Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 148

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 148 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 144 145 146 147 148 149 150 151 152 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 2,941 til 2,960 av 3428
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Ok, da er det forskjellige meninger her. Atle Dreier mener at portens volum ikke skal tas med i volumet som kassen skal ha...
    Stemmer det virkelig at porten helst ikke bør være under 1/3 av bredden?? Med høyttalerbredde på 66cm blir da porten porten i tilfelle over 15cm høy... Atle's porter er 6,5cm. Her må det jo være noe som ikke stemmer? Husk at mine kabinetter bare skal ha en bass hver. Hvor dypt inn i kassa bør hylleporten gå da?
    Volumet elementet skal ha er "konstant". Forandrer du porten må du ta dette med i beregningen og eventuelt øke kasse volumet vis porten bruker for mye av volumet i kabinettet. For å si det kort kan jeg heller hjelpe deg med den beregningen, det finnes programmer som tar seg av slikt Når jeg skriver at portens høyde ikke bær være under 1/3 av portens bredde er det for at den ikke bør bli for lav og bredd. men en port på 40cm bredde kan være ned mot 5-6cm i høyde uten problem, så ingen regel uten unntak.

Skal du ha dine kabinetter med en bredde på 66cm?

Ser på din tegning av kabinett har du lagt front platen inn mellom side plater og topp/bunn plater. Det er en bedre og mere stivere løsning og ha en hel front plate som side plater og topp/bunn plater ligger mot på baksiden.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Volumet elementet skal ha er "konstant". Forandrer du porten må du ta dette med i beregningen og eventuelt øke kasse volumet vis porten bruker for mye av volumet i kabinettet. For å si det kort kan jeg heller hjelpe deg med den beregningen, det finnes programmer som tar seg av slikt Når jeg skriver at portens høyde ikke bær være under 1/3 av portens bredde er det for at den ikke bør bli for lav og bredd. men en port på 40cm bredde kan være ned mot 5-6cm i høyde uten problem, så ingen regel uten unntak.
    Flott hvis du etterhvert kan hjelpe med portberegningen, BEF!

Skal du ha dine kabinetter med en bredde på 66cm?
    Bredden på høyttalerne blir 46cm. Jeg så meg litt blind på tallene, beklager det. Opprinnelig hadde jeg tegnet grunnflaten på 46 x 46cm. Siden kvadratisk form vil være negativt, og portene nå blir i front, kan jeg lage dem dypere, for eks 56cm. Da vil kassene bli lavere, og diskanten kan plasseres optimalt i ørehøyde.

Ser på din tegning av kabinett har du lagt front platen inn mellom side plater og topp/bunn plater. Det er en bedre og mere stivere løsning og ha en hel front plate som side plater og topp/bunn plater ligger mot på baksiden.
    Ok, takker for tips! Bør både front og bakplate være slik?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i alle fall alltid bygget høyttalere slik at front og bak er den største flaten som ligger an mot sideplatene.

Mine porter har veldig sjelden noe særlig lufthastighet, det skal MYE gang til før jeg merker nevneverdig luftbevegelse i det hele tatt. Vil tro portene ikke komprimerer noe særlig i det hele tatt, selv med bare 65mm høyde.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips igjen, Atle! Da venter jeg til BEF er hjemme igjen og kan sjekke litt portmål for meg. Da kan det godt være at portene havner omtrent der dine ligger. Ser at du har to porter på dine MTM-konstruksjoner, en for hver bass. Da kan jo godt målene dine brukes her også. Blir spennende å se hva BEF finner ut!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg regnet litt, her er tallenes talle. Vis størrelsen på kabinettet ikke er helt rett, kan jeg enkelt justere det. Da er alt helt likt som den originale InMiles hva angår frekvens respons og lufthastighet i porten.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-19-05-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg regnet litt, her er tallenes talle. Vis størrelsen på kabinettet ikke er helt rett, kan jeg enkelt justere det. Da er alt helt likt som den originale InMiles hva angår frekvens respons og lufthastighet i porten.
    Størrelsen er helt fin, litt vanskelig å se tallene. Har laget en skisse, kan dette stemme?

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-inconcert-miles-yttaler-basskassel-sning-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-inconcert-miles-yttaler-basskassel-sning-jpg  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser tallene helt fint her. Men kassemålene er utvendige mål. Når du beregner kassevolum, må du vel benytte innvendige mål? Det blir jo litt forskjell når platene muligens er så mye som 30mm tykke.
    Edit: Jeg ser at programmet til BEF har egen funksjon for å kompensere for platetykkelsen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at vedlegget mitt ble noe smått, er auto skaleringen her som har tatt den ned litt.

Tanken min var at kabinettet skulle være 65cm i dybde og 55cm i høyde. Da vil det være plass for litt demping på bakvegg uten at det stopper luft strømmen til porten.

Porten sin lengde måles fra start til stopp, altså fra front platen og bak, total 475,9mm.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-20-05-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at vedlegget mitt ble noe smått, er auto skaleringen her som har tatt den ned litt.

Tanken min var at kabinettet skulle være 65cm i dybde og 55cm i høyde. Da vil det være plass for litt demping på bakvegg uten at det stopper luft strømmen til porten.

Porten sin lengde måles fra start til stopp, altså fra front platen og bak, total 475,9mm.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-20-05-jpg

Ok, jeg stusset jo litt på at det ble litt trangt bak hylleporten...
    65cm dybde går helt fint. Bare en fordel å få ned høyden på alt. Ser at forslaget sier at hylleporten skal være 11mm tykk. Gjør vel ikke så mye om dette utvides til 30mm? Kassen blir mer solid...

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    65cm dybde går helt fint. Bare en fordel å få ned høyden på alt. Ser at forslaget sier at hylleporten skal være 11mm tykk. Gjør vel ikke så mye om dette utvides til 30mm? Kassen blir mer solid...
    Enda en pluss med å besøke kinoen snart, aldri hørt 21" subber før, aldri opplevd miles!

Hvor mye har du igjen med takhøyde hvis du inkluderer en mellomtone her?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ca to meter å gå på. Totalhøyde med mellomtone skulle vel bli ca 175 cm.
    21" funker fint nå, men vil antakelig bli enda bedre med dobbelt så store kasser og hylleporter, vi får se hva det blir etterhvert...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du endrer platetykkelsen til 30 mm, er vel det største hinderet at volumberegningene må gjøres på nytt da du mister 3,897 liter i kassa ... men vet ikke hvor mye 0,043 i volumforskjell har å si i det store og det hele ... uansett blir ny dybde på kasse med de andre ytre målene konstante omtrent 669,7 mm; men vet ikke hvordan dette påvirker tuninga av kassa. Kan lite om HT-bygging, men volumregning husker jeg da fortsatt

Gleder meg til ferdigstilt resultat, eneste jeg har lurt på er hva du kommer til å gjøre med Daliene, for jeg antar at de ikke blir så mye plass til dem når du er ferdig ... eget HiFi-rom‽

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fornjot Vis post
    Om du endrer platetykkelsen til 30 mm, er vel det største hinderet at volumberegningene må gjøres på nytt da du mister 3,897 liter i kassa ... men vet ikke hvor mye 0,043 i volumforskjell har å si i det store og det hele ... uansett blir ny dybde på kasse med de andre ytre målene konstante omtrent 669,7 mm; men vet ikke hvordan dette påvirker tuninga av kassa. Kan lite om HT-bygging, men volumregning husker jeg da fortsatt
    Vet heller ikke hvor mye dette har å si i praksis. Jeg kan jo egentlig bare øke kassehøyden med et par cm, skal sjekke dette. Må nok opp i platetykkelse uansett på hylleporten, da 11mm er altfor tynt.

Sitat Opprinnelig postet av Fornjot Vis post
    Gleder meg til ferdigstilt resultat, eneste jeg har lurt på er hva du kommer til å gjøre med Daliene, for jeg antar at de ikke blir så mye plass til dem når du er ferdig ... eget HiFi-rom‽
    Ja, si det. Burde kanskje legge dem ut for salg sammen med Vincentene. Jeg kommer aldri til å innrede et eget hifirom, anlegget i kinoen vil bli særdeles bra også til lytting i stereo. Og Daliene er altfor store til husbruk. Vi får se...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la inn 11mm tykkelse på porten, porten i kassen din vil bare ha en "hylle", mens porten i beregningen vil ha 4 sider. Så da vil det totale volumet for porten være nesten lik som en "hylle i ditt kabinett. Differansen i port lengde for å kompansere dette er ca +/- 5mm i frekvens +/-0,2-0,3Hz. med andre ord ingen ting å ta i betraktning.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la inn 11mm tykkelse på porten, porten i kassen din vil bare ha en "hylle", mens porten i beregningen vil ha 4 sider. Så da vil det totale volumet for porten være nesten lik som en "hylle i ditt kabinett. Differansen i port lengde for å kompansere dette er ca +/- 5mm i frekvens +/-0,2-0,3Hz. med andre ord ingen ting å ta i betraktning.
    Flottings, BEF! Da setter jeg i gang med nye kuttplaner for revidert kabinett i løpet av helga.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse bildene av beregningen er nok enklere å lese.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-22-05-1-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-22-05-2-jpg

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse bildene av beregningen er nok enklere å lese.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-22-05-1-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-22-05-2-jpg
    99hz? med DSP og masse effekt så går vell denne høyttaleren lavere enn det? eller

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post
    99hz? med DSP og masse effekt så går vell denne høyttaleren lavere enn det? eller
    Skulle vel håpe det.. Den skal vel ikke gå høyere enn 99Hz?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FB ligger vel på 43hz såvidt jeg kan se ifølge beregningen.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -3db i en beregning er den frekvensen nedover som er -3db lavere en høyeste punkt på frekvenskurven. I realiteten spiller denne høyttalerne ned til ca 30Hz i vanlig rom.

Dette er selve frekvens kurven for kabinettet,

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-23-05-jpg

Side 148 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 144 145 146 147 148 149 150 151 152 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •