik at de lett kan gjøres aktive. Delefilterboksen blir ekstern, med Speakon for både bass og diskant på kabinettet.

29. Liker BEF har likt denne posten
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,561
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    horn til 200hz, blir ikke det litt stort? 1.7m ish bølgelengde

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    horn til 200hz, blir ikke det litt stort? 1.7m ish bølgelengde
    Og det betyr hornlengde/åpning på samme? Hehe, må nok opp i frekvens da gitt. Enkleste løsning blir nok Beyma-titommeren.

Side 166 av 172 FørsteFørste ... 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 162 163 164 165 166 167 168 169 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •