Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 165

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 165 av 172 FørsteFørste ... 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 161 162 163 164 165 166 167 168 169 ... SisteSiste
Viser resultater 3,281 til 3,300 av 3428
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Som BEF skriver, så er denne målingen tatt seint onsdagskveld. Vi holdt på med kalibrering helt til utpå lørdagen, så disse målingene er nok ikke helt oppdaterte. Beklager at jeg ikke har rukket å ta nye, skal prøve på det til helgen. Jeg kan godt prøve å ta en GD og minimum phase ut fra en målekurve. Hvor langt opp i frekvens vil du vinduet skal vise?

Uansett er det sikkert at målingene ikke er/blir perfekte, det vil de nok ikke bli i min kino og med de høyttalerne/subbene jeg bruker nå. Men lyden sitter veldig bra, og jeg er veldig godt fornøyd nå.
    Hvordan er trøkke du har nå forhold til dba systemet hos meg?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anders1234 Vis post
    Hvordan er trøkke du har nå forhold til dba systemet hos meg?
    Hehe, det kan nok ikke sammenliknes. Hos deg var nok bassen mye mer fremtredende, i tillegg til at det føltes mer på kroppen. Jeg kunne nok ha ristet rommet her MYE mer enn det det gjør nå, men så er det ikke målet mitt. Det er heller å få Ultraene til å fungere best mulig med Milesene. Da går det nok litt på bekostning av hva man kan få ut sånn totalt sett.
    Nå spiller det veldig sammenhengende bra, med god brystkassebass og trøkk langt nedover. DBA er alikevel totalt overlegent, man får totalkontroll på rommet, med veldig jevn og fin bass hele veien ned under 100Hz. Ultraene er mer slik at man kan skremme vettet av folk hvis man kjører bånn gass. Det tør ikke jeg å gjøre, da blir jeg nok kastet ut av hus og kino ganske raskt...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det kan nok ikke sammenliknes. Hos deg var nok bassen mye mer fremtredende, i tillegg til at det føltes mer på kroppen. Jeg kunne nok ha ristet rommet her MYE mer enn det det gjør nå, men så er det ikke målet mitt. Det er heller å få Ultraene til å fungere best mulig med Milesene. Da går det nok litt på bekostning av hva man kan få ut sånn totalt sett.
    Nå spiller det veldig sammenhengende bra, med god brystkassebass og trøkk langt nedover. DBA er alikevel totalt overlegent, man får totalkontroll på rommet, med veldig jevn og fin bass hele veien ned under 100Hz. Ultraene er mer slik at man kan skremme vettet av folk hvis man kjører bånn gass. Det tør ikke jeg å gjøre, da blir jeg nok kastet ut av hus og kino ganske raskt...
    eg kann bekrefte lms u er meget bra på å skremme vette av folk. Bassen hos meg ligger nokk ein go del på + sida ja ☺

4. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par bilder etter at all kabling var på plass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8716-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8718-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

6. Liker Midas, Torolan har likt denne posten
    Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å følge oppdateringene dine med flotte bilder, har vært et av sommerens høydepunkter. Resultatet ser helt fantastisk ut, og ut i fra beskrivelsene fra BEF og deg, så virker det som lyden har samme kvalitet.

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å dokumentere dette så grundig.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

8. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser vanvittig rått ut

10. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par målinger etter siste innstillinger. Målingene er tatt fra sweetspot, med subber og ht. Øverste er med 1/6 glatting:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bef-siste-kalibrering-sweetspot-alle-ht-jpg

GD, Minimum Phase:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-gd-og-minimum-phase-siste-kalibrering-jpg

Trykk på bildene for full størrelse! Og for de som synes det ser en smule basstungt ut, jo det stemmer vel det...
    Men det låter veldig bra. Jeg har kjørt litt sinustoner for å høre på området rundt dippen på 23-28Hz, det er ikke allverdens det kan høres. Merker at det er bittelitt mer trøkk rundt 35-40, men det er bare fint.

Kommer muligens til å måle litt mer igjen til helga, nå som jeg har fått meg ett skikkelig mikrofonstativ (endelig!), og da flytte litt på subbene sideveis og ta målinger for hver fem cm. Jeg vil også ta målinger ved hver stol bare for nysgjerrighetens skyld. Det viktigste er at det sitter i sweetspot, og det gjør det nå.
    Sist endret av Hunsbedt; 07-28-2015 kl 21:52 Begrunnelse: Tilføyelse av tekst.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Å følge oppdateringene dine med flotte bilder, har vært et av sommerens høydepunkter. Resultatet ser helt fantastisk ut, og ut i fra beskrivelsene fra BEF og deg, så virker det som lyden har samme kvalitet.

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å dokumentere dette så grundig.

Takk igjen for fine ord, Willms! Setter pris på slike tilbakemeldinger, og synes det fremdeles er fint å skrive om kinoen min her selv om veldig mange av de gamle traverne som deltok her er borte. Ser at noen nye kommer til, så det er jo positivt.
    Du må gjerne ta turen innom hvis du er på disse kanter, jeg kjører gjerne en demo for deg igjen, med det nye oppsettet.

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for fine ord, Willms! Setter pris på slike tilbakemeldinger, og synes det fremdeles er fint å skrive om kinoen min her selv om veldig mange av de gamle traverne som deltok her er borte. Ser at noen nye kommer til, så det er jo positivt.
    Du må gjerne ta turen innom hvis du er på disse kanter, jeg kjører gjerne en demo for deg igjen, med det nye oppsettet.
    Takk så mye for invitasjonen. Skal ikke se bort i fra at du hører fra meg om jeg er i nærheten. (Les: mindre enn 3 timer unna.)
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen gang vurdert et par svenske forsterkere?
    Professional audio amplifiers - Lab.gruppen
    Alt for mye vintage og moderne

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så litt på Labgruppen da forsterkervalget skulle bestemmes for et år siden eller så, men har ellers ingen kjennskap til merket. Sikkert bra bygd forsterkere siden så mange velger å kjøpe billigkloner fra Kina.
    Jeg bruker bare Crown nå (bortsett fra to kanaler i surround), og er meget godt fornøyd med det. Kommer nok ikke til å bytte på en god stund, men når det blir aktuelt å bytte er Hypex antakelig best egnet til å drive systemet mitt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for praten idag, veldig gøy å høre at du bruker kinoen så mye og ikke mins den entusiasmen og innlevelsen du har med dine opplevelser av musikk i rommet! Må prøve å få meg en tur ned igjen til deg før landet vårt igjen blir helt hvit

17. Liker AndreWerdenskrieg har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Takk for praten idag, veldig gøy å høre at du bruker kinoen så mye og ikke mins den entusiasmen og innlevelsen du har med dine opplevelser av musikk i rommet! Må prøve å få meg en tur ned igjen til deg før landet vårt igjen blir helt hvit
    Takk i like måte, Bjørn Erik. Kinoen brukes daglig faktisk. Unnntakene er når vi er bortreist eller når jeg er på kveldsjobb. Trivselsfaktoren i kinoen har vel aldri vært høyere. Jeg kan sitte i timesvis å høre på musikk av alle slag, nå går det mye i rock og de store supergruppene på sent seksti og tidlig søttitall. Vanvittig morro når man har slikt et bra brøsttrøkk oppover i bassen, og ikke bare i de nederste frekvensene.

Og på film er det helt sjukt. Jeg og Dan testa litt med den første scenen i Edge Of Tomorrow, den med ekstrembassen. Har aldri før sett at projektoren har beveget seg. Jeg har nemlig ikke festet den i taket, projektorfestet går gjennom taket, helt opp til taksperrene (som er 2X8"). Der har jeg hengt en spesiell anordning for opphenget til projektoren. Det at projektoren beveget på seg betyr altså at hele kinotaket på flerfoldige tonn har flytta på seg! Helt vilt. Hos Dan funker det også utrolig bra, han har ekstremt med headroom nå. Så litt av den siste MadMax-filmen tidligere i dag. Må være tidenes actionfilm, den har et ekstremt rått lydspor!!

Du er selvfølgelig hjertlig velkommen når det måtte være, den faste plassen står klar og venter på deg. Da må det bli mer tid til lytting og film. Og skulle det bli muligheter for det så ser jeg frem til testingen med andre subber også...

19. Liker AndreWerdenskrieg, Torolan har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres utrolig rå ut den kinoen din der. Kan anbefale filmen Everly, ikke den beste filmen når det kommer til handling men dæven for ett lydspor :-) Håper å kunne få innpass i kinoen din om jeg er på de kanter engang Hva bruker du for å sette den house kurven for å øke nivået i bunnen?

God helg!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Johnny, god helg til deg også!

Jeg har ikke brukt annet enn DSPen i forsterkerne for å få lyden slik den skal være (Har kjørt Audyssey, men det ble slått av. Egen kalibrering høres bedre ut. Kun avstander til høyttalere blir brukt fra Audyssey-kalibreringen). Det er kun brukt forskjellige Eq justeringer som LP-shelf, HP-shelf og parametrisk bånd. Jeg får sitere BEF fra tidligere i tråden: Det er brukt 8 Eq-bånd for å gi rett lyd. Mye av det som er gjort er en utflating av kurven, med det mener jeg å dempe ting under 40hz, slik at det kommer på nivå med det over 50hz. Det er ved de to frekvensene skillet ligger på TC elementene i rommet til Arve. Når man fikk fram trykket over 50hz ble de straks mer morsomme å høre på, før det ble det veldig mye fysisk og lite lyd.

Du må bare komme på besøk hvis du er på disse kantar. Ta gjerne kontakt litt før via PM eller på FB!

22. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har helt glemt å spørre deg om dette hunsbedt. Hvordan er TPL150h kontra TPL200h? Du som har hørt begge i Miles har vel kanskje noe sammenligningsgrunnlag her. Er det verdt oppgraderingen? Jeg har vurdert å bytte ut 150 med 200 nemlig, men usikker på om det gjør noe spesielt forskjell.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet faktisk ikke om det er så veldig mye forskjell. BEF er nok den som har best sammenligningsgrunnlag her, siden han har TPL150h, og har hørt hva TPL200h gjør hos meg. Dataene sier at 200 skal være enda mer lineær, uten at jeg kan gå god for det. Grunnen til at jeg og Dan (som har samme høyttalere) gikk for TPL200h var at vi fikk fenomenalt gode priser på Beyma. Og da kjøpte vi like godt "den beste".

Hvis jeg skulle ha kjøpt ut i fra vanlige priser hadde jeg ikke gått for 200. Da vil jeg heller si at det er mye viktigere å legge pengene i en god mellomtone. Det vil nok utgjøre større forskjell. Skulle likt å hørt mellomtonen BEF har. Den skal være temmelig bra (og veldig dyr...).

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja, jeg savner av og til den silkemyke og detaljerte lyden til Dali 40. Desverre så har ikke disse mulighet for å kjøre film på et realistisk nivå. Jeg håper at BigMiles vil gi meg både i pose og sekk, selv om forventningene mine muligens er for høye...
    Leser litt tilbake i tråden og lurer på hvor høyt i db er vanlig filmnivå for deg ? Jeg spør fordi jeg tar meg selv i å egentlig ønske ett høyere nivå men er redd mine Dali Helicon begynner å komprimere noe selv med bånddiskanten som står i de. Jeg vet det ikke er ampen som gir seg da jeg har hatt over 250W på hver kanal her hos meg og det samme skjedde. Så tibake til tema hva er realistisk filmivå i db - spør i db da jeg har inntrykk at hvert rom/receiver/amper oppfører seg forskjellig så det egentlig som konstant vil være forvrenging og db og dette vil være utslagsgivende for hvor høyt det er mulig å gi jernet. Tror vel de fleste entusiaster vil ha mest mulig db med renest mulig gjengiving over ett bredest mulig frekvensområde !?

Selv ligger jeg på rundt -8db fra ref nivå på min 8801, har dog ikke målt db men tenkte å prøve dette for å se hvor en ligger. Jeg tror jeg gjetter det til å være rundt 95db med peaker 105+...

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet faktisk ikke om det er så veldig mye forskjell. BEF er nok den som har best sammenligningsgrunnlag her, siden han har TPL150h, og har hørt hva TPL200h gjør hos meg. Dataene sier at 200 skal være enda mer lineær, uten at jeg kan gå god for det. Grunnen til at jeg og Dan (som har samme høyttalere) gikk for TPL200h var at vi fikk fenomenalt gode priser på Beyma. Og da kjøpte vi like godt "den beste".

Hvis jeg skulle ha kjøpt ut i fra vanlige priser hadde jeg ikke gått for 200. Da vil jeg heller si at det er mye viktigere å legge pengene i en god mellomtone. Det vil nok utgjøre større forskjell. Skulle likt å hørt mellomtonen BEF har. Den skal være temmelig bra (og veldig dyr...).
    Ja forståelig det. Jeg kastet også pengene på bordet for å få den "beste" mellomtonen som var mulig å oppdrive. Ulempen er vanvittig lange frakt/konstruksjons tider. Tad tm1201 som BEF har og AE TD12M som jeg har bestilt er begge fantastiske mellomtoner ifølge datablad/erfaringer og ligner generelt veldig mye på hverandre.

Får nesten bare teste egentlig og se om det utgjør noe forskjell. Får høre med BEF og muligens Tangen om de har noe god erfaring med forskjellene mellom dem også kanskje. Tror nok ikke det så mye forskjeller å snakke hjem om.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Leser litt tilbake i tråden og lurer på hvor høyt i db er vanlig filmnivå for deg ? Jeg spør fordi jeg tar meg selv i å egentlig ønske ett høyere nivå men er redd mine Dali Helicon begynner å komprimere noe selv med bånddiskanten som står i de. Jeg vet det ikke er ampen som gir seg da jeg har hatt over 250W på hver kanal her hos meg og det samme skjedde. Så tibake til tema hva er realistisk filmivå i db - spør i db da jeg har inntrykk at hvert rom/receiver/amper oppfører seg forskjellig så det egentlig som konstant vil være forvrenging og db og dette vil være utslagsgivende for hvor høyt det er mulig å gi jernet. Tror vel de fleste entusiaster vil ha mest mulig db med renest mulig gjengiving over ett bredest mulig frekvensområde !?

Selv ligger jeg på rundt -8db fra ref nivå på min 8801, har dog ikke målt db men tenkte å prøve dette for å se hvor en ligger. Jeg tror jeg gjetter det til å være rundt 95db med peaker 105+...
    Selv om Daliene var veldig bra, så savner jeg ikke lyden spesielt lenger. Med BigMiles har jeg alt; dynamikk, oppløsning, masser av mellombass som trøkker, nydelig diskant, osv...Nå er det ikke lenger noe spørsmål om hvor høyt jeg tør spille for å skåne høyttalerne, her er headroom nok til den mest masochistiske musikklytter. Med Daliene merket jeg fort at nå er det for høyt. Turte ikke å dra på mer enn 105-108 dB. Mye av problemet med Daliene skyldes nok dempingen i kinoen. Man får ikke hjelp av rommet, og med lite refleksjoner ønsker man å spille høyere.

Jeg har nok volumet høyere nå enn før. Jeg liker å kjenne trøkket, og synes at lyden åpner seg mer med litt pådrag. Kan fort komme opp i 110dB på musikk. Merkelig nok høres det ikke særlig høyt ut hos meg, sikkert på grunn av effektiv demping. Marantzen står da som regel mellom -6 og +3, veldig avhengig av hvor høyt innspilt musikken er. På LP ligger jeg som regel altid på plussida, siden utgangssignalet er lavere.
    På film er det også avhengig av hvor høyt lydbildet er, men rundt -5 havner jeg ofte på. Da kan det bli særdeles høyt hvis filmen har mye LFE. Noe av det mer ekstreme er jo den tidligere nevnte bassbølgen i starten av Edge Of Tomorrow. Ble nesten litt redd der, og kan forstå at dette er en Sub-killer...

28. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
Side 165 av 172 FørsteFørste ... 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 161 162 163 164 165 166 167 168 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •