Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 157

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 157 av 172 FørsteFørste ... 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 153 154 155 156 157 158 159 160 161 167 ... SisteSiste
Viser resultater 3,121 til 3,140 av 3428
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden vi først er litt off-topic, er denne også ganske tøff.

Er ett par tyskere som er i Hunsbedt klassen

2. Liker saar har likt denne posten
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,701
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Siden vi først er litt off-topic, er denne også ganske tøff.

Er ett par tyskere som er i Hunsbedt klassen

Godt å se at han skulle putte en ordentlig projektor inn i kinoen der, men selv en VW1100 vil ha store problemer med å lyse opp den lerretstørrelsen hvis den har normal gain for ikke å snakke om den CRT projektoren han hadde i taket på videoen. Den viser ikke mange fl på det lerretet.

Ellers så vil jeg si at dette var noe av det råeste jeg har sett av hjemmekino, og uten å si noe stygt om Hunspedt, så når han ikke han her til knærne en gang... Men det er det vel heller ikke mange som gjør.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Andreas her sier; disse kinoene ligger ett godt stykke over det jeg kan prestere, og ikke minst laaangt over mine budsjetter. Flott eyecandy dog, og kanskje noen gode tips på veien!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne helga har for meg vært den største siden jeg fikk i gang kinoen våren 2013. Vi har hatt en kjempeflott samling, truffet "nye" og kjente fra AVForum og fått uvurderlig hjelp til innstilling og kalibrering av anleggene. Dan fikk kjørt i gang BigMilesene sine (etter litt kjedelige oppstartsproblemer, som ble løst veldig greit fra Oslo Hificenter, og som sikkert blir beskrevet på hans side etterhvert), og jeg fikk mitt BigMilessystem opp å gå. BEF og devilej tok turen ned fra Oslo på torsdag, og Midas kom på fredag. Så og si hele helga (fra torsdag kveld) har blitt benyttet, fra tidlig morgen til seint på kveld.

Allerede seint torsdag var mitt anlegg oppe og kjørte etter en rask innstilling. Dette gjorde vi for å kunne sette lyd på anlegget slik at elementene skulle bli litt innkjørt i løpet av første døgnet. Fredagen ble brukt hos Dan, og om frdagskvelden startet kalibreringen for alvor hos meg, med tokanalslyd som første jobben. BEF hadde med seg meget avansert kalibreringsutstyr fra AVShop, med multiplexer og fire målemikker. Arbeidet med dette kan sikkert BEF fortelle mer om, men verktøyet var veldig nyttig for å stille inn DSPen på alle forsterkerkanalene.

Også jeg hadde til tider store problemer, med integreringen av subbene mine (bare 2 stk Maelstrom blir nå benyttet), faseproblemer og utstyr som slo seg vrangt. Det meste kom på plass ette hvert, og seint lørdagskveld/natt til søndag løsnet det hele, med veldig flott lyd som resultat. Ufattelig dynamikk, mellombass nedover mot subbene som er ekstremt dynamisk og punchy. Diskanten er helt fantastisk oppløst, og vil bare bli enda bedre når systemet har fått spilt noen titalls (?) timer. Mellomtonen legger seg fint innimellom bassene og diskanten. Også dette funger etter planen, og slik systemet nå er satt opp løftes lyden opp til midten av lerretet slik at det høres naturlig ut på film. Diskanten sitter i ørehøyde slik det nå står.
    Det gjenstår nok littegrann arbeid med subbene. Kanskje en løsning blir å bygge basstårn på hver side til neste vinter. Får se, det er en del ting som skal testes etterhvert. Og målinger kommer når jeg får summet meg. Det er et lass med LPer, filmer og Flacfiler som bare må testes først...

Litt bilder:

Fremste rekke, fra venstre: Devilei og BEF. Bakerst fra venstre: Meg, Dan og Midas. Vi forstyrret BEF og snakket i ett sett under målingene, han måtte til stadighet hysje på oss bak. Vanskelig å holde kjeft når meningene skal deles!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8474-jpg

Måleutstyr fra AVShop:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8471-jpg

Slik det ser ut nå. Boschmannsubbene (15", plassert på toppen av Maelstromsubbene) er ikke i bruk:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8478-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8480-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8483-jpg

Dette var virkelig verdt et halvt års planlegging, jobbing og venting. Bedre høyttalere får man nesten ikke tak i til en hjemmekino!!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_8482-jpg
    Sist endret av Hunsbedt; 03-22-2015 kl 19:26
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

6. Liker Karmann, saar, lygren har likt denne posten
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,701
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å snakke negativt om deg i min forrige post.

Men uansett dette ser helt vanvittig rått ut Hunspedt! Grattis med helt rå frontrekke! Er bare litt misunnelig!

8. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det bare å bøye seg i hatten!

Vanvittig morro at alt er oppe & gå og at du får lønn for strevet

10. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ferdigstillelsen av et rått system - vil tro dette systemet virkelig leverer varene både til film og musikk nå
    Tipper dette var en meget trivelig sammenkomst ja
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

12. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for en utrolig hyggelig helg, Hunsbedt. Hyggelig selskap, gode folk, maaase fagdiskusjoner og godt vertskap. Svært hyggelig å få møte deg igjen og få møte Dan, BEF og Devilej!

Det har vært en spennende helg med mye lytting og mye prating. Selv var jeg der i fra fredag til søndag, og til tross for alle timene, så vi ikke en eneste film (og jeg vet ikke om vi hørte igjennom en hel låt ferdig heller). Det var lytting og justering, lytting og justering, lytting og justering.

Det er et svært så spennende anlegg Hunsbedt nå har fått seg. Høyttalerene spiller rent og tørt og har kontroll i alle ledd. En slik dynamikk er bare helt fantastisk å oppleve. Det krever en del for å sette opp et slik system med aktiv deling. Gjort riktig, er potensialet langt større. Det er det ingen tvil om at med det oppsettet og innstillingene som BEF nå har lagt inn, så har Big Miles det som trengs! Jeg trekker paralleller til lyden i store line-array i PA-verdenen (og det mener jeg på en svært positiv måte) siden slike anlegg har enormt med kapasitet og dynamikk. Men PA har ingenting å stille opp med når det gjelder åpenhet og transparansen i Big Miles.

Det var også svært spennende å få anledning til høre det samme anlegget hos Dan (i denne tråden: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...on-ferdig.html). Dans rom er mer en vanlig loftstue med skråvegger. Dermed fikk vi testet BigMiles både i godt dempet kinorom og i moderat dempet kinorom. Og BigMiles leverer begge plasser! Til gangs.

*) Og for meg som ikke har over-the-top ambisjoner om demping i min hjemmekino, så var dette til stor oppmuntring. Det er beviselig ikke alltid nødvendig å installere dempeplater på alle vegger og tak for å få god lyd! Da øyner jeg håp for min egen kompromissfulle flerbruks lofthjemmekino.

Igjen, tusen takk! Jeg ser allerede frem til neste tur ned igjen. Musikken med Snarky Puppy gav mersmak!
    Sist endret av Midas; 03-22-2015 kl 22:44
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

14. Takk Hunsbedt takket for denne posten
    Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,947
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ser helt spinnvilt ut, og rapportene tilsier at det låter tilsvarende! Grattis, og takk til alle som deler erfaringer og inntrykk på forumet så vi vanlige dødelige kan ha noe å drømme om natterstid!!

16. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en hyggelig helg og hjertevarm gjestfrihet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

18. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,826
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en utrolig hyggelig helg. Veldig hyggelig å møte deg Midas og Dan.

Gratulerer til deg Hunsbedt med Norges desidert heftigste Hjemme kino! Liker at du tenker framover og hjelper deg gjerne med det jeg kan på veien videre
    Sist endret av BEF; 03-23-2015 kl 00:12

20. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Som Andreas her sier; disse kinoene ligger ett godt stykke over det jeg kan prestere, og ikke minst laaangt over mine budsjetter. Flott eyecandy dog, og kanskje noen gode tips på veien!
    Du har vel ikke akkurat noe å skjemmes over :-) Tyskerens kino gir meg industrihallassossiasjoner (!)

22. Liker Hunsbedt, Johnnygrandis har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å bøye seg i støvet!

Godt å se at alle ble imponerte ettersom det er lagt så mye tid, og energi ned i disse beistene!

Ble dere enige til slutt? Er ikke bare bare med så mange eksperter i aksjon samtidig!
    Jo flere kokker jo mere søl. :P
    Er det ikke det det heter?!
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for fine tilbakemeldinger og kommentarer, folkens! Nå har det gått noen dager og resultatet av nye høyttalere begynner og synke inn. Jeg er utrolig godt fornøyd med resultatet!
    Håper det ikke blir for lenge til neste gang vi kan arrangere et liknende treff, men da fokusere mer på det sosiale. Det ble nødvendigvis mye teknisk denne gang, og siden trivselsfaktoren for alle var såpass høy frister det å gjøre noe liknende til sommeren, men da mer som et sosialt treff.

Ellers kan jeg melde at nå er forsiden på denne tråden oppdatert, med 14 nye hurtiglenker til delprosjekter, ny utstyrsliste og ett nytt bilde. Også signatur er oppdatert slik at den nå viser rett utstyr.

25. Liker saar har likt denne posten
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bare helt rått utstyr og rom, men bildene er også veldig bra.
    Jeg er egentlig veldig spent på hvordan BEF opplevde disse høyttalerne i ditt rom, kontra hans rom og de respektive akustiske tiltak.

Egentlig ufattelig at jeg måtte til oslo akkurat DEN helgen ...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,170
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde absolutt likt og oppleve kinoen din Hunsbedt. men det er vel noen timer unna med tog men bor ikke veldig mye lenger unna enn BEF.

Nasjonalt avforum treff i oppkjørselen din til sommern?
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Ikke bare helt rått utstyr og rom, men bildene er også veldig bra.
    Jeg er egentlig veldig spent på hvordan BEF opplevde disse høyttalerne i ditt rom, kontra hans rom og de respektive akustiske tiltak.

Egentlig ufattelig at jeg måtte til oslo akkurat DEN helgen ...
    BEF kalibrerte jo egentlig to anlegg denne helga, og begge er nokså forskjellige på tross av nesten identisk utstyr. Dette fordi rommene er så forskjellige. I steden for å fokusere på kabler og bytting av utstyr (som mange bruker mye tid og resurser på), så bør man virkelig heller konsentrere seg om rommet man har. Dette er nesten den viktigste enkelfaktoren man må forholde seg til. Derfor vil rommet gjøre at noen steder så spiller det utolig bra med enkle tiltak, mens andre ganger må man gjøre mye for å få det til i et vanskelig rom. Jeg tenker da på akustiske tiltak, romstørrelse og anleggets plassering. Jeg har vel fått en vekker på dette nå, og hadde nok gjort en del andre trekk skulle jeg ha bygd kinoen min om igjen. Nok bredde er ett stikkord, for eksempel.
    Hvordan BEF synes dette ble kan han nok best forklare selv, men uten å si for mye galt kan jeg vel røpe at BigMiles spiller helt fenomenalt bra oppe hos Dan...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Hadde absolutt likt og oppleve kinoen din Hunsbedt. men det er vel noen timer unna med tog men bor ikke veldig mye lenger unna enn BEF.

Nasjonalt avforum treff i oppkjørselen din til sommern?
    Kanskje et AVForum-treff hadde vært noe, ja. Nasjonale proporsjoner høres veldig svært ut, men det hadde vært morsomt med et treff som trakk folk som har vært innom tråden min, og etterhvert fått lyst på en titt, og som vanligvis ikke ferdes så mye på disse kanter.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,170
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja et pitte lite online spill klarer og få omtrent 3-4000 mennesker til og besøke island i Mars så hvorfor ikke

Ps; er halvveis innom vin glass nummer 3 (har fri i morgen) så vet ikke helt hvor vettugt hva jeg skriver er akkurat nå :P
    Sist endret av TorTorden; 03-26-2015 kl 03:00
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angrer fortsatt på at jeg ikke fikk tatt turen når du hadde treff ifjor høst, så blir det noe i år hever jeg meg i bilen sporenstreks

Side 157 av 172 FørsteFørste ... 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 153 154 155 156 157 158 159 160 161 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •