Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 158

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 158 av 172 FørsteFørste ... 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 154 155 156 157 158 159 160 161 162 168 ... SisteSiste
Viser resultater 3,141 til 3,160 av 3428
    Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser helt rått ut, gleder meg veldig til å høre se dette i virkligheten

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått styre litt med REW i kveld. Merker at jeg bruker dette for lite, og det blir et styr hver gang jeg skal få noe til (takker for hjelpen, Svein!). Tok bare noen screenshots, dere får tolke og hyle ut hvis jeg skal måle andre ting.

Målt begge fronter og subber, sweetspot 1/6 glatting:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bm-jpg

Vannfall:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bm-vannfall-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bm-impulse-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bm-gd-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen bassfeller i rommet, jeg tenker for å dempe etterklangen noe ? Å måle på 300ms er kanskje noe strengt - 500 er vel mer "vanlig"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Er det ingen bassfeller i rommet, jeg tenker for å dempe etterklangen noe ? Å måle på 300ms er kanskje noe strengt - 500 er vel mer "vanlig"
    Hehe, jeg har vel fem-seks kubikkmeter med bassfeller (Glava) på hele bakvegg (10-20cm), og i hjørner og sidevegger (20-70cm, fra gulv til tak) bak lerretet. I tillegg er det akustikkplater på 30-40% av arealet av sideveggene og 15% i tak. Rommet har nok demping, men jeg kommer nok til å prøve å endre litt ting fremover. Kanskje dempingen burde vært satt opp annerledes.

Ellers synes jeg at lyden nå er helt utrolig bra, med masse trøkk i mellombass og nedover, selv om det kanskje ikke måler så veldig bra. Nå skal anlegget og høyttalerne få spille seg inn i mot sommeren. Da skal jeg ha en profesjonell lydmann på besøk igjen, slik at det som er å pirke på blir endret, og kanskje måler bedre.

Ellers er jeg åpen for eksperimentering og forslag med målingene, jeg gjør sikkert feil med dette som kan påvirke resultatet.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det måler jo slettes ikke dårlig og jeg tipper lyden er i toppklasse hos deg, det eneste jeg ser at du har endel etterslep i bassen. Sliter selv i bunnen og det er svært vanskelig å klare å ta disse uten enorme feller eller feller som koster endel. Jeg har bare 20m2 å boltre meg på og dette er målinger med 6 stk 12" i rommet.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-301225d1421699016-hjelp-til-demping-av-rom-moder-med-minst-mulig-inngrep-hfs1-jpg

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,534
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo dette ganske "strenge" målinger da.
    Det er jo målt på rundt 90 db i nivå , og nivået viser helt ned til 35 db , pluss et tidsvindu på kun 300ms.

Så med målt nivå på ca 80-85db , og en y-akse på 45-105 db , samt et tidsvindu på 4-500 ms , så tipper jeg dette ser ganske flott ut jeg
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Det måler jo slettes ikke dårlig og jeg tipper lyden er i toppklasse hos deg, det eneste jeg ser at du har endel etterslep i bassen. Sliter selv i bunnen og det er svært vanskelig å klare å ta disse uten enorme feller eller feller som koster endel. Jeg har bare 20m2 å boltre meg på og dette er målinger med 6 stk 12" i rommet.
    Den målingen din så veldig bra ut! Hvordan har du plassert bassfellene dine? Jeg har lurt litt på om slike membranbassfeller hadde hvert noe å prøve, mulig denne typen er mer effektiv: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1364874.

Ellers så var jeg klar over på forhånd at integrering mellom 24" Maelstrom og BigMiles ville by på utfordringer. Å få smultringbasser til å spille godt sammen med PA er ikke helt enkelt. BEF har vel også funnet ut det i eksperimentene i hans kino. Det er mulig jeg går for fire eller seks "kortslagsbasser" etterhvert. Jeg har ting på planleggingen her, og vil få litt hjelp til dette.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Nå er jo dette ganske "strenge" målinger da.
    Det er jo målt på rundt 90 db i nivå , og nivået viser helt ned til 35 db , pluss et tidsvindu på kun 300ms.

Så med målt nivå på ca 80-85db , og en y-akse på 45-105 db , samt et tidsvindu på 4-500 ms , så tipper jeg dette ser ganske flott ut jeg
    Takker for innspill! Jeg prøver med litt mer måling i kveld med dine forslag til settinger, så får vi se...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takk for en flott tråd!

Har planer om å bygge et frittstående verksted/woodshop og lurer på om du er fornøyd med dimensjonene på ditt? Det som passer best på min tomt er 4x4m, men jeg lurer på om det blir i minste laget. Jeg har plass til større, men ønsker å ta minst mulig av fotballbanen til guttungen

Takk for svar!

-Stian

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianTRD Vis post
    Hei

Takk for en flott tråd!

Har planer om å bygge et frittstående verksted/woodshop og lurer på om du er fornøyd med dimensjonene på ditt? Det som passer best på min tomt er 4x4m, men jeg lurer på om det blir i minste laget. Jeg har plass til større, men ønsker å ta minst mulig av fotballbanen til guttungen

Takk for svar!

-Stian
    Hei Stian!

4x4 blir nok i snaueste laget. I hvertfall hvis du skal ha litt verktøy der inne, jeg tenker da på kappsag, benkesag og litt plass til å bevege seg på. Mitt verksted er på 6x4m I den ene enden står overnevnte utstyr. Der er det også dører på hver side, slik at lange emner kan kappes med begge dørene åpne. I den andre enden har jeg arbeidsbenker rundt veggene og et bord i midten, og dette fungerer helt utmerket. Mitt verksted er også i minste laget, men jeg klarer meg fint hvis jeg har litt orden på sysakene og ikke roter det til for mye...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et nytt vannfall. Jeg har prøvd meg litt frem og håper dette viser litt bedre hvordan det ser ut. Hvordan stiller man inn verdiene på ms på z-aksen? De viser nå 100ms, hvordan setter man dem til for eks 80ms?
    EDIT: Jeg fant ut av det selv...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bm-2-vannfall-jpg
    Sist endret av Hunsbedt; 03-30-2015 kl 23:42

12. Liker AndreWerdenskrieg, Torolan har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny lyd

Lurte litt på hvordan dere gikk frem for å integrere Maelstrom subbene?
    Jeg har selv brukt sweep med fase-graf for å finne riktig delefilter og verdier.

Jeg legger ved en måling av rommet mitt med sub-bass-fronter med deling på 40,80Hz
    Legg merke til fase grafen at den er "omtrent" lik hele veien.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-sweep-med-fase-jpg

Jeg har ikke så veldig mye erfaring med dette og mulig at jeg har bommet her men for meg så høres det greit ut.
    Ville bare tipse om at det kanskje kan være et hjelpemiddel iht integrering av de subbene.

Og til slutt: Det ser helt rått ut det oppsettet ditt nå
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,534
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Her er et nytt vannfall. Jeg har prøvd meg litt frem og håper dette viser litt bedre hvordan det ser ut. Hvordan stiller man inn verdiene på ms på z-aksen? De viser nå 100ms, hvordan setter man dem til for eks 80ms?

Se der ja - nå ser det adskillig penere ut ja
    Regner med spiller rimelig tight og fint. Det er ikke så mye "å trekke" for her egentlig.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at de REW målingene som vises her er litt mer "taggete" en hva måleresultatet var ved kalibrering i kinoen hadde. Under kalibreringen brukte jeg AudioTools, der man kan gjøre en snittmåling ved hjelp av 4 mikrofoner. Dermed sitter man ikke å justerer på enkelt frekvenser som dukker opp akkurat på et bestemt punkt, men heller de frekvensene som dukker opp som et problem på en større flate i rommet.

Eneste jeg ser på hele frekvensmålingen er at diskant nivået er nok litt lavt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Ser at de REW målingene som vises her er litt mer "taggete" en hva måleresultatet var ved kalibrering i kinoen hadde. Under kalibreringen brukte jeg AudioTools, der man kan gjøre en snittmåling ved hjelp av 4 mikrofoner. Dermed sitter man ikke å justerer på enkelt frekvenser som dukker opp akkurat på et bestemt punkt, men heller de frekvensene som dukker opp som et problem på en større flate i rommet.

Eneste jeg ser på hele frekvensmålingen er at diskant nivået er nok litt lavt.
    Målingen min er tatt i ørehøyde i sweetspot, siden det bare er dette som er viktig for meg ved musikklytting. Det føles ikke som diskantnivået er for lavt i swsp, så jeg har ikke lyst til å stille på noe der egentlig. Jeg er såpass godt fornøyd med lyden at jeg vil la dette "spille seg inn" i et par måneder før jeg eventuelt vil gjøre noe...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt å høre!

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Arve for en fantastisk demo på Søndag

Etter å ha lest om kinoen din i årevis så var det helt fantastisk å få sett den i virkligheten. Man må bare bøye seg i støvet for alle de finurlige og smarte løsningene som tilsammen gir en helt unik kino. Når du i tillegg har fått tre monstere av noen høyttalere i frontrekka så ble jeg bare sittende med et flårete glis om kjeften i lange tider. Jeg har i grunnen aldri brukt noe særlig med tid på å virkelig lytte til musikk men dette ga mersmak. Etterhvert så ble det også bilde på lerretet og bildet var like bra som alt annet. Dette er uten tvil en komplett kino som imponerer på alle måter. Tviler på at jeg noen gang kommer til å oppleve noe tilsvarende. Atter en gang takk og ikke bare for demoen men like mye for all info jeg fikk i løpet av kvelden, dette kommer godt med under bygging av min egen kino og jeg vil sikkert trenge flere råd før jeg er ferdig.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post

Veldig sent svar her fra meg, men legger det ut uansett i tilfelle det er interessant info for noen.

Du har et par dipper ved 90 og 120 som antagelig er ganske hørbare. Om man skal ha felle som hjelper langt ned i frekvens, så må du kline til med både mye dybde, og store flater. 60cm på en hel vegg f.eks gjør veldig mye.

Når det kommer til trykkbaserte feller, så er disse veldig avhengig av riktig plassering for å få god effekt. Om du vil prøve trykkbaserte feller, så anbefaler jeg deg å gå for VPR baserte feller. Beste trykkbaserte fellen jeg vet om er Modex Superedge.

Du har uansett mye mindre problemer under 40hz i forhold til meg. Hos meg er det relativt håpløst pga 30cm betong i alle veggene rundt her. Får til gjengjeld vanvittig roomgain, og resonanser under 40hz er omtrent ikke eksisterende på musikk.

På ETC (impulsrespons) grafen er det kun 0-40ms som er interessant å se på i små rom. Så gjerne juster inn bildet på den så det blir mer oversiktlig. Håpløst å se slik det er nå.

GD grafen er veldig interessant, for den viser problemer i frekvensresponsen som direkte kommer av rommet ditt. Den grafen er den som er verdt mest når du jakter på hvor du skal plassere feller, akustikkpaneler etc..

Legger ved noen grafer av mitt rom. som du ser så er det noen nesten "uløselige" problemer under 40hz. Eneste måte må være helmholtz o.l Den stående bølgen på 50hz er vaskemaskinen min, og den peaken på 5-700hz er sofaryggen min, som ikke er der når jeg sitter der.

Sofaryggen min ødelegger responsen totalt oppover i frekvens på målingene, så det er ikke vits å ta med en gang. Legger også med et faseplot, så kan man sammenligne med Strike Ace sitt. Det viktigste er nok at den følger frekvensresponsen jevnt, selvom den ikke nødvendigvis er 0 grader.

Alle målingene er uglattede.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-jriver-kalibrering-spl-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-vannfall-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-jriver-kalibrering-impulse-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-jriver-kalibrering-gd-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-jriver-kalibrering-phase-jpg

Tar gjerne turen ned til deg en dag for å få demo om dette er mulig, men det må være en dag vi har god tid ettersom det er et stykke å reise for meg.
    Venter fortsatt på mine egne mellomtoner til Miles, så jeg er spent på hva det vil gjøre med lyden.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thohaug:
    Takker for flott svar og hjelp til tolking av målingene mine. Og også for tipsene angående lydfellene. Siden det er ganske enkelt for meg å teste ut kan det være at jeg prøver å fylle opp mellomrommet mellom senterkanalen og ut til hver side over subbene (bak lerretet) med for eks Glava Proff 35. Tykkelsen/dybden på noe slikt kan bli opp i mot 80 cm, bredde på 120cm og høyde omtrent det samme. Vil anta at det vil kunne gi resultater. Slike VPR-baserte absorbenter, er det noe man kan lage selv?

Setter veldig pris på besøk, og det hadde vært morsomt om du tok turen nedover. Du må bare ta kontakt over PM, så kan vi avtale noe når det måtte passe!

Alias:
    Takker for besøk! Halvparten av tiden du var her gikk jo med til snakking, og det var mye interessant som ble diskutert. Blir veldig spennende å se resultatene hos deg også etterhvert, og spesielt med Milesene på plass!

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass store feller vil nok hjelpe en del ja. Spesielt om du har mulighet til å sette det langs vegger/hjørner.
    VPR feller vet jeg ikke om en eneste person som har klart å konstruere ordentlig med hell enda, så der ville jeg nok heller gått for en kjøpeversjon. VPR står for Verbunden Platte Resonator. Det er en metallplateresonator. Pga at man bruker metall har man mulighet til å få effekt veldig langt ned i frekvens, uten å øke størrelsen på fellen spesielt mye.

Glava er jo billig, så ville testet dette om jeg var deg. Fyll opp så mye du klarer i hjørner og langs vegger.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Side 158 av 172 FørsteFørste ... 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 154 155 156 157 158 159 160 161 162 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •