Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 15 av 172 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 3428
    Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Moro å se du er tilbake etter sommeren hunsbedt, alltid like spennende hver gang denne tråden blir oppdatert!!
    Gleder meg til å lese om sluttfasen av dette fantastiske kinorommet!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    (selvom jeg tror du blir ferdig før han )
    Han blir jo ikke ferdig, så det er jo ikke noe målestokk (se på det som fredags vitsen )

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Suvdal
    Han blir jo ikke ferdig, så det er jo ikke noe målestokk (se på det som fredags vitsen )
    Er ikke den vitsen oppbrukt snart?

Moro at du er i gang igjen Hunsbedt, blir spennende og følge videre bygging

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @balko: Takk for at du finner tråden min interessant og at du prioriterer lesing av denne fremfor eksamen og kasuspugging!
    Kostnadsoverslaget på tilbygget har jeg ikke regnet sammen ennå. Men alle regninger er ordnet etter dato og leverandør, så får jeg litt bedre tid en dag (ikke før barna er ute av hus :lol: ) skulle det ikke være noe problem å fremskaffe dette.
    Men selve råbygget ble ikke så skrekkelig dyrt. Firmaet som satte opp huset for meg skulle ha ca 300.000,- for oppsetting av råbygget (kinodelen) etter mine tegninger.
    Fant da ut at jeg kunne gjøre det for under hundre tusen selv (med selvhugget/saget reisverk og egenbygde takstoler), og da ble det jo slik.

Når jeg ser hvor mye arbeid det er å grave ut i egen kjeller, slik mange her på forumet har gjort, tror jeg heller jeg ville bygd en dobbel garasje og hatt kino på toppen av den! Vet ikke hva som blir dyrest, men man slipper problematikken med en (eventuelt) fuktig kino i kjelleren. For ikke å snakke om alt det vanvittige arbeidet med pigging og bæring/løfting av flere kubikkmeter masse!

Når det gjelder min terasse, så slet den meg nesten ut i sommer/høst. Har ennå ikke fått lagt ut bilder av sluttresultatet, da bildeopplastingen ikke har fungert noe særlig her på forumet de siste dagene.

@SannaX: Hehe, håper du får rett! Etter at jeg er ferdig med Kinoens Dag i morgen blir det rett hjem å sette sammen rammen til døra. Og: Tror nok at vår kjære RuneW blir ferdig før meg. Han har jo ikke så forferdelig mange tunge kostruksjonsarbeider igjen før han kan kjøre film. BTW: Skulle gjerne fått med meg E6 på HTF denne helgen! Rått subprosjekt!

@HansMarius: Det gjør jeg også!;-)

@Grumle: Sluttfasen? Er jo ikke halvveis ennå! :smile:

@Suvdal: Vel, RuneW er målestokken min, og sikkert veldig mange andre her på forumet! Ingen bygger kino så grundig og veldokumentert! Basta!

@carradona: Håper da at jeg kan fortsette med kinobyggingen utover vinteren. Blir nok ikke så effektivt som i fjor vinter, dessverre. Har begynt på begge mine jobber (130% stilling totalt) i høst igjen, så klarer jeg en oppdatering i uka må vel det bli maks. Man har jo kone og små barn også da, og dette med kinobyggingen er for min del faktisk et overskuddsfenomen (Har småbarnsforelde i det hele tatt overskudd?)...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var ikke jeg klar over at du var småbarnspappa, men du steg herved voldsomt i gradene. Mulig du bør gå innom den lokale tatovøren å få en "S" på brystet, for med smårollinger i hus, jobb, kone og et "LIV" ved siden av så er fremgangen her helt rå!

Du kan jo trøste deg med at dette prosjektet går jo ingen steder, og det er jo alltid noe å gjøre når du kommer tilbake igjen. Uansett så er det moro å følge med på prosjekter der det legges vekt på godt arbeid, og jeg syns du har bevist til gangs at du er nevenyttig. Tror kanskje du blir nabolagets nye helt når barna får se film her! Spørs om ikke det er en del voksne menn i nabolaget som blir litt mere aktive på "kaffe-fronten" også!

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist vinter var start fasen, denne vinteren er slutt fasen Er vel noe jeg tenker det, siden jeg vil se dette rommet ferdig Gleder meg stort til du skal starte med taket!!!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Nå var ikke jeg klar over at du var småbarnspappa, men du steg herved voldsomt i gradene. Mulig du bør gå innom den lokale tatovøren å få en "S" på brystet, for med smårollinger i hus, jobb, kone og et "LIV" ved siden av så er fremgangen her helt rå!

Du kan jo trøste deg med at dette prosjektet går jo ingen steder, og det er jo alltid noe å gjøre når du kommer tilbake igjen. Uansett så er det moro å følge med på prosjekter der det legges vekt på godt arbeid, og jeg syns du har bevist til gangs at du er nevenyttig. Tror kanskje du blir nabolagets nye helt når barna får se film her! Spørs om ikke det er en del voksne menn i nabolaget som blir litt mere aktive på "kaffe-fronten" også!
    Ja, med smårollinger i hus går det jo tregere. Og jo større de blir, desto tregere vil det gå med kinobyggingen. Ihvertfall inntil en viss alder, da de kan være med å holde i hammeren...

Nå er det faktisk sånn at jeg har ferie den kommende uken. satser på å få gjort litt mens de er i barnehagen. Har ihverfall planene klare.

Hadde laget noen Sketchuptegninger som skulle vært opplastet for noen dager siden. Men siden det fremdeles er store problemer med bildeopplasting på forumet ser det ut til at både tegninger og bildeoppdateringer får vente.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min svensketro på at jeg blir ferdig i vinter, grumle!:-D
    Men jeg jobber da med saken, og det er det viktigste. Har en del avanserte snekkerier igjen, og taket kommer til å bli en prøve. Har brukt noen timer på tegninger for å finne en god løsning, og tror jeg har kommet frem til noe som kan gå.
    Takkonstruksjonen vil bli påbegynt etter at komponentskap og plattingen som skal bygges i front er ferdig, så det vil nok gå litt tid før det blir oppstart på dette. Og når taket er ferdig er det undertaket som stikker ut langs veggene som skal bygges. Til slutt kommer rammene på veggene, og søyler til surround. Nok å gjøre, med andre ord!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av komponentskapet sett i snitt ovenfra. Øverst er bakdøra i skapet og nederst er glassdøra jeg nå bygger. Stendere i vegg er farget orange, MDF veggplater er grå, vannfaste 16mm plater innvendig i skapet er grønne, gipsplater gule og til slutt isolasjon/Glava er lysebrune. Glasset i døra er svart, men bare på de to øverste tegningene. Den hvite ringen i veggen er min egenkonstruerte lydisoleringskanal for utluft fra kino og komponentskap.

De av dere som er fargblinde får bare ta meg på ordet. Sliter litt til tider jeg også, sier fruen. :-D

Man får et visst inntrykk av kompleksiteten og hvorfor jeg brukte et par uker på dette skapet, da tre egne vegger møtes i skapet på den ene siden og ventilasjon og yttervegg er på den andre siden. Kanskje ikke så lett å se fra tegningen, men skapets vegger er delte slik at veggene ikke skal overføre vibrasjon eller bevegelser som kommer fra lydbølger som treffer veggen ut mot kinoen. Denne veggen er forøvrig opphengt i lydbøyler.

snitt av glassdøra, versjon 1.

Versjon 2. Døra er flyttet fram til kanten i skapet, og jeg har endret noe på innfestingen av glasset i døra. Døra vil nå ligge relativt stramt i rammen. Det vil bli tettet på begge sider av døra, mot listene, med sort silikon.

Her et bilde av listene som skal bli dørramme og lister rundt glasset. Utgangspunkt er 35x98mm høvlet trevirke. Dette ble rippet ned til 35x65mm, slik at det ville passe rundt glasset og inni lysåpningen til skapet.

Kunne ikke finne hvitlimen min, så jeg brukte sponplatelimet. Det er noe jækelskap. Får man det på fingrene får man det ikke av. Sier til meg selv hver gang; bruk hansker. Og så driter jeg i det (glemmer det med vilje) :evil: .

Fits like a gløøøv! 8)

Rammen ble 2mm for trang for glasset, eller det vil si rammen var akkurat like stor innvendig som glasset var utvendig, og da må man rippe bort disse to mm for at glasset skal passe nedi. Som sagt så gjort:

Fits like a gløøv2!

Sånn, da er rammen grundig pusset. Har på et par strøk kvistlakk, så blir det helsparkling i morgen, og muligens et støk maling av det svarte slaget.

Beklager litt uskarpe bilder, har kommet ut av treningen...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å si en ting vedrørende den øverste tegningen i forrige post: Ytterst mot kinoen er det tegnet inn en utlektet vegg bestående av lydplater/isolering (brun) bak et lag scenemolton eller dekomolton. Disse rammene henges opp rundt hele rommet på 10mm lekter som er festet på gipsvegg. Noen steder vil denne veggen ha større avstand enn 10mm inn til gipsvegg (foran lerretsveggen).

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det tid for ny oppdatering. Døra har blitt grunnet og grundig sparklet med stålsparkel, men fy for en jobb å pusse. Kunne nesten ha brukt vanlig sparkel, men da blir det jo mere venting.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2802-jpg

Så ble det ett strøk sortmaling. Skal nok ha ett eller to strøk til, men det blir når døra henger på plass.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2805-jpg

Planen på insetting av det tunge glasset ble forandret igjen. Hvis jeg en eller annen gang må ha ut dette glasset, vil det være dumt å hellime den i silikon. Derfor handlet jeg inn en pakke Tesa gummilister som er beregnet på vinduer og dører. Den skal stiftes fast. Klippet til passelige lengder og stiftet i vei. Prøvde å klippe hjørnene nøyaktig.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2807-jpg

Nærbilde av pakning:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2808-jpg

Da glasset hadde blitt lagt i, la jeg en tynn streng FLEX-7 mellom glasset og trerammen. Glattet den ut med fingen, og la på en tynn trelist over, som jeg stiftet fast. Må glasset ut igjen er det bare å pirke av de små listene, og skjære rundt glasset med en tapetkniv. Trelisten er kapprest fra hjørnelista (som legges over etterpå).

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2810-jpg

Trelist stiftes fast:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2811-jpg

Hjørnelist legges over.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2812-jpg

Man kan se gummipakningen under glasset, men dette blir innsiden av døra, så det gjør ikke noe.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2814-jpg

Her er hjørnelista som ble brukt. Den tynne lista var akkurat bred nok til å kunne stiftes fast rundt glasset, slik at det ble presset ned i pakningen på andre siden.
    Hjørnelistene skal skrus fast til karmen. Har borret hull for dette, og gitt listene ett strøk maling nå i kveld. Har også satt på hengsler på karmen, og i morgen skal døra henges opp og males. Får jeg tid skal innerkarmene i skapet også på plass.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2816-jpg

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du legger mye arbeid i detaljene, men så blir det skikkelig flott også!
    Når regner du med å snurre første film?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det, oyvidk! Etterhvert da det har gått opp for meg hva jeg har startet på, så innser jeg nå at filmutrulling og lys i projektor nok ikke blir aktuelt før tidligst om et år...:-?

Mye gjenstår å bygge. Skulle gjerne brukt enda mer tid på detaljer, men tiden strekker bare ikke til. Har hatt ferie denne uka, men fruen har en liste med ting som gjerne skulle vært gjort, så jeg har ikke vært så mye i kinoen som ønskelig. Har funnet ut at når jeg setter opp en "to do" liste, så kommer jeg i mål først etter å ha brukt omtrent dobbelt så lang tid som planlagt. Velvel, det er vel bare sånn det er, sikkert flere som kjenner seg igjen her!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klapp på skulderen til deg, du har mye detaljer som skal klaffe!
    Jeg vet alt om hvor mye tid det tar, kona og jeg ble enige om at det var bedre for alle om pappa fikk 2 mnd. med tid til intensiv jobbing over 6 mnd med ad-hoc jobbing. Riktignok har min sønn på snart 6 hjulpet "" meg endel, men det er fortsatt utfordrende ift. at man er i full jobb osv. Dattera på snart 2 er nedenom og trør i støvet innimellom også

Stå på videre, resultatet ditt er jeg helt sikker på blir bra!

B

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, mine er så små at de ikke akkurat hjelper til med å få kinoen ferdig. Det blir vel til at kinoen står ferdig akkurat tidsnok til at de selv kan bruke den...:roll:

Døra ble hengt opp i går, og dagen i dag har blitt brukt til tettingen bak døra. Her hadde jeg egentlig tenkt å bruke et bord på 25x80mm, men den planen ble forkastet. Innså at det ville ta for mye plass slik at panelvinklene for racket ikke ville få plass.

Derfor ble tettelista laget så liten som mulig, og tilfeldigvis hadde jeg liggende noen glattkantlister på 12x21mm som passet perfekt. Jeg hadde også igjen endel hulpakning av samme type som ble brukt i skyvedøra, disse var også greie til formålet.

Her er etpar bilder av døra:

Baksiden, med påskrudde lister:

Glattkantlistene ble kuttet til i rett lengde, og med skilsaga sagte jeg et spor dypt nok for hulpakninga:

Listene prøvemontert med pakning

Rett innenfor listene sitter et bord på 26x61mm. På dette igjen har jeg festet panelvinklene for racket. Bak dette bordet, mellom racket og skapveggen har jeg da altså 61mm som kan utnyttes til oppheng av kabler slik disse er ut av veien. Meningen er å ha strømførende på den ene siden og signalkabling på den andre siden. Panellistene bakerst i skapet skal bare henges opp i stålvinkler, slik at tilgjengeligheten til kabler blir lettere.

Til slutt kan jeg forøvrig melde at også jeg har kastet meg på denne nye mattmalingsfarsotten. Ble ikke helt fornøyd med glansen i akrylmalingen (040)som ble brukt på døra, og tok turen til sentrum i formiddag og kjøpte en liter med Lady Pure Color supermatt 01...
    Denne skal brukes på frontida av døra (etter pussing/matting), inne i komponentskapet og i titteboksen (åpningen ved siden av skapet), for å unngå reflekser. Tror det blir bra!

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bladd gjennom tråden din for andre gang, og lest en del av det.
    Det er veldig inspirerende å se arbeidet du gjør, jeg skulle virkelig ønske
    jeg kunne snekre slik. Har egentlig fått veldig lyst til å lære meg det etter å ha
    sett slike byggetråder! Vurdert å tilby meg å være med noen å bygge uten betaling
    for å få erfaring så jeg kan bygge noe selv, som foreksempel en kino og garasje.
    Jobber 2/4 så jeg hadde hatt nok tid også!

Det blir spennende å se resultatet til slutt. Tror du selve innredningen til kino
    vil utgjøre noen verdiøkning på takst? Siden du legger ned mye arbeid og
    ekstra kostnader for lydisolering og tekniske løsninger til kino. Et slikt rom
    skulle en tro har høy bruksverdi for mange som ikke hadde kommet til å bygd
    noe slikt selv.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Tror du selve innredningen til kino
    vil utgjøre noen verdiøkning på takst? Siden du legger ned mye arbeid og
    ekstra kostnader for lydisolering og tekniske løsninger til kino. Et slikt rom
    skulle en tro har høy bruksverdi for mange som ikke hadde kommet til å bygd
    noe slikt selv.
    Hei Morten! Veldig interessant det siste du nevner her. Vi hadde en takstmann på besøk for å sette verdien på huset, en Forhåndstakst. Jeg hadde på det tidspunktet ikke påbegynt kinotilbygget. Vi snakket om det med den påtenkte kinoen, og takstmannen syntes det var spesielt, og at eiendommen ville skille seg ut med egen kinosal.

Jeg tror nok ikke at det ville bidra så voldsomt som verdiøkning. Derfor er tilbygget tilrettelagt slik at det har egen inngang, og med en "mindre" ombygging kan tilbygget gjøres om til en hybelleilighet på ca 50 kvadratmeter. Jeg tror nok derfor at tilbygget ville ha bidratt mye mer til totalverdien om det hadde vært en leilighet. Er nok desverre ikke så mange som er på jakt etter hus med egen kino...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er de små resultatene etter en ukes småjobbing. Anskaffet meg som tidligere sagt en boks matt svartmaling, og noen spraybokser, også dem med matt svartfarge. For innfesting av panelvinklene til racket kjøpte jeg også inn diverse stålvinkler, som ble sprayet sammen med panelvinklene.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2835-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2836-jpg

Måtte også handle inn lister til dør og vinduskarm. Disse fikk to-tre strøk med mattmalingen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2837-jpg

Her er den indre tettelista (P-list) limt på plass. Utenfor denne kommer 8mm glass, så en ny P-list, og til slutt vinduslistene i tre.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2839-jpg

Her fra baksiden av skapet, bordet som holder panelvinkelen er festet i skapet med tre stk stålvinkler.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2847-jpg

Døra inn til skapet fra teknisk rom er ikke platet på innsiden. Isolasjonen ligger bare bak et nett, som holder den på plass. Dette gjorde jeg for å bedre dempe eventuell støy inni skapet. Utenpå isolasjonen kommer nå en ramme, trukket med en slags tykk filt (beregnet til trekking av bilhøyttalerkasser, kjøpt på Mekk til kr 80,- pr m.) slik at det ser litt bedre ut.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2909-jpg

Her er rammen ferdig snekret og pusset:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2907-jpg

Rammen ferdig, med påstiftet filt og tilpasset i døra:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2908-jpg

Her nesten ferdig skap fra kinosiden. Nå mangler jeg bare å skru opp de to bakre panellistene. Disse kommer forhåpentligvis på plass i morgen. Da blir det testing av hvor tett det ble, kommer til å sette på noe verktøy som bråker godt inne i kinoen, måle ved dørene, og så måle i teknisk rom og gang...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2912-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo svært bra ut! Har du planlagt dette rommet til minste detalj på forhånd? Gøy å se så gjennomført arbeid, og ikke minst at du lever opp til signaturen din. God helg!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Dette ser jo svært bra ut! Har du planlagt dette rommet til minste detalj på forhånd? Gøy å se så gjennomført arbeid, og ikke minst at du lever opp til signaturen din. God helg!
    Må vel innrømme at det har gått med masse tid til planlegging, ja!
    Men av en eller annen grunn så blir den endelige utførelsen alltid endret i forhold til planen...:roll:
    Litt på grunn av for dårlig planlegging...

God helg til deg også!

Side 15 av 172 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •