Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 160

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 160 av 172 FørsteFørste ... 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 156 157 158 159 160 161 162 163 164 170 ... SisteSiste
Viser resultater 3,181 til 3,200 av 3428
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser brutalt ut

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,111
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte google meg til hva DBA var for noe, og det høres ut som noe syke greier :-D
    Både lydmessig og i innsats, knowhow som skulle få det til
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,941
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Foreløpig spiller Anders med et par mediumstore Klipschhøyttalere
    Må ikke fornærme Klipsch eiere og si at Palladium P39 er mediumstore, det er toppmodellen til Klipsch som koster 160.000

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    Må ikke fornærme Klipsch eiere og si at Palladium P39 er mediumstore, det er toppmodellen til Klipsch som koster 160.000
    Det stemmer at han har hatt Palladium, men det er ikke det han spiller på nå. Vet ikke hvilke det var, men tror han nevnte at de koster rundt 10K. Synes de hang godt med i forhold til størrelsen, for de var ikke store...
    Håper ingen ble fornærmet av det...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,941
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, vare bare spøk fra min side da jeg trodde han hadde Palladiumene fortsatt. De spiller bra de men likevell godt eksempel på hvor mye mer en får for pengene dersom en går for DIY som du har gjort

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hunsbedt, nå som du (fysisk) har opplevd DBA, hva konkret er det du planlegger å teste/gjøre i din kino? Har du blitt hektet nok til at du skal begynne å bygge om bakveggen? En må vel ha 8 subber for DBA, vel?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hunsbedt, nå som du (fysisk) har opplevd DBA, hva konkret er det du planlegger å teste/gjøre i din kino? Har du blitt hektet nok til at du skal begynne å bygge om bakveggen? En må vel ha 8 subber for DBA, vel?
    Den fysiske eksplosjonen av bass jeg fikk kjenne på kroppen på Karmøy på lørdag vil nok sitte lenge i minnet. DBA er enkelt og greit en av veiene man kan gå for å oppnå perfekt bass, ikke bare i sweetspot, men i hele rommet. Og likt i hele rommet. Det fremtvinger imidlertid også en del krav til rommet for at det skal virke optimalt, blant annet må rommet være symmetrisk, gjerne avlangt, men uten innbygginger eller påbygg som gjør det usymmetrisk. I tillegg må veggene være stive og tette. Det er ikke krav til demping slik vi vanligvis gjør for å minimere eller dempe noder eller stående bølger. Antallet høyttalere det er krav til er jeg ikke så sikker på, det er vel egentlig viktigere at plasseringen i forhold til hverandre er riktig. Tror det er mulig med mindre enn åtte, men ekspertene her kan vel lettere svare på det.

På grunn av disse kravene, og spesielt pga krav til symmetrien, vil ikke DBA være et alternativ for meg slik kinoen min ser ut nå. Spesielt plattingene sørger for det (usymmetriske, den bak er ca fire ganger større volummessig enn den foran). Det vil også være vanskelig med plassering av kasser på bakveggen da jeg har to dører der, skyvedøra og døra til komponentskapet.

Jeg satser heller på i første omgang å plassere to tårn på 3 Ultraer hver der Maelstromene i dag står. Ca en fjerdedel ut fra sideveggene bak lerretet, og 40cm opp fra gulvet. Det er der jeg har fått best respons med minst ulemper så langt. Som BEF tidligere har uttalt, det er godt mulig at Ultraene blir lettere å integrere enn Maelstromene. I tillegg blir det mye gain fra så mange elementer (6 stk 18"), så jeg gleder meg veldig til å se hvor langt jeg kan komme med Ultraene plassert på en enkel og grei måte, integrert i frontrekka.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye spennende å komme med desverre, men litt jobbes det jo med godsakene som står i verkstedet. Holder egentlig på med et restaureringsprosjekt på min mors hus, verandaen var pill råtten og måtte bygges opp fra scratch. Slikt tar tid, spesielt når det er snakk om sveitserhusstil, med mye spesielle detaljer. Kan sikker komme med noen OT-bilder her etterhvert...

Men tilbake til Ultraene, her restaureres det egentlig også. Jeg begynte i det små, tok ut ett element for å se på kassen, og plutselig var jeg i gang med nedpussing, sparkling og ny maling. Kassene var jo egentlig ikke "ferdige", bare såvidt grovmalt uten særlig bra finish. Fikk ferdig en kasse for noen dager siden og den ble temmelig bra. Måtte derfor bare kaste meg i det, og ta resten også. Maaasse arbeid, ca fire timer går det per kasse bare til nedpussing, sparkling (med stålsparkel og finsparkel) og to strøk Lady Ultramatt 01.
    I tillegg kommer litt arbeid med hulltaking for Speakon, kabling og montering av nye 6x40mm stålbolter og liming av islagsmuttere. Nå blir kassene garantert tette, for det var de ikke. Luft lakk rett ut på grunn av for svake monteringsskruer til elementet, og dårlig fugemasse i kabelhull.

Som dere kan se så er kassene veldig bra avstivet innvendig. Alt er i 30mm MDF. Dempingen innvendig består av 6stk Ikea-puter. Dette fungerer sikkert helt utmerket, det eneste jeg gjør her er å klippe av den latterlig store vaskelappen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8608-jpg

Jøje meg for noen krafige elementer. Det er ikke en halvlitersflaske på siden, altså! Elementene veier ca 40 kg, og kassene vet jeg ikke, men antakelig 50-60 kg...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8609-jpg

Her ser man de pinglete treskruene som var blitt brukt. De er ikke mer enn 3,8x40mm, og selv om hodet er stort hjelper ikke dette for å holde elementet på plass. Her MÅ det kraftige saker til. Basketen blir borret opp fra 4 til 6,5mm, og bolter på 6x40mm skal benyttes. Bruker samme fremgangsmåte som på Milesene, og klemmer på plass islagsmutterne med blå Araldit. Da kan man stramme boltene til man blir blå i trynet!

Skal ta flere bilder i morgen eller mandag, så følg med
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8610-jpg

9. Liker coopers har likt denne posten
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en av tingene som jeg blir så imponert over deg med, Arve. Jeg spådde det tidlig i posten da jeg begynte å lese. Ting man aldri vil se må ha like stort detaljnivå som det man kan se.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Dette er en av tingene som jeg blir så imponert over deg med, Arve. Jeg spådde det tidlig i posten da jeg begynte å lese. Ting man aldri vil se må ha like stort detaljnivå som det man kan se.
    Hehe, Øyvind, du har så rett, så rett i din siste betraktning der. Er nok en sykdom vil jeg tro, for INGEN kommer til å se resultatene av det jeg nå bruker dagevis på. Bortsett fra Anders, da. Hvis Ultraene reiser tilbake til Karmøy er det nok en som blir glad for å få "nye" subber...

Og hvis jeg stapper Glava mellom kabinettene baki der, slik planen egentlig er, så ser man enda mindre til "blodslitet". Det viktige her er at man VET at de ser bra ut. Er nok garantert en genfeil, dette her.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det sier mye og alt er positivt. Kvalitet i alle ledd. Har også et til tider ekstremt øye for detaljer og kan ikke leve med alskens greier bare fordi det er skjult og fremfører slik det skal.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir saker, du har ikke nok bass før du trenger nyrebelte regner med du er i nærheten når dette er oppe og går

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Dette blir saker, du har ikke nok bass før du trenger nyrebelte regner med du er i nærheten når dette er oppe og går
    Hehe, gleder meg vanvittig til dette kommer opp i kinoen. Man har ikke nok bass før man har uendelig med headroom...
    Satser på at BEF kommer nedover i sommer og hjelper meg litt med DSP-delen av innstillingene. Kan godt være at vi maser oss til et besøk ute hos deg også, Øyvind rapporterte jo om at det er fare for at Lista sklir på sjøen når du skrur opp...

Endelig ferdig med sliping, pussing og sparkling. Gikk nok med 10-12stk 40-graders slipeband til båndsliperen, og ca 1,5kg stålsparkel. Brant også opp den snart to år gamle Effekt-eksentersliperen min. Sa bare POFF og flammene stakk ut 20cm gjennom ventilasjonsåpningene. Den går i retur til Europris. Det fine med slikt billigverktøy er at man bare tar med kvitteringen, og kommer hjem igjen med nytt utstyr...

Her er litt bilder fra søndagen. Nå holder jeg på med maling, regn med å se bilder fra ferdige kasser etterhvert.

En kasse helt ferdig. Det vil si, var ikke helt fornøyd, så jeg la på litt finsparkel til. er den ferdig:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8611-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8612-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8613-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8615-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8616-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du slutter ikke å imponere med din gjennomføring emne!! Gleder meg til å se deg igjen 15.juli og få lyd på disse små subbene du har hentet deg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, BEF! Gleder meg også til du kommer nedover. Jobber på spreng for å få småtassene klare!

Fikk en god dag i verkstedet i går. Pøsregn ute, så da bruker man tiden fornuftig. Alle 48 islagsmuttere ble klemt inn og dratt på plass med Araldit, uten en eneste flatklemt. Det er ny rekord, for vanligvis er det alltid to-tre som går skeis. I tillegg ble alle basketene borret opp, og gummipakningene likeså. Til slutt ble de gamle kabelgjennomføringene på baksiden av kassene limskrudd og tettet innvendig med små MDF-klosser

Nå mangler det å borre opp hull ikassene i sidene for Speakon-kontakter. Siden jeg har kjøpt inn 4-pols kontakter og plugger kommer jeg til å gjøre en ny vri. Istedenfor å koble valgt motststand på elementpluggene på siden av elementet (4 eller 1 Ohm), skal jeg føre ut et dobbelt sett med kabler til Speakon-kontakten i siden på kassen, slik at jeg der kan velge (inni Speakon-pluggen) om jeg vil ha elementene i 4 eller 1 Ohm.

Siden alle seks elementene skal drives med en (!) Crown Itech 6000, vil jeg måtte koble 3 på hver kanal. Da er spørsmålet, skal jeg kople elementene i paralell (1 Ohm), for så å kople de i serie? Da blir hver side på 3 Ohm, det skulle være lett å drive. Eller skulle jeg kjøre Itechen brokoplet, kople tre og tre i serie, for så og kople disse to seriene paralellt? Da blir det 3x4:2=6 Ohm, hvis jeg har regnet rett...Må nok gruble litt på dette. I verste fall kan jeg bruke en tredje Itech-kanal (som er til overs), slik at det blir 2 elementer pr kanal. Men oppsettet blir enklere å styre med bare en forsterker. Etter sigende skal det være krefter nok til dette, men det vil jo vise seg...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8619-jpg

Kassene ble rimelig bra til slutt. mye arbeid, men nå er de like bra som Milesene. Det var målet.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8618-jpg

Jeg kunne ikke bruke hullene som var i kassene fra før. Disse gikk ned der forsterkningene inn kassen sitter, og det var derfor ikke mulig å feste islagsmutterne. For å lage nye hull laget jeg en borremal, det er umulig å bruke elementene til dette siden det er "litt tungt" å løfte inn og ut 40kg element bare for hulltaking. Borret opp 6,5mm hull ovenfra, og 8mm hull nedenfra inn 10mm for islagsmutterne:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8620-jpg

Laget meg to styrepinner av to stk 6x70mm bolter. Disse blir greie når elementene skal senkes på plass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8622-jpg

Bolter og skruer ferdigsprøytet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8625-jpg

Mått også borre opp gummipakningene rundt elementene. Disse var altfor trange for de nye boltene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8627-jpg

...og da var det veldig greit å ha dette verktøyet på plass. Kjøpte dette for noen uker siden, kanskje det kunne komme til nytte? Det gjorde det, og var absolutt verdt pengene selv om det var dyrt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8628-jpg

Lurt å sjekke at boltene går lett å skru på plass før de tunge elementene skal inn. Har brent meg på dette et par ganger, med Aralditlim på gjengene inni islagsmutterne:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8632-jpg
    Sist endret av Hunsbedt; 07-08-2015 kl 11:30 Begrunnelse: Setningsbygging

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det beste er å parallell koble alle elementet, så serie koble 3 og 3 kabinettet, da vil få 3ohm. Disse kobles så på hver sin kanal på Itech 6000, den vil da levere ca. 2700-2800 watt pr.kanal.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Jeg tror det beste er å parallell koble alle elementet, så serie koble 3 og 3 kabinettet, da vil få 3ohm. Disse kobles så på hver sin kanal på Itech 6000, den vil da levere ca. 2700-2800 watt pr.kanal.
    Flott, greit med svar fra deg som har holdt på med dette noen år! Og funker det ikke er det jo lett å forandre, da det bare er å åpne pluggene!

Et annet spørsmål, kan jeg bruke bare en kabel frem til forsterker? Da evt med sammenkopling av kassene bak lerret, og kjøre med en kabel derfra frem til forsterker. Strekket blir 10-12m.

Eventuelt kan jeg kjøre tre sett kabler fra hvert tårn, og kople sammen rett ved forsterker. Er vel kanskje lurest med såpass stor belastning, mtp evt tap, i en kabel...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal også sjekke med min elektriker om å sette inn egen kurs for denne Itechen. Evt med motorvern i steden for trege sikringer. Den vil jo trenge alt kursen kan levere, spesielt ved krevende bruk. Sikringene er på 15A, da leverer en kurs kontinuerlig maks 3450W. Vil helst ikke at sikringene går når stemningen er på topp...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Noen spesiell grunn/forbedring av å gjøre det slik, kontra motsatt?

Hvis dette var PA, så hadde jeg valgt seriekobling i elementet og så parallell av kabinettene. Fordi da kan jeg sette på 2 speakon på hvert kabinett og bare linke kabinettene med korte speakonkabler. Da hadde jeg hatt helt vanlige speakon-speakon kabler og jeg hadde hatt større fleksibilitet i hvordan det er koblet.

Det jeg kan se som en ulempe med dette er kanskje at en frittstående kasse hadde fått relativt høy impedanse og at den alene kanskje er litt vanskeligere å drive.

ITech har ingen problemer med å drive 3 ohm, nei. Men generelt sett, så tåler brokobling lave impedanser dårligere enn vanlige forsterkertrinn. Når impedansen synker på grunn av mye parallell-kobling av kabinetter, så er det vanligere å drive det med to parallelle kanaler, enn å brokoble disse. (Selv om man teknisk sett går glipp av dobbel effekt.)

Med seriekobling, hadde jeg lagd meg spesial-linkekabel for speakon (for å holde kabellengden nede):

Amp -------------- speakon --- speakon --- speakon --\
    ¨¨¨¨\-------------------------------------------------------/
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg uhøflig og glemmer meg selv:

Arve, dette ser veldig bra ut. Nå ser kassene meget lekre ut! Jeg må nok engang bare bøye meg (literært) i støvet på din tolmodighet og presisjon. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene tydeligvis.

Side 160 av 172 FørsteFørste ... 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 156 157 158 159 160 161 162 163 164 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •