Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 159

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 159 av 172 FørsteFørste ... 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 155 156 157 158 159 160 161 162 163 169 ... SisteSiste
Viser resultater 3,161 til 3,180 av 3428
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Arve, hvordan "sitter" anlegget nå etter at du har fått brukt en del tid på det?

Vannfallsmålingen over det er med L eller R, ikke sant? Og du kjører alle frontene i fulltone, slik at Maelstrøm-ene ikke er i bruk på disse målingene?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Arve, hvordan "sitter" anlegget nå etter at du har fått brukt en del tid på det?

Vannfallsmålingen over det er med L eller R, ikke sant? Og du kjører alle frontene i fulltone, slik at Maelstrøm-ene ikke er i bruk på disse målingene?
    Målingene ble tatt med bare en og så begge fronter og sub så vidt jeg husker. Brukte ikke så veldig med tid på å sette opp REW skikkelig, det var mest for å se om noe stakk seg ut.

I ettertid har jeg ikke gjort annet enn å skru opp to knepp på Itechen som driver subbene. Lyden sitter veldig godt nå, egentlig. Tror nok at elementene har fått gått seg inn, og verken diskant eller mellomtone låter hardt selv på veldig høyt volum. I mine ører er lyden nå veldig bra. Det er jo alikevel klart at mer kan gjøres. Kan muligens prøve en del mer Glava bak lerretet for å sjekke om det kan gi enda bedre resultater på de nederste frekvenser.

Hadde vært gøy om du tok deg en tur nedover. Så kunne vi ha sett om det er behov for ytterligere justering, gjerne med målinger for å se før/etter.

Dan er også veldig godt fornøyd etterhvert. Han har justert en del selv etter diverse faseproblemer. Mye å sette seg inn i, men vi har fått veldig god hjelp, og Dan har brukt mye tid på å lære seg Audio Architect.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for demoen i dag, Arve. Det.Er.Det.Villeste.Noensinne.

Er enda rimelig sjokkert over trøkk, dynamikk, bilde og kinoen generelt.
    FOR en lyd. Du milde himmel.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Takk for demoen i dag, Arve. Det.Er.Det.Villeste.Noensinne.

Er enda rimelig sjokkert over trøkk, dynamikk, bilde og kinoen generelt.
    FOR en lyd. Du milde himmel.
    Jøsses, Øyvind, tusen takk! Og vi fikk jo egentlig ikke tid til å teste de råeste filmkuttene jeg har fått av Andreas. Tror vi må ta en helaften rimelig snart, gjerne med noe brunt i glasset...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Jøsses, Øyvind, tusen takk! Og vi fikk jo egentlig ikke tid til å teste de råeste filmkuttene jeg har fått av Andreas. Tror vi må ta en helaften rimelig snart, gjerne med noe brunt i glasset...
    Jeg ble virkelig imponert. God idé, Arve. Den er jeg virkelig med på.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at lyden i bassområdet er veldig bra nå, og det trøkker rimelig godt med litt volum. Men nå skal nye ting snart prøves ut. For eks seks stk av slike beist:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-tc-sounds-lms-ultra-5400-jpg

TC Sounds LMS Ultra 5400 18": TC Sounds LMS Ultra 5400 18" DVC Subwoofer

Satt i seks slike kasser:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-lms-5400-ultra-red-jpg

Har litt trua på at det vil få gang på de lavere frekvenser.
    Kommer tilbake med mer info...

7. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i alle dager da ...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Men i alle dager da ...
    Ja det kan du si...
    Fikk en henvendelse via FB i går kveld som jeg ikke kunne si nei takk til. Blir nok til at jeg benytter meg av denne sjansen, slikt får man ikke deisende ned i fanget hver dag.

Det er ikke snak om et regulært kjøp, mer som en låneavtale for å teste om dette kan være noe. Eieren er Anders på Karmøy, se link til hans nye system her (Tytte 71 som har lagt dette ut): Trøkk uten trykk

Prøvde å finne tråden hans her på AVForum, men gav opp.

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har skrevet tidligere så er lyden hos deg helt fantastisk og hvis du nå trår til med et lass med subber så kan det ikke bli annet enn himmelsk. Helaften med brunt i glasset, er du whiskey eller Cognac mann Arve ? Kanskje på tide å stifte Lister Hjemmekino klubb for det er tydeligvis veldig mange med samme interesse i området. Det vil jo også gi oss flere gode unnskyldninger for kvelder med brunt i glasset, slikt som årsmøter, julebord, konferanser, team building osv.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli bra Arve (uten at jeg har peiling på høyttalerbygging). Hvis du får til dette, så har det potensiale til å løfte sublyden fra superb til extreme

Jeg har ikke finlest Tytte71s tråd, bare skummet førsteinnlegget. Jeg ser han snakker om DBA. Har du planer om å prøve deg på DBA?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Som jeg har skrevet tidligere så er lyden hos deg helt fantastisk og hvis du nå trår til med et lass med subber så kan det ikke bli annet enn himmelsk. Helaften med brunt i glasset, er du whiskey eller Cognac mann Arve ? Kanskje på tide å stifte Lister Hjemmekino klubb for det er tydeligvis veldig mange med samme interesse i området. Det vil jo også gi oss flere gode unnskyldninger for kvelder med brunt i glasset, slikt som årsmøter, julebord, konferanser, team building osv.
    Gleder meg veldig til å prøve ut dette! Jeg har vel kommet omtrent så langt det er mulig med 2 stk Maelstrom 21", og det har BEF all æren for. Eneste måten å få enda litt mer ut av disse elementene er å bygge kasser på 5-600 liter, og det har jeg ikke konkrete planer om nå. Har allerede tenkt på store hornløsninger og Slobs også, men man må alikevel ha noe i tillegg nederst i bånn etter min mening.

Det som er problemet mitt nå er at mye gjerne vil ha mer, og når jeg plutselig får et slikt tilbud er det nesten utenkelig å si nei. Så førstkommende lørdag kjører antakelig jeg og Dan vestover for å hente 600 kg subber. Skal ta en del bilder denne dagen, så følg med! Håper at gulvet mitt holder...

Lister Hjemmekinoklubb klinger bra i mine ører. Nå begynner det å bli en del folk med mye bra anlegg her i distriktet, så det hadde vært gøy med samlinger! Og jeg er en Øl og Whiskymann, men sier ikke neitakk til en Cognac om sjansen byr seg. I det siste har det gått mye på hveteøl (Weissbier), det passer jo fint på denne tida...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er problemet mitt nå er at mye gjerne vil ha mer, og når jeg plutselig får et slikt tilbud er det nesten utenkelig å si nei. Så førstkommende lørdag kjører antakelig jeg og Dan vestover for å hente 600 kg subber. Skal ta en del bilder denne dagen, så følg med! Håper at gulvet mitt holder...
    Hvis dere skal forbi Nord-Jæren på vei oppover/nedover, er dere hjertelig velkomne på å komme innom på en kort visitt dersom det passer og hvis dere finner tid.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli bra Arve (uten at jeg har peiling på høyttalerbygging). Hvis du får til dette, så har det potensiale til å løfte sublyden fra superb til extreme

Jeg har ikke finlest Tytte71s tråd, bare skummet førsteinnlegget. Jeg ser han snakker om DBA. Har du planer om å prøve deg på DBA?
    Får vi det til med Crown Itech og DSP så har jeg trua på at dette kan bli heidundrande bra! Disse elementene skal jo være noe av det råeste som finnes til slikt bruk. Vi må vel invitere BEF nedover på nytt, og gjør vel egentlig hva som helst for at han kan trives et par dager her nede igjen. Det blir nok en telefon til han i løpet av uka tenker jeg. Lurer forresten på om ikke BEF faktisk har vært borti noe slikt tidligere, men da som 15"??

Tytte71 er en kapasitet på store bassystemer og lyd i det hele tatt, slik jeg har forstått det. Mye blir forklart i hans tråd, som jeg viste til. Systemet de holder på med nå hos Andreas er DBA, med 16 subber fordelt på front og bakvegg. Jeg kommer til å sjekke dette ut når jeg reiser opp til helgen, og får sikkert en demo på hva slike store systemer kan få til. Selv har jeg ingen planer om dette da det vil kreve en god del ombygging, spesielt på bakveggen min. Men fordelene med DBA er åpenbare, selv om kostnadene til elementer og forsterkere blir høyt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere skal forbi Nord-Jæren på vei oppover/nedover, er dere hjertelig velkomne på å komme innom på en kort visitt dersom det passer og hvis dere finner tid.
    Det sier vi absolutt jatakk til med en gang! Får vi det til på lørdagen på vei hjemover så går vi for den. Skal snakke med Dan, og så hører du fra oss (hvis det passer for deg da)

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,070
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vell være fare for hørselskader med sånne oppsett?????????????
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Må vell være fare for hørselskader med sånne oppsett?????????????
    Hehe, hørselsskader skulle være lett å få til allerede med oppsettet jeg har i dag, om man skrur høyt nok opp. Fordelen med seks kraftige subber er at man får mye gain fordi man har mange elementer og stort membranareal, og dermed ikke trenger å presse verken høyttalere eller forsterkere for å få godt nok trøkk. Og godt med headroom selvfølgelig, så vil man dra på litt så kan man jo det også, selv om det vil kreve mye av forsterkerne.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes at lyden i bassområdet er veldig bra nå, og det trøkker rimelig godt med litt volum. Men nå skal nye ting snart prøves ut. For eks seks stk av slike beist:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-tc-sounds-lms-ultra-5400-jpg

TC Sounds LMS Ultra 5400 18": TC Sounds LMS Ultra 5400 18" DVC Subwoofer

Satt i seks slike kasser:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-lms-5400-ultra-red-jpg

Har litt trua på at det vil få gang på de lavere frekvenser.
    Kommer tilbake med mer info...
    Det der kan bli farlig moro i kinoen din Tror de skal være enklere å få til å funke enn hva Maelstromen er. Ser ut som man må få seg en sommer tur ned til fantastiske Kvinesdal

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vi det til med Crown Itech og DSP så har jeg trua på at dette kan bli heidundrande bra! Disse elementene skal jo være noe av det råeste som finnes til slikt bruk. Vi må vel invitere BEF nedover på nytt, og gjør vel egentlig hva som helst for at han kan trives et par dager her nede igjen. Det blir nok en telefon til han i løpet av uka tenker jeg. Lurer forresten på om ikke BEF faktisk har vært borti noe slikt tidligere, men da som 15"??

Tytte71 er en kapasitet på store bassystemer og lyd i det hele tatt, slik jeg har forstått det. Mye blir forklart i hans tråd, som jeg viste til. Systemet de holder på med nå hos Andreas er DBA, med 16 subber fordelt på front og bakvegg. Jeg kommer til å sjekke dette ut når jeg reiser opp til helgen, og får sikkert en demo på hva slike store systemer kan få til. Selv har jeg ingen planer om dette da det vil kreve en god del ombygging, spesielt på bakveggen min. Men fordelene med DBA er åpenbare, selv om kostnadene til elementer og forsterkere blir høyt.
    For å gi deg ett tips dersom du skal til Anders... ta med hørselsvern for der i huset spilles det høyt Vet hva LMS Ultraene er i stand til så du har noe å se fram til! Alt i alt foretrekker nok jeg lyden fra PA/kino suber framfor langtslående suber alla TC Sound, men under 30hz er det helt hinnsides rått og moro og de gjør ting som ikke er mulig med ordinære PA element alla Beyma og JBL.

Når det gjelder DBA er tanken å ha basstårn forran og bak, typisk da 4 suber forran og 4 suber bak (eller 16 stk som Anders har). Teorien er at ved riktig plassering så vil en da slippe alt av romproblem en normalt får i hjemmekino/hifi rom da fremre og bak bass array opphever romnoder o.l.. Som en ekstra bonus skal det vistnok være svært mye mindre bass utenfor rommet da fremre og bakre bass array spiller mot hverandre og kanselerer bass andre steder enn inne i rommet. Ulempen er "halv effektivitet", slik at en samlet sett med 8 suber kun vil få lydtrykk tilsvarende 4.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en lang tur og dag i går er nå Ultraene kommet til Kvinesdal. Og for en tur det ble! Min gamle utdaterte Tomtom sørget riktignok for to bomkjøringer på nesten en time, men den er tilgitt. For besøket hos Anders på Karmøy vil nok sitte lenge i minnet. I kjelleren i huset hans befinner det seg et bassystem som antakelig er noe av det villeste man finner i gamlelandet. Som Baldrick har forklart i posten ovenfor, har Anders satt opp 16 store 18" subber (Acoustic Elegance TD18H+) i et DBA-oppsett.

Jeg fikk hørt systemet både som DBA og med alle subbene i samme fase. I fase er det altfor mye bass. Når elementene spiller mot hverandre er det stålkontroll. Jeg har aldri hørt slik bass før. Det er ingen frekvenser som stikker seg ut, og systemet går LANGT ned under grensen for det man hører. Man bare kjenner det på kroppen. Og det rare er at det ikke oppleves som ubehagelig, men heller at "sånn skal bass høres ut!"...

Foreløpig spiller Anders med et par mediumstore Klipschhøyttalere, men slik jeg forstod skal det inn 15" midbassdrivere fra Acoustic Elegance og diskant i horn (SEOS24). Satellittene skal spille fra der bassene slipper (100-120Hz), og møter SEOS24 (med Radian 951 med beryllium) ved rundt 550Hz. Jeg har plukket denne infoen fra tidlig i tråden til Anders på HFS (Trøkk uten trykk), og ting kan være endret.

Jeg kommer til å ta turen opp til Anders igjen utover høsten når systemet får nye fronter. Og for dere som vil høre hvor langt man kan dra det i et vanlig hus, ta turen til Andrers. Det vil dere ikke angre på!

Så over til sakene jeg hentet på Karmøy. Disse Utraene ble ikke gamle hos Anders, han brukte dem bare noen uker før DBA-systemet ble igangsatt. Jeg er veldig spent på hvordan dette vil fungere hos meg. Hvis ikke er det andre ting som skal prøves ut. Jeg skal i hvertfall gi Ultraene en sjanse, og blir det morro vil de nok stå en stund, antar jeg...

Før sakene skal opp i kinoen min gjenstår litt arbeid. Alle elementene skal ut, og det skal monteres 6mm islagsmuttere eller evt Rampa, får se hva jeg får tak i. Nå er elementene skrudd inn med treskruer, og det er ikke tett nok. Flere av pakningene lekker. Så skal det monteres Speakonkontakter på sidene i kassene. Nå går kablene bare ut gjennom et hull i kassene, så det må forbedres. Til slutt så skal kassene pusses ned og males med Lady utramatt 01, slik jeg har gjort det på resten av høyttalerne. Ellers er kassene greie nok. De er bygd i 30mm MDF, og er forhåpentligvis godt nok avstivet innvendig. Størrelsen er på ca 140l, skal være bra bra som lukket kasse for dette elementet.

Her sees størrelsen i forhold til mine 191cm. Det er ikke meningen å se sint ut, egenlig er jeg rimelig fornøyd :

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8603-jpg

21. Liker Johnnygrandis, sirant, Torolan har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt de er i hus

Side 159 av 172 FørsteFørste ... 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 155 156 157 158 159 160 161 162 163 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •