Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 152

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 152 av 172 FørsteFørste ... 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 148 149 150 151 152 153 154 155 156 162 ... SisteSiste
Viser resultater 3,021 til 3,040 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har tidligere nevnt her på forumet at jeg sliter litt med det som høres ut som Flutter-ekko i kinoen. Dette gjelder bare for et lite område midt foran fremste stolrad. Man hører det spesielt godt hvis man står der og snakker. Et tydelig ekko, eller gjenklang av stemmen. Jeg tror muligens at det ikke påvirker lyden i særlig stor grad. Man hører ingenting fra stolene, for eksempel. Vil anta at noen av de mange som etterhvert har vært på besøk hos meg ville ha sagt noe om dette hvis de hadde hørt noe...

Men, siden det irriterer meg en del, særlig når jeg står der og snakker, tenkte jeg å gjøre noe med det. Om ikke annet enn for å bedre selvfølelsen når jeg står der fremme og snakker til mitt publikum.

Så, da kommer vi til saken. Hadde noen platerester og litt 50mm Rockfon-kapp liggende. Fant også noen meter høyttalerstoff. Fant også et par ledige timer i går kveld, så da var det bare å sette i gang:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7920-jpg

Platerestene blir kappet til og pusset. To stk på 60x75cm, og en på 60x95cm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7921-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7922-jpg

Ferdig pusset og justert. Materialet er 11mm MDF:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7923-jpg

Høyttalerstoff fra Dynabel, ca 80cm bredt på rull:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7924-jpg

Tilpassing av Rockfon-restene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7925-jpg

Sånn noenlunde i hvertfall:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7926-jpg

Trekking og stifting:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7927-jpg

Nr 1 ferdig:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7929-jpg

Opphengingen. De to på hver side tar også førsterefleksjon fra taket. Skal prøve å måle igjen snart, men er usikker på om det hjelper noe på det.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7932-jpg

En ting er sikkert. Det er ikke særlig merkbar ekko i dette området lenger. Suksess, og jeg er fornøyd!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7933-jpg

Ser jo ikke særlig pent ut, men de er veldig forte å ta ned. Skygger litt for stjernene, men av og til får man ikke i både pose og sekk...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7934-jpg

Her er neste prosjekt. En hel pakke med RF-kontrollere og RGB-givere, samt 6x5m nye RGB5050 ledstips. Kjøpt på Ebay for under tusenlappen!!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7935-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7920-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7921-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7922-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7923-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7924-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7925-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7926-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7927-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7929-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7932-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7933-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7934-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7935-jpg  
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra! Din fingerferdighet er imponerende. Jeg gleder meg til å høre resultatet!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, Svein! Jeg er rimelig spent på hva du synes om lyden i kinoen min. Kan ikke si at jeg hører særlig forskjell før og etter tiltaket i taket, men vil nok tro at det ikke gjør lyden fra sweetpot verre, i hvertfall. Kanskje det også måler litt bedre nå, uten at jeg kan si det heller sikkert før jeg har prøvd. Men nå er det i alle fall bedre å stå under "ufoene" (Rockfonplatene) og snakke...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo riktig bra ut. Dersom du får tak i en som er god på dekormaling / lakkering så kan du jo legge på en liten galakse på platene. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ASA-med%29.jpg

Det er mulig dette går noe utover lyd-dempingen da...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo Solskjermer som man kan sette et hvilket som helst trykk på. Mulig de er for små...
    http://www.nfoto.no/solskjerm_til_bilen__2stk__/
    Dette er jo bare finmasket netting som evt. kan settes foran det svarte høyttalerstoffet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsene, Pål, men det blir nok bare aktuelt å ha dempeplatene så usynlige som mulig. Vil helst ikke ha noenting i taket foran stjernene...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at det er aktuelt å plukke ned stjernehimmelen, og erstatte deler av platen med akkustikkplate?
    Stjernebildet kan jo da bli like fint :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt! Har tenkt tanken selv flere ganger. Tror faktisk at jeg kan ta ned de to delene som stjernehimmelen er laget av, montere ett lag med 30 eller 50mm Rockfon Industrial Black, og så bare stikke fibrene gjennom dette laget! MEN: Det vil medføre en del arbeid, og mye må demonteres. Men som sagt, ingenting er umulig, bare man har tid nok...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gjort noe særlig med målinger på Alconsene i systemet mitt, og tenkte etter lørdagens AVForum-besøk at det kunne vært morsomt å ta noen målinger for gøy. Det betyr ikke så mye for meg om målingene er gode eller dårlige, siden Alconsene snart skal til sin rette eier. Men det har vært utrolig gøy å ha dem på lån, og kanskje de har kunnet gi meg en pekepinn på hva jeg kan forvente av Miles.

Målingene ble gjort fra sweetspot, med alle subber og venstre front med 1/12 glatting.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alcons-venstre-subber-frekvenskurver-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alcons-venstre-subber-vannfall-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alcons-venstre-subber-gd-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alcons-og-subber-14-200hz-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-subber-og-alcons-vannfall-14-200hz-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alcons-venstre-subber-frekvenskurver-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alcons-venstre-subber-vannfall-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alcons-venstre-subber-gd-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-subber-og-alcons-vannfall-14-200hz-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alcons-og-subber-14-200hz-jpg  

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er interessant og underlig. For når jeg nå ser på kurvene er det ingen antydning til den svulstige 200-250Hz-en vi hørte. Det var jo så tydelig på vokal. Og jeg må nesten spørre: Har det sammenheng med at EQen ikke virket som den skulle? At denne målingen ikke er under det samme miljøet vi hørte på?

Kurvene viser topp på 500Hz, men jeg opplevde ikke vokalen som spiss og tynn slik man ofte får med mye energi i dette området.

Hvis både målingen og vår observasjoner er korrekte, så understreker dette Snicker-Is sitt mantra: Man kan ikke måle lyd og akustikk enkelt. Man kan ikke ta ut en enkel kurve som beskriver hvordan et anlegg og et rom oppleves.

Jeg skjønner absolutt at du ikke vil gjøre noe særlig, siden du skal gå løs på Miles om ikke lenge.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det har nok noe med Foobarspilleren (mest hørbart på musikk hvis jeg husker rett) å gjøre, vil jeg tro. Rakk ikke å kikke nærmere på dette siden jeg styrte litt med målingene i kveld, det var tross alt over et halvt år siden sist jeg drev på med REW...

Målinger bør nok absolutt taes med en klype salt, man får ofte større variasjoner med bare å flytte litt på micen også. Det høres ellers ålreit ut fremdeles, og jeg tror ikke det skal forandres på noe før nye ting er på gang.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det hervet startet en ny tråd på bygging av "Big Miles" her: http://avforum.no/forum/showthread.p...90#post2005090

Jeg har valgt å holde dette utenfor tråden min her, slik at det blir mere ryddig. Håper på gode innspill, byggingen starter snart og skal noe forandres er det nå det må på bordet.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva heter den krigsfilmen vi så litt på når vi var på demo i No3?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hva heter den krigsfilmen vi så litt på når vi var på demo i No3?
    Hvis det var den fra klippene jeg har laget var det Lone Survivor.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt det nevnte klippet en del ganger som demo for andre allerede
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener på å ha sett det her før, men hvor mange og hvor store kurser bruker du her, og hvorfor?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post
    mener på å ha sett det her før, men hvor mange og hvor store kurser bruker du her, og hvorfor?
    Jeg benytter nå 6 kurser, og har i tillegg en reserve som antakelig vil bli brukt utenfor kinoen. Kursene er fordelt slik:
    -To kurser med fire doble stikk bak lerretet.
    -En kurs midt i rommet, med doble stikk på hver side
    -En kurs til lys
    -To kurser i teknisk rom, der den ene går til UPS (en stikkskinne med 8 kontakter) og den andre på resten av rackskap (to stikkskinner med 8 kontakter).

Må muligens forandre litt når jeg nå skal bygge litt om i teknisk rom. Alle forsterkere (bortsett fra surround sidekanaler og monitor) skal inn i et eget 19" rack på hjul i teknisk rom. Det vil antakelig kreve en/to ekstra kurser, vil mest sannsynlig ta disse fra bak lerretet, siden ingen ting der drives aktivt.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henter du alt ut fra samme fase?

Når jeg er ute på lydjobber er jeg nøye med å sikre at alt lydutstyr, backline (instrumenter på scene) og forsterkere kommer fra samme fase. Det er en god oppskrift for å sikre at man ikke får brum i anlegget -- spesielt når man har heftig lysutstyr med store dimmere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra tips, Midas! Jeg er sannelig ikke sikker på dette for egen del, må nok ta en telefon til elektrikeren min i morgen og spørre. Jeg har imidlertid ikke merket særlig brum i anlegget. Man merker bittelitt når volumet "er i bånn" uten lydkilder tilkoplet, men ikke noe unormalt altså (tror jeg). Dimmerne støyer heller ikke hørbart inn på anlegget.

Jeg merket god forskjell da jeg gikk over fra RCA til skjermet balansert over XLR, men det var antakelig mest på grunn av støyskjerming og jordet kvalitetskabel over så langt strekk (ca 10m).

Tipset ditt skal brukes når jeg bygger nytt rack til forsterkerne, da skal forsikre meg om at alt er i samme fase!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Veldig bra tips, Midas! Jeg er sannelig ikke sikker på dette for egen del, må nok ta en telefon til elektrikeren min i morgen og spørre. Jeg har imidlertid ikke merket særlig brum i anlegget. Man merker bittelitt når volumet "er i bånn" uten lydkilder tilkoplet, men ikke noe unormalt altså (tror jeg). Dimmerne støyer heller ikke hørbart inn på anlegget.

Jeg merket god forskjell da jeg gikk over fra RCA til skjermet balansert over XLR, men det var antakelig mest på grunn av støyskjerming og jordet kvalitetskabel over så langt strekk (ca 10m).

Tipset ditt skal brukes når jeg bygger nytt rack til forsterkerne, da skal forsikre meg om at alt er i samme fase!
    med 6 kurser kan du jo oppdrive 26000w + litt til men hvis du skal ha fler crown-forsterkere i teknisk så hadde det jo for så vidt vært greit

Side 152 av 172 FørsteFørste ... 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 148 149 150 151 152 153 154 155 156 162 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •