Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 163

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 163 av 172 FørsteFørste ... 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 159 160 161 162 163 164 165 166 167 ... SisteSiste
Viser resultater 3,241 til 3,260 av 3428
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette så rått ut, gleder meg til det blir lyd i dem

2. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Dette så rått ut, gleder meg til det blir lyd i dem
    Uten at jeg håndfaste bevis på dette, så er jeg rimelig sikker på at Arve også gleder seg til det.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

4. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste bortsett fra naboer i 10 km omkrets gleder seg

6. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser som vanlig usedvanlig bra ut!
    Det her kommer jo til å bli helt villt!
    Jeg syns det var bra når vi var på demoen i fjor sommer, men mye(alt er jo byttet ut siden den gang...)
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du er spent nå!?

9. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kommentarer, karer! Kom nesten i mål i dag, mangler nå bare småting før det kan settes lyd på anlegget. Seks par med firelederkabel må lages, ett par til hver sub. Og fire "laskeplugger". Satser på at dette er ferdig i morgen formiddag. Da blir det spennende å se om det blir lyd eller ikke...

I dag har jeg hatt elektrikker til å kople til firekvadratkabelen jeg la opp i dag tidlig. Litt blodslit var det, disse kablene er stive som fy. Så trikkeren slapp billig unna, trodde han. Etter å ha stablet 600kg så ble det ikke nødvendig med mer trening i dag, mente han. Tusen takk for god hjelp, Ivan!

Lerretsrammen ble det jobbet en del med etterpå. Avstanden mellom Ultraene nederst og bakkant til lerretsramme var litt liten, ca 2cm, så jeg bestemte meg for å løsne den og rippe av 3cm. Gikk veldig greit siden alt var skrudd fast. Måtte til slutt lime fast moltonen som jeg mått løsne, men det gikk også fint. Dørrammene på hver side av lerretet måtte også få nytt oppheng, da det gamle ikke passet etter å ha flyttet lerretsrammen. Dette tok også sin tid.

Til slutt fikk jeg koplet alt inni de to koplingsboksene, så nå er de også klare. De skal henges opp lett tigjengelig slik at de enkelt kan bygges om.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8701-jpg

Ferdige bokser, kunne nok ha gjort meg mer flid med merkingen, ja:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8706-jpg

20A kursen til subbene, med firekvadrat kabel, fikk "komfyrkontakt". Tror ikke det vil bli mangel på strøm nå...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8710-jpg

Her står Ultraene 1/3del av rombredden ut fra veggene. Vi starter med dette, så ser vi om det må forandres på ting etterhvert:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8703-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

11. Liker lygren, Johnnygrandis har likt denne posten
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk. Helt fantastisk.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

13. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike ta - dette blir heftig
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

15. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    20A kursen til subbene, med firekvadrat kabel, fikk "komfyrkontakt". Tror ikke det vil bli mangel på strøm nå...
    Fikk du elektrikeren med på å legge opp 20A fast inn på itechen??

Dette begynner å minne meg om noe... Ja, et visst annet kompromissløst anlegg på østlandet... Utrolig rått, Arve.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

17. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Fikk du elektrikeren med på å legge opp 20A fast inn på itechen??
    Ikke noe problem. Klippet kontakta av på kabelen, og satte på den du ser på bildet. Eneste som i tilfelle kan gi problemer er garanti hos Crown. Det betyr ikke så mye for meg, garantien har nok gått ut alikevel.

Dette begynner å minne meg om noe... Ja, et visst annet kompromissløst anlegg på østlandet... Utrolig rått, Arve.
    Hehe, takk, er spent nå. Skal til å lage resten av kablene, fra Ultraene og opp til koblingsboksene. Håper at BEF ikke blir skuffet.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Håper at BEF ikke blir skuffet.
    Gleder meg ennå mer til imorgen etter å sett dette bilde, innen søndag skal det spille så man blir uvel tipper jeg. Så håper du sitter med et stort når jeg kjører hjem.

20. Liker Midas, Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,575
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her står Ultraene 1/3del av rombredden ut fra veggene. Vi starter med dette, så ser vi om det må forandres på ting etterhvert:

Det er godt å se det fotsatt finnes en del med samme hjernefeil som meg, det er bare at du har tatt den et steg videre...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har sett bra ut over lengre tid, og du slutter ikke å overgå deg selv! Skjønner BEF godt når han sier han gleder seg til i morgen

Til slutt fikk jeg koplet alt inni de to koplingsboksene, så nå er de også klare. De skal henges opp lett tigjengelig slik at de enkelt kan bygges om.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8701-jpg
    Et lite spørsmål (som alltid) på tampen: Har du sjekket bendradien til kabelen du bruker? Ser ut som de har et heftig spenn på seg, og det liker de jo sjeldent ...

Takk som alltid for en super tråd med super fortellerstil! Gleder meg til neste oppdatering

EDIT:
    Du har veldig rett i at film på 35mm helt vilt overgår alle dagens digitale kinoformater. MEN: dette gjelder kun for nye og jomfruelige kopier. Ikke slike som vi fikk i mot slutten av den analoge tidsalder. Særdeles dårlige kopier, av kopier, av kopier. Ingen kontrast og gjerne prosessert ved en billigsjappe i Polen, eller det det ble billigst. Slitasjen ble fort veldig merkbart på slike kopier.

Skjønner godt at vitsen blir litt borte hvis kildematerialet er såpass dårlig. Var det slik over lengre tid? Er interessant med tanke på at digitaliseringen i Norge omtrent kun ble gjennomført på grunn av finanskrisa over dammen ...
    Sist endret av Fornjot; 07-14-2015 kl 14:19 Begrunnelse: leif ...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fornjot Vis post
    Et lite spørsmål (som alltid) på tampen: Har du sjekket bendradien til kabelen du bruker? Ser ut som de har et heftig spenn på seg, og det liker de jo sjeldent ...
    Tusen takk for bra innspill! Jeg var ikke klar over dette med bendradius! Håper dette ikke får noe å bety. Loddingene er gode, og kablene ekstemt myke, så jeg la ikke særlig merke til mye motstand da de ble bøyd. Er det mest negativt mtp feil i kabelen med mye bøy, og vil det påvirke lydkvalitet?

Jeg var inne på tanken om å bruke kabler med mindre tverrsnitt til dette, da hadde de blitt en del lettere å lodde. Jeg vil svært gjerne ha flere innspill, mener dere det må gjøres om så gjør jeg gjerne den jobben!
    I så fall, hvilken kabel egner seg best til denne koblingsboksen? Bør/kan det være lurt å for andre dimensjoner/type enn det jeg har gjort?
    Her er høyttalerkablene jeg nå bruker: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post2017505 - i mot slutten av denne posten.
    Procab er den mykeste, det er den som er brukt i koblingsboksene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for bra innspill! Jeg var ikke klar over dette med bendradius! Håper dette ikke får noe å bety. Loddingene er gode, og kablene ekstemt myke, så jeg la ikke særlig merke til mye motstand da de ble bøyd. Er det mest negativt mtp feil i kabelen med mye bøy, og vil det påvirke lydkvalitet?
    Her ser du specene til kabeltypen du har brukt, oppsummert har de en bendradius (BR) på 8-10x OD, og RZ40 har en OD på 5mm, som gir en BR på 4-5cm. Hovedproblemet blir vel slitne kordeller, men også isolasjonen kan ryke. Med det spennet du har på dem vil kordellene både vri seg i kabelen samtidig som stresset gjør at de ryker over tid. Hvor lang tid vet jeg ikke, og det kan sikkert gå bra i ti år for alt jeg vet ... men kabelen har det ikke koselig hvertfall.

Balansert installasjonskabel har for øvrig (vanligvis) en BR to 2cm (vanlig balansert kabel har BR på 3cm), så det kan være verdt å sjekke om du stresser rackkablene dine unødvendig mye (det så bra ut, men kan være greit å gå over). Legg også merke til at BR-en bestemmes av tykkelse på kabel, isolasjonsmateriale, og type kobber (énleder/RK/etc.), så ikke nødvendig at tykkere kabel = høyere BR.

Jeg var inne på tanken om å bruke kabler med mindre tverrsnitt til dette, da hadde de blitt en del lettere å lodde. Jeg vil svært gjerne ha flere innspill, mener dere det må gjøres om så gjør jeg gjerne den jobben!
    I så fall, hvilken kabel egner seg best til denne koblingsboksen? Bør/kan det være lurt å for andre dimensjoner/type enn det jeg har gjort?
    Her er høyttalerkablene jeg nå bruker - i mot slutten av denne posten.
    Procab er den mykeste, det er den som er brukt i koblingsboksene.
    Hvor mye strøm kommer til å gå gjennom koblingene (Liker å forholde meg til strøm heller enn effekt når det kommer til kabel)? Om du går ned til 2.5 kvadrat RK så takler de vel 15A og det skulle vel uansett på bra ... RZ25 har en BR på 3cm, men ellers er vel det enkleste å bare lage litt større sløyfer når du lodder .

Sånn på tampen kan jeg si at jeg tror måten du gjør det på ikke forringer lydkvaliteten noe, men buer lager veldig fine magnetfelt, og bass har store amplitudesvigninger
    Sist endret av Fornjot; 07-14-2015 kl 17:45

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fare for å virke bombastisk: Nei! Det har ingenting å bety for lyden. Ikke ut fra et elektrisk hensyn. Lyd er ikke gigahertz og dermed har geometri ingenting å si for lyden.

Det enste er argumentene som Fjornjot presenterer om mekanisk spenning i kabelen og hensyn til mantel (isolasjon). Men, for det første er det her snakk om loddede overganger, og dermed hvis det er spenning i buen (at den vil bøye seg rett), så taes dette opp i loddeørene til speakonpluggen. For det andre er ikke dette en veldig mangetrådet kabel, slik at den føyer seg godt uansett? En forventer uansett ikke at loddetinnet flyter over tid.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fornjot Vis post
    Hvor mye strøm kommer til å gå gjennom koblingene (Liker å forholde meg til strøm heller enn effekt når det kommer til kabel)? Om du går ned til 2.5 kvadrat RK så takler de vel 15A og det skulle vel uansett på bra ... RZ25 har en BR på 3cm, men ellers er vel det enkleste å bare lage litt større sløyfer når du lodder .
    Dette er høyttaler-signaler, så reglene om hva kablene tåler fra vanlig installasjon gjelder ikke. Det er ingen (myndighets gitte) normer på dette. 2.5mm^2 RK er definert til å tåle 15A kontinuerlig når den installeres skjult for at ikke kabelen skal få for høy temperatur. Stikkord for grensene er kontinuerlig og skjult installasjon. En høyttalerkabel fører ikke 15A kontinuerlig strøm, selv om den kan ha pulser lagt over dette. Viktigere parametre er at impedansen i kabelen er lav nok for ikke å forringe forsterkerens evne til å drive høyttalerene, og det får man ved å ha tilstrekkelig tverrsnitt. 2,5mm^2 og 4mm^2 er vanligst.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er høyttaler-signaler, så reglene om hva kablene tåler fra vanlig installasjon gjelder ikke. Det er ingen (myndighets gitte) normer på dette. 2.5mm^2 RK er definert til å tåle 15A kontinuerlig når den installeres skjult for at ikke kabelen skal få for høy temperatur. Stikkord for grensene er kontinuerlig og skjult installasjon. En høyttalerkabel fører ikke 15A kontinuerlig strøm, selv om den kan ha pulser lagt over dette. Viktigere parametre er at impedansen i kabelen er lav nok for ikke å forringe forsterkerens evne til å drive høyttalerene, og det får man ved å ha tilstrekkelig tverrsnitt. 2,5mm^2 og 4mm^2 er vanligst.
    Hehe, veldig sant!
    Jeg forestilte meg at om man hadde 15A pulser, så kjører man et tverrsnitt som takler det under kontinurelig last. Igjen kommer impedans og ødelegger mitt fine luftslott av resistans

Hvordan vil du si kabelsko og PR kan være her (Eller for den del kabelsko og RK)? PR har vel en relativt liten radius, og kabelsko gjør jo en eventuell omkobling mye enklere. Minus må vel være muligheter for gnissing, oksydering og generelt dårlig kontakt ...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,105
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan si med 99% sikkerhet at den bøyeradiusen ikke vil bety noe; noen gang.... Hadde det vært slik at disse kablene ble bøyd frem og tilbake med mer BR enn de er spesifisert for, så hadde det neppe vært bra, men her blir de bøyd en gang, for så å bli i denne posisjonen.

Du trenger mao. ikke stresse med dette

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle innspillene dere har gitt meg igjen, flott at man kan gi gode tips her som også andre kan få nytte av.

Så: Jeg kommer foreløpig til å la koblingsboksen være slik den er. Bendradius er opptil 1-1,5 cm hardere enn anbefalt, men som med andre ting så er dette for å gi garanti på at kabelen skal holde mange år. Da går gjerne produsenten ut med litt strenge mål på hva som kan anbefales, og hvor mye man kan tøye strikken, for å si det sånn.

Som Ak til slutt her skriver, de blir bare bøyd en gang, og er loddet fast med god kontakt. Tror ikke noe vil løsne, og jeg vill ha gjort det på nytt hadde jeg brukt kabelsko, som jo kan løsne.

Gårsdagen gikk med til å lage seks sett med doble kabler til subbene, og fire stk "Speakon-laskeplugger". Dette tok sannelig mye tid. Ikke hadde jeg firelederkabel heller, så litt strips holder kablene på plass. Tvillingene mine på seks hadde besøk av tre andre jenter i går ettermiddag, så da ble det i hvertfall ikke tid til mer hjemmekino. I tillegg var jeg på den årlige hagefesten hos noen gode venner i går kveld. Men nå skal alt være klart til BEF's ankomst i kveld. Skal sjekke at ting er i rett fase og har lyd. Satser på at det går uten problemer...

Jeg lagde seks slike sett i går:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8712-jpg

Brukte krympestrømpe for å skille parene ved kobling. I tillegg forsterker dette kablene der de kommer ut av pluggen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8713-jpg

Laskeplugg. Brukte en litt annen type Speakon her. Hylsa som klemmer fast kabelen er ikke med på bildet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8715-jpg

Side 163 av 172 FørsteFørste ... 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 159 160 161 162 163 164 165 166 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •