Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 147

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 147 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 143 144 145 146 147 148 149 150 151 157 167 ... SisteSiste
Viser resultater 2,921 til 2,940 av 3428
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spennende! Kommer til å følge med på denne tråden.
    OT: Jeg fikk forresten ikke til å stikke innom da jeg var i Farsund forrige helg Vi bodde såpass langt utenfor allfarvei at det ville blitt en veldig lang og sen tur (etter at ungene hadde lagt seg).
    Får prøve på ny en annen gang.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ AndreWerdenskrieg: Det er bareå ta turen over heia for en titt etterhvert, Øyvind!

@paalab: Veldig synd du ikke fikk det til, vi får ta det ved neste anledning!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab Vis post
    Spennende! Kommer til å følge med på denne tråden.
    OT: Jeg fikk forresten ikke til å stikke innom da jeg var i Farsund forrige helg Vi bodde såpass langt utenfor allfarvei at det ville blitt en veldig lang og sen tur (etter at ungene hadde lagt seg).
    Får prøve på ny en annen gang.
    Farsund sa du? verdens fineste by uten tvil det flere kinoentusiaster i disse kanter!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1. Dette blir veldig spennende å følge med på! Spesielt får man en helt annen dekning og fylde i fronten når alle frontene er av samme type og størrelse som L og R. Nei, dette blir nok virkelig bra.

PS! Har du fått tilbake en kalibrert HW50? Påskebeøsket gikk jo dessverre bort...

Hvordan er det med portene og romnoder? Fordi ved å plassere portene helt øverst og helt nederst gir jo room-gain på de frekvensene portene spiller. Det kan jo være gromt og gir supert med kjellertrøkk, men det kan også gi dominant bass om det slår feil sammen med rommet. (Ikke at jeg har noe bedre forslag.) Hvor lavt blir disse kassene og portene tunet? Tenker du å kjøre fulltone på LCR?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    +1. Dette blir veldig spennende å følge med på! Spesielt får man en helt annen dekning og fylde i fronten når alle frontene er av samme type og størrelse som L og R. Nei, dette blir nok virkelig bra.
    Det er en av fordelene med nybygging, man får mulighet til å bygge tre like og dermed unngå alle problemene med liggende/forskjellig type senterht. Gleder meg virkelig til å sette i gang. Jeg har fått veldig greie priser på MDF, og kan sage platene på et snekkerverksted med alt tenkelig av utstyr.

PS! Har du fått tilbake en kalibrert HW50? Påskebeøsket gikk jo dessverre bort...
    Synd at påskebesøket ikke ble noe av, men det dukker vel opp nye muligheter etterhvert. Du er jo ikke så langt unna heller, så det får vi til. Projektoren er enda i england (så vidt jeg vet), der har den vært nå i snart to uker. Når jeg får den tilbake må den kalibreres, får vel ta en diskusjon med AVShop etterhvert. Jeg har etterhvert fått låneprojektor fra dem, og har for øyeblikket en ukalibrert HW-55 på lån.
    Det er nå snart seks uker siden den ble meldt inn til AVShop, så det tar sin tid å få den fikset...

Hvordan er det med portene og romnoder? Fordi ved å plassere portene helt øverst og helt nederst gir jo room-gain på de frekvensene portene spiller. Det kan jo være gromt og gir supert med kjellertrøkk, men det kan også gi dominant bass om det slår feil sammen med rommet. (Ikke at jeg har noe bedre forslag.) Hvor lavt blir disse kassene og portene tunet? Tenker du å kjøre fulltone på LCR?
    Jeg har heldigvis ikke blitt så veldig plaget med romnoder hos meg. Bass er rimelig jevnt fordelt. Jeg har mye demping foran i kinoen, og rommet er på 32 kvadratmeter. Ulempen med såpass store og mange høyttalere i front ettrhvert blir at det ikke blir så store muligheter å flytte rundt på ting. Subbene blir lettest å flytte, men det blir kun sideveis, og fra 1/4 ut fra sidevegg og inn mot senter i midten.
    BEF er nok en av dem som sitter på mest kunnskap om tuning av inMiles, kommer nok til å øse litt av hans kunnskaper etterhvert. Jeg vet heller ikke om jeg skal kjøre fulltone på LCR, eller om subbene skal ta et stykke opp. Det er flere muligheter her, og mye som skal prøves ut etterhvert...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå lest igjennom Jim Gore's byggeblogg på AVS Forums South Africa et par ganger. Desverre så er alle bildene slettet av en eller annen grunn. Jeg vet ikke om jeg forstod alt rett her, men han har altså modifisert litt i forhold til konstruksjonen jeg vil bygge etter. Det ser ut som om han har tatt et relativt stort hull i bakkant av mellomtonen:

Jim Gore; "Midrange cabinet is made with 25mm okume plywood on all 4 exposed sides, and 22mm MDF top and bottom. The cabs are bass-reflex, tuned to 50 hz. They will never play down to that frequency, but I like to do that because it allows the midrange to breathe a bit, which in turn opens up the sound."

Er dette prøvd ut av noen andre her på berget? Vil man oppnå åpnere lyd slik jeg har dempet i bakkant av høyttalerne? Jeg har også notert meg at det brukes forskjellige mellomtoner: BEF bruker så vidt jeg vet en 12" fra Beyma, mens det er to typer 10" fra Beyma jeg har funnet hos andre. Er det Beyma 10MI100 som er det som kan passe best i mitt oppsett?

Og når det kommer til bassportene mener Jim Gore at bakmonterte kan være veien å gå. Men dette gjelder vel bare når man har litt avstand til vegg, og veggen ikke er dempet? Jeg har hele tiden trodd at hylleporter i front var veien å gå, dette mener jo BEF også.

Jim Gore; "As far as the slot loaded ports go - these speakers benefit alot from the large rear firing port when placed near the back wall because it helps boost the bass a bit - needed for the HE drivers".

Det ser også ut til at diskantkassene er kraftig modifisert i bakkant. Var vanskelig å forstå dette uten bildemateriale.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg laget et par sketchupskisser av Milesene. Den ene er en kutteplan som skal brukes som grunnlag for utskjæring av platene. Det er ikke tatt hensyn til bredden av sagbladet her, men jeg har spart igjen nok å gå på i to av platesidene, så dette skulle ikke være noe problem.

Kutteplan, de to nærmeste MDF-platene er 30mm, de to borteste er 25mm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-inmiles-kuttplan-jpg

Den andre skissen viser høyttaleren med foreløpige mål etter kuttplan. Målet var å få den ned i to meters høyde, tror dette skal gå greit. Jeg har med vilje ikke tegnet inn verken hylleport eller rør (på baksiden). Dette må jeg finne ut av før bygging. Jeg har 35cm fra ht til dempet bakvegg på sidene, og ca 20cm fra senter bak til dempevegg.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-inconcert-miles-yttaler-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-inmiles-kuttplan-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-inconcert-miles-yttaler-jpg  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Jeg ville tenkt litt ekstra på er hvilken vei bassporten skal være. Med at du har en meget sterkt dempet bakvegg ville jeg sett på å satt den i front.
    Hva er grunnen til dette? Hvordan påvirkes bassportposisjonen av dempingen av bakvegg? Er det noen tommelfingerregel? Så pg så mye demping så er det best med bassport forran?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Hva er grunnen til dette? Hvordan påvirkes bassportposisjonen av dempingen av bakvegg? Er det noen tommelfingerregel? Så pg så mye demping så er det best med bassport forran?
    Jim Gore mener at man kan få fordeler med bedre basstrykk med rør bak. I og med at jeg faktisk har litt avstand til veggen bak (20 - 35cm) kan det være noe i dette. Ellers er de jo ikke noe problem å ha hylleporter i front. Holder på å sjekke dette ut, og jeg setter pris på innspill fra de som har kunnskap om dette.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt oppsett/rom ville jeg uten tvil valgt port fremover. Det er stor forskjell på ditt rom og en vanlig stue som de fleste har

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også ville valgt portene fremover i ditt tilfelle. Jeg har jo mine Miles med porter inni bassfellen min, og de står sånn ca 20cm fra vegg. Det fungerer helt fint ned til under 25hz, men der begynner det ¨å oppføre seg litt snodig. Heldigvis er det kun snodig i positiv retning for min del. Hadde jeg hatt mulighet ville jeg nok hatt porter i front jeg også.
    Sist endret av thohaug; 05-15-2014 kl 08:42
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    I ditt oppsett/rom ville jeg uten tvil valgt port fremover. Det er stor forskjell på ditt rom og en vanlig stue som de fleste har
    Ja, nå har jeg fått tilbakemeldinger også fra Atle Dreier på at frontporter er veien å gå. Mindre portkompresjoner, mindre problemer med group delay, større stivhet i kassen med hylleport og mindre resonans fra denne. Så da er ikke valget vanskelig!

Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Jeg også ville valgt portene fremover i ditt tilfelle. Jeg har jo mine Miles med porter inni bassfellen min, og de står sånn ca 20cm fra vegg. Det fungerer helt fint ned til under 40hz, men der begynner det ¨å oppføre seg litt snodig. Heldigvis er det kun snodig i positiv retning for min del. Hadde jeg hatt mulighet ville jeg nok hatt porter i front jeg også.
    Fin tilbakemelding, setter pris på det! Flott å få tilbakemeldinger fra folk som allerede har bygget høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt uheldig å ha samme bredde og dybde. Hvis man ikke kan gjøre det på annet vis er det jo greit, men jeg ville prøvd å unngå det om jeg kunne.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Det er litt uheldig å ha samme bredde og dybde. Hvis man ikke kan gjøre det på annet vis er det jo greit, men jeg ville prøvd å unngå det om jeg kunne.
    Ok, kan enkelt endre på dette. Må bare tegne om kuttplanen. Vil anta at det er pga stående bølger i kassen, og oppbygging av resonanser?

Fordelen med å ha kassen ti cm dypere er at jeg kan bygge den lavere, slik at diskanten er midt i ørehøyde. Takker for tips igjen!
    EDIT: ER det vits med avstiver i basskassene siden jeg bruker 30mm MDF? En annen ting: med hylleport, hvordan skal man regne innvendig volum? Vil anta at dette skal regnes til begynnelsen av porten innvendig i kassa?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Volumet er en enkelt kube, lengde x bredde x høyde i desimeter gir resultatet i liter.

Avstivere trenger du nok ikke. Den originale Miles-planen har avstivere over og under diskanten, det topp/bunnplata di er på skissen din.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumet er en enkelt kube, lengde x bredde x høyde i desimeter gir resultatet i liter.
    Jada, vet hvordan jeg regner ut volumet, spørsmålet mitt var dårlig formulert. Men spørsmålet mitt var om hylleportens volum skal legges til eller trekkes fra på ferdig innvendig kassevolum. En annen ting også, kan man overføre åpningsarealet fra ett rør for å bruke samme areal (og lengde) på en hylleport? Siden det blir en kasse for hver bass blir jo arealet halvert i forhold til de originale konstruksjonen...
    Håper det er greit at jeg kaster ut en del spørsmål om dette!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge volumet er det samme vil det være ett fett om porten er rund, firkantet, åttekantet eller bestemorfasong. Du bør tilstrebe å holde port-åpningen en viss høyde. Mine er 65mm høye. Portvolumet teller IKKE som en del av kassa som elementet ser, så om du skal ha 100 liter til elementet og porten er 12 liter må du bygge kassa 112 liter ( pluss litt for elementet)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge volumet er det samme vil det være ett fett om porten er rund, firkantet, åttekantet eller bestemorfasong. Du bør tilstrebe å holde port-åpningen en viss høyde. Mine er 65mm høye. Portvolumet teller IKKE som en del av kassa som elementet ser, så om du skal ha 100 liter til elementet og porten er 12 liter må du bygge kassa 112 liter ( pluss litt for elementet)
    Ok, greit! Da legger jeg inn dette ved ny kasseberegning. Og hvis porthøyden skal holdes på 65mm, da bør vel lengden på porten økes en del, siden porten bare er for ett element. Må kanskje skaffe noen utregninger på dette.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,777
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at du bør ha din port i front er at bakveggen din som er meget tungt dempet vil å dempe lyden fra porten veldig og dermed får du ikke det løftet i bass området som en bassport skal gi deg. Hadde du bare hatt punkter på veggen som var dempet ville dette ikke gått helt fint, men med at den er hel dempet vil den dempe for mye.

Volum beregningen av kabinettet skal være volum for element + volum av port. Når det gjelder port bør arealet være relativt proporsjonalt, høyden bør ikke være under 1/3 av bredden av porten.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,976
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Grunnen til at du bør ha din port i front er at bakveggen din som er meget tungt dempet vil å dempe lyden fra porten veldig og dermed får du ikke det løftet i bass området som en bassport skal gi deg. Hadde du bare hatt punkter på veggen som var dempet ville dette ikke gått helt fint, men med at den er hel dempet vil den dempe for mye.

Volum beregningen av kabinettet skal være volum for element + volum av port. Når det gjelder port bør arealet være relativt proporsjonalt, høyden bør ikke være under 1/3 av bredden av porten.
    Ok, da er det forskjellige meninger her. Atle Dreier mener at portens volum ikke skal tas med i volumet som kassen skal ha...
    Stemmer det virkelig at porten helst ikke bør være under 1/3 av bredden?? Med høyttalerbredde på 66cm blir da porten porten i tilfelle over 15cm høy... Atle's porter er 6,5cm. Her må det jo være noe som ikke stemmer? Husk at mine kabinetter bare skal ha en bass hver. Hvor dypt inn i kassa bør hylleporten gå da?

Side 147 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 143 144 145 146 147 148 149 150 151 157 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •